Anonym bruker Skrevet 13. august 2023 #51 Skrevet 13. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis jeg har ett barn som er skikkelig skolesliter når det gjelder det faglige. Merker det selv, gir ikke akkurat selvtillitt. Lekser har vært et vanvittig mareritt gjennom hele barneskolen. Mester alt han prøver av idrett, har ambisjoner om å nå langt innen idrett. Klarte opptaksprøvene for å komme inn, burde han ikke få gå på idrettsungdomsskole da? Hans søster ville selvsagt fått samme mulighet av oss som foreldre, men hun kommer 100% sikkert ikke inn der. Og heldigvis har hun ikke den interessen heller. Spørsmålet er om hun burde fått den summen som skolen koster. Det er som sagt ingen hindring fra vår side at også hun kan gå der, men man må jo være realistisk. Og ja, vi må f.eks endre litt på reisevanene våre for at han skal gå der. Vi har fortsatt mat på bordet. Anonymkode: 15382...f16 "Ambisjoner om å nå langt innen idrett"- han har ikke startet på ungdomsskolen enda! For hva du vet kan det være jenta som blir idrettstjerne. Det kan godt hende gutten kan trives på en idrettslinja og det er jo fint, men glem tanken om at det har betydning for karrieren. Anonymkode: 5d0a0...428
Anonym bruker Skrevet 13. august 2023 #52 Skrevet 13. august 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men igjen - hva skal man da gjøre? Skal man i all fremtid nekte et barn noe fordi andre ikke fikk? Eldste får dekket halve leien på leilighet hun leier mens hun studerer. Mellomste velger å bo hjemme og får ikke den summen rett på konto. Kanskje hun må få det da? Hvis man alltid skal gjøre likt må man alltid føre regnskap. Anonymkode: 79963...6d3 Du kan betale ned deler av de eldste studielån eller gi spandere ferie på dem for eksempel. Mellomste hos deg sparer jo masse på å bo hjemme og det koster derre en del ekstra. Anonymkode: 5d0a0...428
Anonym bruker Skrevet 13. august 2023 #53 Skrevet 13. august 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Så lenge begge får tilbudet av dere så trenger ingen få penger for ikke å gå der. Nja, hvis det tilbudet som gis bare er tilpasset den eneste interesser er det ikke retferdig. Hvis den ene liker idrett og den andre musikk er det ikke greit å gi begge tilbud om idrettsskole og ingen tilbud om musikkskole. Anonymkode: 5d0a0...428
Anonym bruker Skrevet 13. august 2023 #54 Skrevet 13. august 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Nja, hvis det tilbudet som gis bare er tilpasset den eneste interesser er det ikke retferdig. Hvis den ene liker idrett og den andre musikk er det ikke greit å gi begge tilbud om idrettsskole og ingen tilbud om musikkskole. Anonymkode: 5d0a0...428 Det er jeg enig med deg i, så lenge muligheten finnes. Btw; min far har lagt av penger slik at min datter om ønskelig skal få laseroperert øynene sine. Hun har ganske dårlig syn, og liker ikke å bruke verken briller eller linser. Men det blir hennes valg når hun blir voksen, og de pengene kommer ikke fra meg og mannen min. Anonymkode: 15382...f16
