Gå til innhold

Måtte la katten vår slippe idag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Han hadde fått brudd. Det ville kostet 40 000 kr og opperert. 

Men hvordan noen gang få innse at det var riktig?

Anonymkode: 6d44d...ab1

Trist å høre. Jeg vet ikke. Jeg hadde sikkert tatt opp lån. Kjøp forsikring på neste katt

Anonymkode: c73dd...9a4

Jeg tenker at dyrevelferd faktisk er det viktigste jeg da 

En katt ville ikke forstått hvorfor benet var vondt, hvorfor det var gipsen, hvorfor den måtte ta betennelsesdempende medisiner osv. Den ville bare kjent på frustrasjonen over ikke kunne løpe i skogen og jage mus. Du hadde uansett ikke hatt noen garantier for at han ble "god som ny" etterpå heller.

Det er ikke alt man skal la kjæledyrene gå gjennom...

Jeg sitter selv ved siden av en nykastrert med krage, som tydelig har ubehag, stresser og hater den kragen. Synes nesten det er helt på kanten selv om jeg vet 100% sikkert at om noen dager er det bra igjen.

Jeg synes du gjorde helt rett. Noen ganger er det best å la de sovne isteden for å tyne de gjennom ubehag og behandling i uker og måneder. Det er dyrt, man har ingen garantier for resultatet og dyret plages. Det er ikke god dyrevelferd.

Men det er trist når kjæledyrene dør, det er det. Så å sørge litt har du absolutt lov til.

Anonymkode: 59f42...70d

Du gjorde det fordi du tenkte mer på den enn på deg selv og på å la den slippe smerte. En rask død framfor uker med vondt og ubehag er snillere mot den enn mot deg. Hadde du valgt operasjon hadde det først og fremst vært for din egen skyld og for å lindre din egen smerte.

Å forsvare dette,  er noe av det merkeligste å forsvare. Hi lot katten dø fordi det ble for dyrt å fikse et brudd. 

Jeg betalte det det kostet da min katt brakk beinet. Han fikk veldig mange gode år etter det. Det var så absolutt verdt det.

Anonymkode: 956b1...244

Annonse

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Å forsvare dette,  er noe av det merkeligste å forsvare. Hi lot katten dø fordi det ble for dyrt å fikse et brudd. 

Jeg betalte det det kostet da min katt brakk beinet. Han fikk veldig mange gode år etter det. Det var så absolutt verdt det.

Anonymkode: 956b1...244

Har noen erfaringer med det motsatte. Katter som aldri ble helt bra og den ene var gjennom tre (!!!) operasjoner uten at den ble bra,- det vil si ikke smertefri. Ikke vi personlig men to ulike husstander og to forskjellige katter. I tillegg vet jeg om en katt der "alt" ble gjort for at den skulle komme seg etter en påkjørsel. EN måned med pining før den kom bort og ble funnet død. Den hadde gjemt seg godt i nærheten av huset. Det samme med skade og sykdom på et par hunder vi har hatt i nær omgangskrets. Har vel egentlig ingen "solskinnshistorier" jeg kommer på i farten når det gjelder skader og sykdom hos veldig høyt elskede hunder og katter.... Vi har som en mer eller mindre direkte følge av disse hendelsene hjemme hos oss blitt enige om at vår dyr skal få slippe om de blir syke/skadet.... Men når det er sagt,- ikke sikkert vi klarer la være prøve alt vi heller om det skulle skje noe.

Kort sagt: folk må få gjøre det DE TROR er best for sitt kjæledyr på kort og lengre sikt. Ingen kan forutse hva utfallet blir uansett. Og noen må noen gang velge etter lommebok. Forsikring dekker langt fra alt som kan skje,- og selv om man hadde råd da man skaffet seg kjæledyret så kan det hende økonomien har forandret seg underveis.

Anonymkode: a5b12...7bc

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Nei huff. Selvfølgelig var ikke det rett. Du skulle selvsagt hatt forsikring. Tenk å måtte dø oga et brudd...

Anonymkode: f848e...22b

Jeg er ikke hi her,men sjekket forsikring til katten min som nå er 1 år. Da ser jeg mange av punktene dekker forsikringen kun visst du forsikret katten før den var 4 mnder. Skikkelig teit! Vi fikk ikke pusen før hun var 6 mnder. Så vet ikke helt om det lenger lønner seg å forsikre katten når det er så mange ting forsikringen ikke dekker pga vi ikke har forsikret katten tidlig nok.

Anonymkode: 4b1ae...0ac

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Han hadde fått brudd. Det ville kostet 40 000 kr og opperert. 

Men hvordan noen gang få innse at det var riktig?

Ja dere valgte den billigste løsningen istedenfor å redde ett liv,helt utrolig! I vår familie så er katten ett viktig familiemedlem å hadde aldri avlivet hun så lett som det dere gjør! Hadde jeg ikke hatt pengene så hadde jeg heller satt meg i gjeld å nedbetalt summen over tid,enn å bare avlive pusen! Men her betyr pusen mye for oss. 

