Gå til innhold

Det å reise til «syden»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og noen familiemedlemmer satt og pratet på et søskenbarn treff. 
Vi snakket om det å dra til syden. Kom kom frem til at vi ikke er en syden familie. Alle oss søskenbarn har vært på ferie hos besteforeldre, familiehytta, Nå som vi er voksne og har barn selv, blir hytter, båter, og familien. 
Er det sånn for flere? 

Anonymkode: 40fda...0d4

Skrevet

For oss er det heller ikke viktig å reise til Syden. Selv skulle jeg gjerne vært på fjellet hele ferien, og mannen min ville helst ha spart all ferien sin til høsten og jakta 😆

(Og nå venter jeg spent på den første «herreguuuud, er dere så tette at dere tror Syden er et land?!?»

Anonymkode: 55d86...018

Skrevet

Vi reiser alltid til utlandet i sommerferien, og som regel et varmt sted. Vi har ingen familiehytte i Norge, og kun mine foreldre av familie som bor her. Svigers bor i Spania, lillebror til mannen bor i Østerrike, storebror til mannen bor i Vietnam og min bror bor i Danmark. Derfor blir det lite hytte og familiekos i Norge dessverre, selv om det høres hyggelig ut ☺️

Anonymkode: 86a3d...1fa

Skrevet

Hadde jeg hatt råd, så hadde jeg gjerne reist ei uke til "Syden" hvert år. Gjerne i slutten av september.

Anonymkode: 0e9f6...742

Skrevet

Ene siden av slekta mi er sånn som dere. Vi kommer fra en gårdsfamile i innlandet og jeg har flere i min slekt som aldri har vært i utlandet. Nærmeste de kommer til utlandet er Kielbåten 🙈 Jeg er oppvokst med en blanding av kjedelige sommerferier på en gård hos besteforeldre som hadde 16 barnebarn og spennende sommerferier utenlands. 

Jeg er glad i begge, men ekstra glad for at jeg hadde foreldre som elsket å reise! 

Når jeg hører om folk som ikke reiser så får jeg litt redneck vibes og jeg tenker at dere er litt harry. Jeg syns synd på barna som ikke får oppleve verden utenfor bobla i Norge..

Anonymkode: ffd22...b31

Skrevet

Mine foreldre og min søster fortrekker hjemme. Fjell, telt, camping, hytte. Blåbær, bade i ferskvann om morgen, grille ute på ett svaberg. 

Jeg har aldri kjent gleden ved det annet enn de varmeste sommerdager ved svaberget, men å reise til sør-Europa, jeg elsker det. Ta en kaffe eller vin på en stol som er satt opp ute i gaten, varmen, alt livet, musikk, støy. Det er livet! 

Vi er forskjellige og det er helt greit. 

Anonymkode: cf0f0...162

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ene siden av slekta mi er sånn som dere. Vi kommer fra en gårdsfamile i innlandet og jeg har flere i min slekt som aldri har vært i utlandet. Nærmeste de kommer til utlandet er Kielbåten 🙈 Jeg er oppvokst med en blanding av kjedelige sommerferier på en gård hos besteforeldre som hadde 16 barnebarn og spennende sommerferier utenlands. 

Jeg er glad i begge, men ekstra glad for at jeg hadde foreldre som elsket å reise! 

Når jeg hører om folk som ikke reiser så får jeg litt redneck vibes og jeg tenker at dere er litt harry. Jeg syns synd på barna som ikke får oppleve verden utenfor bobla i Norge..

Jeg synes litt synd på folk som tror at Syden er det eneste reisemålet som finnes, og at folk som ikke liker å reise til Syden aldri har reist eller reiser noe som helst sted. Det vitner om at man ikke er så veldig verdensvant. Ikke minst er man ekstremt dømmende når man stempler folk som ikke er opptatt av å reise som redneck og harry. Hurra for mangfold liksom, alle skal aksepteres (bortsett fra de som ikke reiser til utlandet da!).

Men jeg er litt dømmende jeg og, det skal jeg innrømme. I min verden er det langt mer classy å dra på fjellturer i Norge enn å valfarte med miljøfiendtlige fly til sydenland for å sloss om solsenger.

PS: Jeg har backpacka meg gjennom hele Sør-Amerika og halve Asia i mine yngre dager. Og jeg foretrekker altså den norske fjellheimen fremfor Syden hvilken dag som helst.

Skrevet

Ja, jeg kjenner mange som er som dere. Selv tilhører jeg "Syden"-folket, men det betyr jo ikke at jeg ikke setter pris på Norge eller ikke reiser andre steder heller. Grunnen, for meg, er ganske enkelt at jeg er utrolig værsyk av meg og elsker varme, skikkelig varme, og at jeg helt på ekte og ordentlig faktisk blir vinterdeprimert dersom jeg ikke får nok sol og varme om sommeren. Jeg skjønner at det sikkert virker rart eller til og med oppdiktet ut for andre, men det er likevel sant. Så derfor blir det som regel en tur sydover til Hellas, Italia el. om sommeren for å være garantert solskinn og skikkelig varme i et par uker. Jeg skulle oppriktig ønske at jeg ikke hadde det slik, og heller foretrukket Norge uavhengig av vær, men sånn er det dessverre ikke. 

Anonymkode: d9111...742

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes litt synd på folk som tror at Syden er det eneste reisemålet som finnes, og at folk som ikke liker å reise til Syden aldri har reist eller reiser noe som helst sted. Det vitner om at man ikke er så veldig verdensvant. Ikke minst er man ekstremt dømmende når man stempler folk som ikke er opptatt av å reise som redneck og harry. Hurra for mangfold liksom, alle skal aksepteres (bortsett fra de som ikke reiser til utlandet da!).

Men jeg er litt dømmende jeg og, det skal jeg innrømme. I min verden er det langt mer classy å dra på fjellturer i Norge enn å valfarte med miljøfiendtlige fly til sydenland for å sloss om solsenger.

PS: Jeg har backpacka meg gjennom hele Sør-Amerika og halve Asia i mine yngre dager. Og jeg foretrekker altså den norske fjellheimen fremfor Syden hvilken dag som helst.

Nå tolket jeg det som de ikke har noe ønske om å dra til utlandet og at syden bare var et eksempel.. Og syden kan være mye mer enn å ligge på en solseng ved ett basseng! 

Jeg syns synd på de som ikke våger seg utenfor Norges grenser for de går glipp av så mye livet har å tilby, jeg syns også at man lærer mye ved å oppleve andre kulturer og historie og at man da får ett annet perspektiv på hvordan verden fungerer. 

Jeg har selv sett hvor sneversynt og lite tolerant man blir av å kun leve i sin egen  boble her i lille Norge…

Man må heller ikke fly til syden, man kan kjøre eller ta toget!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nå tolket jeg det som de ikke har noe ønske om å dra til utlandet og at syden bare var et eksempel.. Og syden kan være mye mer enn å ligge på en solseng ved ett basseng! 

Jeg syns synd på de som ikke våger seg utenfor Norges grenser for de går glipp av så mye livet har å tilby, jeg syns også at man lærer mye ved å oppleve andre kulturer og historie og at man da får ett annet perspektiv på hvordan verden fungerer. 

Jeg har selv sett hvor sneversynt og lite tolerant man blir av å kun leve i sin egen  boble her i lille Norge…

Man må heller ikke fly til syden, man kan kjøre eller ta toget!

Men du ser jo absolutt ingen nyanser her! Å ikke ville være en sydenfamilie/å trives best på ferie i Norge er da ikke det samme som å aldri ha sett noe annet enn Norge. Hvor mange nordmenn under 70 er det egentlig som aldri har vært utenfor Norges grenser?

Og nei, man blir åpenbart ikke mer tolerant av å reise ut av Norge, hvis vi skal dømme etter deg i hvert fall.

Hva med den enorme andelen fattige mennesker i fattige land som som knapt nok har penger til bolig, mat og utdanning til barna sine, og som kan se langt etter utenlandsferie? Sneversynte og lite tolerante? Utenlandsferier er et konsept for oss rike, velfødde vestlige. Er vi mer tolerante og oppegående enn de mindre velfødde utenfor Vesten?

PS: Hvor stor andel av sydenturistene kjører bil eller tar tog til syden tror du?

Skrevet

Hadde jeg ikke hatt store problemer med å utligne trykket oppe i et fly, hadde vi vært mer i "Syden". Barna begynner å bli store, vil se verden. 

Vi er heldige og kan benytte oss av familiehytte på fjellet og sjøen. 

Mannen er vant til å være stasjonert på hytta ved sjøen, så vi har vært litt rundt i Norge sammen. 

Anonymkode: 5244c...d8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror ikke jeg er harry. Liker klassisk musikk og går i operaen hver gang jeg har anledning. Bor i by og har lang universitetsutdannelse og en krevende høyt spesialisert jobb. Lager sunn og god mat. Har aldri vært på harry-handel. Trener og er opptatt av nyheter og hva som skjer i verden.

Jeg reiste før, men har i de siste 10 årene reist lite. Når jeg ser klimarapporten og klimaforskning blir jeg rett og slett litt redd. Derfor reiser jeg nå nesten ikke. Du trenger ikke å synes synd på barna mine. Hvis du spør dem har de verdens beste somre. I år var 7-åringens beste ferieminne sjokolade på brødskiven (den lille eventyrsjokoladen rett på brødskiven).

Å reise mye er ikke harry i mine øyne (heller ikke å reise lite), men det fremstår som tegn på uvitenhet og arroganse mtp den forskningen som sier det er menneskeskapte klimaforandringer. 

Anonymkode: d3733...7f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nå brukte jeg «syden»  som å reise på badehotell, krige om sol senger osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nå brukte jeg «syden»  som å reise på badehotell, krige om sol senger osv. 

Oj, så smalt ja. Selv om jeg har hatt hele barndommen i Hellas på sommerferie så har jeg etter den definisjonen aldri vært i syden. Vi bodde aldri på steder med basseng eller kamp om solsenger. Akkurat den biten av «syden» står jeg glatt over. Er veldig glad for å bli tatt med rundt av mamma og elsket somrene vi hadde. Det sagt så er ikke det å reise til utlandet bedre eller verre enn å ikke gjøre det. Det handler om preferanser. 

Skrevet (endret)

Hvor mange tråder om reise og ferie skal dere skrive her inne? Hvem som ferierer best og verst, hvem som er harry og hvem som er kulturelle. Hvem som har god råd og hvem som har dårlig råd, og hvem som er classy og ikke. 

Her skal dere få sannheten : Dere som holder på med denne tåpelige evigvarende konkurransen og "meningsytringene" i disse trådene er latterlig barnslige, og hver eneste en av dere er harry! Så vet dere det. 

Endret av ReneRene
Skrevet

Vi reiser mest i Norge. Vi trives godt med det. Har vært i utlandet, men de store byene blir for mye for meg. Sydenferie er heller ikke en måte å oppleve andre kulturer på. Det er bare å oppleve turistkultur. Barna mine er i «syden» hvert år, og har aldri lært noe spesielt om kultur. De er like mye i turistgryta de som alle andre. Man opplever ikke kultur ved å gå inn i en gammel, gresk kirke eller se Colosseum.  

Anonymkode: 3e681...ddc

Skrevet

Når jeg har ferie vil jeg slappe av. Derfor er "Syden" helt kurant. Ei uke ved bassenget, sol, en god bok. Jeg er ikke så interresert i å bruke den sårt tiltrengte fritiden min på å oppleve alt mulig. Det har vi helger og røde dager til, da tar vi storbyturer rundt om :) På sommeren er jeg avhengig av godvær, så helst en uke til "syden" med minst mulig innhold

Anonymkode: c9945...7b5

Skrevet

VI har hverken hytte, eller båt eller campingvogn,- og ha heller ikke tilgang til dette da de vi kjenner som har noe av dette bruker det stort sett "hele tiden",- da det er noe de har prioritert sterkt og bruker ikke penger på annen reising. 

