Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #1 Del Skrevet 16. august 2023 Barnet mitt har begynt på fotball, og på samme lag er det to små gutter, første klasse som er tjukke. Som i det hindrer dem i å bevege seg som de andre på laget, de blir løpt i fra, de er røde og sprengt i ansiktet etter to min trening. Jeg synes så synd på disse barna. Hvor i helsiken er foreldrene. Det finnes svært få medisinske årsaker til dette, de fleste er usunt kosthold. Jeg hadde fotfulgt barnet mitt, det hadde ikke skjedd under min vakt at barnet mitt skulle lide sånn pga mine manglende evner til å sette grenser og være en god forelder. Jeg hører bare unnskyldninger, men ingen som er så gode at der rettferdiggjør at barn får lov til å bli tjukke!!! Det er ikke greit! Anonymkode: 3fc36...f73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeiteH Skrevet 16. august 2023 #2 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg er faktisk tildels enig med deg. Selvsagt handler mye om genetisk disponering, men når små barn blir så overvektige at det setter hindringer for dem er det omsorgssvikt på lik linje med å feks ikke gi nok mat eller stell. Små barn kan ikke velge selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 16. august 2023 #3 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) Vel, når det i to tråder her blir brukt et barns sarkasme ved å skrive : Jah, farris og cottage cheese blir jeg sugen på! Og : Jah, vi får knaske gulrøtter! ( de ville jo spise chips og sjokolade hver dag må vite ) Og i en annen tråd blir det et ork å liksom måtte spise riktig mat. Akkurat som om det skulle være noe uvanlig og stort å prestere. I andre tråder er det spørsmål om tips til å gå ned. Det er drøy overvekt på barn som de påstår kommer av normalt kosthold Jeg BEGRIPER ikke at ikke alle skjønner og vet hva man bør spise og hva man ikke bør hive i seg hver dag. Og det er mødre .utrolig nok Og ja, det er synd på barna. Endret 16. august 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #4 Del Skrevet 16. august 2023 Det er forståelig at du er bekymret for de to små guttene på fotballaget og ønsker det beste for dem. Det er viktig å huske at hvert barn er unikt, og det kan være flere faktorer som påvirker deres fysiske form og evne til å delta i aktiviteter som fotball. Når det gjelder barnas vekt, er det viktig å ha i tankene at det kan være en rekke årsaker til at noen barn er tykkere enn andre. Dette kan inkludere genetikk, metabolisme, medisinske forhold og livsstilsfaktorer. Mens usunt kosthold kan være en faktor, er det også viktig å være forsiktig med å generalisere og anta at foreldrene ikke tar ansvar. Det er en god idé å vise medfølelse og støtte for barna og deres familier. Å inkludere alle barn i idrettsaktiviteter er viktig for å fremme inkludering og selvtillit. Hvis du ønsker å bidra positivt, kan du kanskje snakke med treneren eller klubbledelsen for å se om det er måter å tilrettelegge treningen slik at alle barn kan delta og ha en positiv opplevelse. Det er også verdt å huske at det kan være mer produktivt å fokusere på å skape et miljø der alle barn føler seg inkludert og støttet, i stedet for å rette frustrasjon mot foreldrene til de to guttene. Å bygge en støttende fellesskapskultur kan bidra til at alle barn trives og opplever suksess, uavhengig av deres individuelle utfordringer. Anonymkode: a870c...c51 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. august 2023 #5 Del Skrevet 16. august 2023 Min første tanke er at det er da fantastisk at ungene deltar i fotball! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 16. august 2023 #6 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er forståelig at du er bekymret for de to små guttene på fotballaget og ønsker det beste for dem. Det er viktig å huske at hvert barn er unikt, og det kan være flere faktorer som påvirker deres fysiske form og evne til å delta i aktiviteter som fotball. Når det gjelder barnas vekt, er det viktig å ha i tankene at det kan være en rekke årsaker til at noen barn er tykkere enn andre. Dette kan inkludere genetikk, metabolisme, medisinske forhold og livsstilsfaktorer. Mens usunt kosthold kan være en faktor, er det også viktig å være forsiktig med å generalisere og anta at foreldrene ikke tar ansvar. Det er en god idé å vise medfølelse og støtte for barna og deres familier. Å inkludere alle barn i idrettsaktiviteter er viktig for å fremme inkludering og