Gå til innhold

Nei nei nei 🙈 lokalvalg.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 12.8.2023 den 11.35):

Jeg har et beslektet problem.

Jeg har ett parti jeg som regel pleier å stemme på og som jeg kunne tenkt meg å stemme på i år også, men: Jeg kjenner en som står ganske høyt opp på lista her jeg bor nå (type venn av venn) og jeg misliker ham sterkt. Alt mulig, han fremstår som generelt sleip, måten han behandlet eksen på, og ikke minst latterliggjøring av meningsmotstandere på Facebook. Så hva gjør jeg da? 

Anonymkode: 4a96e...175

Du kan stryke vedkommende fra lista. Går helt fint, så blir det en stemme mindre til ham.

Fortsetter under...

ReneRene skrev (På 12.8.2023 den 20.26):

Nettopp fordi kvinner drives mer av følelser enn logikk veldig ofte. Og ihvertfall her inne. 

Jøye meg! Er vi der, nå?

Fun fact: Du vet at børsen går ned når fotballlandslag taper kamper? Tror du det er fordi aksjemeglere er så sjukt rasjonelle menn?

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Jøye meg! Er vi der, nå?

Fun fact: Du vet at børsen går ned når fotballlandslag taper kamper? Tror du det er fordi aksjemeglere er så sjukt rasjonelle menn?

Kanskje du skal gå til sengs? 

Lokalvalg er personvalg,- og personer i kommunestyre kan være veldig gode for din kommune selv om de er medlem av et parti du ikke er enig med i det hele tatt ellers. Jeg føler valgomater er mer rettet mot stortingsvalg og ikke særlig egnet til lokalvalg. Et lokalt parti har helt andre saker og jobber på et helt annet nivå enn partiet nasjonalt. Her jeg bor nå så har vi lokalt et par stk parti som jeg er veldig enig med på mange måter, disse har også en og to personer hver som er flinke politikere, lytter til folket og får gjennom mange tiltak som har vært veldig gode for kommunens innbyggere. Det er to parti,- på hver sin fløy så de "styrer ikke sammen",- men vi har vært så heldige at når det byttes "farge" på kommunestyret så har et av disse to partiene alltid blitt med uansett grunnet deres side politisk og man har hatt en utvikling som de aller, aller fleste i kommunen har vært fornøyd med og man har fått kontinuitet i mange saker til tross for bytte av styre. 

Før lokalvalg må man se hvilke saker i kommunen er man interessert i blir fulgt opp. Skole, barnehage, aldershjem, rusomsorg, kultur osv.... Også må man se hvordan de ulike parti prioriterer disse tingene. Ikke sikkert det stemmer overens med hva man skulle tro om man leser partiprogram til de ulike sentralt! Jeg stemmer stort sett mot "den røde side" på stortingsvalg,- men lokalt har jeg vært "litt overalt" avhengig av hvor jeg har bodd og hva jeg har savnet eller vært fornøyd med der.

Kutt ut valgomater og les dere opp på lokalpartienes kampsaker! Ikke se på hva partiet heter også kumulerer dere evt enkeltpersoner dere liker veldig godt om disse er fra annet parti enn det dere ønsker stemme på.

Anonymkode: a41c2...fca

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Lokalvalg er personvalg,- og personer i kommunestyre kan være veldig gode for din kommune selv om de er medlem av et parti du ikke er enig med i det hele tatt ellers. Jeg føler valgomater er mer rettet mot stortingsvalg og ikke særlig egnet til lokalvalg. Et lokalt parti har helt andre saker og jobber på et helt annet nivå enn partiet nasjonalt. Her jeg bor nå så har vi lokalt et par stk parti som jeg er veldig enig med på mange måter, disse har også en og to personer hver som er flinke politikere, lytter til folket og får gjennom mange tiltak som har vært veldig gode for kommunens innbyggere. Det er to parti,- på hver sin fløy så de "styrer ikke sammen",- men vi har vært så heldige at når det byttes "farge" på kommunestyret så har et av disse to partiene alltid blitt med uansett grunnet deres side politisk og man har hatt en utvikling som de aller, aller fleste i kommunen har vært fornøyd med og man har fått kontinuitet i mange saker til tross for bytte av styre. 

