Gå til innhold

Adhd medisin. Må jeg bare gi opp? Er litt fortvila.

Anbefalte innlegg

Fikk diagnose i voksen alder. 
Uoppmerksom type. Har slitt i mange år men økende problemer de siste årene. I tillegg har jeg periodevis ekstrem indre uro og lett depresjon.
Har nå forsøkt mange medisiner men bivirkningene var mange.

Ritalin. Litt effekt men får voldsom hjertebank ved anstrengelser. 

Strattera. Hadde veldig forhåpning til denne men jeg følte meg deprimert ganske raskt. Ble helt flat og likegyldig.  Siden jeg har perioder med depresjon var lege redd for å la meg gå på den. Tilvenning er vel rundt en måned men depresjonen/negative følelser slo til med en gang så det var risikosport.

Aduvanz. God effekt, følte dette var rett medisin men fikk etterhvert så tåkesyn at jeg slet meg ut med å se på skjerm. Ble utslitt. Forsøkte lavere dose Aduvanz kombinert med wellbutrin. Det fungerte også bra men fortsatt litt tåkesyn, dette er egentlig en løsning jeg kan leve med. Problemet med wellbutrin er at den ikke kan kombineres med så mange andre medisiner (smertelindring) og pga en kronisk sykdom må jeg i perioder ta sterke smertestillende. Å ta pause fra wellbutrin og starte opp igjen er slitsomt fordi jeg alltid får sterke oppstartbivirkninger. Muskelsmerter og amper.

Så forsøkte jeg Attentin, den fungerte som en kule. Og jeg var så fornøyd. Superfokus og alt var så bra. Jeg opplevde liksom hvordan det var å være normal. Men etter en tid kom hodepinen snikende. Var usikkert om det var pga medisin for den startet samtidig som en runde covid. Ble uansett veldig dårlig, innlagt med mistanke om hjerneblødning. Det var ikke det. Nevrolog var usikker på årsak til hodepinen. Anbefalte å ta pause. Tok medisinpause og hodepine ble gradvis borte. Men tok ca 1 måned. To måneder uten medisin og startet forsiktig igjen med Attentin. God effekt og ingen bivirkninger. Men etter tre måneder kom hodepinen igjen. Jeg kjente den igjen fra sist og sluttet etter to dager og hodepinen forsvant.

Nå er jeg så lei meg (mulig depresjon også) fordi jeg nå har fått oppleve å være «normal». Bare ha en tanke om gangen og jobbe effektivt. Jeg er «avhengig» av piller, ikke sånn at jeg går og craver å dope meg, jeg vil bare ha ro i hodet. 
Så hva gjør jeg nå? Jeg er ferdig med utredning og fastlege følger meg opp. Hun er ærlig og sier hun ikke kan nok om adhd medisiner og vil samarbeide med meg om dette. Jeg henter inn erfaringer, driver med undersøkelser så kan vi diskutere eventuelt nytt behandlingsløp etter hun har undersøkt litt rundt mine ønsker, meninger. 
Noen som har erfaringer? Jeg er egentlig mest interessert i medisiner som strattera og wellbutrin. Er det noe jeg ikke har forsøkt?

Hvilke medisiner har du forsøkt? Hva fungerte for deg. 

Anonymkode: eb1c1...edb

Fortsetter under...

Datteren min har også forsøkt flere. Hun fikk vekttap av de fleste, og i og med hun var undervektig fra før, så nådde hun slutte. På det verste veide hun 43kg og er 167 høy. Nå får hun conserta, stabil vekt på 49-50 kg, veldig få bivirkninger

Anonymkode: ad064...db6

Be fastlegen om en CYP test, dette er en blodprøve som kan si hvilket medisiner som fungerer best for deg.

Tenåringen min skal ta den testen nå fordi han får så sterke bivirkninger av adhd og antidepressiva medisiner.

Anonymkode: eae62...9f0

Vil det fungere å bare ta medisiner noen av dagene i uken (de der det er mest kritisk) og ikke resten? Ene sønnen min får mye bivirkninger hvis han står på medisiner fast, men hvis han tar 4-5 dager i uken går det bra. 

Ellers kan det være lurt å sjekke metabolismen din, det er mulig det må en endring til av dose over tid.

Uff, håper det ordner seg! Jeg fikk selv diagnosen for et halvt år siden og har fått et nytt liv med medisiner, og bare tanken på å måtte slutte nå gjør meg helt kald innvendig. Jeg krysser fingrene for at du finner en løsning!

Anonymkode: 383c2...e75

Anonym bruker skrev (På 12.8.2023 den 10.47):

Be fastlegen om en CYP test, dette er en blodprøve som kan si hvilket medisiner som fungerer best for deg.

Tenåringen min skal ta den testen nå fordi han får så sterke bivirkninger av adhd og antidepressiva medisiner.

Anonymkode: eae62...9f0

Tusen takk for tips. Hadde legetime i dag så nå er testen tatt. Ante ikke den fantes en gang. 

Anonym bruker skrev (På 12.8.2023 den 11.07):

Vil det fungere å bare ta medisiner noen av dagene i uken (de der det er mest kritisk) og ikke resten? Ene sønnen min får mye bivirkninger hvis han står på medisiner fast, men hvis han tar 4-5 dager i uken går det bra. 

Ellers kan det være lurt å sjekke metabolismen din, det er mulig det må en endring til av dose over tid.

Uff, håper det ordner seg! Jeg fikk selv diagnosen for et halvt år siden og har fått et nytt liv med medisiner, og bare tanken på å måtte slutte nå gjør meg helt kald innvendig. Jeg krysser fingrene for at du finner en løsning!

Anonymkode: 383c2...e75

Jeg har tatt litt pauser av og på men hodepinen kommer etterhvert uavhengig av pauser. 
Men nå skal jeg avvente svar på cyp. Jeg vil helst forsøke strattera igjen. Så om testen er positiv så skal jeg kjempe meg gjennom oppstartsbivirkninger. 

Annonse

Det er mulig at det er forskjell fra person til person, men vi har dårlig erfaring med å ikke gi medisin hver dag til jenta vår. Vi har prøvd å la være i helger og ferier pga hun får så redusert apetitt av medisinene. Men det vi har opplevd da er at de dagene hun er uten medisin så blir adhd symptomene hennes veldig tydelige, verre enn det noengang var før hun begynte med medisin. Hun merker det selv og blir sliten og lei seg. (Det går liksom helt over styr for henne, hun surrer og roter med alt, snakker i munnen på alle, snubler i egne og andres bein, blir kranglete og kommer på kant med søsken i ett kjør og etter noen timer er hun sliten av å prøve å ta seg sammen og lei seg fordi hun kjenner selv at hun ikke får til ting og oppfører seg greit.

Anonymkode: 82301...ec2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...