Gå til innhold

Hvordan ville du reagert? Angående mann og fordeling.

Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt, krangler sjelden og vi er stort sett ganske samkjørte. Men i går kjente jeg på følelsen oppgitt. 

Vi går en hektisk høst i møte, med både jobb hvor det er noen store deadlines, skole i tillegg og en del endringer med ungdom som flytter ut og en som strever med mat som krever tett på oppfølging. For å ha kontroll så satt vi oss ned og fordelte litt, denne dagen kan du jobbe utover, denne dagen kan jeg.. i går var dagen jeg skulle jobbe over, er nedlesset på jobb. Satt overtid ett par timer og tok med rest hjem til hjemmekontor (var sulten og ville spise før jeg fortsatte). 

I går kom jeg hjem til ett kaos. Har tømt og satt over oppvaskmaskin 2 ganger, ingen middag, alt flyter. Mannen står ute og jobber med ett prosjekt ute. 

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 9dc55...d94

Fortsetter under...

Jeg hadde eksplodert. Det der hadde bare skjedd 1 gang før han hadde fått ultimatum. Eneste som kunne reddet ham ville vært om det han gjorde ute var superviktig og måtte skje akkurat nå (fylle sandsekker mot flommen-viktig).

Anonymkode: a5b20...d44

Familieråd!

Med så store unger er det ingen grunn til at alt skal flyte fordi mor jobber overtid en dag altså.

Rutiner må på plass og alt er ikke ditt ansvar. 

Som eksemplene dine, sett på oppvaskmaskinen etter middag, og rydd ut av den før frokost eller senest etter skolen. Så kan ny skitten oppvask etter frokost settes inn. 

Middaplan lages hver søndag, planlegg hele uka og lag handleliste. Den som er hjemme mandag kveld handler.

I en familie med mye som skjer kan man ikke bare ta ting etterhvert, særlig ikke når en ikke ser hva som må gjøres. Da må det struktur og planlegging til.

Jeg har tre hjemmeboende barn selv på 14, 16 og 19 år og ungdommer er virkelig ikke noe flinke til å se hva som trengs så der må det faste krav til. Ungdommer kan fint rydde ut av oppvaskmaskinen mens far klipper gresset altså, men de gjør det ikke på eget initiativ 🙈

Anonymkode: 6e7a6...730

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Bare så det er sagt, krangler sjelden og vi er stort sett ganske samkjørte. Men i går kjente jeg på følelsen oppgitt. 

Vi går en hektisk høst i møte, med både jobb hvor det er noen store deadlines, skole i tillegg og en del endringer med ungdom som flytter ut og en som strever med mat som krever tett på oppfølging. For å ha kontroll så satt vi oss ned og fordelte litt, denne dagen kan du jobbe utover, denne dagen kan jeg.. i går var dagen jeg skulle jobbe over, er nedlesset på jobb. Satt overtid ett par timer og tok med rest hjem til hjemmekontor (var sulten og ville spise før jeg fortsatte). 

I går kom jeg hjem til ett kaos. Har tømt og satt over oppvaskmaskin 2 ganger, ingen middag, alt flyter. Mannen står ute og jobber med ett prosjekt ute. 

Hva ville du gjort? 

Så du er sur fordi du kom hjem på et ikke angitt tidspunkt og ingen hadde laget middag eller ryddet på kjøkkenet?

Mannen var vel hjemme slik dere hadde avtalt. Hvor var ungdommene? Sett de i sving!

dere må lage klare avtaler, gi ungdommen tydelige oppgaver, skrive middagsliste og avtale når dere skal spise. 

Personlig hadde jeg blitt møkkasur, dersom vi hadde avtalt at mannen skulle kobbe overtid, og han plutselig sto i døra og lurte på hvorfor middagen ikke var klar!  Og jeg hadde blitt irritert på store ungdommer som tydeligvis ikke hjelper til hjemme. 

Anonymkode: 876bd...8d7

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så du er sur fordi du kom hjem på et ikke angitt tidspunkt og ingen hadde laget middag eller ryddet på kjøkkenet?

Mannen var vel hjemme slik dere hadde avtalt. Hvor var ungdommene? Sett de i sving!

dere må lage klare avtaler, gi ungdommen tydelige oppgaver, skrive middagsliste og avtale når dere skal spise. 

Personlig hadde jeg blitt møkkasur, dersom vi hadde avtalt at mannen skulle kobbe overtid, og han plutselig sto i døra og lurte på hvorfor middagen ikke var klar!  Og jeg hadde blitt irritert på store ungdommer som tydeligvis ikke hjelper til hjemme. 

Anonymkode: 876bd...8d7

Hvor leser du at jeg ble sur? 

Jeg var sliten, derav ble jeg oppgitt, etter en lang dag på jobb, hele hensikten med å ha hver vår kveld er nettopp for å ha denne ene kvelden hvor du kan gjøre unna merarbeid på jobb uten å stresse hjem til skift nr to. Da er det den hjemme som skal sette ungdom i sving og holde fortet. Jeg var sent hjemme, forventer ikke at middag skal stå klar på bordet når jeg kommer hjem, men når klokka er ni synes jeg i det minste noen bør ha tenkt tanken på at den skal lages. I stedet stod det utover benken, tok nesten en time å rydde opp. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva ville du gjort? 

Du skulle jobbe et par timer overtid. La oss si at du jobber normal kontortid fra 08-16. Et par timer overtid er ca 18. Noen har ekstremt lang reisevei, men du skriver at du tok med resten av jobben hjem fordi du var sulten. I innlegget ovenfor meg skriver du at klokken var 21. Mulig du overdriver litt i innlegget ditt.

Jeg har forøvrig barn på 11 og 13 år. De tar ut og inn av oppvaskmaskinen på eget initiativ. Ser ikke noe grunn til at du ikke klarer å lære dine til det samme.

Anonymkode: f34c2...1ed

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde blitt rasende og laget middag til meg selv. Jeg hadde ikke flyttet en kopp!

Anonymkode: de334...887

Vurderte å bare smøre noen skiver, men er så kjedelig å kaste mat, i og med det lå klart. Ene ungdommen var på trening og andre med besøk, ellers ville jeg nok stramma gjengen sporenstreks opp 😅 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du skulle jobbe et par timer overtid. La oss si at du jobber normal kontortid fra 08-16. Et par timer overtid er ca 18. Noen har ekstremt lang reisevei, men du skriver at du tok med resten av jobben hjem fordi du var sulten. I innlegget ovenfor meg skriver du at klokken var 21. Mulig du overdriver litt i innlegget ditt.

Jeg har forøvrig barn på 11 og 13 år. De tar ut og inn av oppvaskmaskinen på eget initiativ. Ser ikke noe grunn til at du ikke klarer å lære dine til det samme.

Sorry, ser jeg er uklar, vi legger trening til den dagen også. Ikke uvanlig at jeg tar unna hjemmefra langt utover kvelden, da jeg av og til må reise tidlig også pga diverse oppfølging. Prøver å begrense til en dag hver for at ikke det her skal spise oss opp helt i hverdagen. 

Jeg skjønner at du ble frustrert når du kom sliter hjem og huset så helt bomba ut, det skjer oss alle av og til. Du forventet å komme hjem til et ryddig hjem med middagsrester du kunne varme deg, også kom du til et tomt rotehus fordi far hadde glemt tiden i hagen, en unge var på trening og en på besøk.

Du hadde forventinger som ikke ble innfridd, og ble skuffet. Helt greit.

Men, hvis det tok en time å rydde kjøkkenet før middagen i det hele tatt var påbegynt så har familien din virkelig forbedringspotensiale, og det bør dere snakke om når ingen er irritert før samtalen begynner. Hva var rotet, middag fra i går, frokost, hadde ungdommene rotet etter skolen? Her må dere ta tak, for det er ikke lystig å starte med middag på et kjøkken som allerede er rotete...

Anonymkode: 6e7a6...730

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vel like mye mannen til hi sitt ansvar å lære ungene å rydde kjøkkenet. Når hjemmet var hans «skift» den dagen, så ville det vel være naturlig at han ba ungene tydde opp om han ikke skulle gjøre det selv? Eller venter du til mannen din kommer hjem fra jobb med å sette ungene i gang, i stedet for å gjøre det selv?

Anonymkode: 704ac...1fe

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er vel like mye mannen til hi sitt ansvar å lære ungene å rydde kjøkkenet. Når hjemmet var hans «skift» den dagen, så ville det vel være naturlig at han ba ungene tydde opp om han ikke skulle gjøre det selv? Eller venter du til mannen din kommer hjem fra jobb med å sette ungene i gang, i stedet for å gjøre det selv?

Mannen min er død, det var derfor jeg automatisk tenkte hi. Det gjelder selvsagt han også.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mannen min er død, det var derfor jeg automatisk tenkte hi. Det gjelder selvsagt han også.

Ja det var fordelingen mellom hi og mannen, eller mangelen på sådan, som liksom var poenget i tråden. Ikke at barna ikke bidro. Jeg tenker det er naturlig at den som har ansvaret for «skiftet» hjemme en gitt dag faktisk påtar seg det ansvaret, uansett om det innebærer å stramme opp og sysselsette barn eller ikke.

Hadde blitt oppgitt, men som et voksent menneske hadde jeg ikke brukt energi på å bli sint. Hadde tatt en samtale senere, tenker da spesielt på dette med barnet som sliter med mat. Der er det null slingringsmonn og utilgivelig å slurve. 
Hvis det er gjentakende at mannen ikke holder avtaler så er det rett og slett en dealbreaker for forholdet. 
Jeg er ikke kranglete eller en som furter da. Jeg sier fra, dette var ikke greit. Men jeg tror jeg er raus på at ting kanskje ikke er etter egen standard. Bortsett fra helsa til ungene, så om barnet sliter med mat og far ikke legger seg i selen så kan det være årsak til brudd etter en tid. 

Anonymkode: 6d707...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...