Plutselig_gravid Skrevet 13. august 2023 #55 Skrevet 13. august 2023 Jeg behandler alle de fire barna mine rettferdig, men langt i fra likt.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2023 #56 Skrevet 14. august 2023 ReneRene skrev (7 timer siden): Alt? Ja, som jeg skrev så ville jeg sagt at det ikke var rettferdig siden eldste ikke fikk det ønsket oppfylt. Hvis begge eller alle barna ønsker det samme like sterkt, så skal ikke en få og ikke den andre kun fordi dere kan. Det bør jo ikke være så vanskelig for yngste å skjønne i de hele tatt, for barn har ikke en naturlig forventning om at nettopp de skal ha privilegier søsken ikke får eller fikk. Vi har tre barn tett I alder. Vi fikk de tidlig i livet. Vi var i startfasen av jobb og hus. Disse tre har aldri fått dyre ferier eller andre ting som har kostet mye. Men de har hatt masse glede av hverandre, vært på masse billige ferier og hatt masse tid med oss. De ønsket seg nye sykler, men vi kjøpte brukte. De ønsket seg sydentur, men vi dro på camping til Danmark. De ønsket seg crossere, men de fikk en gammel firhjuling på deling. Så, da disse tre var tenåringer, dukket det jommen opp en liten attpåklatt. Økonomien vår er nå helt anderledes, og vi har nå bare en som er med på ferie. De tre andre jobber og er opptatt med sitt. Så, du mener da at vi ikke skal ta med minste på sydentur, få ny sykkel eller en crosser? For dette kunne vi ikke gi de tre største. Det vi ikke kan gi minste er søsken å leke med, så det blir vel kanskje urettferdig for han da? Anonymkode: 476a4...03e
Anonym bruker Skrevet 14. august 2023 #57 Skrevet 14. august 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg har 2 barn og føler litt at de blir forskjellsbehandlet, selv om de ikke helt blir det heller. De har f.eks fått velge 3 idretter hver, min sønns idrett koster rundt 20.000kr mer i året enn min datters idretter. De får i utgangspunktet de samme mulighetene, men min sønn koster oss mer. Min sønn vil gå på privat ungdomsskole som vil koste oss ca 100.000kr, dette er en skole min datter ikke kommer til å få plass på, og vil antageligvis heller ikke. Bør hun få den summen? Min sønn har alltid strevd med det faglige og bør gå der. Anonymkode: 15382...f16 Synest det er rettferdig hvis dere behandler dem og gir dem penger etter den de er. Har tre barn hvor to har diagnose og gått på privatskole. Skulle eldste fått den summen fordi han ikke trenger det. Eller skulle de med diagnose gått på skole hvor det ikke hadde fungert? Vi gjør det beste vi kan for alle 3 men de har forskjellig behov og forutsetninger for livet videre. Anonymkode: 28f4c...ce0
Leverpostei Skrevet 14. august 2023 #58 Skrevet 14. august 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Synest det er rettferdig hvis dere behandler dem og gir dem penger etter den de er. Har tre barn hvor to har diagnose og gått på privatskole. Skulle eldste fått den summen fordi han ikke trenger det. Eller skulle de med diagnose gått på skole hvor det ikke hadde fungert? Vi gjør det beste vi kan for alle 3 men de har forskjellig behov og forutsetninger for livet videre. Anonymkode: 28f4c...ce0 Her syns jeg du er inne på noe vesentlig, likt er ikke rettferdig. For oss er det viktigere å tenke at hvert barn skal få det som trengs, i tid og penger, for å kunne trives med sine forutsetninger. De vet at det er «hver sin gang» både når det gjelder små og store ting. Vi sørger likevel for at det ikke gjøres forskjell, så langt det går, i situasjoner der de bør behandles likt.
ReneRene Skrevet 14. august 2023 #59 Skrevet 14. august 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Vi har tre barn tett I alder. Vi fikk de tidlig i livet. Vi var i startfasen av jobb og hus. Disse tre har aldri fått dyre ferier eller andre ting som har kostet mye. Men de har hatt masse glede av hverandre, vært på masse billige ferier og hatt masse tid med oss. De ønsket seg nye sykler, men vi kjøpte brukte. De ønsket seg sydentur, men vi dro på camping til Danmark. De ønsket seg crossere, men de fikk en gammel firhjuling på deling. Så, da disse tre var tenåringer, dukket det jommen opp en liten attpåklatt. Økonomien vår er nå helt anderledes, og vi har nå bare en som er med på ferie. De tre andre jobber og er opptatt med sitt. Så, du mener da at vi ikke skal ta med minste på sydentur, få ny sykkel eller en crosser? For dette kunne vi ikke gi de tre største. Det vi ikke kan gi minste er søsken å leke med, så det blir vel kanskje urettferdig for han da? Anonymkode: 476a4...03e Nå er det kanskje en viss forskjell på tre voksne barn som er blitt behandlet rettferdig og som plutselig får et lillesøsken, kontra to søsken hvor de har hatt samme ønske, og hvor kun den ene får det oppfylt. I tillegg blir den andre forklart at hun har kostet like store utgifter pga idretten hun valgte. Det er faktisk både forskjeller og store nyanser i de to tilfellene.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2023 #60 Skrevet 14. august 2023 Man skal jammen ha mange penger for å klare å gjøre det rettferdig. Her skal alt kompenseres i penger om det ikke er helt likt på reiser, fritidsaktiviteter og annet. Selv har jeg et søsken som er mye yngre enn meg og min eldste søster. Feriene da yngste bodde hjemme var av et helt annet kaliber enn da jeg bodde hjemme. Hvor mye kan jeg da kreve av mine foreldre i kompensasjon? Det var også en annen oppfølging av fritidsaktiviteter enn på oss eldste. Hva kan jeg kreve som økonomisk oppreisning? Kan jeg kreve penger fordi jeg ikke får like mye barnevakthjelp som min søster (selv om jeg bor en annen plass enn mine foreldre)? Kan jeg få flere tips om hva jeg kan kreve av økonomisk erstatning for tidligere ulikheter? Anonymkode: 4fb12...c01
Anonym bruker Skrevet 14. august 2023 #61 Skrevet 14. august 2023 ReneRene skrev (2 timer siden): Nå er det kanskje en viss forskjell på tre voksne barn som er blitt behandlet rettferdig og som plutselig får et lillesøsken, kontra to søsken hvor de har hatt samme ønske, og hvor kun den ene får det oppfylt. I tillegg blir den andre forklart at hun har kostet like store utgifter pga idretten hun valgte. Det er faktisk både forskjeller og store nyanser i de to tilfellene. Du må slutte å trekke konklusjoner og lage din egen virkelighet. Hva med å se nyanser av og til? Må være forferdelig slitsomt å være så svart hvitt. Pføy 🤮 Anonymkode: 79963...6d3
ReneRene Skrevet 14. august 2023 #62 Skrevet 14. august 2023 (endret) Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Du må slutte å trekke konklusjoner og lage din egen virkelighet. Hva med å se nyanser av og til? Må være forferdelig slitsomt å være så svart hvitt. Pføy 🤮 Anonymkode: 79963...6d3 Det dere ofte kaller svart/ hvitt er ren logikk. Endret 14. august 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 14. august 2023 #63 Skrevet 14. august 2023 ReneRene skrev (2 timer siden): Det dere ofte kaller svart/ hvitt er ren logikk. Du vet ikke hva logikk er engang. Anonymkode: a41dc...896
Gjest Danida Skrevet 14. august 2023 #64 Skrevet 14. august 2023 Anonym bruker skrev (På 13.8.2023 den 12.12): Jeg har 2 barn og føler litt at de blir forskjellsbehandlet, selv om de ikke helt blir det heller. De har f.eks fått velge 3 idretter hver, min sønns idrett koster rundt 20.000kr mer i året enn min datters idretter. De får i utgangspunktet de samme mulighetene, men min sønn koster oss mer. Min sønn vil gå på privat ungdomsskole som vil koste oss ca 100.000kr, dette er en skole min datter ikke kommer til å få plass på, og vil antageligvis heller ikke. Bør hun få den summen? Min sønn har alltid strevd med det faglige og bør gå der. Anonymkode: 15382...f16 Å behandle likt er ikke å behandle rettferdig. Rettferdighet er at alle får det de trenger når de trenger det. Ikke at alle får det samme. Dersom du forfølger logikken med at ting må være likt, bør du da også gi sønnen din de pengene din datter bruker på bind og tamponger? Eller holder det å slå fast at han ikke har bruk for bind og dermed ikke trenger de pengene?
