Gå til innhold

Delt bosted og underholdningsbidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt begge barna 60/40 i årevis, men nå skal de begynne å være 50/50 hos far etter hans ønske. Vi har vært på familievernkontoret å blitt enige om det praktiske, og siden jeg alltid har stått for alle faste utgifter (treningskort, mobilregning, busskort osv) skal vi fortsette med det, og han begynner å betaler meg halvparten hver mnd. Vi skal også dele barnetrygden slik at vi får halvparten hver.

Jeg lager en privat avtale hos bufdir nå der alt dette skrives opp og skal signeres av oss begge. Ettersom jeg mottar bidrag fra han må jo dette endres da vi nå har ungene 50/50. 

Han tjener jo mye mer enn meg, så jeg har krav på en del bidrag av han enda selv om vi har 50/50. Dette sa også saksbehandler på Familievernkontoret. Jeg må jo sende inn ny samværsavtale til NAV, vil de da regulere bidraget og barnetrygden automatisk? Slik jeg har skjønt er bidrag til å dekke løpende kostnader, så da skal vel ikke beløpet jeg får til faste utgifter medregnes?

Vi har aldri hatt et godt samarbeid, og jeg vil heller gå igjennom NAV så de kan fastsette bidraget. Han blir sikkert sur når han enda må betale bidrag da han virker som han tror han skal slippe dette nå når han får delt bosted (dette er en mann som sa "familielivet er visst ikke noe for meg" da han gikk fra meg for årevis siden, og ikke gar stilt opp for barna), men jeg tenker at så lenge jeg har krav på det så gjør jeg jo ikke noe galt? 

Anonymkode: 2f44a...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting skjer automatisk, du må be om en ny vurdering og betale for den. Mener det koster en drøy tusenlapp å få de til å beregne.

Nei, du gjør ingenting galt. Bidraget blir fastsatt etter inntekt, og den som tjener mest bidrar mest økonomisk. Sånn er det uansett om man er gift eller skilt. Barna skal ikke lide økonomisk fordi foreldrene er skilt, deres levestandard skal være tilnærmet lik hos mor og far, uansett hvem av dem som tjener mest.

Anonymkode: 42b66...9e9

Skrevet

Forstår jeg det rett om dere np er blitt enig om at han skal betale 50% av alle løpende utgifter som klær, telefoner, idrett o.l. Men du vil likevel at han skal betale bidrag? Hvis det stemmer, så blir det jo helt feil. Du kommer så klart godt ut av det, men han taper jo på dette. Betaler han 50% av alt, så bør du droppe bidraget

Anonymkode: 8474f...380

Skrevet

Nei vi er kun enige at faste månedlige utgifter skal dekkes. Telefon, medlemsskap gym og et par andre ting. Klær og slikt skal vi dekke selv, men bidrag er jo ment å dekke inntektsforskjeller, og gå til ting som eks klær og mat. Faste utgifter vil jo uansett være spesifisert i avtalen, så jeg trodde det var opp til NAV å avgjøre om det skal med i beregningen eller ikke?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei vi er kun enige at faste månedlige utgifter skal dekkes. Telefon, medlemsskap gym og et par andre ting. Klær og slikt skal vi dekke selv, men bidrag er jo ment å dekke inntektsforskjeller, og gå til ting som eks klær og mat. Faste utgifter vil jo uansett være spesifisert i avtalen, så jeg trodde det var opp til NAV å avgjøre om det skal med i beregningen eller ikke?

HI

Men hvis han kjøpet klær hos seg og du hos deg, så vil jo han betale dobbelt for klær. Altså klær hos seg og klær hos deg. Jeg ser for meg at du kommer veldig godt ut av dette og far taper veldig på det. Var jeg deg, ville jeg sett på hva som var beste løsning for meg. Ville jeg kommet best ut av deling av utgifter eller bidrag, og så ville jeg gått for det som jeg kom best ut av. Man skal jo ikke betale mer for å ha barna mer

Skrevet

Dere har avtalt delt fast bosted med 50/50 fordeling av tid. Det betyr at dere forsørger barna i fellesskap, slik dere nå gjør ved å dele utgifter. Ved stor inntektsforskjell kan det likevel være bidragsplikt og den kan du be NAV vurdere/fastsette.

Hilsen fra ei som jobber på familievernkontor 

Anonymkode: 06ef8...473

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt begge barna 60/40 i årevis, men nå skal de begynne å være 50/50 hos far etter hans ønske. Vi har vært på familievernkontoret å blitt enige om det praktiske, og siden jeg alltid har stått for alle faste utgifter (treningskort, mobilregning, busskort osv) skal vi fortsette med det, og han begynner å betaler meg halvparten hver mnd. Vi skal også dele barnetrygden slik at vi får halvparten hver.

Jeg lager en privat avtale hos bufdir nå der alt dette skrives opp og skal signeres av oss begge. Ettersom jeg mottar bidrag fra han må jo dette endres da vi nå har ungene 50/50. 

