Gå til innhold

Går dette økonomisk, ufør og lån

Anbefalte innlegg

Vi har huslån på ca 3 millioner og nå er huset verdt ca 5 millioner. Dvs at om jeg skal kjøpe ut mannen så må jeg overta lånet på 3 millioner og gi ham 1 million? Jeg har ca 2 millioner i egenkapital (uførekapital), dvs etter å ha gitt ham 1 million kan jeg redusere lånet til 2 millioner. Er det rett så langt?

Vil jeg kunne få lån på 2 milloner på maks uføretrygd? Jeg kommer til å være noen prosent i jobb fortsatt, så vil totalt tjene litt mer enn maks 100% uføretrygd. 

Jeg går ikke fra mannen uten å kunne beholde huset, både for egen og barnas skyld. Han har ikke råd til å kjøpe meg ut.

Hvis min totalinntekt er større enn hans, vil jeg måtte betale bidrag? Selv om meste av lønna er uføretrygd? Ungene vil bo mest hos meg da han er mye borte pga jobb. 

Vil han kunne nekte å la meg kjøpe ham ut? Det er jo i tilfelle slemt gjort da det hjelper ungene å ha et fast holdepunkt i livet sitt. 

Anonymkode: f706b...210

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi har huslån på ca 3 millioner og nå er huset verdt ca 5 millioner. Dvs at om jeg skal kjøpe ut mannen så må jeg overta lånet på 3 millioner og gi ham 1 million? Jeg har ca 2 millioner i egenkapital (uførekapital), dvs etter å ha gitt ham 1 million kan jeg redusere lånet til 2 millioner. Er det rett så langt?

Vil jeg kunne få lån på 2 milloner på maks uføretrygd? Jeg kommer til å være noen prosent i jobb fortsatt, så vil totalt tjene litt mer enn maks 100% uføretrygd. 

Jeg går ikke fra mannen uten å kunne beholde huset, både for egen og barnas skyld. Han har ikke råd til å kjøpe meg ut.

Hvis min totalinntekt er større enn hans, vil jeg måtte betale bidrag? Selv om meste av lønna er uføretrygd? Ungene vil bo mest hos meg da han er mye borte pga jobb. 

Vil han kunne nekte å la meg kjøpe ham ut? Det er jo i tilfelle slemt gjort da det hjelper ungene å ha et fast holdepunkt i livet sitt. 

Hvis din total inntekt er større og barna bor 50/50 f eks så vil du måtte betale bidrag

Hvis han eier mer enn 50% kan han nekte deg å kjøpe han ut. Hvis det er 50% kan han fortsatt nekte hvis han ikke er enig i verdivurdering av boligen f eks. Det kan løses på ulike måter uten at huset må legges ut fot salg. Men er man veldig vrang kan man kreve salg og direkte oppgjør uansett 🤷‍♀️ regnestykket ditt er for øvrig riktig 😊

Anonymkode: 5c0f6...fef

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vil tro husbanken er behjelpelige

Anonymkode: aa408...a24

Du er ufør og skal sitte med hus? Hva med vedlikehold, praktisk og økonomisk? vasking, rydding, snømåking, plenklipping, maling, vindusbytter, takbytte (dritdyrt)  Jeg tror det er langt mer krevende enn et lån. 

Anonymkode: ad125...ead

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du er ufør og skal sitte med hus? Hva med vedlikehold, praktisk og økonomisk? vasking, rydding, snømåking, plenklipping, maling, vindusbytter, takbytte (dritdyrt)  Jeg tror det er langt mer krevende enn et lån. 

Hva er alternativet mener du? Bo i telt? Her vi bor er det kun hus... vi bor ikke i en by med leiligheter, og der ville jeg heller ikke hatt råd til å kjøpe noe. 

Vedlikehold og det praktiske ved huset går nok fint, har masse familie og venner som evt kan hjelpe. Og alt er egentlig nyoppusset de siste åra. "Alle", tom gamle enslige damer bor da i hus, har du vært utenfor Oslo?

Neppe. Jeg fikk lån i husbanken. Fikk 3,2 med litt over 600000 i inntekt. Min saksbehandler i Husbanken sa at med renteøkningen sier de per dags dato nei til søkere med lav inntekt 

Anonymkode: 85182...7fa

Annonse

Max uføretrygd er vel 460.000 omtrent, så i utgangspunktet skal 2 mill i lån på et hus som er verdt 5 mill være uproblematisk. 