selvtillit. Hvis du ønsker å bidra positivt, kan du kanskje snakke med treneren eller klubbledelsen for å se om det er måter å tilrettelegge treningen slik at alle barn kan delta og ha en positiv opplevelse. Det er også verdt å huske at det kan være mer produktivt å fokusere på å skape et miljø der alle barn føler seg inkludert og støttet, i stedet for å rette frustrasjon mot foreldrene til de to guttene. Å bygge en støttende fellesskapskultur kan bidra til at alle barn trives og opplever suksess, uavhengig av deres individuelle utfordringer. Anonymkode: a870c...c51 For meg som ser på dette som nær omsorgssvikt, så er du veldig forståelsesfull og tolerant? Ville du vært det om barnet var møkkete og gikk med for små ødelagte klær også? Vi må faktisk få lov til å si noe om dette, og spesielt når det er foreldre med slike holdninger jeg skrev om i mitt første innlegg. Endret 16. august 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #7 Del Skrevet 16. august 2023 At de blir rødsprengte trenger ikke å være pga overvekt. Jeg og sønnen min blir også det og det er pga huddtypen, ikke pga vekt. Jeg er 175 og veier 62 kg for de som vil krangle på det. Uansett er det selvfølgelig omsorgssvikt å la barna bli så feite at det hemmer bevegelsen. Gir selvsagt også generelt dårlig helse. Anonymkode: e271c...776 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #8 Del Skrevet 16. august 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): For meg som ser på dette som nær omsorgssvikt, så er du veldig forståelsesfull og tolerant? Ville du vært det om barnet var møkkete og gikk med for små ødelagte klær også? Vi må faktisk få lov til å si noe om dette, og spesielt når det er foreldre med slike holdninger jeg skrev om i mitt første innlegg. Nå er vel ikke "hva du ser på det som" det viktigste her, det er vel heller barna og hva man kan gjøre for å hjelpe dem. Og i så måte var c51s innlegg meget klokt og konstruktivt. Anonymkode: 3436a...507 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #9 Del Skrevet 16. august 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): For meg som ser på dette som nær omsorgssvikt, så er du veldig forståelsesfull og tolerant? Ville du vært det om barnet var møkkete og gikk med for små ødelagte klær også? Vi må faktisk få lov til p si noe om dette, og spesielt når det er foreldre med slike holdninger jeg skrev om i mitt første innlegg. Er du HI? Jeg skjønner at du er bekymret for barnas velvære, og det er helt forståelig å ville si noe når du føler at noe er galt. Diskusjonen handler om å balansere omsorg med å forstå at alle familier har ulike situasjoner. Vi ønsker alle at barna skal ha gode muligheter og støtte, men det kan være viktig å nærme seg dette med empati og åpenhet. Å skape en inkluderende atmosfære der alle føler seg støttet, kan være mer produktivt enn å legge skyld eller frustrasjon på foreldrene. Det at ungene er i aktivitet, og kanskje får noen tips om kosthold via trening er vel den beste løsningen? Det å skjelle ut foreldrene hjelper neppe. Anonymkode: a870c...c51 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 16. august 2023 #10 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå er vel ikke "hva du ser på det som" det viktigste her, det er vel heller barna og hva man kan gjøre for å hjelpe dem. Og i så måte var c51s innlegg meget klokt og konstruktivt. Anonymkode: 3436a...507 Hjelpe dem? Da tror jeg at det er veldig viktig å kunne snakke om det og rette blikket mot foreldre som har holdninger som flere her inne, og som har vært diskutert siste døgnet. Eller hvordan tenker du at vi skal hjelpe barn som ikke får riktig omsorg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #11 Del Skrevet 16. august 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Hjelpe dem? Da tror jeg at det er veldig viktig å kunne snakke om det og rette blikket mot foreldre som har holdninger som flere her inne, og som har vært diskutert siste døgnet. Eller hvordan tenker du at vi skal hjelpe barn som ikke får riktig omsorg? Jeg forstår at du ønsker å ta opp denne problemstillingen, men det er viktig å være nøye med formuleringen. Overvekt i seg selv er ikke nødvendigvis omsorgssvikt. Det er en kompleks sak med flere faktorer involvert. Å rette fokuset mot foreldre med bestemte holdninger kan skape polarisering og uenighet. Å hjelpe barn som ikke får riktig omsorg er viktig, men det krever en mer nyansert tilnærming der man tar