Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #1 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg har blitt verre, og må ta grep. Jeg tror ikke det er så enkelt som sinenmestrinskurs. Litt om meg. Dårlig hukommelse og konsentrasjon. Greier ikke begynne på (eller avslutte/ferdigstille) oppgaver. Har alltid vært litt hissig, men greid å oppføre meg. Nå jar jeg blitt verre. Jeg blir lyn forbanna hvis jeg skriver feil gjentatte ganger i en melding feks. Altså skal skrive hei, men trykker på feil bokstav og skriver heo (dårlig eksempel, men du skjønner). Blir også forbanna når autocorrect retter på noe jeg har skrevet riktig, og det skjer mange ganger på samme ord når jeg prøver å skrive det igjen (har da trykt videre for fort og får ikke velge riktig ord). Jeg blir sint når jeg ikke får til ting, hvis jeg mister ting, osv. Har begynt å få dårlig tålmodighet med barnet mitt, så nå må jeg ta grep. Kan også svare bekjente frekt på meldinger. Feks hvis barnet mitt ikke har lyst til å leke ute, og jeg får en melding fra en mamma ang dette. Så forklarer jeg ikke lenger at Per ville slappe av inne alene, jeg skriver "Lars kan faktisk ikke forvente at Per kommer ut og leker hver dag, han ringer tross alt på her 5-6 ganger om dagen fra klokka 9 om morgenen". Da ligger min irritasjon bak, fordi Lars ringer på før vi i det hele tatt har våknet. Og jeg gjør meg til uvenn med folk. Hvorfor har dette skjedd? Føler jeg har fått en annen personlighet (det er ikke så ille, men på en måte). Kan det være en psykisk diagnose? Jeg har lest og prøvd og ta til meg råd, men jeg føler det sitter dypere enn "ta deg sammen". Noen med tips eller tanker rundt dette? Tanker som hjelper, ikke tanker om hvordan ubrukelig menneske jeg er. Anonymkode: c380b...415 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #2 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg har blitt verre, og må ta grep. Jeg tror ikke det er så enkelt som sinenmestrinskurs. Litt om meg. Dårlig hukommelse og konsentrasjon. Greier ikke begynne på (eller avslutte/ferdigstille) oppgaver. Har alltid vært litt hissig, men greid å oppføre meg. Nå jar jeg blitt verre. Jeg blir lyn forbanna hvis jeg skriver feil gjentatte ganger i en melding feks. Altså skal skrive hei, men trykker på feil bokstav og skriver heo (dårlig eksempel, men du skjønner). Blir også forbanna når autocorrect retter på noe jeg har skrevet riktig, og det skjer mange ganger på samme ord når jeg prøver å skrive det igjen (har da trykt videre for fort og får ikke velge riktig ord). Jeg blir sint når jeg ikke får til ting, hvis jeg mister ting, osv. Har begynt å få dårlig tålmodighet med barnet mitt, så nå må jeg ta grep. Kan også svare bekjente frekt på meldinger. Feks hvis barnet mitt ikke har lyst til å leke ute, og jeg får en melding fra en mamma ang dette. Så forklarer jeg ikke lenger at Per ville slappe av inne alene, jeg skriver "Lars kan faktisk ikke forvente at Per kommer ut og leker hver dag, han ringer tross alt på her 5-6 ganger om dagen fra klokka 9 om morgenen". Da ligger min irritasjon bak, fordi Lars ringer på før vi i det hele tatt har våknet. Og jeg gjør meg til uvenn med folk. Hvorfor har dette skjedd? Føler jeg har fått en annen personlighet (det er ikke så ille, men på en måte). Kan det være en psykisk diagnose? Jeg har lest og prøvd og ta til meg råd, men jeg føler det sitter dypere enn "ta deg sammen". Noen med tips eller tanker rundt dette? Tanker som hjelper, ikke tanker om hvordan ubrukelig menneske jeg er. Anonymkode: c380b...415 På meg kan det høres ut som du er på vei til å bli deprimert eller utbrent. Da er det vanlig at lunta blir kortere. Er du veldig sliten for tiden? Anonymkode: ccafe...ba6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 16. august 2023 #3 Del Skrevet 16. august 2023 Enig med brukeren over om hva dette handler om. Tror det er en god ide å ta det opp med legen din. Jo før jo heller. Det kan fikses. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #4 Del Skrevet 16. august 2023 Enig med de over. Har du en stressende hverdag? Anonymkode: e626e...dcf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #5 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): På meg kan det høres ut som du er på vei til å bli deprimert eller utbrent. Da er det vanlig at lunta blir kortere. Er du veldig sliten for tiden? Anonymkode: ccafe...ba6 Utbrent kanskje. Er ikke deprimert, med mindre det starter på denne måten og plutselig slår til. Har vært deprimert en gang for 11 år siden, og kjenner meg ikke igjen slik jeg var da. Er veldig fornøyd med livet slik jeg har det nå, og er glad og fornøyd (med mindre det klikker for meg pga en enkelthendelser der og da😆). Er nok veldig sliten, men samtidig mindre sliten enn jeg vanligvis er når hverdagens mas setter i gang. Men 8 uker hjemme med barn har nok satt sine spor. Skal snakke med legen før det blir for ille. Anonymkode: c380b...415 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #6 Del Skrevet 16. august 2023 ReneRene skrev (49 minutter siden): Enig med brukeren over om hva dette handler om. Tror det er en god ide å ta det opp med legen din. Jo før jo heller. Det kan fikses. Det skal jeg gjøre, synes det har gått for langt allerede 😐 Anonymkode: c380b...415 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #7 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Enig med de over. Har du en stressende hverdag? Anonymkode: e626e...dcf Nei, egentlig ikke. Er ikke i jobb for tiden, men har gått hjemme med barna i 8 uker (er alene). Men selv om jeg stresser lite fysisk, så er det et evig kaos i hodet så mentalt stressa er jeg nok døgnet rundt. Redd for å glemme ting, skriver huskelappen for den minste ting, sjekker kalenderen flere ganger daglig for å være sikker på at jeg ikke glemmer avtaler. Barna går til og fra skolen selv, jeg er hjemme på dagtid, de er ikke med på aktiviteter som krever kjøring og stress (de er med på en idrett de kan sykle til). Jeg MÅ ingen ting. Skulle ikke tro det gikk an å være så sliten av så lite. Men joda. Anonymkode: c380b...415 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #8 Del Skrevet 16. august 2023 Har du noen gang tenkt tanken på at du kan ha ADHD? Mye av det du beskriver passer med det. Anonymkode: 34d8b...1f9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #9 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har du noen gang tenkt tanken på at du kan ha ADHD? Mye av det du beskriver passer med det. Anonymkode: 34d8b...1f9 Alt for lite info fra HI til å konkludere med det, ut fra det hun skriver så virker det dessuten som om dette har oppstått den siste tiden Anonymkode: ccafe...ba6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #10 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har du noen gang tenkt tanken på at du kan ha ADHD? Mye av det du beskriver passer med det. Anonymkode: 34d8b...1f9 Har tenkt på det etter å ha fått kommentarer fra folk i omgangskretsen som har eller kjenner til ADHD. Men har ikke tenkt mer over det enn at de kjenner igjen ting jeg forteller. Har alltid trodd at man må være hyperaktiv, men leser jo at det finnes flere typer (uoppmerksom type bl.a). Anonymkode: c380b...415 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #11 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Alt for lite info fra HI til å konkludere med det, ut fra det hun skriver så virker det dessuten som om dette har oppstått den siste tiden Anonymkode: ccafe...ba6 Det er ingen som har konkludert med noe, hun kommer med forslag slik jeg var ute etter. At noen kjenner seg igjen i mine problemer er jo det jeg håper på, for å få tips og snakke med legen om mine tanker rundt mer enn bare stress/depresjon osv. Jeg skriver at jeg alltid har vært sånn, men ting har eskalert i det siste. Anonymkode: c380b...415 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #12 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Har tenkt på det etter å ha fått kommentarer fra folk i omgangskretsen som har eller kjenner til ADHD. Men har ikke tenkt mer over det enn at de kjenner igjen ting jeg forteller. Har alltid trodd at man må være hyperaktiv, men leser jo at det finnes flere typer (uoppmerksom type bl.a). Anonymkode: c380b...415 Jeg har ADHD, og fikk diagnosen etter fylte 40 år. Da jeg ble utredet gikk det for første gang opp for meg at jeg faktisk er hyperaktiv, jeg har bare hatt feil oppfatning av hva hyperaktivitet er. Dvs. hyperaktivitet kan vise seg på mange ulike måter, så du kan være mer urolig enn du har tenkt over. Det var uansett bare en avstikker. Alt det du beskriver er trekk som passer med ADHD, men det trenger ikke bety at du har det likevel, eller at alle med ADHD har alle disse trekkene. Jeg kommer f.eks. ytterst sjeldent i konflikt med andre, men jeg kan litt oftere enn folk flest pumpe ut med ting som ikke kommer helt heldig ut fordi jeg er så impulsiv at jeg snakker før jeg tenker, eller ende opp med å sende tre-fire svar etter hverandre på samme melding/e-post fordi jeg stadig må justere svaret fordi jeg ikke har lest spørsmålet godt nok og/eller ikke har fått tenkt meg skikkelig om før jeg svarer. Om det er litt dette som skjer med deg, altså at du svarer før du rekker å tenke, og i affekt, er dette gjerne typisk impulsiv atferd. Hvis flere har kommentert