Før lokalvalg må man se hvilke saker i kommunen er man interessert i blir fulgt opp. Skole, barnehage, aldershjem, rusomsorg, kultur osv.... Også må man se hvordan de ulike parti prioriterer disse tingene. Ikke sikkert det stemmer overens med hva man skulle tro om man leser partiprogram til de ulike sentralt! Jeg stemmer stort sett mot "den røde side" på stortingsvalg,- men lokalt har jeg vært "litt overalt" avhengig av hvor jeg har bodd og hva jeg har savnet eller vært fornøyd med der.

Kutt ut valgomater og les dere opp på lokalpartienes kampsaker! Ikke se på hva partiet heter også kumulerer dere evt enkeltpersoner dere liker veldig godt om disse er fra annet parti enn det dere ønsker stemme på.

Anonymkode: a41c2...fca

Det har du nok helt rett i, etter denne tråden har jeg vraket valgomat og tatt en runde på partiprogrammene, samt logg i kommunestyret etter de har stemt på saker jeg mener er viktig (for å se hva de faktisk stemmer). Sånn sett fikk jeg litt perspektiv og nytte av å opprette denne tråden, takker og bukker 🙏🏻

Anonymkode: d95ac...b4e

Annonse

Anonym bruker skrev (På 12.8.2023 den 17.03):

Jeg fikk Norgesdemokratene eller noe sånt på den ene valgomaten. Wow 🙈 Mistenker at det var spørsmålet om «Var det riktig av regjeringen å presse befolkningen med å ta koronavaksinen» som var utslagsgivende der. 
I en annen valgomat fikk jeg SV, og en en tredje fikk jeg SP. Jaja, blir bingo da. 

Anonymkode: d0e3c...e15

Bingo? Hva er premien din hvis du stemte på det partiet som vinner da?

Anonymkode: e32cb...ada

ReneRene skrev (11 timer siden):

Kanskje du skal gå til sengs? 

Synes godt du kan svare meg på denne, jeg, @ReneRene. Du er så opptatt av å arrestere hersketeknikker og avsporinger, men når jeg er uenig med deg - da er det tydeligvis okei å be meg "gå til sengs"?

ostepop123 skrev (9 minutter siden):

Synes godt du kan svare meg på denne, jeg, @ReneRene. Du er så opptatt av å arrestere hersketeknikker og avsporinger, men når jeg er uenig med deg - da er det tydeligvis okei å be meg "gå til sengs"?

Kvinner er mer følelseksstyrte enn menn- noe denne tråden pluss det meste annet her inne beviser til fulle. Det er bortimot null saklighet i minst 90% av trådene. Tvert i mot er det tolkninger og personfokus som styrer diskusjonene. Det er blant annet nesten ikke mulig for meg ( og heller ikke andre ) å kommentere i enkelte tråder siden da veldig mange plutselig finner det mer interessant å "diskutere" med meg kontra å ha fokus på tema i tråden. Akkurat som du gjør nå. Jeg har gitt deg svar, men du gir deg ikke. Sånt mas helt uten mening og mål. Jeg ga deg det svaret jeg gjorde fordi det du skrev var helt irrelevant til min ytring, og dessuten er det deg og andre faste brukere under Nick jeg forlengst har sluttet å svare her. Forlengst. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Kvinner er mer følelseksstyrte enn menn- noe denne tråden pluss det meste annet her inne beviser til fulle. Det er bortimot null saklighet i minst 90% av trådene. Tvert i mot er det tolkninger og personfokus som styrer diskusjonene. Det er blant annet nesten ikke mulig for meg ( og heller ikke andre ) å kommentere i enkelte tråder siden da veldig mange plutselig finner det mer interessant å "diskutere" med meg kontra å ha fokus på tema i tråden. Akkurat som du gjør nå. Jeg har gitt deg svar, men du gir deg ikke. Sånt mas helt uten mening og mål. Jeg har deg der svaret jeg gjorde fordi det du skrev var helt irrelevant til min ytring, og dessuten er det deg og andre faste brukere under Nick jeg forlengst har sluttet å svare her. Forlengst. 

Dvs alle som er for skarpe for deg og i tillegg identifiserbare. 

Anonymkode: 63aff...6bb

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Kvinner er mer følelseksstyrte enn menn- noe denne tråden pluss det meste annet her inne beviser til fulle. Det er bortimot null saklighet i minst 90% av trådene. Tvert i mot er det tolkninger og personfokus som styrer diskusjonene. Det er blant annet nesten ikke mulig for meg ( og heller ikke andre ) å kommentere i enkelte tråder siden da veldig mange plutselig finner det mer interessant å "diskutere" med meg kontra å ha fokus på tema i tråden. Akkurat som du gjør nå. Jeg har gitt deg svar, men du gir deg ikke. Sånt mas helt uten mening og mål. Jeg ga deg det svaret jeg gjorde fordi det du skrev var helt irrelevant til min ytring, og dessuten er det deg og andre faste brukere under Nick jeg forlengst har sluttet å svare her. Forlengst. 

