Gå til innhold

Hvor normalt er det å drikke seg så full med barn i huset?😳

Anbefalte innlegg

Ble bedt hjem til noen for første gang i går. Vi var flere par. Vi ble invitert for å ta litt vin og øl. Hyggelig. Kommer dit å det starter normalt før det blir shooter og skikkelig fyllefest. Godt ned i vinflasken får jeg vite at ett av barna på 12 år er hjemme i en annen etg. Det ble en festbrems for meg, tenker uansett at det var greit å stoppe der da jeg skulle opp litt tidlig. Foreldrene drar det helt ut, såpass at den ene skadet seg stygt pga fall. Den andre huset ikke hva som skjedde til tross for at h»N så det hele å hjalp partner opp på bena. Vedkommende som skadet seg trodde noen slo h»N ned, selv om h»N falt selv. Legevakt ble kontaktet men de ba partner som ikke var i stand til å ta vare på seg selv engang om å vekke den andre hver 2t gjennom natten pga hodeskade.. Altså, fullstendig over normalen. Jeg har det så dårlig i dag pga sønnen som var hjemme, men som ikke så noe hva jeg vet. Dette er da langt over grensen, lurer jo på hvordan ting står til der til vanlig . Tilsynelatende vellykkede, fine barn og flott par men herregud. Si at dere forstår reaksjonen min? Kunne du drukket deg så full med barn tilstede? 

Anonymkode: 2c226...bab

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ble bedt hjem til noen for første gang i går. Vi var flere par. Vi ble invitert for å ta litt vin og øl. Hyggelig. Kommer dit å det starter normalt før det blir shooter og skikkelig fyllefest. Godt ned i vinflasken får jeg vite at ett av barna på 12 år er hjemme i en annen etg. Det ble en festbrems for meg, tenker uansett at det var greit å stoppe der da jeg skulle opp litt tidlig. Foreldrene drar det helt ut, såpass at den ene skadet seg stygt pga fall. Den andre huset ikke hva som skjedde til tross for at h»N så det hele å hjalp partner opp på bena. Vedkommende som skadet seg trodde noen slo h»N ned, selv om h»N falt selv. Legevakt ble kontaktet men de ba partner som ikke var i stand til å ta vare på seg selv engang om å vekke den andre hver 2t gjennom natten pga hodeskade.. Altså, fullstendig over normalen. Jeg har det så dårlig i dag pga sønnen som var hjemme, men som ikke så noe hva jeg vet. Dette er da langt over grensen, lurer jo på hvordan ting står til der til vanlig . Tilsynelatende vellykkede, fine barn og flott par men herregud. Si at dere forstår reaksjonen min? Kunne du drukket deg så full med barn tilstede? 

Nei, kunne virkelig aldri drukket meg så full med barn til stede, verken mine egne eller andres barn.

Tror også jeg hadde sendt en bekymringsmelding. Jeg var et barn i et slikt hjem, og det hadde absolutt vært fint med noen som brydde seg nok til å gi min forelder mulighet for hjelp.

Anonymkode: 41b95...e73

Kan ha besøk, kan drikkes, kan til å med bli ganske brisen med barn hjemme. (I den alderen, ikke små barn!) 

Men tror ikke jeg har vært på fest med slik drikking du beskriver, siden jeg var ungdom selv... Hadde blitt ganske overasket dersom noen slo til med skikkelig grøftefyll og det var barn tilstede i huset ja! 

Anonymkode: 166ce...46e

Annonse

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Kan ha besøk, kan drikkes, kan til å med bli ganske brisen med barn hjemme. (I den alderen, ikke små barn!) 

Men tror ikke jeg har vært på fest med slik drikking du beskriver, siden jeg var ungdom selv... Hadde blitt ganske overasket dersom noen slo til med skikkelig grøftefyll og det var barn tilstede i huset ja! 