Det mest overlegne jeg hører er "skjønner meg ikke på de som må til syden. Norge er beste ferielandet. Koser meg på hytta hver sommer og har det supert! Ingen menneskerett og dra til syden"..... 

Så tenker man ikke på de mange av oss som ikke har råd til hytte eller eget "feriealternativ" her hjemme, eller kjenner noen man kan låne av. Annet enn å bo i telt. Da er syden et godt alternativ. Det koster å reise og bo (men kan gjøres billig om man er tidlig ute og det kan være billigere pr natt enn natt i telt på campingplass faktisk) og det er billigere og leve der,- stort sett uansett "sydenland". Dessuten så er sol, med varme, strand og bading  noe som kan aktivisere de fleste i familien uansett alder. Her vi bor er det sjelden vi kan bade om sommeren om du ønsker over 15 grader i sjøen eller i lufta for den saks skyld......Og tur i fjell og skogen gjør vi stort sett hver helg uansett, så det blir ikke noe "ferie" av det,- da vil man jo gjøre noe annerledes.

Anonymkode: 6df6c...409

Skrevet
ReneRene skrev (53 minutter siden):

Hvor mange tråder om reise og ferie skal dere skrive her inne? Hvem som ferierer best og verst, hvem som er harry og hvem som er kulturelle. Hvem som har god råd og hvem som har dårlig råd, og hvem som er classy og ikke. 

Her skal dere få sannheten : Dere som holder på med denne tåpelige evigvarende konkurransen og "meningsytringene" i disse trådene er latterlig barnslige, og hver eneste en av dere er harry! Så vet dere det. 

Her skal dere få sannheten

Nok en gang........

Anonymkode: 3f998...45e

Skrevet

Jeg elsker å reise! Elsker å gå i fjellet også, men gud så kjedelig å tilbringe hver bidige ferie på hytta altså. Litt variasjon er fint. 

Det er min mening, sånn som TS etterspør 🙂 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Vi reiser mest i Norge. Vi trives godt med det. Har vært i utlandet, men de store byene blir for mye for meg. Sydenferie er heller ikke en måte å oppleve andre kulturer på. Det er bare å oppleve turistkultur. Barna mine er i «syden» hvert år, og har aldri lært noe spesielt om kultur. De er like mye i turistgryta de som alle andre. Man opplever ikke kultur ved å gå inn i en gammel, gresk kirke eller se Colosseum.  

jovisst opplever du kultur om du besøker kirker eller Colosseum?? Hva legger du i ordet kultur? 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (3 minutter siden):

jovisst opplever du kultur om du besøker kirker eller Colosseum?? Hva legger du i ordet kultur? 

Tenker du at norsk kultur er et tun med laftede hus på fjellet? 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tenker du at norsk kultur er et tun med laftede hus på fjellet? 

ja det tenker jeg. Turister som kommer til Norge opplever jo norsk kultur i form av gamle bygg og hvordan de er satt opp. Hva legger du i ordet kultur? 

Og forresten så er jo den norske fjellheimen en flott opplevelse også. Det er mange som reiser til Norge bare for å se den. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (Akkurat nå):

ja det tenker jeg. Turister som kommer til Norge opplever jo norsk kultur i form av gamle bygg og hvordan de er satt opp. Hva legger du i ordet kultur? 

Det er kulturarv og historie. Vi lever ikke på 1500-tallet lenger. Kultur er menneskene i et samfunn og hvordan de lever. Per d.d, ikke for 1000 år siden. Ikke for 100 år siden heller. 

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Jøje meg, du har jo fasit på dette også, du! Må være fantastisk å være så allvitende. 

Anonymkode: 0e9f6...742

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...