hensyn til enkeltpersoners omstendigheter og ressurser. Anonymkode: a870c...c51 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #12 Del Skrevet 16. august 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Hjelpe dem? Da tror jeg at det er veldig viktig å kunne snakke om det og rette blikket mot foreldre som har holdninger som flere her inne, og som har vært diskutert siste døgnet. Eller hvordan tenker du at vi skal hjelpe barn som ikke får riktig omsorg? Jeg vet ikke hva du sikter til som har vært diskutert det siste døgnet, men jeg tenker vi kan hjelpe barn som f.eks. ikke får riktig kosthold på den måten c51 beskriver. Hun har helt rett i at foreldre og familier har ulike forutsetninger, og vi vet jo ingenting om dem annet enn at barna er overvektige. Fordømmelse og nedsnakking er sjelden en god oppskrift for forbedre deres situasjon. Anonymkode: 3436a...507 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 16. august 2023 #13 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Er du HI? Jeg skjønner at du er bekymret for barnas velvære, og det er helt forståelig å ville si noe når du føler at noe er galt. Diskusjonen handler om å balansere omsorg med å forstå at alle familier har ulike situasjoner. Vi ønsker alle at barna skal ha gode muligheter og støtte, men det kan være viktig å nærme seg dette med empati og åpenhet. Å skape en inkluderende atmosfære der alle føler seg støttet, kan være mer produktivt enn å legge skyld eller frustrasjon på foreldrene. Det at ungene er i aktivitet, og kanskje får noen tips om kosthold via trening er vel den beste løsningen? Det å skjelle ut foreldrene hjelper neppe. Anonymkode: a870c...c51 Javel. Jeg er ikke enig i det hele tatt. Den empati og støtte kan man bruke på de som ikke har kapasitet til å tenke logisk og ta til seg elementær kunnskap. Slike for sannsyligvis ikke barn, eller BV følger opp. Jeg snakker om at grunnen kan være elendige holdninger blant foreldre, og da gidder jeg virkelig ikke å jatte. Endret 16. august 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #14 Del Skrevet 16. august 2023 ReneRene skrev (18 minutter siden): For meg som ser på dette som nær omsorgssvikt, så er du veldig forståelsesfull og tolerant? Ville du vært det om barnet var møkkete og gikk med for små ødelagte klær også? Vi må faktisk få lov til å si noe om dette, og spesielt når det er foreldre med slike holdninger jeg skrev om i mitt første innlegg. Det er vel heller sjelden at møkk og for små klær er genetisk betinget eller kommer av sykdom. Det er jo helt supert at disse guttene er med på fotball, det kan godt være et ledd i arbeidet mot overvekt. Små barn skal ikke slankes, de skal vokse inn i vekten sin. Anonymkode: c1595...028 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 16. august 2023 #15 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er vel heller sjelden at møkk og for små klær er genetisk betinget eller kommer av sykdom. Det er jo helt supert at disse guttene er med på fotball, det kan godt være et ledd i arbeidet mot overvekt. Små barn skal ikke slankes, de skal vokse inn i vekten sin. Anonymkode: c1595...028 Ingen har skrevet noe sted at guttene ikke skulle være med på fotball. Ingen har sagt at det ikke er bra! Dette går på foreldre som ikke gir god nok omsorg i mitt syn, og er noe genetisk så tar man selvfølgelig konsekvensene av det. Ikke sitter med henda i fanget eller er trassig og tenker at de kan gi barna chips og burger ofte ,fordi det tåler andre barn. Endret 16. august 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #16 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg er enig at det er veldig flott at disse to guttene går på fotball. Det tenkte jeg også. Jeg bare ser på foreldrene som tilsynelatende lar begge disse guttene som er uavhengig av hverandre bli så store. De skal spille cup, og ingen av draktene passet de. Og tillate at barna blir utsatt for en slik ydmykelse, og tillate at de knapt kan løpe, og puster som en maratonløper som kommer i mål etter to runder på kortsiden. Jeg skal ikke utkalle meg om de ligger noe annet til grunn, men som oftes er det ikke det. Og er det genetikk så bruk fritiden din på å lage kalorifattig snacks, sunn mat osv. Kjenner jeg blir ordentlig frustrert på barnas vegne! HI Anonymkode: 3fc36...f73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. august 2023 #17 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er enig at det er