dette, kan du jo lese/lytte til noen bøker om ADHD og se om du kjenner deg godt igjen eller ikke, ev. se litt på nettsidene til ADHD-Norge. Spesielt hvis du alltid har hatt det slik, selv om det er litt verre nå. Anonymkode: fe401...9f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #13 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har ADHD, og fikk diagnosen etter fylte 40 år. Da jeg ble utredet gikk det for første gang opp for meg at jeg faktisk er hyperaktiv, jeg har bare hatt feil oppfatning av hva hyperaktivitet er. Dvs. hyperaktivitet kan vise seg på mange ulike måter, så du kan være mer urolig enn du har tenkt over. Det var uansett bare en avstikker. Alt det du beskriver er trekk som passer med ADHD, men det trenger ikke bety at du har det likevel, eller at alle med ADHD har alle disse trekkene. Jeg kommer f.eks. ytterst sjeldent i konflikt med andre, men jeg kan litt oftere enn folk flest pumpe ut med ting som ikke kommer helt heldig ut fordi jeg er så impulsiv at jeg snakker før jeg tenker, eller ende opp med å sende tre-fire svar etter hverandre på samme melding/e-post fordi jeg stadig må justere svaret fordi jeg ikke har lest spørsmålet godt nok og/eller ikke har fått tenkt meg skikkelig om før jeg svarer. Om det er litt dette som skjer med deg, altså at du svarer før du rekker å tenke, og i affekt, er dette gjerne typisk impulsiv atferd. Hvis flere har kommentert dette, kan du jo lese/lytte til noen bøker om ADHD og se om du kjenner deg godt igjen eller ikke, ev. se litt på nettsidene til ADHD-Norge. Spesielt hvis du alltid har hatt det slik, selv om det er litt verre nå. Anonymkode: fe401...9f2 Jeg leser en mail 20 ganger og leser gjennom mitt svar 20 ganger, og hvis noen avbryter meg eller jeg begynner å tenke på hva jeg skal lage til middag mens jeg leser mailen, så må jeg starte fra toppen igjen fordi jeg ikke aner hva jeg har lest. Konflikter der jeg blir uvenn med folk er heldigvis sjelden, men jeg er krass og irritabel hvis jeg må diskutere noe jeg tenker er unødvendig. I dag skulle jeg henge opp en postkasse, vel, det gikk som det måtte. Fikk ikke brukt drill fordi festet var "nedi" postkassa, og glosene "forbanna drittpostkasse" glapp ut. Hentet skrutrekker men den hadde feil bits, og da rant flere gloser ut. Skulle feste på navnelapp på postkassa til slutt, og mistet lappen i en liten sølepytt, og bryter ut "er det faen ikke mulig å få til NOE?". Naboene tror nok jeg lider av noe ekstremt 🫣 Anonymkode: c380b...415 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #14 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har ADHD, og fikk diagnosen etter fylte 40 år. Da jeg ble utredet gikk det for første gang opp for meg at jeg faktisk er hyperaktiv, jeg har bare hatt feil oppfatning av hva hyperaktivitet er. Dvs. hyperaktivitet kan vise seg på mange ulike måter, så du kan være mer urolig enn du har tenkt over. Det var uansett bare en avstikker. Alt det du beskriver er trekk som passer med ADHD, men det trenger ikke bety at du har det likevel, eller at alle med ADHD har alle disse trekkene. Jeg kommer f.eks. ytterst sjeldent i konflikt med andre, men jeg kan litt oftere enn folk flest pumpe ut med ting som ikke kommer helt heldig ut fordi jeg er så impulsiv at jeg snakker før jeg tenker, eller ende opp med å sende tre-fire svar etter hverandre på samme melding/e-post fordi jeg stadig må justere svaret fordi jeg ikke har lest spørsmålet godt nok og/eller ikke har fått tenkt meg skikkelig om før jeg svarer. Om det er litt dette som skjer med deg, altså at du svarer før du rekker å tenke, og i affekt, er dette gjerne typisk impulsiv atferd. Hvis flere har kommentert dette, kan du jo lese/lytte til noen bøker om ADHD og se om du kjenner deg godt igjen eller ikke, ev. se litt på nettsidene til ADHD-Norge. Spesielt hvis du alltid har hatt det slik, selv om det er litt verre nå. Anonymkode: fe401...9f2 😂 nå må jeg le... glemte å svare at jeg absolutt skal lese på adhd Norge, og at jeg alltid har vært sånn ja. Jeg havnet i konflikt med lærere pga karakterer bl.a på videregående. Mente ofte at ting var urettferdig, men egentlig var nok jeg en urokråke som ikke så det selv.ser det nå i ettertid da. Så ja, jeg svarer visst mer enn én gang jeg også 😂 Anonymkode: c380b...415 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. august 2023 #15 Del Skrevet 17. august 2023 Dette låter som udiagnostisert ADHD som nå er blitt kobla med depresjon. Anonymkode: cd103...745 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442211-store-problemer-med-sinne-og-t%C3%A5lmodighet/#findComment-149994653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå