Gå til innhold

Valg, penger og jobb eller mindre penger og "fri"

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er jo ikke pga stress jeg er sykemeldt da, men det er jo stress som øker symptompresset på meg mest. Joda, restarbeidsevne kan man  sikkert greie å spa opp hos mange, men det vil jo ikke si at man kan få en jobb hvor det kan brukes. Få stillinger som tilsier at man kan jobbe litt her og der når man er i form til det. 

Anonymkode: fc57c...c0d

Dersom du HAR restarbeidsevne, får du ikke 100% UY bare fordi en deltidsstilling ikke finnes pr i dag. 

Hvis du faktisk mener at du skal ha 100% UY fordi du ikke har restarbeidsevne, kan du ikke holde på en 30% stilling som du samtidig sier øker symptomtrykket ditt. 
Hvis restarbeidsevne din er 30%, kanskje du fungerer bedre i en mindre stressende deltidsjobb?

Anonymkode: a670c...0c4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du HAR restarbeidsevne, får du ikke 100% UY bare fordi en deltidsstilling ikke finnes pr i dag. 

Hvis du faktisk mener at du skal ha 100% UY fordi du ikke har restarbeidsevne, kan du ikke holde på en 30% stilling som du samtidig sier øker symptomtrykket ditt. 
Hvis restarbeidsevne din er 30%, kanskje du fungerer bedre i en mindre stressende deltidsjobb?

Hvor finner man en slik deltidsjobb man kan jobbe fra hjemme, og ta ut timer når det passer en da?

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis det hadde vært et reelt valg, hva ville du valgt; litt jobb som tar all tid og energi, men får mye penger. Ufør som gir "fri" og hjelper på helsa så en får tilbake noe energi men veldig mye mindre penger. 

Nav veilederen min synes jeg burde søke ufør, men jeg er så redd for den store økonomiske nedgangen. Men jeg er konstant stresset og utslitt slik jeg har det i dag på AAP og litt jobb. Da får jeg mer tid til å ta vare på helsa og familien, men kanskje ikke råd til noe som helst ekstra. 

Helt umulig å svare på uten å kjenne din situasjon nærmere. Aner ingenting om hva slags sykdom du har, hva slags behandling som er mulig eller umulig og om alternative yrker har vært testet ut. 

Hva gjør deg stresset med nærværende situasjon og har du forsøkt hjelp til å takle stresset? 

Anonymkode: 7f7f0...c48

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor finner man en slik deltidsjobb man kan jobbe fra hjemme, og ta ut timer når det passer en da?

Det er det helt umulig å svare på når man ikke kjenner deg, din sykdom, din behandlingsplan, funksjonsevne, utdannelse, kompetanse osv. kanskje burde du utredes hos noen med kompetanse på dette. 

Men svaret er vel iallefall ikke den jobben du har i dag, når su oppgir å bli så stresset, får forverret symptomtrykk, har like mye press og tidsfrister som i 100% osv. 

Men den jobben du har fungerer jo ikke for deg den heller, når den bare gjør deg dårligere.

Anonymkode: 26bd6...118

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg klamrer meg fast i de 30% for ikke å miste jobben. Selv om det går utover trivsel, helse og familie. Både fastlege og behandler har anbefalt meg å ikke jobbe nå, men mister jeg jobben, brenner jeg liksom alle broer til arbeidslivet føler jeg. Om NAV da ikke gir meg ufør så får jeg jo ingen inntekt overhodet.

Kan du søke om permisjon fra jobben din, mens du prøver deg frem?

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men den jobben du har fungerer jo ikke for deg den heller, når den bare gjør deg dårligere.

Ja, nettopp derfor ufør er aktuelt da. Jeg fungerer ikke i litt jobb heller, og denne er så tilrettelagt det går an. 

Har vært i behandling hos flere spesialister og psykologer. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, nettopp derfor ufør er aktuelt da. Jeg fungerer ikke i litt jobb heller, og denne er så tilrettelagt det går an. 

Har vært i behandling hos flere spesialister og psykologer. 

Men greia er at du får ikke gjennom 100% ufør hos nav så lenge du står i jobb.

Jeg er ufør selv, og tviholdt på jobben min så lenge jeg kunne. Planen på papiret var hele veien å jobbe meg opp mens jeg gikk på aap, men jeg maktet det ikke. Vaket mellom 10 og 30% jobb og var så klar på at jeg skulle komme meg opp på 60% men jeg ble jo bare dårligere og dårligere av å presse meg opp i 30%. Gikk til slutt på en kjempesmell og måtte kaste inn håndkleet, først etter å ha vært 5 mnd helt uten jobb ble jeg klarert for å søke 100% ufør.