Anonymkode: 4b1ae...0ac

Katten er og var høyt elsket. katten var i store smerter, og klarte ikke gjøre sitt fornødne pga smertene. Vetrinær og kirurgen var enig i beslutningen tross at operasjonen var andre alternativet. 

Det hadde blitt stor belastning på katten og rehabiliteringen etterpå. Katten hadde ikke godtatt å ligge rolig i et bur og ikke få klatre og løpe som den elsket. 

Vi adopterte katten fra Dyrebeskyttelsen. Som en annen nevnte så var katten for gammel til å dekke alt i forsikring.

Vi har hatt en annen katt som vi opererte 3 ganger, og den ble ikke bra. Etter tredje gang måtte han få slippe. Dette har vi godt i minne. 

Jeg føler meg som en dritt som tok beslutningen tross det var i samsvar med mannen min, vetrinær og kirurgen. Men tross det så mener alle rundt oss at det var best for katten. Fordet om mine følelser sier noe annet. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Katten er og var høyt elsket. katten var i store smerter, og klarte ikke gjøre sitt fornødne pga smertene. Vetrinær og kirurgen var enig i beslutningen tross at operasjonen var andre alternativet. 

Det hadde blitt stor belastning på katten og rehabiliteringen etterpå. Katten hadde ikke godtatt å ligge rolig i et bur og ikke få klatre og løpe som den elsket. 

Vi adopterte katten fra Dyrebeskyttelsen. Som en annen nevnte så var katten for gammel til å dekke alt i forsikring.

Vi har hatt en annen katt som vi opererte 3 ganger, og den ble ikke bra. Etter tredje gang måtte han få slippe. Dette har vi godt i minne. 

Jeg føler meg som en dritt som tok beslutningen tross det var i samsvar med mannen min, vetrinær og kirurgen. Men tross det så mener alle rundt oss at det var best for katten. Fordet om mine følelser sier noe annet. 

Jeg er helt enig med deg. Har tatt et lignende valg selv, i samråd med veterinær. Det var tungt og vondt, men nødvendig. Men: å spørre om slike ting på forum genererer alltid en masse grums, fordi noen (som i denne tråden) alltid mener man skal gjøre alt for å redde dyret sitt - og kommer med usakligheter av typen "pus er en del av familien!! er du ikke glad i dyret ditt?!?!". Jeg tenker folk får gjøre det de mener er best selv, men for min egen del ville det vært verre å utsette dyret for en masse smerte og skremmende opplevelser enn å la det få slippe, og mener det er bedre dyrevelferd enn alternativet. 

Anonymkode: 4ee67...3ce

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er helt enig med deg. Har tatt et lignende valg selv, i samråd med veterinær. Det var tungt og vondt, men nødvendig. Men: å spørre om slike ting på forum genererer alltid en masse grums, fordi noen (som i denne tråden) alltid mener man skal gjøre alt for å redde dyret sitt - og kommer med usakligheter av typen "pus er en del av familien!! er du ikke glad i dyret ditt?!?!". Jeg tenker folk får gjøre det de mener er best selv, men for min egen del ville det vært verre å utsette dyret for en masse smerte og skremmende opplevelser enn å la det få slippe, og mener det er bedre dyrevelferd enn alternativet. 

Ja, jeg var helt ifra meg igår og tenkte ikke bra nok etter da jeg poster her 😬

Annonse

Katten lider ikkje no så det er bra .altid trist å miste sine 4 beinte venner .

Når det er sagt så hadde eg aldri avlivd for eit brudd .

Forsikringa dekker sånne skader ,sjølv om den blei forsikra etter 4 mnd .Det gjelder skader som den kan være født med som ikkje blir dekket då.som HD hos hund foreksempel .

Stort sett alle vetrinær kontor tilbyr sånt lån gjennom ein bank .tar 2 min å søke og du får om du er kredittverdig.

Me har altid stående ein god sum på eigen konto i tilfelle me treng ekstra til vetrinær .

Leit at du mista katten din og synst virkeleg synd på deg 💔 er altid vondt når en må ta ei sånn avgjørsla .

Anonymkode: b9791...9cb

1 hour ago, Anonym bruker said:

Katten lider ikkje no så det er bra .altid trist å miste sine 4 beinte venner .

Når det er sagt så hadde eg aldri avlivd for eit brudd .

Forsikringa dekker sånne skader ,sjølv om den blei forsikra etter 4 mnd .Det gjelder skader som den kan være født med som ikkje blir dekket då.som HD hos hund foreksempel .

Stort sett alle vetrinær kontor tilbyr sånt lån gjennom ein bank .tar 2 min å søke og du får om du er kredittverdig.

Me har altid stående ein god sum på eigen konto i tilfelle me treng ekstra til vetrinær .

Leit at du mista katten din og synst virkeleg synd på deg 💔 er altid vondt når en må ta ei sånn avgjørsla .