veldig flott at disse to guttene går på fotball. Det tenkte jeg også. Jeg bare ser på foreldrene som tilsynelatende lar begge disse guttene som er uavhengig av hverandre bli så store. De skal spille cup, og ingen av draktene passet de. Og tillate at barna blir utsatt for en slik ydmykelse, og tillate at de knapt kan løpe, og puster som en maratonløper som kommer i mål etter to runder på kortsiden. Jeg skal ikke utkalle meg om de ligger noe annet til grunn, men som oftes er det ikke det. Og er det genetikk så bruk fritiden din på å lage kalorifattig snacks, sunn mat osv. Kjenner jeg blir ordentlig frustrert på barnas vegne! HI Anonymkode: 3fc36...f73 Jeg tror at de aller aller fleste foreldre til så overvektige barn er klar over barnas begrensninger og ikke minst at de blir fulgt opp av helsevesenet. Kanskje hjelpen er sammensatt og idretten er noe av hjelpen? Dessuten er barn stort sett greie i den alderen og de inkluderer uansett størrelse. Hvis trener og foreldre ikke tenker ydmykelse så går det stort sett bra. Tviler sterkt på at noen tenker at det er GREIT at barn blir så overvektige. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #18 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Barnet mitt har begynt på fotball, og på samme lag er det to små gutter, første klasse som er tjukke. Som i det hindrer dem i å bevege seg som de andre på laget, de blir løpt i fra, de er røde og sprengt i ansiktet etter to min trening. Jeg synes så synd på disse barna. Hvor i helsiken er foreldrene. Det finnes svært få medisinske årsaker til dette, de fleste er usunt kosthold. Jeg hadde fotfulgt barnet mitt, det hadde ikke skjedd under min vakt at barnet mitt skulle lide sånn pga mine manglende evner til å sette grenser og være en god forelder. Jeg hører bare unnskyldninger, men ingen som er så gode at der rettferdiggjør at barn får lov til å bli tjukke!!! Det er ikke greit! Anonymkode: 3fc36...f73 Foreldrene er sikkert like tykke selv, pga dårlig kosthold og lite aktivitet. Ser jo at familier ofte har fedme til felles innad. Anonymkode: 332b0...9e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #19 Del Skrevet 16. august 2023 Her var det mye rart. Jeg er helt enig med anonym som sier at det viktigste er at de er med på en aktivitet (her fotball). Det er da viktig å integrerer dem godt, uten fordommer slik at familien trives i miljøet og fortsetter. Prøv å være litt i forkant (som anonym sa - prøv å tilpasse treningen slik at de føler mestring, ser man at drakter ikke passer - finn en løsning ved å låne drakter fra eldre lag og sy dem opp eller spill med overtrekksvester f.eks., osv.) og snakk vanlig med foreldrene. Jeg er ikke enig med HI når det gjelder årsaken til fedme. Jeg mener de fleste så små barn som er overvektig har en medisinsk årsak. Barn er så aktiv i seg selv i barnehagen eller på skolen at de sjelden blir overvektig. De fleste foreldre har dessuten et greit kosthold. Det er jo ingen årsak til å tro det verste om folk. Så lenge man ikke vet noe om gutten bør man anta at det er en årsak utover dårlig kosthold hjemme. Barna går på skole og vil dermed bli fanget opp av helsesøster. Det vil derfor være et apparat som vil fange opp barnas vekt og jobbe med dette om det ikke allerede gjøres (mest sannsynlig jobbes det allerede med dette). Foreldre til de andre fotballspillerne trenger dermed ikke føle at de skal oppdra foreldrene. Vær heller inkluderende og la de profesjonelle ta seg av vektproblematikken. Når det gjelder foreldres holdninger så er det klart at barna ikke vet alt foreldre gjør og mener. Den sjokoladen foreldrene spiser etter at barna er i seng vet de jo ikke om. Det er ikke slik at alt foreldrene gjør, får barna med seg og kopierer. Jeg har f.eks. satt meg ned med eldste før første gang hen skulle stemme. Vi gikk igjennom alle partiene og hva de står for. Ikke bare det de fronter rett før et valg, men også hvordan de har stemt og forholdt seg resten av perioden. Jeg har fortalt helt nøytralt om dette uten å fortelle ungdommen om min mening. Jeg regner med ungdommen stemmer annerledes enn meg. Det er mye enklere for en ungdom å ta selvstendige valg i politikken f.eks. om de ikke vet om foreldrenes valg. Dette vil påvirke dem. Det har ingenting med selvstendighet å gjøre. Ettersom de blir eldre og lander mer i seg selv, er det enklere for foreldrene å dele sin mening uten at ungdommen blir påvirket. Forstår ikke helt ønske enkelte har med å