Gå til innhold

Jeg gråter over min venninnes diagnose, hun forstår (heldigvis) ikke alvoret 😭😭

Anbefalte innlegg

Min venninne har fått en alvorlig lungediagnose som vil påvirke hennes liv fremover. Hun vil aldri bli kvitt den, den vil fortsette å utvikle seg og hun vil trolig dø av sykdomen. Sykdomen har dårlig prognose og det er ingen kurativ behandling. Jeg gråter , er knust. Hun er ved godt mot, har nok ikke forstått alvoret og jeg tror legene har pakket ting godt inn. Jeg er dessverre sykepleier i tillegg å vet hva sykdommen innebærer å det knuser meg innvendig. Jeg fikk nylig vite om det, å er i en sorgfase. En sorgfase jeg ikke kan vise min venninne fordi hun er positiv og ved godt mot. Hun håper at medisinene vil hjelpe. Det kan de absolutt gjøre, for en periode. Til å være så ung har hun mange symptomer noe som er lite oppløftende med tanke på sykdommen. 

Jeg bare trenger noen å dele med. I tillegg til mine andre venner. Dette knuser meg innvendig. Hun har heldigvis ikke googlet enda, har bare hørt hva legene har sagt å de har ikke tatt for seg det brutale med sykdommen. Jeg trenger en liten klem, noen hyggelige ord. Glad jeg kan gråte nå, å dermed er ferdig med mitt sjokk når hun kanskje innser hvor alvorlig sykdommen er.. En ting er sikkert, jeg står ved hennes side hele veien ❤️

Anonymkode: 72819...74c

Fortsetter under...

Kunnskap er noen ganger tungt å bære. Venninnen din er heldig som har deg, og du har nok rett i at det er bra på en måte at du får bearbeidet sorgen litt før alvoret virkelig går opp for henne. 

Når det gjelder å Google, så er jo det klokt av henne å la være. Man blir oppfordret til å ikke gjøre det og heller forholde seg til legene sine. 

Klem til deg❤️

Anonymkode: cd7d1...c90

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kunnskap er noen ganger tungt å bære. Venninnen din er heldig som har deg, og du har nok rett i at det er bra på en måte at du får bearbeidet sorgen litt før alvoret virkelig går opp for henne. 

Når det gjelder å Google, så er jo det klokt av henne å la være. Man blir oppfordret til å ikke gjøre det og heller forholde seg til legene sine. 

Klem til deg❤️

Takk for fine ord.❤️ Det å være i helsevesenet når nære blir rammet av sykdom, er både en velsignelse og en forbannelse. Ja, jeg er glad hun ikke har googlet enda, da vet jeg hun blir knust. I mellomtiden må jeg være sterk sammen med henne, men sørge for meg selv. ❤️

Det er ikke mulig å anbefale henne hyperbar oksygenbehandling? Selv om det kanskje ikke kurerer, så hjelper det i alle fall på prognosene, som regel. Særlig når det gjelder lungene.

Anonymkode: 6736b...a74

Du kan ikke legge ut sånn som du har gjort her!! Du har et ansvar som hennes venninne til å ikke utlevere henne. Som du skriver her er det gjenkjennbart, det er enkelt å få opp i et googlesøk. Du vet ingenting om hva hun vet eller skjønner eller er komfortabel med å dele, for alt du vet er hun godt informert men velger å ikke dele med deg. 
( Og når du velger å dele på et forum, er det kanskje god grunn til at hun ikke deler med deg). 

Anonymkode: 19906...da3

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke legge ut sånn som du har gjort her!! Du har et ansvar som hennes venninne til å ikke utlevere henne. Som du skriver her er det gjenkjennbart, det er enkelt å få opp i et googlesøk. Du vet ingenting om hva hun vet eller skjønner eller er komfortabel med å dele, for alt du vet er hun godt informert men velger å ikke dele med deg. 
( Og når du velger å dele på et forum, er det kanskje god grunn til at hun ikke deler med deg). 

Hvordan vet du at jeg ikke har justert på historien slik at poenget er det samme. Hvordan vet du at jeg ikke har forandret på personlig informasjon nettopp pga dette. Det vet du ingenting om, å det er ikke min plikt å opplyse deg om heller.

Jeg vet hvor gode venninner vi er, selv om du legger frem det motsatte. Du trenger virkelig ikke å svare på dette innlegget. 

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke mulig å anbefale henne hyperbar oksygenbehandling? Selv om det kanskje ikke kurerer, så hjelper det i alle fall på prognosene, som regel. Særlig når det gjelder lungene.

per nå får legene ta seg av hennes behandling ❤️

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

per nå får legene ta seg av hennes behandling ❤️

Jeg skjønner hva du mener. Det er ikke kvakksalveri (sånn, urtegreie, krystaller, sitte under en pyramide). Det er noe en får på sykehus, under behandling av lege. Eller, det er sykepleiere som sjekker tilstand under behandling, leger som sjekker prognose før og etter behandling. Som normalt.

Men om du foreslår for henne så kan hun spørre sin lege videre om dette. Det er faktisk ikke alle leger som er kjent med hyperbar oksygenbehandling.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Tuller du? Tror du det er én kvinne i Norge som har fått en alvorlig lungesykdom de siste ukene/månedene? Og hvordan vet du at HI ikke har endret på vesentlig informasjon for å anonymisere? 

