Gå til innhold

Hvordan søke sykepenger fra NAV basert på de 3 siste måneders inntekt?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men om hun har en 14% stilling på kontrakten, og jobber mer de ukene hun ikke er sykemeldt vil hun få mer enn 14% lønn totalt på måneden uansett. Da har hun ikke krav på sykepenger når hun ikke er satt opp på vakter de ukene.

Skjønner veldig godt at dere er frustrerte over denne arbeidsgiveren sin skalting og valting med de ansatte, men tror ikke du kommer noen vei med dette.

Sånne jobber lærer ihvertfall ungdommen hva de ikke ønsker å drive med videre i livet, og forhåpentligvis også hvordan de ikke skal behandle sine ansatte om de en gang blir sjef.

Har selv en sønn på 22 år som tok seg et års pause etter vgs, for å jobbe litt og tenke på hva han ville videre i livet. Han fikk en jobb, hvor han ble utnyttet max når det kom til både lønn og falske løfter om alt fra ansvar til forfremmelser. Det gjorde ihvertfall at han, selv om han egentlig trivdes med arbeidsoppgavene, bestemte seg for at sånn kunne han ikke tilbringe voksenlivet sitt, så han valgte høyere utdanning og er på universitetet nå.

Anonymkode: ceba4...a9e

Hun er ikke satt opp på vakter til tross for at hun har 14% stilling i kontrakten. Det er jo problemet. Hun blir aldri satt opp på noe, verken hun eller de hun jobber med. 

Hvis jeg i min stilling hadde hatt 50% fast stilling og jobbet ekstra ved siden av så ville jeg likevel fått min faste lønn for de 50%. Det gjør ikke hun 

Som jeg skrev tidligere har hun en jobb til og hun vil mer og mer vekk fra denne hun har hatt i 2 år nettopp pga alt dette tullet. 

Hun og skjønner at det ikke går an å holde på sånn, men det er en ukultur på den arbeidsplassen som gjør det umulig å si fra om kritiske forhold. 

Anonymkode: dc9f7...fee

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så hun skal altså jobbe dobbelt de to ukene hun ikke er sykmeldt for å få lønnen hun har krav på?

Anonymkode: 36301...98a

Jeg sier ikke det er riktig, men i følge hi gjør hun det uansett, og da vil hun ikke komme noen vei med kravet sitt. Dette er tydeligvis en drittsekk av en arbeidsgiver som hele tiden opererer akkurat innenfor lovverket, men utnytter der han kan utnytte for å holde lønnsutgiftene så lave som mulig.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke det er riktig, men i følge hi gjør hun det uansett, og da vil hun ikke komme noen vei med kravet sitt. Dette er tydeligvis en drittsekk av en arbeidsgiver som hele tiden opererer akkurat innenfor lovverket, men utnytter der han kan utnytte for å holde lønnsutgiftene så lave som mulig.

Men er det ihht lovverket å gi de ansatte stillingsprosenter de ikke innfrir? Og kan man gi en stillingsprosent, men sette opp etter eget forgodtbefinnende? Det står ingen steder at arbeidstid gjennomsnittsberegnes, og er det egentlig lov å gjennomsnittsberegne i etterkant? 
De sletter også ekstravakter om man blir syk, allerede oppsatte vakter. Det er hvertfall ikke lov. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

I utgangspunktet skal en fast ansettelse også inneholde faste dager, men det er helt håpløst å få gjennomslag for. 

Hun har en arbeidsmoral som overgår mange, og har reist på jobb syk mer enn én gang, nettopp fordi vaktene blir strøket hvis hun ikke kommer. Nå er hun sykemeldt pga en operasjon og kan virkelig ikke jobbe. Hadde hun ikke gitt beskjed på forhånd skulle jeg krangla mer for henne, men siden hun opptrådte slik man jo skal i forkant av en planlagt sykemelding så straffes hun med null inntekt. Trodde bare det gikk an å få det via nav, men det gir jo mening at det ikke går i arbeidsgiverperioden selvsagt 

Nei, fast ansettelse trenger ikke bety faste dager. Loven sier at det skal framgå daglig ok ukentlig arbeidstid av kontrakten. HVIS det skal arbeides faste dager, feks bare lørdager, skal dette stå. Ellers Jan det refereres til virkomhetens åpningstid som ytre rammer fir arbeidstiden, henvisning til arbeidsplan og evt gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. 