vurdere andre hele tiden. Barna har ikke behov for å vurdere og tenke kritisk om foreldres holdninger hele tiden. De fleste trenger ikke å bygge sin identitet på å vurdere andre. Anonymkode: e76cd...400 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 16. august 2023 #20 Del Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Her var det mye rart. Jeg er helt enig med anonym som sier at det viktigste er at de er med på en aktivitet (her fotball). Det er da viktig å integrerer dem godt, uten fordommer slik at familien trives i miljøet og fortsetter. Prøv å være litt i forkant (som anonym sa - prøv å tilpasse treningen slik at de føler mestring, ser man at drakter ikke passer - finn en løsning ved å låne drakter fra eldre lag og sy dem opp eller spill med overtrekksvester f.eks., osv.) og snakk vanlig med foreldrene. Jeg er ikke enig med HI når det gjelder årsaken til fedme. Jeg mener de fleste så små barn som er overvektig har en medisinsk årsak. Barn er så aktiv i seg selv i barnehagen eller på skolen at de sjelden blir overvektig. De fleste foreldre har dessuten et greit kosthold. Det er jo ingen årsak til å tro det verste om folk. Så lenge man ikke vet noe om gutten bør man anta at det er en årsak utover dårlig kosthold hjemme. Barna går på skole og vil dermed bli fanget opp av helsesøster. Det vil derfor være et apparat som vil fange opp barnas vekt og jobbe med dette om det ikke allerede gjøres (mest sannsynlig jobbes det allerede med dette). Foreldre til de andre fotballspillerne trenger dermed ikke føle at de skal oppdra foreldrene. Vær heller inkluderende og la de profesjonelle ta seg av vektproblematikken. Når det gjelder foreldres holdninger så er det klart at barna ikke vet alt foreldre gjør og mener. Den sjokoladen foreldrene spiser etter at barna er i seng vet de jo ikke om. Det er ikke slik at alt foreldrene gjør, får barna med seg og kopierer. Jeg har f.eks. satt meg ned med eldste før første gang hen skulle stemme. Vi gikk igjennom alle partiene og hva de står for. Ikke bare det de fronter rett før et valg, men også hvordan de har stemt og forholdt seg resten av perioden. Jeg har fortalt helt nøytralt om dette uten å fortelle ungdommen om min mening. Jeg regner med ungdommen stemmer annerledes enn meg. Det er mye enklere for en ungdom å ta selvstendige valg i politikken f.eks. om de ikke vet om foreldrenes valg. Dette vil påvirke dem. Det har ingenting med selvstendighet å gjøre. Ettersom de blir eldre og lander mer i seg selv, er det enklere for foreldrene å dele sin mening uten at ungdommen blir påvirket. Forstår ikke helt ønske enkelte har med å vurdere andre hele tiden. Barna har ikke behov for å vurdere og tenke kritisk om foreldres holdninger hele tiden. De fleste trenger ikke å bygge sin identitet på å vurdere andre. Anonymkode: e76cd...400 Her var det mye rart åpner du med, og da lurer jeg på om din intensjon var å bidra med enda mer rart?? Du MENER at små barns overvekt er medisinsk? Hva DU mener bør du i det minste underbygge! Og så. Du skriver at foreldre flest har et "greit kosthold" Hva legger du i "grei"? Og hvordan forklarer du at det er flere overvektige enn normalvektige i Norge? Hvordan går det opp med din påstand om at foreldre flest har "greit" kosthold? Du har også denne merkelige meningen om at foreldre vanligvis skjuler ting for barna. Det er ikke riktig. De fleste foreldre kan gjøre det i gitte situasjoner, men det er faktisk ikke normalt som dere skal ha det til her! Og så det med å ikke dele meninger. I redsel for å påvirke barna?? I alle dager. For det første må dere jo klare å skjønne hvordan dere påvirker, og hvilke verdier dere vil overføre. Da er vi jo inne på at barn skal bli hørt og få være uenige i ting. Ikke skjule hvor en står i tro på at ungene blir forvirret hvis dere viser synspunkt. Om mulig så hadde du er av de rareste innleggene her .. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #21 Del Skrevet 16. august 2023 ReneRene skrev (5 minutter siden): Her var det mye rart åpner du med, og da lurer jeg på om din intensjon var å bidra med enda mer rart?? Du MENER at små barns overvekt er medisinsk? Hva DU mener bør du i det minste underbygge! Og så. Du skriver at foreldre flest har et "greit kosthold" Hva legger du i "grei"? Og hvordan forklarer du at det er flere overvektige enn normalvektige i Norge? Hvordan går det opp med din påstand om at foreldre flest har "greit" kosthold? Du har også denne merkelige meningen om at foreldre vanligvis skjuler ting for barna. Det er ikke riktig. De fleste foreldre kan gjøre det i gitte situasjoner, men det er faktisk ikke normalt som dere skal ha det til her! Og så det med å ikke dele meninger. I redsel for å påvirke barna?? I alle dager. For det første må dere jo klare å skjønne hvordan dere påvirker, og hvilke verdier dere vil overføre. Da er vi jo inne på at barn skal bli hørt og få være uenige i ting. Ikke skjule hvor en står i tro på at ungene blir forvirret hvis dere viser synspunkt. Om mulig så hadde du er av de rareste innleggene her .. Det er et sunnhetstegn for den som skrev dette at du mener det. Din verden er heldigvis ikke vår. Anonymkode: 332b0...9e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #22 Del Skrevet 16. august 2023 Har selv et overvektig barn, går på 6 trinn. Her går det i diagnose og barnet kjenner ikke godt metthetsfølelse . Vi er i jobb, dermed er barnet alene hjemme noen timer. Dette handler ikke om godteri , chips og brus, men kan spise mye av vanlig mat. Vi begrenser og gir mye frukt og er mye ute på turer. Dette sitter ganske støpt på gutten, og ting er ikke så enkelt som folk her tror . Det er selvfølgelig sårt for gutten, men har heldigvis gode venner . Anonymkode: 35e0c...259 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 16. august 2023 #23 Del Skrevet 16. august 2023 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. august 2023 #24 Del Skrevet 17. august 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (15 timer siden): Jeg tror at de aller aller fleste foreldre til så overvektige barn er klar over barnas begrensninger og ikke minst at de blir fulgt opp av helsevesenet. Kanskje hjelpen er sammensatt og idretten er noe av hjelpen? Dessuten er barn stort sett greie i den alderen og de inkluderer uansett størrelse. Hvis trener og foreldre ikke tenker ydmykelse så går det stort sett bra. Tviler sterkt på at noen tenker at det er GREIT at barn blir så overvektige. Jeg tror slett ikke de som har overvektige barn ser det. Som min ex-kollega, hun var så blodig fornærmet for at helsestasjon påpekte det. Det var jo bare helt vanlig valpefett man vokser av seg? Nei, det var ikke det. Ungen var alvorlig overvektig, og moren så det ikke. Og hun måtte jo «få kose seg litt som alle andre»? Omsorgssvikt uten tvil. Anonymkode: ebf1c...ac7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. august 2023 #25 Del Skrevet 17. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror slett ikke de som har overvektige barn ser det. Som min ex-kollega, hun var så blodig fornærmet for at helsestasjon påpekte det. Det var jo bare helt vanlig valpefett man vokser av seg? Nei, det var ikke det. Ungen var alvorlig overvektig, og moren så det ikke. Og hun måtte jo «få kose seg litt som alle andre»? Omsorgssvikt uten tvil. Anonymkode: ebf1c...ac7 Jeg har også hørt at foreldrene ofte ikke ser overvekt, men jeg har et overvektig barn selv, og jeg kan love deg at vi ser det. De som ikke ser det, blir uansett fortalt det av helsestasjon og skole, så barna blir fulgt opp uansett. Det er ikke nødvendig for andre foreldre å gripe inn. Jeg tror mange overvurderer hvor mye som skal til for å bli overvektig, særlig for barn. Barn har lavere kaloribehov enn voksne, og spiser de bare litt mer enn de trenger (to skiver i stedet for en til frokost f.eks.) kommer de ekstra kiloene fort. Det er vanskeligere å få dem bort igjen. I tillegg er rådene som gis til foreldre med overvektige barn forvirrende og lite effektive. Man forventes å "endre kostholdet" på nærmest magisk vis uten at barnet skal merke noe eller i det hele tatt vite om overvekten. Men hva gjør man når barnet ber om mer mat? Hva gir man som forklaring for å si nei til den ekstra skiva? Jeg har skrevet om dette her inne før. Det kom mange råd om å "lære barnet å begrense seg". (Dette naturligvis uten å fortelle barnet at det spiser for mye.) Men da jeg sa at vi jobber med det og f.eks. nekter barnet å spise godteposene det får i bursdager, ble det ramaskrik. Vi kom til å gi barnet vårt traumer! Dette var grusomt! Så man forventes å si nei til gulostskiver og ekstra kjøttkaker daglig, men digre godteposer midt i uka, det må være lov. Ellers er det omsorgssvikt. Anonymkode: 28582...59c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442209-overvektige-barn-et-overgrep/#findComment-149994737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå