Gå til innhold

Tips til egenrådig hund.

Anbefalte innlegg

Vi har fått en omplasseringshund på to år som er glad og leken, men veldig egenrådig. Han kan alle kommandoer om han får godteri, men om vi ikke har det så gidder han verken å komme på innkalling eller legge seg på plassen sin osv. 

Belønning i form av godbit er bra når man lærer noe nytt, men jeg syns det blir feil at han skal belønnes med annet enn ros når han utfører nødvendige handlinger. Jeg må bli ordentlig sint i stemmen om han skal gidde å komme når han egentlig ikke vil, og å ligge på plass kan vi bare glemme. Er det noen erfarne hundeeiere som har tips til å hanskes med vår skjønne, men egenrådige tenåring?

Anonymkode: e4b06...25b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442143-tips-til-egenr%C3%A5dig-hund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du avsluttet med det mest vesentlige. Tenåring. Han er helt normal, og dette vil nok uansett dempe seg litt etterhvert. I mellomtiden ville jeg unngått streng stemme og heller øvd enda mer på det han kan, med belønning. Det må ikke være godbit, men kan være leke ol. Øv opp god kontakt mellom dere. Gi godbit og ros når han søker blikket ditt osv. Trening med hund tar mye tid, og selv om de forstår en kommando så "kan" de den ikke før de har kommet til det punktet du beskriver at du ønsker. 

Ellers kan jeg på det varmeste anbefale deg å se "Fra bølle til bestevenn" på NRK, egentlig alle sesongene, men kanskje spesielt den siste for det du strever med, for der er det masse tips å hente!

Anonymkode: fb570...857

I tenårene "glemmer" ofte hundene alt de har lært, og det trengs godbiter for å komme gjennom denne fasen.

Fortsett å øve, med godbit, så går det seg til igjen.

Kontakt, lek, kos og trening på ting de allerede kan, så blir de sakte men sikkert voksne.

Anonymkode: 2c77f...c52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...