Gå til innhold

Jeg angrer det jeg gjorde mot stedatter, ville dere ha tilgitt meg

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 12.8.2023 den 1.03):

Du trenger hjelp. Du trenger terapi. 

Her er det mye ubearbeidet følelser du baler med. 

Anonymkode: e209e...367

Jeg skal etterhvert prøve å gi respons til alle.

Jeg går til psykolog og tar avstand fra de feilene jeg gjorde tidligere. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Nei, jeg ville ikke tilgitt deg og sønnen min (eller jeg) hadde heller ikke tilgitt hans stemor for noe sånt. 

Kanskje det er nettopp det at du klamrer deg fast som gjør at hun ikke trives? 

Anonymkode: c3ebe...5a6

Jeg kan bare si at jeg nå tar avstand fra det jeg gjorde. Jeg prøver å vise at jeg bryr meg om henne, men respekterer også at hun holder avstand. 

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Stakkars 16 åring. Mistet mamma’n sin og må flytte til faren sin og får stemamma fra helvete. Du burde skjerpe deg asap!!!

Anonymkode: 4c7a2...6ae

Jeg er enig og angrer.

ReneRene skrev (19 timer siden):

Jeg vet ikke om dette er sant, men jeg forholder meg til det som om det er, for så lite troverdig er det faktisk ikke.

Ja, jeg ville tilgitt deg. Jeg som person bærer lite nag til andre, og det har jeg aldri gjort heller. Jeg hadde også hørt på deg når du gråt og ba om unnskyldning. Sikkert også tilbrakt mer tid med deg når du oppfører seg så bra nå. Jeg hadde derimot ikke stolt på deg, så en viss distanse ville det helt klart vært 

Her er det jo faren som er problemet. De har hatt et vanskelig forhold og han er jo langt uti periferien her. Null tilstedeværelse og null engasjement. Han er en far som svikter og ikke rydder opp. Du er et offer, og datteren er et offer. Han som bør se det bryr seg jo ikke i det hele tatt. Du bør ta en samtale med ham syns jeg, og fortsett å oppføre deg bra mot den stakkars ungen. 

Hi er da på ingen måte et offer! Offer for hva?

Anonymkode: 7c34b...087

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hi er da på ingen måte et offer! Offer for hva?

Jeg vil nok påstå at mennesker som aldri har fått kjærlighet før i voksen alder er offer. 

Annonse

ReneRene skrev (10 minutter siden):

Jeg vil nok påstå at mennesker som aldri har fått kjærlighet før i voksen alder er offer. 

Men i denne settingen er hun ikke et offer. 

Man kan ikke skylde på dårlig barndom når man oppfører seg dritt mot andre!

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men i denne settingen er hun ikke et offer. 

Man kan ikke skylde på dårlig barndom når man oppfører seg dritt mot andre!

Å ikke ha opplevd kjærlighet som barn og ungdom er nok forbi dårlig barndom i mange tilfeller, da det har store konsekvenser som vi jo ser her. Å bli fratatt noe som er essensielt for de fleste i oppveksten, og deretter føle at man mister det senere når man opplever det- da kan det oppleves som traumatisk. Og da igjen kan man lett opptre både irrasjonelt og dårlig. Dette er psykologi. 

At det er mest synd på datteren her kan vi enes om, men uansett er begge offer. Og det er en far og ektemann her som svikter begge to, og som ingen andre i tråden nevner. Det blir fort et ensidig syn på ting fordi folk henger seg opp i en brikke uten å få med seg hele bildet og ta det i betraktning. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Å ikke ha opplevd kjærlighet som barn og ungdom er nok forbi dårlig barndom i mange tilfeller, da det har store konsekvenser som vi jo ser her. Å bli fratatt noe som er essensielt for de fleste i oppveksten, og deretter føle at man mister det senere når man opplever det- da kan det oppleves som traumatisk. Og da igjen kan man lett opptre både irrasjonelt og dårlig. Dette er psykologi. 

At det er mest synd på datteren her kan vi enes om, men uansett er begge offer. Og det er en far og ektemann her som svikter begge to, og som ingen andre i tråden nevner. Det blir fort et ensidig syn på ting fordi folk henger seg opp i en brikke uten å få med seg alt og ta det i betraktning. 

Hi er ikke et offer i denne saken. Hold deg til hi og slutt å spekuler. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hi er ikke et offer i denne saken. Hold deg til hi og slutt å spekuler. 

Jeg holder meg så absolutt til info i Hi. At du ikke får med deg alt betyr ikke at det er jeg som spekulerer. 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

At det er mest synd på datteren her kan vi enes om, men uansett er begge offer. Og det er en far og ektemann her som svikter begge to, og som ingen andre i tråden nevner. Det blir fort et ensidig syn på ting fordi folk henger seg opp i en brikke uten å få med seg hele bildet og ta det i betraktning. 