Se AML 14-6 (arbeidsavtale), 10-3 (arbeidsplan) og 10-5 (gjennomsnittsberegning)

At hun har 14% fast stilling, men jobber mye mer er dessverre også innenfor regelverket. Det er ikke ulovlig å tilby en deltidsansatt ekstravakter. Men hun kan evt ved hjelp av en tillitsvalgt søke om høyere stillingsprosent.

Anonymkode: 7b368...a30

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei, fast ansettelse trenger ikke bety faste dager. Loven sier at det skal framgå daglig ok ukentlig arbeidstid av kontrakten. HVIS det skal arbeides faste dager, feks bare lørdager, skal dette stå. Ellers Jan det refereres til virkomhetens åpningstid som ytre rammer fir arbeidstiden, henvisning til arbeidsplan og evt gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. 

Se AML 14-6 (arbeidsavtale), 10-3 (arbeidsplan) og 10-5 (gjennomsnittsberegning)

At hun har 14% fast stilling, men jobber mye mer er dessverre også innenfor regelverket. Det er ikke ulovlig å tilby en deltidsansatt ekstravakter. Men hun kan evt ved hjelp av en tillitsvalgt søke om høyere stillingsprosent.

Anonymkode: 7b368...a30

Oki, da har jeg misforstått. Men skal en 14% stilling ikke inneholde vakter overhodet? 

Det finnes ingen arbeidsplan og derfor heller ingen gjennomsnittsberegning. Det kan ikke gjennomsnittsberegnes i etterkant? 

Jeg vet at hun selvsagt kan jobbe mer. Jeg bare stiller spørsmål ved lovligheten av å fjerne vakter ved sykdom, og la være å sette opp vakter når hun sier fra på forhånd at hun blir sykemeldt. Man skal jo ikke tape penger på å være syk 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Oki, da har jeg misforstått. Men skal en 14% stilling ikke inneholde vakter overhodet? 

Det finnes ingen arbeidsplan og derfor heller ingen gjennomsnittsberegning. Det kan ikke gjennomsnittsberegnes i etterkant? 

Jeg vet at hun selvsagt kan jobbe mer. Jeg bare stiller spørsmål ved lovligheten av å fjerne vakter ved sykdom, og la være å sette opp vakter når hun sier fra på forhånd at hun blir sykemeldt. Man skal jo ikke tape penger på å være syk 

Det er ikke lov å fjerne oppsatte vakter

Ved planlagt fravær settes selvfølgelig vikar opp istedenfor den som er borte, men hun skal ha sykepenger for stillingen sin.

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke lov å fjerne oppsatte vakter

Ved planlagt fravær settes selvfølgelig vikar opp istedenfor den som er borte, men hun skal ha sykepenger for stillingen sin.

Og der gjør de feil på begge deler. Hun får fjernet vakter dersom hun er syk (akutt) og nå får hun ikke lønn for de 14% fordi det liksom ikke er noen vakter å få betalt for (fordi de setter ikke opp). Det er ikke sånn at de tar inn en vikar, sjefen setter bare opp folk i hytt og pine, og kan de ikke jobbe de dagene så må de fikse det seg i mellom.
Første gang hun ble sykemeldt fikk hun beskjed om å få noen til å jobbe vaktene sine. Da var hun innlagt på sykehus og sjefen mente ta det ikke var hans problem. Så det er ikke sånn at noe som helst er på stell der, dessverre. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men om hun har en 14% stilling på kontrakten, og jobber mer de ukene hun ikke er sykemeldt vil hun få mer enn 14% lønn totalt på måneden uansett. Da har hun ikke krav på sykepenger når hun ikke er satt opp på vakter de ukene.

Skjønner veldig godt at dere er frustrerte over denne arbeidsgiveren sin skalting og valting med de ansatte, men tror ikke du kommer noen vei med dette.

Sånne jobber lærer ihvertfall ungdommen hva de ikke ønsker å drive med videre i livet, og forhåpentligvis også hvordan de ikke skal behandle sine ansatte om de en gang blir sjef.

Har selv en sønn på 22 år som tok seg et års pause etter vgs, for å jobbe litt og tenke på hva han ville videre i livet. Han fikk en jobb, hvor han ble utnyttet max når det kom til både lønn og falske løfter om alt fra ansvar til forfremmelser. Det gjorde ihvertfall at han, selv om han egentlig trivdes med arbeidsoppgavene, bestemte seg for at sånn kunne han ikke tilbringe voksenlivet sitt, så han valgte høyere utdanning og er på universitetet nå.

I arbeidsgiverperioden skal hun i utgangspunktet ha lønn for de vaktene hun er satt opp på.  Etter arbeidsgiverperioden skal hun ha sykepenger i ut fra hvor mye hun har tjent. Her er jeg usikker på hvor mange måneder de regner snittet av.

Problemet her er at hun ikke er satt opp på noen vakter. Hvis hun er fagorganisert kan hun få hjelp av dem til å kreve en vaktplan omtrent som hun pleier å ha. Hvis hun har hatt en veldig jevn vaktbelastning tidligere vil det være enklere å kreve enn om det har vært store variasjoner.

Anonymkode: 6b689...0a7

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I arbeidsgiverperioden skal hun i utgangspunktet ha lønn for de vaktene hun er satt opp på.  Etter arbeidsgiverperioden skal hun ha sykepenger i ut fra hvor mye hun har tjent. Her er jeg usikker på hvor mange måneder de regner snittet av.

Problemet her er at hun ikke er satt opp på noen vakter. Hvis hun er fagorganisert kan hun få hjelp av dem til å kreve en vaktplan omtrent som hun pleier å ha. Hvis hun har hatt en veldig jevn vaktbelastning tidligere vil det være enklere å kreve enn om det har vært store variasjoner.

Takk for tips. Hun ble organisert før sommeren så det kan hun gjøre :)

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så vidt meg bekjent skal arbeidsgiver benytte tre siste måneder som beregningsgrunnlaget for arbeidsgiverperioden. Så er det ett lite stunt med antall vakter * timer = gir antall arbeidstimer i løpet av 3 mnd, delt pr mnd. Som regler tar en utgangspunkt i 7,5 t pr dag og 21,67 arbeidsdager pr mnd. Men det kan være litt utfordrende med de som jobber mye helg, provisjon osv. Da tar man ofte gjennomsnitt pr mnd de tre siste mnd og fordeler på antall kalenderdager i arbeidsgiverperioden, brøken må tilpasses antall åpne arbeidsdager Ila en uke for å få riktig sum. 

Med 14 % fast stilling har hun krav på sykepenger i arbeidsgiverperioden. Eneste tilfellet de kan «slippe unna» er tilkallingsvakt hvor vaktene ikke er avtalt ennå. Mange arbeidsgivere surrer med den type kontrakt også, da de ikke har fått med seg at tilkalling også innebærer at ansatte kan takke nei til vakt og den kun er gjeldende ved gjensidig aksept. 

Anonymkode: 3c0d1...b49

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så vidt meg bekjent skal arbeidsgiver benytte tre siste måneder som beregningsgrunnlaget for arbeidsgiverperioden. Så er det ett lite stunt med antall vakter * timer = gir antall arbeidstimer i løpet av 3 mnd, delt pr mnd. Som regler tar en utgangspunkt i 7,5 t pr dag og 21,67 arbeidsdager pr mnd. Men det kan være litt utfordrende med de som jobber mye helg, provisjon osv. Da tar man ofte gjennomsnitt pr mnd de tre siste mnd og fordeler på antall kalenderdager i arbeidsgiverperioden, brøken må tilpasses antall åpne arbeidsdager Ila en uke for å få riktig sum. 

Med 14 % fast stilling har hun krav på sykepenger i arbeidsgiverperioden. Eneste tilfellet de kan «slippe unna» er tilkallingsvakt hvor vaktene ikke er avtalt ennå. Mange arbeidsgivere surrer med den type kontrakt også, da de ikke har fått med seg at tilkalling også innebærer at ansatte kan takke nei til vakt og den kun er gjeldende ved gjensidig aksept. 

Anonymkode: 3c0d1...b49

Dette var jeg ikke klar over! Takk :) 

Tror jeg må høre med NAV hva som blir riktig så ikke det blir noe surr. Vet bare at sjefen ikke har satt opp vakter. Og at tidligere erfaring tilsier at hun ikke får lønn ved fravær 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor ikke ta egenmelding? Da får hun jo lønn de dagene hun er borte/syk

Anonymkode: b97b8...918

Hun har jo ingen  vakter å ta egenmelding fra.

Annonse

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor ikke ta egenmelding? Da får hun jo lønn de dagene hun er borte/syk

Anonymkode: b97b8...918

Hun har ingen vakter å være borte fra, fordi hun sa fra på forhånd at hun ble sykemeldt fra igår. Og hun er sykemeldt i 2 uker, kan ikke bruke egenmelding så lenge (om hun hadde hatt vakter å vært borte fra)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...