Det er billigere enn å leie og er ingen risiko for banken. Klarer du ikke avdragene krever de tvangssalg og får garantert pengene sine igjen siden du har så god sikkerhet.

Men du må i banken å snakke med dem, du er i en posisjon hvor du aldri får lånet godkjent over nett. Noen banker kan også være strengere enn andre så du må muligens shoppe litt rundt.

Anonymkode: ddd50...71e

Hei! Det kommer jo an på hva årsinntekten din er samlet, uavhengig av uføre el lønn. I tillegg antall barn og deres alder. Du har en solid egenkap og både privatbank og Husbanken(kommunene låner ut startlån som er det aktuelle for deg via din hjemkommune) er opptatt av at barn skal bo i trygge, stabile boforhold. Både privatbank og Husbank har lånekalkulator. Der er det sannsynlig at du vil kunne få avslag direkte. 
 Privatbanken krever 15%egenkap og at lånet er innenfor fem ganger den samlede inntekten pluss et rentepåslag. I privatbank får man maks 30 år nedbet. De gjør noen unntak for dette, den såkalte 10%en. Det er gjerne gode kunder med lang relasjon, folk med barn, mye egenkap osv. det er absolutt verdt å spørre - det verste som skjer er at du får avslag. 

Får du avslag er kommunen din, og startlånet til Husbanken neste alternativ. Dette lånet gis på andre vilkår enn privatbanken. Fokus på barnets beste er stort, og de ser på hva og hvordan du har betjent et evt lån og boforhold fra før. F.eks dersom sifo sier at du klarer 9000kr i husleie/lån i mnd og du likevel har betalt 13000kr de siste 10 årene fordi forbruket deres er sånn så kan de justere etter det. Startlån er ikke bundet av 5x inntekten, men det er en hovedpekepinn. Videre krever de ikke nødvendigvis 15% egenkap, det er inntil 50 års nedbet og de ligger ca 1% under ordinær rente. Lånet er ment for vanskeligstilte og har de senere år rettet seg særlig mot barnefamilier. Lånet er ikke for alle, og du Må ha sjekket privatbanken din først. Husbanken.no finner du både lånekalkulator (søk startlån) og digital søknad. Vær oppmerksom på at det kan lønne seg å ta kontakt med kommunene og ha et personlig møte med saksbeh. 

du har lagt ut for få tall til å kunne si noe sikkert, men som du ser er det flere muligheter. 

forøvrig ville jeg i møte med bank/kommune bedt om å få satt av noe kr til buffer av egenkap dersom det lr seg gjøre. Særlig kommunen vil tenke det er ansvarlig og akseptere det. 

lykke til❤️

Anonymkode: a2780...040

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Max uføretrygd er vel 460.000 omtrent, så i utgangspunktet skal 2 mill i lån på et hus som er verdt 5 mill være uproblematisk. 

Det er billigere enn å leie og er ingen risiko for banken. Klarer du ikke avdragene krever de tvangssalg og får garantert pengene sine igjen siden du har så god sikkerhet.

Men du må i banken å snakke med dem, du er i en posisjon hvor du aldri får lånet godkjent over nett. Noen banker kan også være strengere enn andre så du må muligens shoppe litt rundt.

Jeg vil få ca 100000 nettto i året ekstra i uførepensjon om jeg blit fullt ufør, da vil brutto inntekt være rundt 650000. Med jobb ved siden av i noen prosent vil egenkapital synke med en mill, så jeg får 3 mill i lån, men vil da tjene rundt 850000 brutto. 

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hva er alternativet mener du? Bo i telt? Her vi bor er det kun hus... vi bor ikke i en by med leiligheter, og der ville jeg heller ikke hatt råd til å kjøpe noe. 

Vedlikehold og det praktiske ved huset går nok fint, har masse familie og venner som evt kan hjelpe. Og alt er egentlig nyoppusset de siste åra. "Alle", tom gamle enslige damer bor da i hus, har du vært utenfor Oslo?

Jeg bor på bygda, og her er det både rekkehus og leiligheter i tettstedet. Og på den byda jeg bor så selger gamle damer sine hus for mer lettstelte løsninger. Borettslag ville vært mitt førstevalg om jeg ble alene. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg bor på bygda, og her er det både rekkehus og leiligheter i tettstedet. Og på den byda jeg bor så selger gamle damer sine hus for mer lettstelte løsninger. Borettslag ville vært mitt førstevalg om jeg ble alene. 

Hvorfor i alle dager henger du deg opp i det der? Jeg bor da i huset nå også, og det går jo fint selv om jeg er syk. Halve poenget med å kjøpe ut mannen er jo for at barna skal ha litt stabilitet, det får de ikke ved å bli flyttet inn i to ulike nye små leiligheter altså. 

Skjønner du er en av de som ser ned på uføre og mener vi ikke greier noe overhodet, vi skal vel helst vare ligge på senga å overleve, såvidt? Det er mange graderinger av sykdom, og mange ulike typer sykdom. Selv om man er ufør i jobben kan man fint leve og ikke bare overleve altså. Man greier bare ikke å stå i 100% jobb i tillegg til alt det andre livet innebærer over tid. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor i alle dager henger du deg opp i det der? Jeg bor da i huset nå også, og det går jo fint selv om jeg er syk. Halve poenget med å kjøpe ut mannen er jo for at barna skal ha litt stabilitet, det får de ikke ved å bli flyttet inn i to ulike nye små leiligheter altså. 

Skjønner du er en av de som ser ned på uføre og mener vi ikke greier noe overhodet, vi skal vel helst vare ligge på senga å overleve, såvidt? Det er mange graderinger av sykdom, og mange ulike typer sykdom. Selv om man er ufør i jobben kan man fint leve og ikke bare overleve altså. Man greier bare ikke å stå i 100% jobb i tillegg til alt det andre livet innebærer over tid. 

Vet bare at jeg ikke ville hatt ansvaret for et hus alene. Og særlig ikke om jeg var blitt ufør. Jeg greier fint å male, klippe plen og måke snø. Men huset ville naturlig ha lagt beslag på mye fritid og krefter som hadde vært bedre på andre ting. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Vet bare at jeg ikke ville hatt ansvaret for et hus alene. Og særlig ikke om jeg var blitt ufør. Jeg greier fint å male, klippe plen og måke snø. Men huset ville naturlig ha lagt beslag på mye fritid og krefter som hadde vært bedre på andre ting. 

Mens jeg tenker at vaktmestertjenester ligger i fellesutgiftene i en leilighet, og legger man av litt penger hver måned når man ikke betaler fellesutgifter kan man sette vekk slike ting.

Her bor det en mann med en arm i gata, og mine sønner har måkt snø for han etter skolen. Han har også hatt en bekjent til å klippe hekken og plenen. Male huset gjør du hvert tiende år, det kan du betale noen for å gjøre.

Annonse

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Men, de tingene gjøres da også i dag?? Mannen gjør litt ute, men ikke stort annet. Igjen, hvorfor henger du deg opp i dette, jeg vil bo i hus, og spesielt barnas barndomshjem. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Nå var det ikke dine personlige preferanser HI var ute etter her. 

Anonymkode: 9b435...d74

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mens jeg tenker at vaktmestertjenester ligger i fellesutgiftene i en leilighet, og legger man av litt penger hver måned når man ikke betaler fellesutgifter kan man sette vekk slike ting.

Her bor det en mann med en arm i gata, og mine sønner har måkt snø for han etter skolen. Han har også hatt en bekjent til å klippe hekken og plenen. Male huset gjør du hvert tiende år, det kan du betale noen for å gjøre.

Ja, vi har nettopp malt, "alt" er oppusset, og barna er store nok til å gjøre mye, og mer etterhvert. Skjønner ikke hvorfor alt skal gjøres til et stort problem, da blir alt tungt og vanskelig. Bare tanken på å bo oppå slike folk som svarte her ang å bo i hus i en flermannsbolig/blokk; bedrevitere, gjør meg uvel. Eget hus uten noen som stikker nesa i andres saker hjelper hvertfall meg å få bedre humør og helse. 

Hehe, her i bygda mi er det ett eneste borettslag, og der er det 6 leiligheter. Ingen til salgs pr nå. Så når HI bor i et hus, så kan man jo også anta at hun vet hva et hus krever, og at hun har vurdert fordeler og ulemper ved å binder opp mot jobben, evt utgiftene  med vedlikehold.