Iiiiik skrev (26 minutter siden):

Tuller du? Tror du det er én kvinne i Norge som har fått en alvorlig lungesykdom de siste ukene/månedene? Og hvordan vet du at HI ikke har endret på vesentlig informasjon for å anonymisere? 

Nei, jeg tuller ikke. Og nei, jeg tror ikke det er én kvinne som har fått en alvorlig diagnose den siste tiden. Dessverre. Og ja, jeg vet at med endring av detaljer kan man anonymisere i noen grad. Men jeg vet også at ingen av mine venninner vet at jeg er på dette forumet, og hvis dette var skrevet av en av mine gode venninner hadde jeg kjent det igjen. Jeg kjenner deres formuleringer og skrivemåte, og det er mer enn nok detaljer sånn sett til at jeg forstår og gjenkjenner. Lungesykdom eller annen sykdom. 

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hvordan vet du at jeg ikke har justert på historien slik at poenget er det samme. Hvordan vet du at jeg ikke har forandret på personlig informasjon nettopp pga dette. Det vet du ingenting om, å det er ikke min plikt å opplyse deg om heller.

Jeg vet hvor gode venninner vi er, selv om du legger frem det motsatte. Du trenger virkelig ikke å svare på dette innlegget. 

Jeg ber deg bare vise hensyn. Det er ikke du som er den mest sårbare her, og uansett hva du forandrer er det gjenkjennelig. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

hvis dette var skrevet av en av mine gode venninner hadde jeg kjent det igjen

Da hadde du vært paranoid. Du er (eller ville i så fall ikke vært) den eneste i Norge med et eller annet med lungene altså.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Da hadde du vært paranoid. Du er (eller ville i så fall ikke vært) den eneste i Norge med et eller annet med lungene altså.

Det er slett ikke sikkert at det er lungene som er problemet engang. For meg så virker det som …da3 helt skjønner at man endrer opplysninger man legger ut på nett, ergo gjør hn det ikke selv. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Nei, jeg tuller ikke. Og nei, jeg tror ikke det er én kvinne som har fått en alvorlig diagnose den siste tiden. Dessverre. Og ja, jeg vet at med endring av detaljer kan man anonymisere i noen grad. Men jeg vet også at ingen av mine venninner vet at jeg er på dette forumet, og hvis dette var skrevet av en av mine gode venninner hadde jeg kjent det igjen. Jeg kjenner deres formuleringer og skrivemåte, og det er mer enn nok detaljer sånn sett til at jeg forstår og gjenkjenner. Lungesykdom eller annen sykdom. 

Jeg ber deg bare vise hensyn. Det er ikke du som er den mest sårbare her, og uansett hva du forandrer er det gjenkjennelig. 

Så hvis det egentlig var hjertet som var problemet her, det var snakk om en bror og ikke venninne, og at jeg egentlig ikke er sykepleier men har lest meg opp på Google. Ville du kjent igjen historien?? Slapp av kvinne. Det er ikke en person i mnd som får en alvorlig diagnose, det er faktisk fler.

Annonse

Når noen blir rammet av alvorlig sykdom så informerer lege deg og gir deg all info om sykdommen. De holder ikke tilbake noe en pasient kan google opp og finne ut på egenhånd. Leger "pakker ikke inn" alvoret når man blir syk. 

Ha det klart for dere. 

For å understreke, så er de lovpålagt å gjøre dette.

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

For meg så virker det som

Der taler den paranoiaen jeg nevnte. Det er ikke vondt ment, du er ikke paranoia. Men hvis du tror at bare fordi du leser noe på nett om noen som har noe som ligner det du har så må det være deg det gjelder og nære rundt deg som har skrevet om deg, så er det paranoiaen som lurer deg.

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er slett ikke sikkert at det er lungene som er problemet engang. For meg så virker det som …da3 helt skjønner at man endrer opplysninger man legger ut på nett, ergo gjør hn det ikke selv. 

Dette.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Der taler den paranoiaen jeg nevnte. Det er ikke vondt ment, du er ikke paranoia. Men hvis du tror at bare fordi du leser noe på nett om noen som har noe som ligner det du har så må det være deg det gjelder og nære rundt deg som har skrevet om deg, så er det paranoiaen som lurer deg.

Hva? Trekker du ut en setning fra et innlegg som omhandler noe helt annet enn det du svarer på her??

Du bør ikke dele med andre venner slik du skriver at du gjør. Og at du i tillegg deler på et forum med vinkling at du trenger trøst fremstår for meg noe dramatisk. Fint at du er der for henne. Mest sannsynlig vil hun ikke sette pris på at du snakker om henne uten hennes vitende.

Kjære hi, nå synes jeg du fikk mye tyn.

Beklager at din venninne er syk. Det vil være tøft for deg som kjenner sykdommen å se henne bli gradvis dårligere. Min erfaring er at når man blir alvorlig syk så kan det ta noe tid før man tar det inn over seg. Det kan også være at hun holder fasaden oppe for omgivelsene.  Heldigvis har hun deg som kan stå ved henne side den dagen hun trenger det.

Anonymkode: c4dc9...95d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...