Gå til innhold

Fastlegeordningen er jo helt krise. Kan man ha fast privatlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg MÅ til legen, jeg må ha hjelp og jeg må ha skikkelig hjelp. Hvilket jeg ikke får hos min egen lege og det er ingen å bytte til. 
Kan jeg gå til en privatlege fast? Altså flere ganger over tid?

Anonymkode: 4daf8...96e

Fortsetter under...

Skrevet

Hæ? Fornekter du den norske velferdsstaten, og verdens beste helsevesen? Vet ikke om du kan, men skjønner at du vil. 

Anonymkode: c6271...a52

Skrevet

Ja, det kan du, men det må du selvsagt betale for selv. Dersom din private lege henviser deg videre inn i det offentlige, så havner du i den samme køen, men du slipper å vente i tre måneder på den første timen

Skrevet
gale damen skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan du, men det må du selvsagt betale for selv. Dersom din private lege henviser deg videre inn i det offentlige, så havner du i den samme køen, men du slipper å vente i tre måneder på den første timen

Ja jeg skjønner jo at jeg må betale. Men jeg kan bruke en som fastlege? Det er greit for de private legene?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg skjønner jo at jeg må betale. Men jeg kan bruke en som fastlege? Det er greit for de private legene?

Greit? Du betaler jo...?

Anonymkode: 47bdf...f49

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Greit? Du betaler jo...?

Anonymkode: 47bdf...f49

Ja, kanskje dårlig forklart. Men vil en privat lege hos feks volvat «tillate» at man bruker de som en fastlege? Eller er de der for andre småting? Som bare haster her og nå og som kan løses, ikke ting som må følges opp over tid 

Annonse

Skrevet

Det vil ikke bli som fastlege, men er mange som ringer private leger( f eks volvat) og får hjelp til det de trenger

Anonymkode: 275b3...147

Skrevet

Det vil ikke bli som fastlege, men er mange som ringer private leger( f eks volvat) og får hjelp til det de trenger

Anonymkode: 275b3...147

Ja og det har jeg gjort to ganger jeg ikke fikk hjelp hos fastlegen. Men tenkte mer på sånn langvarige greier som trenger oppfølging og tid 

Skrevet

Hvor bor du?

Her jeg bor er det privatleger som opererer som fastleger, du betaler for å ha de som fastlege rett og slett.

https://arendalmedisinskesenter.no/

Anonymkode: 4b842...48e

Smart! 

Jeg bor i Vestfold, aner ikke om de har sånt her 

Skrevet

Vi valgte medlemskap hos Volvat. (Men har heiseforsikring også)
Og det reddet livet mitt. Jeg hadde vært syk i tre måneder. Fikk ikke hjelp, plagene var diffuse og sto i kø for utredning. Problemet var at legen ikke helt klarte lande hva jeg burde utredes for. 
Jeg var sykemeldt og alt var kjipt. En time hos privat spesialist og ballen rullet raskt. Viste seg jeg hadde en potensielt livstruende sykdom. Rask behandling viktig for å bli frisk. 
Jeg ble overført helsevesenet samme dag og fikk behandlingen jeg trengte. Ikke noe å utsette på sykehuset når jeg omsider fikk diagnose da.

Anonymkode: 84dd9...2d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja, kanskje dårlig forklart. Men vil en privat lege hos feks volvat «tillate» at man bruker de som en fastlege? Eller er de der for andre småting? Som bare haster her og nå og som kan løses, ikke ting som må følges opp over tid 

De vil ikke bare tillate det, det er sånt de tjener godt på.

Vi brukte barnelege på Volvat en periode for vårt barn, men det var utfordrende økonomisk, det er kostbare timer og alt av prøvetaking koster også. Men etter hvert ble vårt barn henvist videre inn til spesialister på Ullevål sykehus, noe jeg tviler fastlegen ville gjort. Så for vår del angrer  jeg ikke et sekund, men er samtidig oppgitt over systemet. 

Anonymkode: fbfa8...751

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

De vil ikke bare tillate det, det er sånt de tjener godt på.

Vi brukte barnelege på Volvat en periode for vårt barn, men det var utfordrende økonomisk, det er kostbare timer og alt av prøvetaking koster også. Men etter hvert ble vårt barn henvist videre inn til spesialister på Ullevål sykehus, noe jeg tviler fastlegen ville gjort. Så for vår del angrer  jeg ikke et sekund, men er samtidig oppgitt over systemet. 

Anonymkode: fbfa8...751

Systemet er jo håpløst. Jeg har ikke sjans til å få ny fastlege, og den jeg har er enten sykemeldt eller har syke barn, så ytterst sjeldent jeg får time hos min. Så jeg ender opp med timer hos vikarer hele tida, som ikke vil ta tak i noe fordi de ikke er der lenge. Og jeg får ikke bytta lege 

Annonse

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som er problemet. Du velger dr. X som ikke er fastlege i det offentlige systemet. Hver gang du har behov for en lege, bestiller du time his dr. X. Du betaler rundt tusen kroner hver gang du er der. Dette får du ikke refundert. Dette er da legen din. Du kan gå dit så ofte du lyster og så lenge dr. X jobber der, gitt at du har penger til å betale. Legen omfattes ikke av fastlegeordningen, men er likevel din faste lege. 

Skrevet
gale damen skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hva som er problemet. Du velger dr. X som ikke er fastlege i det offentlige systemet. Hver gang du har behov for en lege, bestiller du time his dr. X. Du betaler rundt tusen kroner hver gang du er der. Dette får du ikke refundert. Dette er da legen din. Du kan gå dit så ofte du lyster og så lenge dr. X jobber der, gitt at du har penger til å betale. Legen omfattes ikke av fastlegeordningen, men er likevel din faste lege. 

Det er ikke noe problem i så måte, var mer om de som jobber privat syns det er okey og om det er "greit" å gjøre :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke noe problem i så måte, var mer om de som jobber privat syns det er okey og om det er "greit" å gjøre :)

Det er ok. Lykke til 😊

Skrevet
gale damen skrev (9 minutter siden):

Det er ok. Lykke til 😊

Takk! :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Ja og det har jeg gjort to ganger jeg ikke fikk hjelp hos fastlegen. Men tenkte mer på sånn langvarige greier som trenger oppfølging og tid 

Du kan helt sikkert finne en privat lege til det, men be vedkommende sende info til den som på papiret er din kommunale fastlege.

Anonymkode: 068af...cd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Du kan helt sikkert finne en privat lege til det, men be vedkommende sende info til den som på papiret er din kommunale fastlege.

Anonymkode: 068af...cd1

Jada, det er jo greit. Har ikke noe å skjule, bare trenger hjelp hos en jeg har kjemi med og som kan lytte 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...