Hi, jeg kan ikke svare på om du har råd. Men du kan be om en samtale med rådgiver i banken din, og høre hva de sier. 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (12 minutter siden):

Hehe, her i bygda mi er det ett eneste borettslag, og der er det 6 leiligheter. Ingen til salgs pr nå. Så når HI bor i et hus, så kan man jo også anta at hun vet hva et hus krever, og at hun har vurdert fordeler og ulemper ved å binder opp mot jobben, evt utgiftene  med vedlikehold.

Hi, jeg kan ikke svare på om du har råd. Men du kan be om en samtale med rådgiver i banken din, og høre hva de sier. 

Ja, får be om et møte kanskje, men siden dette ikke er bestemt, og banken heller ikke vet om ufør og alt så føles det litt skummelt å oppgi alt av farer som blir ved meg for en bank. Skilsmisse og uførhet er vel det de liker minst😅

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil få ca 100000 nettto i året ekstra i uførepensjon om jeg blit fullt ufør, da vil brutto inntekt være rundt 650000. Med jobb ved siden av i noen prosent vil egenkapital synke med en mill, så jeg får 3 mill i lån, men vil da tjene rundt 850000 brutto. 

Maks uføretrygd er kun på 460 833 kr, og hvis du jobber ved siden av kan du kun tjene 47 448 før det foretas trekk i uføretrygden din. Så uansett vil du kunne tjene maks 508 281 kr brutto pr år. Og det er jo ikke all verden. Hvordan kommer du fram til at du vil kunne tjene 850 000 kr brutto med uføretrygd og litt jobb?

Anonymkode: bb859...7d2

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Maks uføretrygd er kun på 460 833 kr, og hvis du jobber ved siden av kan du kun tjene 47 448 før det foretas trekk i uføretrygden din. Så uansett vil du kunne tjene maks 508 281 kr brutto pr år. Og det er jo ikke all verden. Hvordan kommer du fram til at du vil kunne tjene 850 000 kr brutto med uføretrygd og litt jobb?

Jeg blir delvis ufør først, sannsynligvis 60 eller 70 %. Hva jeg tjener i de siste prosentene legger vel ikke NAV seg opp i sålenge jeg ikke er 100% ufør? 

Jeg blir delvis ufør først, sannsynligvis 60 eller 70 %. Hva jeg tjener i de siste prosentene legger vel ikke NAV seg opp i sålenge jeg ikke er 100% ufør? 

Jo. 

Nav beregner en øvre inntektsgrense for hvor mye du kan tjene som delvis ufør, og hvis du tjener mer enn denne inntektsgrensen foretas trekk i uføretrygden. Ved 70% uføretrygd vil du tjene maks 328 814 kr, så hvis du beregner å ha en inntekt på 850 000 kr tilsammen med uføretrygd og jobb vil du altså måtte tjene 521 185 kr på arbeid. Da vil jeg tro du kommer over inntektsgrensen som NAV setter, men det er bare mine antakelser. 

Jeg er 80 % ufør og har en inntektsgrense på ca 200 000 kroner (justeres årlig). Jeg får noe trekk i uføretrygden da jeg tjener litt over denne grensen i min 20 %-stilling + SPK-utbetaling. Er alene med barn, men får ikke barnetillegg da jeg har for høy totalinntekt.

Anonymkode: 00fc0...69b

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jo, det gjør de.

Om inntekten din blir såpass høy mister du trygd.

Man kan f.eks ikke bli 50% ufør fra en inntekt på 600.000 i året, også plutselig få en ny jobb hvor man tjener 500.000 på sine friske 50%. Da tar de fra deg trygd.

Du får en inntektsgrense tilpasset lønnen du hadde før du ble syk.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det gjør de.

Om inntekten din blir såpass høy mister du trygd.

Man kan f.eks ikke bli 50% ufør fra en inntekt på 600.000 i året, også plutselig få en ny jobb hvor man tjener 500.000 på sine friske 50%. Da tar de fra deg trygd.

Du får en inntektsgrense tilpasset lønnen du hadde før du ble syk.

Ja, og den lønnen var høy. Nesten 1 million. Har lest man kan tjene inntil 80% av det man hadde før man ble syk uten trekk? Ellers lønner det seg nesten ikke å jobbe de siste prosentene da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...