Gå til innhold

Hvordan forklare dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste nettene har jeg vekt mannen min med at jeg har tviholdt på han flere ganger gjennom natten. 
I natt våknet jeg to ganger av jeg holdt hunden min fast (ikke hardt). Aner ikke hva som går av meg. Flere som har opplevd dette?

Anonymkode: b9687...292

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver, med å holde omkring noen i søvne, høres ut som en form for søvngjengeri eller søvndrømmer. Dette kan skje når hjernen ikke helt går i "hvilemodus" under søvnen, og det kan føre til at du utfører handlinger fra drømmene dine i den virkelige verden.

Dette kan ha flere mulige årsaker:

Søvngjengeri: Dette er når noen går rundt eller utfører handlinger mens de sover. Det kan inkludere å prøve å holde rundt noen som om de gjør det i drømmen sin. Søvngjengeri skjer vanligvis i den dype fasen av søvnen.

Søvndrømmer: Drømmer kan påvirke våre fysiske reaksjoner, til og med mens vi sover. Hvis du har en intens drøm der du holder om noen, kan det manifestere seg fysisk som om du faktisk holder om den personen.

Søvnforstyrrelser: Noen søvnforstyrrelser kan føre til at man utfører uvanlige handlinger under søvn. For eksempel kan REM-søvnatferdsforstyrrelse føre til at noen handler ut drømmene sine, inkludert å holde rundt noen.

Stress eller angst: Sterke følelser som stress eller angst kan påvirke søvnkvaliteten og føre til mer uvanlig atferd under søvn.

Medisinske forhold: Noen medisinske tilstander kan påvirke søvn og føre til uvanlig oppførsel.

Det kan være lurt å rådføre deg med en lege hvis dette blir et gjentakende problem og bekymrer deg. En lege vil kunne gi en mer nøyaktig vurdering basert på din helsehistorie og eventuelle andre symptomer du opplever.

Anonymkode: 7c888...454

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...