Han tjener jo mye mer enn meg, så jeg har krav på en del bidrag av han enda selv om vi har 50/50. Dette sa også saksbehandler på Familievernkontoret. Jeg må jo sende inn ny samværsavtale til NAV, vil de da regulere bidraget og barnetrygden automatisk? Slik jeg har skjønt er bidrag til å dekke løpende kostnader, så da skal vel ikke beløpet jeg får til faste utgifter medregnes?

Vi har aldri hatt et godt samarbeid, og jeg vil heller gå igjennom NAV så de kan fastsette bidraget. Han blir sikkert sur når han enda må betale bidrag da han virker som han tror han skal slippe dette nå når han får delt bosted (dette er en mann som sa "familielivet er visst ikke noe for meg" da han gikk fra meg for årevis siden, og ikke gar stilt opp for barna), men jeg tenker at så lenge jeg har krav på det så gjør jeg jo ikke noe galt? 

Bidrag skal dekke absolutt alt utenom regulering og konfirmasjon 

Anonymkode: 6e1c4...ede

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Du kan ikke forvente at faste utgifter deles likt OG at du skal motta bidrag

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jo, hvis det er stor forskjell i inntekt mellom henne og far kan hun forvente det. 
Vi har 50/50. Jeg er ufør med en inntekt på 360.00 kr, min eksmann har en inntekt på 1.4 mill. Han må betale meg ca 6000 kr i mnd selv om vi har 50/50 og deler regningene

Anonymkode: 25713...808

Skrevet

Underholdningsbidrag!! 🤣

Det heter underholdsbidrag. 😅

Anonymkode: 34317...31f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Om dere lar nav ta utrekning så kommer det frem en % sats hver av dere skal vere ansvarlig for ved 50 50.  Tjener far mer en mor må han eventuelt betale 60% av utgiftene og mor 40%. Om du betaler alle utgifter for barna skal far betale deg 60% av kostnadene.

Slik var det for min mann.

Anonymkode: bdbd3...d9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Forstår jeg det rett om dere np er blitt enig om at han skal betale 50% av alle løpende utgifter som klær, telefoner, idrett o.l. Men du vil likevel at han skal betale bidrag? Hvis det stemmer, så blir det jo helt feil. Du kommer så klart godt ut av det, men han taper jo på dette. Betaler han 50% av alt, så bør du droppe bidraget

Feil far skal betale høyere % andel en mor

Anonymkode: bdbd3...d9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, hvis det er stor forskjell i inntekt mellom henne og far kan hun forvente det. 
Vi har 50/50. Jeg er ufør med en inntekt på 360.00 kr, min eksmann har en inntekt på 1.4 mill. Han må betale meg ca 6000 kr i mnd selv om vi har 50/50 og deler regningene

Anonymkode: 25713...808

Han MÅ ikke dele regningene med deg. Det er ikke lovfestet noe sted. At han velger å gjøre det derimot, det er noe annet 

Anonymkode: fb331...118

Skrevet

Om dere har 50/50 skal det beregnes et bidrag til deg, også skal dere dele utgiftene 50/50. Bidraget blir ikke så veldig høyt når dere har 50/50 fordi dere skal betale halvparten hver av alle utgiftene. Men han må betale litt høyere prosentandel en deg, derfor bidraget.

Om barna bor mest hos deg og bidraget blir høyere skal du som bidragsmottager betale alt alene, med din lønn pluss bidraget fra han. Da skal han bare holde barna med mat og hygieneartikler når de er hos han.

Anonymkode: 42b66...9e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Bidrag skal dekke absolutt alt utenom regulering og konfirmasjon 

Les og lær:

https://www.nav.no/barnebidrag

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.8.2023 den 19.17):

Underholdningsbidrag!! 🤣

Det heter underholdsbidrag. 😅

Anonymkode: 34317...31f

Det ordet må jeg innrømme at jeg ofte sier feil. Underhold er i grunnen et rart ord jeg ikke kjenner noen som bruker i dagligtale i den betydningen. 

Anonymkode: 6ee6d...867

• 1 år senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.8.2023 den 18.11):

Dere har avtalt delt fast bosted med 50/50 fordeling av tid. Det betyr at dere forsørger barna i fellesskap, slik dere nå gjør ved å dele utgifter. Ved stor inntektsforskjell kan det likevel være bidragsplikt og den kan du be NAV vurdere/fastsette.

Hilsen fra ei som jobber på familievernkontor 

Hvor stor må inntektsforskjellen være?

Anonymkode: 6ad32...a13

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.8.2023 den 19.01):

Kan vi ikke? Jeg mottar bidragstøtte og likevel deler vi andre ting likt. Trodde støtten kun skulle utgjøre forskjeller. De 3000 i støtte i mnd er nok mindre enn det som blir betalt ut i klær, sko og mobilregninger i mnd.

Anonymkode: 9de2f...8d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...