Hva mener du faren har gjort?

Anonymkode: 59f54...046

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du faren har gjort?

Det står svart på hvitt at han ble "sur" på datteren sånn at hun ble dårlig. 

Han er mye opptatt og lar datteren sitte ofte alene med "tårer i øynene" 

Han tar ikke opp noe med hverken Ts eller datteren, og jeg antar at det var hans feil at de hadde et trøblete forhold siden datteren er både omsorgsfull og konfliktsky. 

Annonse

ReneRene skrev (24 minutter siden):

Jeg holder meg så absolutt til info i Hi. At du ikke får med deg alt betyr ikke at det er jeg som spekulerer. 

Jeg leser hva du skriver og det er stort sett ren spekulasjon om hvorfor hi har oppført seg som en dritt. Hi er ikke et offer I DENNE SAKEN!

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg leser hva du skriver og det er stort sett ren spekulasjon om hvorfor hi har oppført seg som en dritt. Hi er ikke et offer I DENNE SAKEN!

Noen ganger tenker jeg at innlegg her inne  tester for hvor observante brukere er her, og hva de egentlig får med seg av problemstillinger og kontekst. Jeg er ikke imponert for å si det sånn. Det er evnen til å lese hva som står, evnen til å se helhetlig på noe og å få med seg viktige opplysninger. Det går altfor mange utallige hus forbi. 

Det er ingenting av det jeg skriver som er spekulasjon. Alt jeg kommenterer her, står klart og tydelig i Hii 

Endret av ReneRene

Du skriver at moren og søsteren din ville sett på deg som en taper om du flytter på en toroms.
Jeg tenker at du ble "en taper" det sekundet du ble mer opptatt av fasade enn menneskelige verdier. Ingen oppegående folk forbi prepubertalt stadie er så opptatt av status og fasade, og så lite opptatt av det som betyr noe. Oppførselen din er utilgivelig, ekstremt umoden og fullstendig idiotisk. Tviler på at terapi kan reparere deg, men det kan i beste fall lindre symptomtrykket ditt og derfor gjøre det litt bedre for uskyldige folk rundt deg, blant annet din 16 år gamle stedatter som er langt mer moden enn deg. For hennes og farens skyld bør du flytte ut så snart som mulig.

ReneRene skrev (1 time siden):

Noen ganger tenker jeg at innlegg her inne  tester for hvor observante brukere er her, og hva de egentlig får med seg av problemstillinger og kontekst. Jeg er ikke imponert for å si det sånn. Det er evnen til å lese hva som står, evnen til å se helhetlig på noe og å få med seg viktige opplysninger. Det går altfor mange utallige hus forbi. 

Det er ingenting av det jeg skriver som er spekulasjon. Alt jeg kommenterer her, står klart og tydelig i Hii 

Kverulant.

Din vurdering av hva andre skriver er fullstendig irrelevant og en diger avsporing. Du spekulerer i hvorfor hi handlet som hun gjorde, i tillegg nedverdiger du henne ved å gi henne en offerrolle. Hi er ikke et offer i denne saken. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Din vurdering av hva andre skriver er fullstendig irrelevant og en diger avsporing. Du spekulerer i hvorfor hi handlet som hun gjorde, i tillegg nedverdiger du henne ved å gi henne en offerrolle. Hi er ikke et offer i denne saken. 

Ts forklarer rett ut hvorfor hun handlet som hun gjorde. Hun bruker ingen vanskelige ord eller formuleringer, så det bør være lett å forstå hva hun skriver.

Jeg avsporer ikke da det er ganske relevant å forstå en kontekst for man uttaler seg. 

Endret av ReneRene
seropa skrev (På 12.8.2023 den 0.57):

Hei

Dette er  aller siste innlegg fra meg.

For det første er jeg frisk, fungerer bra, og har venner og stort nettverk. Bare sier for at noen ikke skal tro jeg er syk.  

Jeg er I starten av 30 årene. Veldig usikker og lavt selvtillit. Gift med mann i slutten av 40 årene. Han er den første som virkelig ga meg kjærlighet. For første gang i livet hadde jeg det fantastisk. Vi reiste mye, mye festing, hans venner og beskjente aksepterte meg, jeg følte meg populær. Han er dessuten svært velstående og hele familien er velstående. Livet ble drøm for meg. Alle ga meg så mye oppmerksomhet. 

Men så skjedde det. Hans 16 årige datter mistet sin mor. Hun har hatt trøblete forhold med faren sin, altså min mann. Likevel flyttet hun fast hos oss. Plutselig følte jeg alle hadde begynt å ignorere meg, og hun fikk all oppmerksomhet. Hun er også veldig pen, og jeg har ikke selvtillit.  

Hun er veldig omsorgsfull. Da faren hennes skrøt av at hun ser så fin ut, så skjønte hun jeg blir sjalu. Derfor sa hun til sin far at han bør gi meg skryt.

Hun var omsorgsfull mot meg og delte sine følelser med meg om sin far blant annet. Siden jeg var så sjalu, så pyntet jeg på det hun hadde sagt og skapte misforståelse. Faren hennes ble skikkelig sur på henne.  Hun reagerte med at hun fikk brystsmerter, ble kvalm, ble stille og trakk seg tilbake. Klarte ikke å løfte armer.

Faren hennes ble skikkelig lei seg. Han prøvde mye at hun skulle bli frisk. Det var aldri min mening at det skulle få så store konsekvenser. Hun fikk fri fra skolen tidligere og dro til besteforeldre til jul der hele familien var samlet.  Der ble hun bedre og må ha fortalt noe til sin familie. Etter dette droppet mannen min planlagt ferie med meg og tok far datter ferie.  Jeg ble satt på side.

Mannen min har ikke vist at han vet noe.  Jeg føler det er merkelig at hvis hun ikke har fortalt. Men han har blitt mye kontrollerende og egenrådig.

Samtidig vil jeg ikke forlate denne fasaden. Her blir jeg fortsatt respektert blant hans omgangskrets. Det er behagelig og jetset liv. Alt står på særeie, uten han blir jeg fra å være rik, til leietaker av toroms. Min mor og søster vil få bekreftelse på at jeg er taper.

Nå gjør jeg alt for å vise oppriktig kjærlighet til henne, men hun holder avstand til meg. Selv om vi har stort hus, og at hun på en måte har egen boenhet, så merker jeg hun føler seg ensom, ofte har hun tårer i øyene, og sitter alene på rommet, selv om hun har stort vennekrets og stor familie. Det sårer meg oppriktig, selv om jeg enda blir sjalu, så oppfører jeg meg som voksen.  Hennes far er mye opptatt og oppdager det ikke. Hun viser sin far og resten av familie at hun er glad.

Hun vil ikke ha meg i nærheten. Jeg har grått og bedt henne om unnskyldning.  Jeg tenker hvorfor innser hun ikke at jeg er en stakkar og hun har alt.

Jeg skjønner ikke hva som feiler henne nå. Hun er jo veldig populær og blir elsket av alle.

Jeg har vært dårlig menneske. Ville dere ha tilgitt meg?  

Hvis dette ikke er tull: Du tror du er frisk, men det er du åpenbart ikke. 

Anonymkode: 18f0f...ce0

Ts forklarer rett ut hvorfor hun handlet som hun gjorde. Hun bruker ingen vanskelige ord eller formuleringer, så det bør være lett å forstå hva hun skriver.

Jeg avsporer ikke da det er ganske relevant å forstå en kontekst for man uttaler seg. 

Hi er ikke offer i denne saken. Punktum. 

Du har allerede flere tråder på Kvinneguiden om dette, så hvorfor flytter du over hit? Har du blitt kastet ut?

Det kommer også frem i trådene du har skrevet der at situasjonen med stedatter er langt mer alvorlig enn det du fremstiller er. Om dette ikke er trolling, så må du skaffe deg hjelp! Du er virkelig ikke frisk på en flekk!

Anonymkode: 79c25...b25

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du har allerede flere tråder på Kvinneguiden om dette, så hvorfor flytter du over hit? Har du blitt kastet ut?

Det kommer også frem i trådene du har skrevet der at situasjonen med stedatter er langt mer alvorlig enn det du fremstiller er. Om dette ikke er trolling, så må du skaffe deg hjelp! Du er virkelig ikke frisk på en flekk!

Anonymkode: 79c25...b25

Hun har hatt endel tråder om det her tidligere og.

ReneRene skrev (På 12.8.2023 den 10.37):

Jeg vet ikke om dette er sant, men jeg forholder meg til det som om det er, for så lite troverdig er det faktisk ikke.

Ja, jeg ville tilgitt deg. Jeg som person bærer lite nag til andre, og det har jeg aldri gjort heller. Jeg hadde også hørt på deg når du gråt og ba om unnskyldning. Sikkert også tilbrakt mer tid med deg når du oppfører seg så bra nå. Jeg hadde derimot ikke stolt på deg, så en viss distanse ville det helt klart vært 

Her er det jo faren som er problemet. De har hatt et vanskelig forhold og han er jo langt uti periferien her. Null tilstedeværelse og null engasjement. Han er en far som svikter og ikke rydder opp. Du er et offer, og datteren er et offer. Han som bør se det bryr seg jo ikke i det hele tatt. Du bør ta en samtale med ham syns jeg, og fortsett å oppføre deg bra mot den stakkars ungen. 

Her er det faren og datteren som er ofre for HI. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Du har en selvtillit og bedreviterholdning som ikke matcher kunnskapen din.

Men nå er det også sterk korrelasjon mellom disse egenskapene og overvurdering av seg selv og egne prestasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...