Jeg hadde aldri noe problemer med nav, de var helt på min side hele tiden, men å søke 100% ufør mens man fremdeles er i jobb går ikke altså. Jeg ville så gjerne jobbe og nav prøvde heller å bremse meg enn å pushe meg, ville at jeg skulle gå til en coach som kunne hjelpe meg akseptere at jeg ikke klarte så mye osv.

Det er ikke lett å falle helt ut av arbeidslivet, det vet jeg alt om, men jeg tror du må ut før du i det hele tatt skal ha noe håp om å få innvilget 100% ufør.

Anonymkode: ac835...ce4

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men greia er at du får ikke gjennom 100% ufør hos nav så lenge du står i jobb.

Jeg er ufør selv, og tviholdt på jobben min så lenge jeg kunne. Planen på papiret var hele veien å jobbe meg opp mens jeg gikk på aap, men jeg maktet det ikke. Vaket mellom 10 og 30% jobb og var så klar på at jeg skulle komme meg opp på 60% men jeg ble jo bare dårligere og dårligere av å presse meg opp i 30%. Gikk til slutt på en kjempesmell og måtte kaste inn håndkleet, først etter å ha vært 5 mnd helt uten jobb ble jeg klarert for å søke 100% ufør.

Jeg hadde aldri noe problemer med nav, de var helt på min side hele tiden, men å søke 100% ufør mens man fremdeles er i jobb går ikke altså. Jeg ville så gjerne jobbe og nav prøvde heller å bremse meg enn å pushe meg, ville at jeg skulle gå til en coach som kunne hjelpe meg akseptere at jeg ikke klarte så mye osv.

Det er ikke lett å falle helt ut av arbeidslivet, det vet jeg alt om, men jeg tror du må ut før du i det hele tatt skal ha noe håp om å få innvilget 100% ufør.

Ja, men spm mitt var ikke om jeg får ufør, men hva dere hadde valgt om man kunne velge. Går jeg over i 100% AAP mister jeg jobben, og da har jeg allerede valgt, da får jeg ikke jobbet noe, andre jobber vil ikke gå. Og skulle NAV være vrange å gi avslag helt på ufør så har jeg ingen inntekt overhodet. Så før jeg tar det valget om å gå over på 100% AAP må jeg være sikker på at det ikke blir "like ille" å miste økonomien som å gå å være sjuk av den jobben jeg nå har. 

Ja, men spm mitt var ikke om jeg får ufør, men hva dere hadde valgt om man kunne velge. Går jeg over i 100% AAP mister jeg jobben, og da har jeg allerede valgt, da får jeg ikke jobbet noe, andre jobber vil ikke gå. Og skulle NAV være vrange å gi avslag helt på ufør så har jeg ingen inntekt overhodet. Så før jeg tar det valget om å gå over på 100% AAP må jeg være sikker på at det ikke blir "like ille" å miste økonomien som å gå å være sjuk av den jobben jeg nå har. 

Om det er "bare" økonomien du bekymrer deg for så er det litt vanskelig å svare på.

For min del var det vanskelig. Livet vårt var jo lagt opp etter to inntekter hvor vi begge ville steget i lønn i årene som kom. Isteden ble jeg syk, og deretter ufør. Det ble litt av en omstilling....

Det ble et annet liv på alle måter enn det vi hadde sett for oss og planlagt for.

Gå over hva du kan endre økonomisk sett, om du ikke jobber trenger du kanskje ikke bil, eller så dyr bil, hva må dere ha av forsikringer, strømmetjenester osv osv. Alt må gås gjennom.

Hva med ferier, klær og utstyr, hva kan dere gå ned på standard i, hva kan dere kjøpe brukt, hvor kan dere spare penger.

Bolig, hva lønner seg? Vi har valgt å beholde boligen, men vi betaler ikke ned på den lenger. Verdien er omtrent det dobbelt av lånet, så vi har jo en egenkapital fryst ned i den, også må vi bare velge å se på rentene som en husleie til banken. For vi har ikke penger til å betale avdrag. Vi kunne solgt og kjøpt en mindre bolig, på et mindre kostbart sted, og hatt penger til både renter og avdrag, kanskje ikke lånt noe særlig i det hele tatt, men vi synes det å bo akkurat her, i boligen vi har skreddersydd til vår familie, er verdt det at vi ikke betaler ned på lånet.

Alt dette må dere jo gå gjennom, og finne ut av. Du og dere må finne ut hvordan dere skal prioritere.

Jeg hadde egentlig ikke noe valg lenger, jeg jobber og jobbet, kjempet og slet, til det stoppet seg selv. Selv om jeg aldri var over 30% på jobb kostet det mer enn kroppen klarte å holde ut, så det stoppet seg selv. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det kan jo hende du kan klare andre typer jobb der du ikke vil ha tidspress og frister på samme måte, som en resepsjonsområdet eller en butikkjede der du jobber når du er på jobb og så er du ferdig. Det må du jo prøve ut mens du er på aap.

