Gå til innhold

Hvordan bli trygg på en mann?

Anbefalte innlegg

Jeg har en fortid preget av feil valg av menn. Jeg har blitt utsatt for psykisk og fysisk vold, utroskap, voldtekt og sjalusi. Nå har jeg funnet en mann som fremstår som en «skikkelig» mann og vi har datet i flere måneder. Han virker trygg og stabil. Men likevel er det noe i meg som tviler. Jeg er så redd jeg skal bli såret, at han endrer seg med tiden og at ungene mine skal oppleve brudd. Jeg har ingen spesifikke grunner til å mistenke at dette kommer til å skje. Jeg er bare veldig preget av min fortid med dårlige menn.

Hvordan skal jeg klare å bli trygg på og med en mann igjen? Jeg er så mistenksom og sitter til tider og lurer på om han var årsaken til brudd i tidligere forhold, samtidig som jeg er livredd for å bli forlatt. Han er så åpen som mulig med meg og fremstår som en ærlig mann. Men ting sitter i hodet på meg og jeg hater å ha det slik. Har vært ærlig med han om mine vanskeligheter.

Har tidligere gått i terapi, uten at jeg synes det har hjulpet.

Har dere noen råd til meg?

Anonymkode: 6463d...5a9

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442175-hvordan-bli-trygg-p%C3%A5-en-mann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en fortid preget av feil valg av menn. Jeg har blitt utsatt for psykisk og fysisk vold, utroskap, voldtekt og sjalusi. Nå har jeg funnet en mann som fremstår som en «skikkelig» mann og vi har datet i flere måneder. Han virker trygg og stabil. Men likevel er det noe i meg som tviler. Jeg er så redd jeg skal bli såret, at han endrer seg med tiden og at ungene mine skal oppleve brudd. Jeg har ingen spesifikke grunner til å mistenke at dette kommer til å skje. Jeg er bare veldig preget av min fortid med dårlige menn.

Hvordan skal jeg klare å bli trygg på og med en mann igjen? Jeg er så mistenksom og sitter til tider og lurer på om han var årsaken til brudd i tidligere forhold, samtidig som jeg er livredd for å bli forlatt. Han er så åpen som mulig med meg og fremstår som en ærlig mann. Men ting sitter i hodet på meg og jeg hater å ha det slik. Har vært ærlig med han om mine vanskeligheter.

Har tidligere gått i terapi, uten at jeg synes det har hjulpet.

Har dere noen råd til meg?

Anonymkode: 6463d...5a9

Man kan aldri bli 100% trygg på et annet menneske, men du kan bli tryggere på deg selv. Bli trygg på at om det skulle skjære seg så klarer du deg likevel.

I mellomtiden kan du jo kanskje vente en stund med å introdusere barna for ham, ikke pga frykt for brudd, men fordi barna ikke trenger å blandes inn i et nytt forhold.

Anonymkode: eeca0...527

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man kan aldri bli 100% trygg på et annet menneske, men du kan bli tryggere på deg selv. Bli trygg på at om det skulle skjære seg så klarer du deg likevel.

I mellomtiden kan du jo kanskje vente en stund med å introdusere barna for ham, ikke pga frykt for brudd, men fordi barna ikke trenger å blandes inn i et nytt forhold.

Anonymkode: eeca0...527

Og med å vente en stund, så menes gjerne minst et år eller to. Bli ordentlig kjent, bli kjærester, bo hver for dere. Er han med på dette, så er det mye større sannsynlighet for at han er noe å satse på. Ta deg tid, og som ...527 sier, jobb med å trygge deg selv, opparbeid et større og bedre selvbilde. 

Anonymkode: a80f8...c2b

Veldig godt svar du har fått tidligere her, for man kan aldri bli 100% trygg på den andre i et forhold.

Forhold ryker hele tiden de, av alle mulige grunner, og man har ingen garanti for at akkurat ditt forhold vil holde.

Du må jobbe med deg selv, klare å roe deg selv ned. Vite at du klarer deg. Du har funnet deg i nok dritt i ditt liv, nå ønsker du å være sammen med denne mannen så lenge dere har det fint sammen, og går det til helvete så trekker du deg tilbake og klarer deg godt da også.

Barna trenger ikke være en del av dette forholdet på lenge enda.

Anonymkode: c2d14...867

For det første bør du finne ut hvorfor du falt for de andre, og hvilke signaler du ignorerte. Kvinner som går inn i forhold med voldelige menn har ofte ignorert signaler lenge før de blir utsatt for direkte mishandling. Det er noe med de mennene de(re) blir tiltrukket av, og det bør du finne ut hva er. Jeg reagerer på et par ting du skriver : hva mener du med at han er så åpen "som mulig" ?  Hva har han oppgitt som grunn til tidligere brudd, siden du får tanker om at han er skyld i bruddene? 

En annen ting er at du må være forsiktig med å fortelle nye partnere om hva du har gått gjennom i tidligere forhold, før du har fått trygghet nok til å stole på vedkommende. Er du mer ærlig og åpen enn han i forholdet, og hvorfor i så fall? 

Nå kan det fint være at han er en skikkelig mann, men du har issues som å være redd for å bli forlatt osv, og slike ting kan lett tiltrekke seg feil menn. Du vil jo finne deg i veldig mye mer enn andre- fremdeles. Du må tenke etter hvordan og når dine tidligere partnere viste sine voldelige sider, og i hvilke situasjoner. Så tenke etter om dere har vært i samme situasjoner og vært sammen like lenge under ca like omstendigheter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...