Jaha, hvordan tenker du kjønnsbalansen er i denne tråden, og hva sammenligner du ev. med? Og når du slår fast at "menn er mer rasjonelle enn kvinner" - da er det ikke tillatt å diskutere det med deg, eller argumentere mot? Da skal din påstand få stå ubesvart? 

Og nei, du har ikke svart. Du ba meg gå å legge meg. Det er jo helt absurd usaklig og frekt.

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Er 10 prosent saklighet nok for deg? Sånn med tanke på at du er en meget aktiv bruker her inne. Når det kommer til å kommentere Nick brukere er «for lengst» kanskje ikke veldig lang tid? 

Annonse

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Jaha, hvordan tenker du kjønnsbalansen er i denne tråden, og hva sammenligner du ev. med? Og når du slår fast at "menn er mer rasjonelle enn kvinner" - da er det ikke tillatt å diskutere det med deg, eller argumentere mot? Da skal din påstand få stå ubesvart? 

Og nei, du har ikke svart. Du ba meg gå å legge meg. Det er jo helt absurd usaklig og frekt.

Ja, det var muligens frekt, men som sagt så hadde din respons nada med min ytring å gjøre. 

Kanskje jeg burde skrevet kvinner HER, siden det lar seg bevise pr nå. Når man lar være å stemme på personer og partier fordi man har mot personen, så håper jeg at du ser det er nettopp følelsestyrte. Som omtrent hele tråden er. Hva er poenget i å benekte? Vet du ikke hva saklighet går ut på? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Er 10 prosent saklighet nok for deg? Sånn med tanke på at du er en meget aktiv bruker her inne. Når det kommer til å kommentere Nick brukere er «for lengst» kanskje ikke veldig lang tid? 

Fra en "aktiv bruker" til en annen som er minst like aktiv : hva snakker du om nå? 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Fra en "aktiv bruker" til en annen som er minst like aktiv : hva snakker du om nå? 

Du sier at forumet kun har 10 prosent saklighet og jeg lurer på om det er nok for deg. 

ReneRene skrev (22 minutter siden):

Og å be en meningsmotstander om å gå å legge seg er ikke usaklig og følelsesstyrt? Eller kommer du også under kategorien følelsesstyrt kvinne?

I tillegg er det jo en helt utrolig usmakelig hersketeknikk. 

Anonymkode: 9f575...fb6

ReneRene skrev (15 minutter siden):

Ja, det var muligens frekt, men som sagt så hadde din respons nada med min ytring å gjøre. 

Neivel. Så når man påstår noe, så er det ikke relevant å respondere med noe som viser det motsatte?

ReneRene skrev (16 minutter siden):

Når man lar være å stemme på personer og partier fordi man har mot personen, så håper jeg at du ser det er nettopp følelsestyrte. Som omtrent hele tråden er. Hva er poenget i å benekte? Vet du ikke hva saklighet går ut på? 

Tror du virkelig kvinner er de eneste som stemmer basert på følelser knyttet til enkeltindivider i politikken? Tror du menn setter seg ned med partiprogram for partiprogram, før de bestemmer seg? Ingen menn som hetser kvinner i politikken?

Og "hva er poenget med å benekte", seriøst?

ostepop123 skrev (24 minutter siden):

Neivel. Så når man påstår noe, så er det ikke relevant å respondere med noe som viser det motsatte?

Tror du virkelig kvinner er de eneste som stemmer basert på følelser knyttet til enkeltindivider i politikken? Tror du menn setter seg ned med partiprogram for partiprogram, før de bestemmer seg? Ingen menn som hetser kvinner i politikken?

Og "hva er poenget med å benekte", seriøst?

For det første- aksjemeglere handler på vegne av investorer. Det er en del kvinnelige også, selv om de er i fåtall. Dette har ingen relevans til å være følelselsstyrt. Dette handler om teft pga både erfaring og logikk veldig ofte. Skulle det du kommer med ha hatt noen som helst relevans, så ville det vært at en investor ikke ville ha aksjer i et selskap uansett hvor godt det selskapet gjorde det- fordi eieren var utro mot kona, ref HI her. Osv. 

Menn hetser ja, men menn flest gjør ikke det, og de sitter ikke på forum og sladrer om mennesker. De er som regel opptatt av andre ting enn svigermor og hvem som er utro. De er uenige i sak når de hetser politikere. Fordi de er uenige i sak, så går de på personen i enkelte tilfeller. Ingen regler uten unntak vet du. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (50 minutter siden):

For det første- aksjemeglere handler på vegne av investorer. Det er en del kvinnelige også, selv om de er i fåtall. Dette har ingen relevans til å være følelselsstyrt. Dette handler om teft pga både erfaring og logikk veldig ofte. Skulle det du kommer med ha hatt noen som helst relevans, så ville det vært at en investor ikke ville ha aksjer i et selskap uansett hvor godt det selskapet gjorde det- fordi eieren var utro mot kona, ref HI her. Osv. 

Menn hetser ja, men menn flest gjør ikke det, og de sitter ikke på forum og sladrer om mennesker. De er som regel opptatt av andre ting enn svigermor og hvem som er utro. De er uenige i sak når de hetser politikere. Fordi de er uenige i sak, så går de på personen i enkelte tilfeller. Ingen regler uten unntak vet du. 

Tror kanskje du missa poenget. Når hele børsen synker grunnet et lands tap i fotball-landskamper, så er ikke det grunnet "teft" eller "erfaring". Det er jo et rent emosjonelt fenomen. Og du sa på generelt grunnlag at menn er mer rasjonelle en kvinner.

Og hvor tror du "teft" kommer fra? Er det logisk? Rasjonelt?

Det sitter da dessuten millionvis av menn og sladrer på forum, like emosjonelle som noen. Og om man er uenig i sak og derfor går på person, som en politiker, for eksempel, er man da rasjonell? 

ostepop123 skrev (20 minutter siden):

Tror kanskje du missa poenget. Når hele børsen synker grunnet et lands tap i fotball-landskamper, så er ikke det grunnet "teft" eller "erfaring". Det er jo et rent emosjonelt fenomen. Og du sa på generelt grunnlag at menn er mer rasjonelle en kvinner.

Og hvor tror du "teft" kommer fra? Er det logisk? Rasjonelt?

Det sitter da dessuten millionvis av menn og sladrer på forum, like emosjonelle som noen. Og om man er uenig i sak og derfor går på person, som en politiker, for eksempel, er man da rasjonell? 

Nei, du får nok ta på deg selv at du skrev klossete og spurte om "aksjemeglere var sjukt rasjonelle menn"  Dessuten er det også kvinner som er investorer. 

Teft kommer nok av både erfaring og logikk, selv om det tas sjanser iblant. Du må ikke tro at investorer lar seg påvirke av at eiere av ulike selskap gjør ting de "ikke liker" privat, for deretter å ikke investere. Nå gidder jeg ikke å forklare det en gang til.

Du får bare tro at menn er like føklelselsstyrte som kvinner. Du får bare argumentere med at det sitter masse emosjonelle menn på forum. Det der gidder jeg virkelig ikke å kverulere med deg på. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (2 timer siden):

Kvinner er mer følelseksstyrte enn menn

At du er det betyr ikke at alle kvinner er det. Et godt eksempel er det faktum at langt flere kvinner enn menn tar høyere utdanning. Er det fordi kvinner er så følelsesstyrte? Kvinner gjør det bedre både på skole og universitet. Er det fordi kvinner er så styrt av følelser mener du? Kvinner flest tar hovedparten av arbeidet hjemme. Er det fordi kvinner er så mye mer følelesstyrte enn menn? Du har en merkelig måte å se verden på.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At du er det betyr ikke at alle kvinner er det. Et godt eksempel er det faktum at langt flere kvinner enn menn tar høyere utdanning. Er det fordi kvinner er så følelsesstyrte? Kvinner gjør det bedre både på skole og universitet. Er det fordi kvinner er så styrt av følelser mener du? Kvinner flest tar hovedparten av arbeidet hjemme. Er det fordi kvinner er så mye mer følelesstyrte enn menn? Du har en merkelig måte å se verden på.

Ikke en eneste ting av det du nevner at kvinner gjør her, handler om at man er følelsestyrte eller ikke. Dette var derimot et glimrende eksempel på usaklighet. 

Jeg synes man burde ha mulighet til å markere minst 6 saker som er ekstra viktige for en, samt at det burde vært mulig å få skåre på mindre partier også. Da kunne valgomatene kanskje gitt mer riktige resultater.

Anonymkode: 9279c...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...