Ja, som nevnt har vi vært borti et annet tilfelle før da katten måtte igjennom masse lidelser og ble aldri bra igjen. Katten hadde ikke godtatt tiden etter operasjon, og vetrinæren støttet oss i avgjørelsen. 

Jeg ville jo så klart ikke avlive men vi er flere om avgjørelsen i husholdningen. Jeg hadde ikke klart å ta den avgjørelsen om ikke vetrinær og kirurgen var enig i det. 

Du skriver jo ingenting om at du lot katten slippe pga komplikasjonene som evt ville oppstått, at han ikke forstår hvorfor han må være i ro, at instinktene hadde fått seg en knekk osv. Du skriver jo at det var pga pengene. Da syns jeg det er dumt

Anonymkode: 21abf...bba

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ja, som nevnt har vi vært borti et annet tilfelle før da katten måtte igjennom masse lidelser og ble aldri bra igjen. Katten hadde ikke godtatt tiden etter operasjon, og vetrinæren støttet oss i avgjørelsen. 

Jeg ville jo så klart ikke avlive men vi er flere om avgjørelsen i husholdningen. Jeg hadde ikke klart å ta den avgjørelsen om ikke vetrinær og kirurgen var enig i det. 

De fleste dyr kommer seg fint etter operasjoner altså

Anonymkode: f848e...22b

47 minutes ago, Anonym bruker said:

Du skriver jo ingenting om at du lot katten slippe pga komplikasjonene som evt ville oppstått, at han ikke forstår hvorfor han må være i ro, at instinktene hadde fått seg en knekk osv. Du skriver jo at det var pga pengene. Da syns jeg det er dumt

Jeg skriver også at vetrinær og kirurgen var enig. De er ikke enige pga penger. Klart det jeg skrev igår kveld kom feil ut. Jeg hadde grått siden tidlig, og var helt ifra meg. Idag hadde jeg fått litt søvn og roet meg ned og det er lettere å skrive fattet. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er fortsatt 40 000, da. Det er mye penger for de fleste av oss.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er fortsatt 40 000, da. Det er mye penger for de fleste av oss.

Ja selvsagt. Det er jo derfor man må sørge for å forsikre dyra sine. Jeg har selv "en haug" med dyr, og tilogmed marsvinet er forsikra

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja selvsagt. Det er jo derfor man må sørge for å forsikre dyra sine. Jeg har selv "en haug" med dyr, og tilogmed marsvinet er forsikra

Klart det. Men hvis man ikke har det hjelper det ikke å si at man burde hatt det. Ja, det er dumt, men i dette tilfellet var det jo også veterinær enig.

(Jeg fikk spørsmål om jeg ville kreftbehandle en katt en gang, det synes jeg er helt absurd bruk av ressurser, uansett hvor glad man er i den - i tillegg til lidelse for katten).

Når veterinæren ikke anbefalte behandling så gjorde dere selvsagt det riktige. 

Jeg har den beste forsikringen på vår hund, men er forberedt på at vi ikke lar henne gå gjennom langvarig og smertefull behandling om uhellet er ute. Dyrevelferd før menneskes behov for å ordne opp. 

Anonymkode: 1d592...294

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ikke føl dritt om valget, valget deres var godt faglig støttet og helt rett i deres situasjon. Overfør drittfølelsen til sorgen, du sørger over en tapt pelsvenn. Det er vondt og det er trist, men var uunngåelig her. Sorgen blir lettere med tiden❤️

Anonymkode: 3d093...117

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ikke føl dritt om valget, valget deres var godt faglig støttet og helt rett i deres situasjon. Overfør drittfølelsen til sorgen, du sørger over en tapt pelsvenn. Det er vondt og det er trist, men var uunngåelig her. Sorgen blir lettere med tiden❤️

Anonymkode: 3d093...117

Ja enig. Uannsett kor rett det er så vil det føles feil . 

Vi var for ikke så lenge siden i samme situasjon. Pelsvennen vår hadde skadet poten og ved nærmere undersøkelser viste det seg at den hadde en alvorlig sykdom. Den var ikke veldig plaget av sykdommen enda, men prøvene viste at helsen var på vei nedover og at den bare ville bli sykere og sykere (det er ingen kur). Vi kunne behandlet skaden og vekket den av narkosen, men den ville blitt sykere og sykere. Veterinæren var veldig klar i sin anbefaling om å avlive pelsvennen uten å vekke den igjen selv om den ikke var alvorlig syk enda. Vi fulgte anbefalingene selv om det var vondt og kom uventet. Det var ikke en vanskelig avgjørelse, men det var en vond avgjørelse. 

Når man står der og pelsvennen har blitt alvorlig syk eller skadet, så er det riktigste å diskutere dette med fagpersoner. Har veterinæren en klar anbefaling er det veldig greit og trygt å følge denne. De har ikke et forhold til dyret og kan uttale seg mer nøytralt på vegne av dyret så anbefalingene deres er til dyrets beste. 

Anonymkode: 51131...abc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...