Chrisallicsun Skrevet 14. august 2023 #65 Skrevet 14. august 2023 Leverpostei skrev (16 timer siden): Her syns jeg du er inne på noe vesentlig, likt er ikke rettferdig. For oss er det viktigere å tenke at hvert barn skal få det som trengs, i tid og penger, for å kunne trives med sine forutsetninger. De vet at det er «hver sin gang» både når det gjelder små og store ting. Vi sørger likevel for at det ikke gjøres forskjell, så langt det går, i situasjoner der de bør behandles likt. Veldig enig. Eldste har det godt når søskene har det bra å går på en skole der de fungerer. Han har gode forutsetninger for å gjøre det bra i livet hvor de to andre m
Anonym bruker Skrevet 14. august 2023 #66 Skrevet 14. august 2023 Chrisallicsun skrev (Akkurat nå): Veldig enig. Eldste har det godt når søskene har det bra å går på en skole der de fungerer. Han har gode forutsetninger for å gjøre det bra i livet hvor de to andre m Må streve mer. Anonymkode: 28f4c...ce0
Anonym bruker Skrevet 15. august 2023 #67 Skrevet 15. august 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Må streve mer. Anonymkode: 28f4c...ce0 Bør ikke alle få samme mulighet til å nå sitt potensiale? Anonymkode: 5d0a0...428
Anonym bruker Skrevet 15. august 2023 #68 Skrevet 15. august 2023 Chrisallicsun skrev (9 timer siden): Veldig enig. Eldste har det godt når søskene har det bra å går på en skole der de fungerer. Han har gode forutsetninger for å gjøre det bra i livet hvor de to andre m Jeg er veldig enig i dette, kjenner meg godt igjen. Min eldste er født prematur og har store lærevansker. Min yngste surfer gjennom skolen og topper alle prøver tross vi øver langt mindre. Unger er forskjellig, eldste kommer til å koste mer i kroner og ører, både ved å ta fag som privatist, mye mer trening for sertifikat osv. Nå har vi heldigvis romslig økonomi, så rettferdigheten ligger i at begge får sine grunnleggende ting dekket, ikke hva summen ender på. Sko i strl 48 med spesialsåle pga skoliose koster mer enn sko i 38 uten såle. Eldste kan ikke noe for at det tar lengre tid og koster mer, han er født slik. For meg er det rettferdig at begge får dekket nødvendig til VGS, sertifikat, nødvendig utstyr og ett år på folkehøyskole. Anonymkode: 9883e...23b
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #69 Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Bør ikke alle få samme mulighet til å nå sitt potensiale? Anonymkode: 5d0a0...428 Usikker hva du mener her? Det jeg har sagt er at alle er forskjellige. Mine 3 har forskjellige behov. Eldste sklir gjennom livet men de to andre trenger mer. Eldste kommer til å tjene godt å klare seg bra, men de to yngste ‘har en lenger vei å gå’ . Det er rettferdig at de også har det godt i livet og de vil gjerne trenge mer i form av penger og støtte fra oss. Anonymkode: 28f4c...ce0
Anonym bruker Skrevet 16. august 2023 #70 Skrevet 16. august 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Usikker hva du mener her? Det jeg har sagt er at alle er forskjellige. Mine 3 har forskjellige behov. Eldste sklir gjennom livet men de to andre trenger mer. Eldste kommer til å tjene godt å klare seg bra, men de to yngste ‘har en lenger vei å gå’ . Det er rettferdig at de også har det godt i livet og de vil gjerne trenge mer i form av penger og støtte fra oss. Anonymkode: 28f4c...ce0 Selv om eldste sklir gjennom livet uten å anstrenge seg eller få spesielle tilbud kan han nok nå mye lenger hvis han gjør en innsats og får god hjelp. Anonymkode: 5d0a0...428
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå