Gå til innhold

Når begynte deres barn med kjøretimer (for de som tok førerkort da de ble 18)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen våres blir straks 17 og har alt øvelseskjørt nedten ett år. Usikker på når han bør begynne å ta kjøretimer. Er det egentlig noe vits før det er igjen ca 6 mnd til han fyller 18?

Anonymkode: 5ea0e...376

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på kapasiteten til kjøreskolen. Her er det ganske sprengt, så lønner seg å starte når de er omtrent på alder med din. Da får de sjelden timer, kanskje en gang i mnd, men så blir det hyppigere når det nærmer seg førerprøven.

Anonymkode: a7c25...238

Skrevet

Begge de to eldste mine tok teorien ca et halvt år før de fylte 18, også det obligatoriske på kjøreskolen. Oppkjøring ble bestilt ca to mnd før de fylte.

Anonymkode: 2c4b5...0e6

Skrevet

Eldstemann begynte omtrent et halvår før han skulle ha oppkjøring, mens nest eldste tok det intensivt på en sommer. Vi hadde øvelseskjørt veldig mye med begge to på forhånd, så de trengte bare grunnpakken.

Anonymkode: 983a9...a03

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Begge de to eldste mine tok teorien ca et halvt år før de fylte 18, også det obligatoriske på kjøreskolen. Oppkjøring ble bestilt ca to mnd før de fylte.

Begge hadde forresten lett motorsykkel og var veldig trygge i trafikken, oppkjøring ble bestilt før alt der obligatoriske var tatt og ingen hadde mer enn det obligatoriske. 

Her var ventetiden på oppkjøring hensynet som måtte tas, det var ca 2 mnd.

Skrevet

Ett halvt år i forveien. Hadde øvelseskjørt bortimot hver eneste dag fra hun var 16, og har kjørt tur/retur vestlandet (80 mil) 5 ganger på den tida. Kjørte på e18 hver dag, så var bykjøringa hu måtte øve mest på når hun startet på kjøreskolen. Så da gjorde vi det og det holdt med grunnpakka

Anonymkode: 66341...4e5

Skrevet

Min blir 18 om ca 7 mnd, og har hatt sin første kjøretime. Skal ta teorien om et par mnd, kan tas fra 17.5 år. 
Han har kjørt mopedbil i halvannet år og derfor kjørt daglig. Også kjørt en del med oss. Kjørelæreren sa han kun trengte et minimum, og skal ta de obligatoriske lang/-mørk og glattkjøring på en dag. Så mitt råd er å få en fot innafor ca et halvt år før, så tilpasser kjørelæreren det! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det kommer an på kapasiteten til kjøreskolen. Her er det ganske sprengt, så lønner seg å starte når de er omtrent på alder med din. Da får de sjelden timer, kanskje en gang i mnd, men så blir det hyppigere når det nærmer seg førerprøven.

Anonymkode: a7c25...238

Dette. 

Skrevet

Vår eldste begynte rett etter hun fylte 16. Hun var redd for å kjøre, følte seg ikke trygg og syntes det var kjempeskummelt å skulle kjøre med en av oss. Vi bestemte derfor etter avtale med kjøreskolen at hun skulle ta to kjøretimer først.  Da vinteren kom og det ble skummelt også, hadde hun en time til med samme kjørelærer på skikkelig dritt-vinterføre.  Da hun var ca 17 1/2 begynte hun med kjøretimer og den obligatoriske delen av opplæringen. 

Anonymkode: a6c98...d56

Skrevet

16,5 sånn ca. Tok det meste da og enkelttimer senere.

Mange kjøreskoler må bruke tid på å fjerne uvaner foreldre har lært dem når de starter sent. Derfor er det lurt å ihvertfall ha enkelttimer tidlig. 

Anonymkode: eb594...697

Skrevet

Hvor tidlig avhenger av hvor raskt de vil ha lappen og hvordan kapasiteten er der dere bor. Så lurt å sjekke ut kapasiteten med kjøreskolene i god tid.

Tips fra mine unger: ha en kjøretime ikke så lenge etter en har begynt å øvelseskjøre. Mine hadde det noen mnd etter de begynte å øvelseskjøre, da oppdaget de nemlig mange uvaner de som de øvelseskjørte med hadde. Jeg har ikke lappen så de har kjør med far, besteforeldre, tanter og onkler. Mormor var vist den med minst uvaner og den som hadde klart å holde seg oppdatert på nye regler best sa de, til igrunn alles store overraskelse. Foreldregenrasjonen var de som hadde flest uvaner og som lærte bort mest feil, så det å få denne kjøretimen tidlig gjorde at de ikke lærte uvanene og de satte seg før de startet med de ordentlige kjøretimene sa begge var veldig lurt. 

Anonymkode: b9145...61c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

16,5 sånn ca. Tok det meste da og enkelttimer senere.

Mange kjøreskoler må bruke tid på å fjerne uvaner foreldre har lært dem når de starter sent. Derfor er det lurt å ihvertfall ha enkelttimer tidlig. 

Anonymkode: eb594...697

Det er slikt de sier for å tjene mer penger. 

Anonymkode: 99216...a72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...