Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #26 Skrevet 16. august 2023 Ja, det har jeg. Strever noe med det ennå, men alt er bedre nå enn da det smalt. Jeg har ikke samme gir og arbeidskapasitet som før, får raskt tanker om at jeg ikke hører hjemme i jobben, ikke takler den godt nok osv. For meg var det situasjonen rundt som utløste det, overarbeidet over lengre tid og en litt dramatisk situasjon på jobb over natten som førte til fullstendig kaos. I tillegg var jeg ganske kjørt etter en lengre utfordring hjemme, med både sykdom og psykisk sykdom i nær familie, men en økonomi som fikk seg en kraftig smell grunnet det. Jeg sov knapt på tre uker og raste ned i vekt, da klikka det rett og slett litt i topplokket. Oppførte meg som en dement. Du blir ikke sterkere, du blir mer bevisst og klokere. Det som fikk meg tilbake og holder meg i noenlunde balanse er en kombinasjon av en god ektemann, dyktig fastlege som dro i bremsen tidlig nok for meg (gjorde ikke det selv, er ikke det klassisk) og terapi som hjelper meg å sortere. I tillegg er søvn, nok pause og ikke minst, fjerne alt støy du kan i livet, med på å holde meg flytende. Kutt ut sosiale medier, ikke les side opp og side ned om alt. Aksepter at 80 % er godt nok. Ikke vær redd for å miste jobben (dvs at du strekker deg mer enn du burde fordi du er redd for å bli mislikt). Vær ærlig med arbeidsgiver hvis du har en god leder. På fritiden er det lov å si nei, uten å begrunne noe. På jobb er det lov å si, føler ikke at jeg takler dette akkurat nå og be om støtte til det. Jeg er ikke uenig i at trening og kosthold kan bedre mye, men ikke når du er på bunnen, da blir det bare nok en ting du skal få til. Hvis du skal gjøre noe nå, så skal det være lystbetont. Om det er å gå en tur, male noe eller plante noe, høre på musikk eller lydbok. Noe som gjør at hjernen din får en pause, de pausene skal du unne deg med god samvittighet og tenke at du må ha for å fungere. Det er din medisin. Ingen andre trenger å mene noe om dette, det er din tid. Så vil dagene gå frem og tilbake, du vil føle både maktesløs og av og til motivert. Målet er at de dagene du er motivert blir flere og de du føler deg maktesløs blir færre. Ps, skru av telefon og tv! Gi hjernen din pause. Anonymkode: 07a10...817
Admin Skrevet 16. august 2023 #27 Skrevet 16. august 2023 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Admin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå