Anonym bruker Skrevet 11. august 2023 #51 Skrevet 11. august 2023 Vi har prøvd alt mulig. Fra luksus i utlandet til camping hjemme. Sykkelferie i Lofoten og campingferiene i norden er vel det ungene snakker mest om. I år ville ungdommen til Syden, og det har vi vært. Blir sikkert det til neste år også. Litt for varmt så jeg klarer ikke å gjøre så mye. Heldigvis har jeg 4 uker ferie og har masse fjell og fin natur rundt meg de andre 3 ukene i ferien. Anonymkode: a6f30...1d7
Gjest Forumassistent Skrevet 11. august 2023 #52 Skrevet 11. august 2023 Ryddet for brukerangrep. Forumassistent
alpefiol Skrevet 11. august 2023 #53 Skrevet 11. august 2023 Kjenner jeg blir litt matt når folk liksom skal skryte av at de liker å feriere I Norge. Det er jo ikke noe enten/ eller, heller ja takk til begge deler. Syden er da også mye annet enn å ligge på en strand. Selv har jeg lagt merke til at det å like å reise utenlands eller ikke ofte går i arv. Er man vant til å dra på ferie i utlandet fra barnsben blir det ofte slik når man er voksen også. Men mange tror at folk drar til Syden for å dra til Syden i seg selv. Det er mye mer komplisert enn som så. Har man 5 ukers ferie og er nødt å avvikle den i juli blir det gjerne til at man bestiller ferie til et antatt varmt sted med nesten garantert fint vær. Iallefall for oss som kommer fra Vestlandet. Da barna var små og for den sagt skyld nå også ville jeg helst feriere I Norge. Men så kommer til den biten med været, man har ikke mye å gå på gjennom vinteren hvis de sårt tiltrengte ferieukene pm sommeren for det meste handler om regn og drittvær. Jeg tror mange tror at folk drar sydover for turen sin del, det er ikke sånn for svært mange, det handler i stor grad om klima, ikke at det er så kult å være i Syden. Uansett føler jeg at folk må få feriere som de ønsker enten de drar til utlandet eller på hytta. Det finnes ingen fasit på hva som er ferie for den enkelte. For de som har hytte eller gratis/ billig tilgang på hytte het i Norge kan det være en flott ferie. Må man derimot betale full pris for å leie en hytte blir jo valget mer komplisert da. I tillegg kommer at ( normalt ) det er billigere å leve i utlandet. I år er det nok dyrere men normalt har utgiftene på en Syden ferie vært lavere enn i Norge.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2023 #54 Skrevet 11. august 2023 alpefiol skrev (7 minutter siden): Kjenner jeg blir litt matt når folk liksom skal skryte av at de liker å feriere I Norge. Det er jo ikke noe enten/ eller, heller ja takk til begge deler. Syden er da også mye annet enn å ligge på en strand. Selv har jeg lagt merke til at det å like å reise utenlands eller ikke ofte går i arv. Er man vant til å dra på ferie i utlandet fra barnsben blir det ofte slik når man er voksen også. Men mange tror at folk drar til Syden for å dra til Syden i seg selv. Det er mye mer komplisert enn som så. Har man 5 ukers ferie og er nødt å avvikle den i juli blir det gjerne til at man bestiller ferie til et antatt varmt sted med nesten garantert fint vær. Iallefall for oss som kommer fra Vestlandet. Da barna var små og for den sagt skyld nå også ville jeg helst feriere I Norge. Men så kommer til den biten med været, man har ikke mye å gå på gjennom vinteren hvis de sårt tiltrengte ferieukene pm sommeren for det meste handler om regn og drittvær. Jeg tror mange tror at folk drar sydover for turen sin del, det er ikke sånn for svært mange, det handler i stor grad om klima, ikke at det er så kult å være i Syden. Uansett føler jeg at folk må få feriere som de ønsker enten de drar til utlandet eller på hytta. Det finnes ingen fasit på hva som er ferie for den enkelte. For de som har hytte eller gratis/ billig tilgang på hytte het i Norge kan det være en flott ferie. Må man derimot betale full pris for å leie en hytte blir jo valget mer komplisert da. I tillegg kommer at ( normalt ) det er billigere å leve i utlandet. I år er det nok dyrere men normalt har utgiftene på en Syden ferie vært lavere enn i Norge. Dette er jeg helt enig i Syden handler om varme, stabilt klima og mulighet for å bade i sjøen. Jeg er vassfis, jeg liker ikke kaldt vann, jeg liker ikke å bade i temperaturer under 22. Jeg ønsker meg 30 grader i lufta når jeg først skal bade. Da må jeg ut av landet. Jeg elsker storbyer, rusle rundt og se på folk og fe, oppleve museer og alt. Men på sommeren vil jeg ha sol og varme. Dessuten er det langt billigere for oss 5 å reise en uke til syden fremfor å feriere i Norge, dessverre. Jeg har kjørt Norge på langs og tvers, nordover i 17 år, sørover hver påske. Det er liksom ikke så mye mer spennende å se for meg. Ja, jeg skulle gjerne tatt turen til Geirander i voksen alder, for all del, men vi kjører til Vestlandet 2 ganger i året og sååå spennende er ikke fjell og fjorder. Vi har ingen hytte å dra på. Hadde det tidligere, på Vestlandet, så var mye der, gikk i fjella, kosa oss stort. Men Syden er varmt og det er det som gir meg det påfyllet jeg trenger. Det handler ikke om at det er kult eller ikke, men jeg trenger en uke med sol og varme Anonymkode: c9945...7b5
alpefiol Skrevet 11. august 2023 #55 Skrevet 11. august 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden): Kan ikke folk kalle det hva de vil uten at noen må mene noe om det? I sommer var vi i Hellas og vi var på konsert med en lokal artist, deltok på matlagingskurs hvor vi lærte tradisjonelle retter, besøkte en olivengård hvor vi fikk omvisning og prøvesmakte olje, gikk ut og spiste med lokale venner og bekjente, gikk på lokale museer og vi drakk lokal vin. Absolutt gresk kultur i mitt hode. Hva andre legger i kultur er egentlig ett fett. For meg er det viktig å oppleve noe på ferie og slike opplevelser er gode i mitt hode😊 Klart det er å oppleve andre kulturer hvis man reiser f.eks til Italia. Når noen mener det ikke er kulturer er det vel de som kun ligger i en solstol på hotellet, ikke at det er noe feil med det, men det kan kanskje ikke kalles kultur. Men kan virke som endel tror at det å reise sydover kun handler om å ligge på en strand å nyte livet. Mange som bruket en såkalt sydenferie til nye kulturopplevelser.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2023 #56 Skrevet 11. august 2023 Tror faktisk jeg ville ha følt meg litt dum og uvitende hvis jeg aldri hadde sett noe annet enn Norge. Enten det er en strand, et basseng, storby eller landsby i utlandet. Må jo være vanvittig kjedelig å aldri oppleve noe annet….? Et nytt klima, nytt folk, annen puls, kultur. Det med å skryta av at man ferierer i Norge har jeg også lagt merke til. Men det var FØR sommerferien. Nå som fellesferien regnet bort har jeg ikke hørt så mye fra de🤪 Anonymkode: 2d9c1...718
Sommerkroppen 2029 Skrevet 11. august 2023 #57 Skrevet 11. august 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Tja.. jeg har hele tiden skrevet at jeg synes det er merkelig å kalle det å oppleve andre kulturer ved å besøke historiske steder. Jeg har ikke noe sted skrevet at jeg synes det er negativt å besøke dem Anonymkode: 3e681...ddc Som sagt, du skriver veldig rotete
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå