Gå til innhold

Hva gjør dere med katt så den ikke hopper ut vinduet?

Anbefalte innlegg

Vi har fått oss kattunge. Dessverre så har den fått lov å være ute der den kom fra, så hun vil jo hele tiden ut. Vi bor i 2 etasje så er jo rimelig høyt ned. Hun er skeptisk til å hoppe ned plasser det er høyt inne, men aner ikke hvordan det blir om hun klarer å skvise seg ut vinduet ved lufting. Vi må lufte! Vi har kjøpt netting til det ene vinduet vi bruker å lufte ordentlig, og det var sånn som var for katter. Men problemet er at hun klarer å stikke hodet ut hullene. Og i dag hadde hun sotte seg fast og holdt på å bli kvelt. Så litt panikk her nå for hva vi skal gjøre. For den kan vi ikke ha. Evt må vi ha noe utenpå? Hun har vare vert her i to uker, så er alt for tidlig å ta henne ut. Øver med sele så vi kan ta henne ut i bånd. Men har ikke gjort det mye Heller enda. Men ser at det blir umulig å holde henne inne lenge nok vertfall. Hva har dere gjort.? Håper på det beste? 

Anonymkode: 2ddd8...a2d

Fortsetter under...

Kan rett og slett ikke ha katten i rom det luftes, det er det mest slitsomme med å ha kattunge. Du må ha den i bånd, eller stenge den i rom vinduene ikke er åpne.

Jeg foretrekker å gå kattunge på høsten.

Anonymkode: 4fd5c...5d2

Vi fikk den nå så ungene kunne ha tid med den før skolen begynte. Og ja, det er vel gjerne et alternativ å lufte når vi tar henne i et annet rom. Men leiligheten er ikke så stor. Når kan man egentlig tidligst la de komme ut? Det blir helt umulig å holde henne inne til hun er 8-10 mnd. Hun mjauer allerde fordi hun vil ut.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vi fikk den nå så ungene kunne ha tid med den før skolen begynte. Og ja, det er vel gjerne et alternativ å lufte når vi tar henne i et annet rom. Men leiligheten er ikke så stor. Når kan man egentlig tidligst la de komme ut? Det blir helt umulig å holde henne inne til hun er 8-10 mnd. Hun mjauer allerde fordi hun vil ut.

Vår var ute alene fra hun var ca 7 mnder å hun har aldri gått seg vill. Her var det uaktuelt å høre mjauing på døren og vinduene i ett helt år.

Anonymkode: 9569a...12b

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Vi har fått oss kattunge. Dessverre så har den fått lov å være ute der den kom fra, så hun vil jo hele tiden ut. Vi bor i 2 etasje så er jo rimelig høyt ned. Hun er skeptisk til å hoppe ned plasser det er høyt inne, men aner ikke hvordan det blir om hun klarer å skvise seg ut vinduet ved lufting. Vi må lufte! Vi har kjøpt netting til det ene vinduet vi bruker å lufte ordentlig, og det var sånn som var for katter. Men problemet er at hun klarer å stikke hodet ut hullene. Og i dag hadde hun sotte seg fast og holdt på å bli kvelt. Så litt panikk her nå for hva vi skal gjøre. For den kan vi ikke ha. Evt må vi ha noe utenpå? Hun har vare vert her i to uker, så er alt for tidlig å ta henne ut. Øver med sele så vi kan ta henne ut i bånd. Men har ikke gjort det mye Heller enda. Men ser at det blir umulig å holde henne inne lenge nok vertfall. Hva har dere gjort.? Håper på det beste? 

Hull i nettingen? Kjøp myggnetting, kommer ikke gjennom den.

Anonymkode: 7a8f9...56b

Kattens retningssans er ikke ferdig utviklet før de er rundt 10 mnd gamle. 

Om det går bra å slippe dem ut før det kommer an på pusens personlighet. Noen går aldri langt hjemmefra og går seg aldri bort, andre nysgjerrigperer strekker strikken litt og litt lenger helt til de ikke finner veien hjem igjen.

Den sjansen er noen villig til å ta, jeg synes ikke man skal det.

Men uansett viktig at du chipper og steriliserer før du slipper ut

Anonymkode: 4fd5c...5d2

Jeg er på 8.katten nå siden jeg flytta hjemmefra som 16 åring og jeg har sluppet alle ut tidligere enn anbefalt. Både når vi har flytta og når vi har fått kattunger. Den første jeg fikk var fra ett kull huseier fikk, så den var jo bare rundt der moren var hele tiden. Da hun fikk barn noen år senere så beholdt vi en, og de og valsa ute sammen :)

Bytta mann, fikk ny katt. Han slapp vi ut da han var 5 mnd, da hadde han klora istykker gardinene i håp om å komme på utsiden. Har pr dags dato ikke stukket av eller gått lenger enn at han kommer med en gang vi roper, og nå er han 15 år gammel. Fikk en til som også slapp ut tidlig. Fikk en voksen katt etter det som gikk ut etter 5 dager på nytt sted. Ingen sak :)
Den mellomste døde så vi fikk en ny i fjor, hun fant ut av katteluka på egenhånd og spurta inn igjen når hun skjønte at hun var på feil side av døra :D

Så egentlig har jeg vært heldig med mine hjemmekjære, sære katter. Har tilogmed gått tur med de de på fjellet, 50 mil hjemmefra. Uten bånd :)

Anonymkode: 62677...ff5

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er på 8.katten nå siden jeg flytta hjemmefra som 16 åring og jeg har sluppet alle ut tidligere enn anbefalt. Både når vi har flytta og når vi har fått kattunger. Den første jeg fikk var fra ett kull huseier fikk, så den var jo bare rundt der moren var hele tiden. Da hun fikk barn noen år senere så beholdt vi en, og de og valsa ute sammen :)

Bytta mann, fikk ny katt. Han slapp vi ut da han var 5 mnd, da hadde han klora istykker gardinene i håp om å komme på utsiden. Har pr dags dato ikke stukket av eller gått lenger enn at han kommer med en gang vi roper, og nå er han 15 år gammel. Fikk en til som også slapp ut tidlig. Fikk en voksen katt etter det som gikk ut etter 5 dager på nytt sted. Ingen sak :)
Den mellomste døde så vi fikk en ny i fjor, hun fant ut av katteluka på egenhånd og spurta inn igjen når hun skjønte at hun var på feil side av døra :D

Så egentlig har jeg vært heldig med mine hjemmekjære, sære katter. Har tilogmed gått tur med de de på fjellet, 50 mil hjemmefra. Uten bånd :)

Anonymkode: 62677...ff5

8 katter? Dør de hele tiden?

Anonymkode: d890b...4af

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

8 katter? Dør de hele tiden?

Anonymkode: d890b...4af

Ikke meg som er på 8. katten, men man kan jo ha levd en del år, og ha mer enn en katt samtidig. Da er ikke 8 så mye.

Våre katter har vært ute med mamman sin fra de ble født. De er søsken fra to ulike kull, så vi overtok dem da den ene var kattunge og den andre et år eldre. 

Vi holdt dem inne i et par ukers tid, men de var helt ville begge to. Remjet og hylte dag og natt, og benyttet en hver mulighet med et vindu på gløtt eller åpen dør til å forsøke å komme seg ut. 
Da en av oss kom gjennom døra med et par handleposer så løp den eldste ut. 

Nå har vi hatt begge i over fem år. De kommer og går gjennom katteluke, og lever et veldig behagelig katteliv, med stor hage som grenser til skog. Fra dagen de kom seg ut har de oppført seg eksemplarisk, og alltid funnet veien hjem. Ikke rart at de vil ut heller, ingen katter er skapt for å være inne, det strider mot alle instinkter. 

Anonymkode: d8123...d32

Annonse

Vi satt opp fluenetting som ble festa med borrelås. Kanskje din katt er utbryterkonge men den ene min var skikkelig hissig på å gå ut men han kom aldri gjennom insektsnettet. 
Pass på at limet på borrelåsen får tørke ett døgn før den utsettes for press, den kan løsne. Jeg brukte Karlson lim i hjørnene på borrelåsen. 

Anonymkode: 2b34c...188

Katten kan selvfølgelig forsvinne, men altså.. katter er jo ikke ment til å være inne. De fleste katter i andre land blir jo født ute. Før skulle man holde de inne til de var 6 måneder, nå er det 10-12 måneder? Hvis katten er så desperat etter å gå ut, så viser jo det at det er naturlig for katter å være ute. Ta sjansen.

Anonymkode: 35b35...c4d

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Katten kan selvfølgelig forsvinne, men altså.. katter er jo ikke ment til å være inne. De fleste katter i andre land blir jo født ute. Før skulle man holde de inne til de var 6 måneder, nå er det 10-12 måneder? Hvis katten er så desperat etter å gå ut, så viser jo det at det er naturlig for katter å være ute. Ta sjansen.

Jeg har ikke katt selv, men har aldri hørt om noen i min omgangskrets som holder katten inne i nesten ett år. Ingen har heller mistet katten sin. Man må da bruke litt sunn fornuft? 

Anonymkode: ccfc6...19c

Anonym bruker skrev (På 18.8.2023 den 7.50):

Det er kjipt og tungvint, men umulig er det ikke, det er bare noe dere må gjennom.

Anonymkode: dceb7...768

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke katt selv, men har aldri hørt om noen i min omgangskrets som holder katten inne i nesten ett år. Ingen har heller mistet katten sin. Man må da bruke litt sunn fornuft? 

Anonymkode: ccfc6...19c

Nei, nettopp. Enig med deg. 

Finnes enkelte i f.eks. dyrebeskyttelsen som mener kattene skal holdes inne i månedsvis, men aldri noen sinne har jeg hørt privatpersoner gjennom mine 40 år gjøre det samme. Mens de er helt små og de bytter bolig, ja, men etter noen uker har man vært ute med dem sammen og vist dem hjemmeområdet og en plass de kan gjemme seg bort osv. Blir skremt av fanatismen blant enkelte. Naturlige instinkter skal vike for personifisering og menneskeliggjøring. Verden vil bedras. 

Anonymkode: b62a4...c1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...