Anonymkode: ea37e...c94

Jeg hadde valgt å jobbe og ha penger, med lønnsøkning, bonuser, feriepenger etc. 

Men jeg er dessverre også på AAP. Jeg har innsett at jeg ikke kan jobbe, og vent meg til denne økonomien. Min økonomi forandrer seg ikke nevneverdig fra AAP til ufør, slik du vil oppleve som har inntekt utenom AAP. 

Anonymkode: 4070a...ada

Syns det virker særdeles merkelig å velge nåværende ekstremt stressende jobb eller ufør. Ikke noen alternativer. Måtte jo være mye bedre å finne seg en roligere jobb og faktisk slippe ufør, med mindre det er fri for lønn som frister mest. 

Anonymkode: d1bb0...4cd

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kan jo hende du kan klare andre typer jobb der du ikke vil ha tidspress og frister på samme måte, som en resepsjonsområdet eller en butikkjede der du jobber når du er på jobb og så er du ferdig. Det må du jo prøve ut mens du er på aap.

Men da må jeg jo ut av huset og fysisk på jobb, det greier jeg ikke. Det får jeg angst av. Jeg må ha hjemmekontor, og ha minst mulig med andre folk å gjøre. 

Syns det virker særdeles merkelig å velge nåværende ekstremt stressende jobb eller ufør. Ikke noen alternativer. Måtte jo være mye bedre å finne seg en roligere jobb og faktisk slippe ufør, med mindre det er fri for lønn som frister mest. 

Jeg bare ser ikke noen mulighet. Jeg kan ikke ha en jobb hvor jeg må fysisk møte opp noe sted, jeg må ha minst mulig kontakt med folk. Og jeg kan ko bare det jeg kan da, så ikke alle mulige kontrorjobber som passer heller. Uka mi er jo en time her og en time der, aldri noe fast, bare etter form. Hvem vil ansette en sånn? Som sagt, hadde ikke denne arbeidsgiveren tilrettelagt enormt mye, hadde jeg vært på 100% aap.

Men da må jeg jo ut av huset og fysisk på jobb, det greier jeg ikke. Det får jeg angst av. Jeg må ha hjemmekontor, og ha minst mulig med andre folk å gjøre. 

Må? Må ha? Kanskje du heller skulle fokusere på å jobbe med problemet istede for å isolere deg. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bare ser ikke noen mulighet. Jeg kan ikke ha en jobb hvor jeg må fysisk møte opp noe sted, jeg må ha minst mulig kontakt med folk. Og jeg kan ko bare det jeg kan da, så ikke alle mulige kontrorjobber som passer heller. Uka mi er jo en time her og en time der, aldri noe fast, bare etter form. Hvem vil ansette en sånn? Som sagt, hadde ikke denne arbeidsgiveren tilrettelagt enormt mye, hadde jeg vært på 100% aap.

Si meg har du barn?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Må? Må ha? Kanskje du heller skulle fokusere på å jobbe med problemet istede for å isolere deg. 

Har jobbet med det i 5 år hos ulike psykologer og behandlere. Det blir ikke bedre, men å ha hjemmekontor og tilrettelegging gar gått, selv om det tærer på. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men du ser vel selv svaret her? Enten fortsetter du som du gjør nå (som fortsatt gjør deg syk) eller så må du slutte helt. Det er jo bare du som vet svaret på det, ingen andre. 

Sommerkroppen 2029 skrev (30 minutter siden):

Men du ser vel selv svaret her? Enten fortsetter du som du gjør nå (som fortsatt gjør deg syk) eller så må du slutte helt. Det er jo bare du som vet svaret på det, ingen andre. 

Poenget mitt var jo å høre hva andre ville valgt og tanker rundt det. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor stresse? Når du blir sykere av å stresse, da skjønner ikke jeg hvorfor du lar deg stresse. 

Anonymkode: 35f29...6f1

Du tuller? Det er jo liksom en del av sykdommen min da, at jeg takler press, krav og stress svært dårlig. Jeg velger jo ikke å bli stresset. 

Jeg vet ikke hva som feiler deg eller hva du kan, men du må gjennom en utprøvingsperiode mens du er på aap for å avklare det. (Hjemmekontor og minst mulig med mennesker å gjøre tviler jeg på at er noen god løsning på sikt)

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du tuller? Det er jo liksom en del av sykdommen min da, at jeg takler press, krav og stress svært dårlig. Jeg velger jo ikke å bli stresset. 

Jo, i stor grad velger du å bli stresset. Du lar deg stresse. 

Jo, i stor grad velger du å bli stresset. Du lar deg stresse. 

Akkurat. Jeg velger vel å bli deprimert også? Eller velger å få angstanfall? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...