Anonymkode: 166ce...46e

I denne sammenheng er 12 år gamle "små barn"

For meg er det uaktuelt å drikke med barn i hus, eller komme hjem til barn når jeg er full. Ett glass vin er helt greit, men mer enn det drikker jeg ikke når det er barn i hus der jeg er eller hjemme. 
Men utifra mitt syn blir det mer og mer vanlig å drikke med barn rundt seg. Og alkohol blir mer og mer vanlig. Helg= alkohol, ferie= alkohol, merkedag= alkohol, noe som har skjedd positivt eller negativt= alkohol. Så er ikke overrasket at folk drikker mengder med barn tilstede. 

Nå har jeg myndige barn, jeg kom vel hjem ifra julebord full når yngste var 17år. Selv syns jeg det nesten var på kanten, men tydligvis ikke så full som jeg trodde for de var sure på meg dagen etter siden jeg ikke var fullere når jeg kom hjem. 

Anonymkode: 4a652...059

Jeg tror de fleste vil tenke at det der er langt over normalen, men kjenner dessverre til problemet. Her var det grøftefyll hver helg hos en nabo. Vi ble bedt dit som nyinnflyttede og var der én gang. Aldri mer. Barnet kom ned i stua og mor satt og snøvlet "Khhhoom til mammma da, schkatten minnn" og ungen på 7-8 bare snudde seg og gikk. Vi ringte etter hvert barnevernet. Jeg har aldri vært så full noen gang som de var hver helg. Ravet rundt i hagen og skrålte, kom og ringte på hos naboer seint på kvelden og ba over på fest. De flyttet, så jeg aner ikke hvordan det har gått. Det er uansett ikke greit og om de ikke skjønner det selv så må de få hjelp til å forstå det. 

Nei, overhodet ikke greit. Ikke brisen engang skal ungene mine se meg. Kan ta et glass vin på ferie, eller drikke på fest eller ute med venninner, men aldri synlig påvirket foran ungene, aldri. 

Nei, det er ikke vanlig. Har heldigvis aldri opplevd. Nå er jeg ingen moralist, jeg kan gå ut å spise med ett par glass vin inntil mens ungdommen er hjemme, må presisere det at vi har myndig ungdom i hus og spiseplass ligger 3 min gange fra huset. Kan godt dele en flaske vin til maten med gjester, men ikke noe fyllefest og en av oss tar det såpass rolig (ett glass i løpet av hele kvelden og er da i rent teknisk kjørbar) eller holder seg til alkoholfritt. Nyttårsaften, jul osv er det alltid en eller flere som ikke drikker noe, de andre tar kanskje alkoholfri øl og en-to akevitt til ribba. 

Ser faktisk egen familie har en holdningsendring siden jeg vokste opp, hvor det var vanlig med fest hvor flere ble ganske så på druen (alltid en onkel som ble for full), nå går det mye alkoholfri øl i stedet. 

Anonymkode: 390c2...098

Aldri. Vi samles ikke for fylla lenger heller da. Det skjedde nok da barna våre var små/mindre at man ble invitert til eller inviterte til fest (typ bursdag l), da var drikke og rusen en del av pakka,- men barna var selvfølgelig ikke hjemme, hverken hos verter eller gjester. De var satt bort til besteforeldre eller tanter/onkler.

Så ble vi eldre og barna ble eldre. Nå treffes vi for å spise god mat og ha god drikke til, men ikke for "Å feste". Om barna er hjemme eller ikke, variere, noen gang er barna med på middagen også, spørs hvem man har invitert (yngste barn i vennegjengen vår er nå 16). Ingen drikker for å bli full, en sjelden gang opplever man at en av oss voksen "ramler litt utpå" uten at det er annen grunn enn at den kvelden tålte man ikke så mye, men kan ikke huske sist det skjedde. Som regel så har vi slike kvelder uavhengig av hva som skjer dagen etterpå, altså om noen skal på noe og må tidlig opp, skal kjøre hit og dit ol fordi vi drikker ikke mer enn at dagen derpå er en helt normal dag , så lenge det ikke blir for sent. Sene netter er nesten verre enn bittelitt for høy promille på gamledagene! 

VI er ikke pripne på alkohol og drikking,- men å drikke for å bli full sammen med barn,- uhørt! I tillegg er det aldri alkohol på konfirmasjon, barnedåp eller 17.mai heller (dette er alle dager som er "barnas dag" og man serverer ikke alkohol til barn). Juleaften varier det veldig, avhenger hvor man er og hvem man er med, men uansett snakk om veldig små mengder. Kanskje en julecognac etter barna er i seng (da de var små) nå kan det bli til kaffen/desserten ettersom barna er såpass store. 

Anonymkode: 13127...818

Nei, det er selvfølgelig ikke greit! Ingen av oss har drukket oss full når vi er hjemme med barna i huset, og en av oss er også alltid maks litt småbrisen hvis vi har vært på fest et annet sted, men skal hjem igjen til barn i huset. Jeg har også hatt noen "fester" (middag, vin/øl og skravling) med kollegaer hjemme hos oss, og da gir jeg beskjed på forhånd om at ingen får drikke seg full nettopp fordi barna er hjemme. Det har utelukkende blitt møtt positivt, og det er uansett ikke det som er målet for noen av oss heller, men å ha det koselig sammen. Full kan man heller bli før man får barn, eller så holde seg borte fra dem til man er noenlunde edru igjen. 

Anonymkode: c9ff8...f94

Annonse

Synes ikke det er greit å bli synlig beruset foran barn i det hele tatt. Et par glass vin, helt ok, men det du beskriver er langt over grensa. Jeg hadde fulgt med på denne familien fremover mtp barnas velbefinnende, og varslet om det skulle være nødvendig. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nei, kunne ikke hatt slik fest med barn i huset 

Anonymkode: a62c8...a15

Ikke greit nei. Og stakkars barn. 

Om man sender en bekymringsmelding til bv så er det heller ikke sikkert at de gjør så mye om barnet klarer seg greit og foreldrene ellers tar vare på det. Desverre.  

Men uansett skadelig for barnet. 

Husker med gru fra 80 tallet når dette var mer vanlig. Skikkelig fyllefest med barn tilstede og voksne som sjanglet rundt, skadet seg og foreldre som slåss. Og ingen reagerte. 

Anonymkode: ce937...ead

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ikke greit nei. Og stakkars barn. 

Om man sender en bekymringsmelding til bv så er det heller ikke sikkert at de gjør så mye om barnet klarer seg greit og foreldrene ellers tar vare på det. Desverre.  

Men uansett skadelig for barnet. 

Husker med gru fra 80 tallet når dette var mer vanlig. Skikkelig fyllefest med barn tilstede og voksne som sjanglet rundt, skadet seg og foreldre som slåss. Og ingen reagerte. 

Anonymkode: ce937...ead

Deler din oppfatning i siste avsnitt, jeg husker fremdeles godt enkelte som ble greit i svima på de festene. Det hører med til historien at jeg ikke bærer noe preg av det, men det skyldes nok at de som ble skikkelig fulle var onkel/nabo, foreldrene mine var nok forsiktige mens jeg var våken i hvert fall. 

Var i ett bryllup for en del år siden, da brudgommens foreldre skulle fortelle en historie de sikkert syntes var veldig søt, men vi rundt bordet bare stivnet. De var på fest og han som den fantastiske storebror passet på lillesøster, ved å krabbe opp i sprinkelsengen, der de fant han etter de kom hjem fra fest hos naboen. Alle rundt bordet skjønte at her var de på rangla hos naboen med en så liten hjemme alene at hun fremdeles sov i sprinkelseng 🤯 virket ikke som det var innom tankerekka deres engang. 

Reaksjonen rundt bordet der vil jeg si støtter oppunder at dette ikke er normalt i dag! Heldigvis. 

Anonymkode: 390c2...098

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...