Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Vi ble venninner når barna våre begynte i 1.klasse og de ble venner, de er nå 15 år. Vi var mye sammen og delte alt med hverandre. Min datter ble kjent med en 2 år eldre gutt når hun var 13 år, han drev med narkotika osv, så vi sa klart i fra om at hun skulle holde seg unna han. Vi trodde hun gjorde det. Så fikk jeg beskjed fra min venninne at hennes datter (min datters venninne) hadde sagt til mor om at de fortsatt hadde kontakt. Jeg tok det opp med min datter som lurte fælt på hvem som hadde sagt det, jeg sa at det ikke spilte noen rolle egentlig. Men jeg ga meg til slutt og sa hvem da var, mye for å få tillit til min datter. Etter en liten stund så var ikke de venninner lenger, og det kom frem at min datter ikke ville det siden venninnen hadde sagt dette. Jeg fortaøte min venninne at jeg følte at jeg måtte si det til min datter og da mener hun at det var feil. Da mistet hun sin tillitt til sin datter. Jeg ble veldig delt, jeg ville ha tillit til min datter. Etter dette hadde vi bare litt sproradisk kontakt. Jeg har forsøkt å ta opp kontakten igjen, men hun er veldig kort på meldinger, kan ta dager, uker før hun svarer. Før jeg sendte en melding nå for å høre hvordan det gikk med henne så var siste kontakt i februar. Skal jeg bare la det ligge? Jeg har ihvertfall prøvd å ta kontakt, men får ikke mye tilbake. Vet hun har mye å gjøre med 2 unger alene og alt det som følger med. Sorry, dette ble litt langt og kanskje rotete skrevet, men håper dere skjønner hva jeg skriver😊 Anonymkode: 5dd2c...5eb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Jeg har forståelse for at din venninne tar avstand fra deg. Hun må bygge ny tillit fra sin datter og det kan hun bare oppnå ved å kutte ut deg. Du ofret henne og hennes datters forhold for din egen egoisme, når du fortalte din datter hvor du hadde fått informasjonen fra. Anonymkode: 7fa59...ce2
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Jeg har forståelse for at din venninne tar avstand fra deg. Hun må bygge ny tillit fra sin datter og det kan hun bare oppnå ved å kutte ut deg. Du ofret henne og hennes datters forhold for din egen egoisme, når du fortalte din datter hvor du hadde fått informasjonen fra. Anonymkode: 7fa59...ce2 Dette er helt riktig. Anonymkode: e5ea0...e41
ReneRene Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Hun ser nok på deg som en som ødela noe viktig i forholdet mellom henne og datteren hennes. Det er forståelig at hun ikke kan og vil ha så mye mer kontakt. Kanskje det løser seg lenger frem i tid.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 Din venninne gjorde en bra ting for deg, og du heiv hun under bussen. Ikke så rart at hun ikke ønsker kontakt. Anonymkode: 03afd...d22
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 Hadde det vært meg hadde jeg også tatt avstand til deg. Du måtte bygge tillit til din datter ved å ofre hennes tillit til hennes datter. Hun gav deg viktig informasjon (i mine øyne) og du dolket henne i ryggen. Hadde ikke vært noe interessert i å ha kontakt med en så dårlig venninne. Anonymkode: 29821...479
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Keg hadde nok også tatt avstand til deg. Du skulle ikke ha sagt hvor det kom fra. Du ødela to vennskap og et mor-datter forhold fordi du ikke tenkte deg om. Anonymkode: cb844...8b7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 Takk for svar dere. Skjønner hva dere mener. Hva hadde dere gjort? Hvis det var deres datter som holdt på med en som driver med narkotika og en hel masse annet? Jeg ønsket at min dattet skulle stole på meg og at jeg ikke jugde henne midt opp i ansiktet, dette fordi hun jugde en del til oss, og jeg ville vise at jeg som mor ikke skal juge. Jeg syns selv jeg ble satt i en vanskelig situasjon. Hva hadde dere sagt når hun spurte om hvem som kom med den anklagen? Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar dere. Skjønner hva dere mener. Hva hadde dere gjort? Hvis det var deres datter som holdt på med en som driver med narkotika og en hel masse annet? Jeg ønsket at min dattet skulle stole på meg og at jeg ikke jugde henne midt opp i ansiktet, dette fordi hun jugde en del til oss, og jeg ville vise at jeg som mor ikke skal juge. Jeg syns selv jeg ble satt i en vanskelig situasjon. Hva hadde dere sagt når hun spurte om hvem som kom med den anklagen? Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Jeg hadde ikke svart, men fortsatt å holde fast på at det ikke var relevant. Nå viste du henne manglende integritet fra din side, er det bedre enn å lyve sånn egentlig? Anonymkode: 2ab71...913
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar dere. Skjønner hva dere mener. Hva hadde dere gjort? Hvis det var deres datter som holdt på med en som driver med narkotika og en hel masse annet? Jeg ønsket at min dattet skulle stole på meg og at jeg ikke jugde henne midt opp i ansiktet, dette fordi hun jugde en del til oss, og jeg ville vise at jeg som mor ikke skal juge. Jeg syns selv jeg ble satt i en vanskelig situasjon. Hva hadde dere sagt når hun spurte om hvem som kom med den anklagen? Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Du lyver jo ikke i denne situasjonen. Det er helt irrelevant hvor informasjonen kommer fra. Det er ikke løgn. Hadde du sagt «noen jeg kjenner» så hadde det heller ikke vært å lyve. Og hun ville så klart bare vite hvem det var for at hun skulle kutte vennskapet med en som sladrer, og du har mistet en viktig alliert i samme slengen. Anonymkode: cb844...8b7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar dere. Skjønner hva dere mener. Hva hadde dere gjort? Hvis det var deres datter som holdt på med en som driver med narkotika og en hel masse annet? Jeg ønsket at min dattet skulle stole på meg og at jeg ikke jugde henne midt opp i ansiktet, dette fordi hun jugde en del til oss, og jeg ville vise at jeg som mor ikke skal juge. Jeg syns selv jeg ble satt i en vanskelig situasjon. Hva hadde dere sagt når hun spurte om hvem som kom med den anklagen? Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Å ikke si hvem det var som hadde sagt det, er ikke det samme som å juge. Du burde sagt at det spiller ingen rolle, for det var ikke det som var viktig. Datteren din fikk det til å dreie seg om det, og du lot deg lure. Hadde du foretrukket at venninnen din ikke fortalte det til deg? Anonymkode: 03afd...d22
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 Jeg sa det flere ganger, men så begynte hun å spørre om det var den og den, så da endte jeg med å si det. Ikke at det spiller noen rolle, men vennskapet deres var litt på vei over og, var en del intriger. Jeg hadde faktisk foretrukket at hun ikke sa noe, for da hadde jeg ikke blitt satt i den situasjonen. Det sa jeg til venninna mi og, sa at nå setter du meg i en vanskelig situasjon, lurte på hvordan jeg skulle ta det videre med min datter uten å si noe om hvor det kom fra, hun hadde ikke noe svar på det. Det er snart 2 år siden det skjedde, så det går greit, men hun kan jo gjerne si til meg at hun ikke vil ha kontakt med meg hvis det er pga det da, vet jo ikke om det er det heller da, bare noe jeg tror selv. Takk for svar dere. Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb
ReneRene Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Takk for svar dere. Skjønner hva dere mener. Hva hadde dere gjort? Hvis det var deres datter som holdt på med en som driver med narkotika og en hel masse annet? Jeg ønsket at min dattet skulle stole på meg og at jeg ikke jugde henne midt opp i ansiktet, dette fordi hun jugde en del til oss, og jeg ville vise at jeg som mor ikke skal juge. Jeg syns selv jeg ble satt i en vanskelig situasjon. Hva hadde dere sagt når hun spurte om hvem som kom med den anklagen? Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Jeg hadde ikke sagt at jeg hadde hørt noe. Jeg hadde sett henne i øynene og spurt om hun hadde kuttet kontakten. Hver dag om hun svarte nei. Hver eneste dag. Det virker som om hun har en del problemer, så det var jo dunt at hun mistet venninnen sin. Kanskje du bare skal legge bort det med venninnen din og datteren, og så bare ha fokus på din datter. Tror ikke du får gjort så mye mer der foreløpig.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar dere. Skjønner hva dere mener. Hva hadde dere gjort? Hvis det var deres datter som holdt på med en som driver med narkotika og en hel masse annet? Jeg ønsket at min dattet skulle stole på meg og at jeg ikke jugde henne midt opp i ansiktet, dette fordi hun jugde en del til oss, og jeg ville vise at jeg som mor ikke skal juge. Jeg syns selv jeg ble satt i en vanskelig situasjon. Hva hadde dere sagt når hun spurte om hvem som kom med den anklagen? Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Hadde sagt at det ikke var relevant og stått ved det. Det å ikke gi ut informasjon er ikke å lyve. Dessuten; hvordan tenker du datteren din skal stole på det ved at du viser at du ikke er til å stole på? Du har nettopp vist at selv om du lover å ikke si noe som vil få konsekvenser for den som sa det til deg, så bryter du glatt det løftet om du tenker det gagner deg. Slikt skaper ikke tillit. Det er ekstra spesielt å gjøre dette når venninnen din gjorde dette til ditt beste. Så her har du virkelig demonstrert at du ikke er til å stole på. Det er ikke deg man vil ha med ut i krigen. Datteren din vet også at du er lett å pushe. Det er bare å mase lenge nok, så bryter du viktige lovnader til andre. Selv om hun kommer med navngitte personer, er det jo bare å gjenta at dette sier du ingenting om. Jeg synes også det er spesielt at du ikke ønsker å vite dette fordi du ikke vet hvordan du skal håndtere det. Det er spesielt å tenke at det er bedre å ikke vite at datteren din roter seg bort i situasjoner som ikke bra for henne, enn å stå i ubehaget om å håndtere det. Situasjonen og risikoen forsvinner jo ikke selv om du later som den ikke er der eller selv om du ikke vet om den.... Jeg tenker at du trenger å øve deg på å stå i vanskelig situasjoner og øve deg på å klare å stå distansen og tenke langsiktig. Å pisse i buksen for å holde seg varm er ikke løsningen. Anonymkode: 3879e...b7d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg sa det flere ganger, men så begynte hun å spørre om det var den og den, så da endte jeg med å si det. Ikke at det spiller noen rolle, men vennskapet deres var litt på vei over og, var en del intriger. Jeg hadde faktisk foretrukket at hun ikke sa noe, for da hadde jeg ikke blitt satt i den situasjonen. Det sa jeg til venninna mi og, sa at nå setter du meg i en vanskelig situasjon, lurte på hvordan jeg skulle ta det videre med min datter uten å si noe om hvor det kom fra, hun hadde ikke noe svar på det. Det er snart 2 år siden det skjedde, så det går greit, men hun kan jo gjerne si til meg at hun ikke vil ha kontakt med meg hvis det er pga det da, vet jo ikke om det er det heller da, bare noe jeg tror selv. Takk for svar dere. Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Du ønsker at venninnen din ikke hadde gitt deg beskjed? Jaja. Anonymkode: 8edee...f1f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg sa det flere ganger, men så begynte hun å spørre om det var den og den, så da endte jeg med å si det. Ikke at det spiller noen rolle, men vennskapet deres var litt på vei over og, var en del intriger. Jeg hadde faktisk foretrukket at hun ikke sa noe, for da hadde jeg ikke blitt satt i den situasjonen. Det sa jeg til venninna mi og, sa at nå setter du meg i en vanskelig situasjon, lurte på hvordan jeg skulle ta det videre med min datter uten å si noe om hvor det kom fra, hun hadde ikke noe svar på det. Det er snart 2 år siden det skjedde, så det går greit, men hun kan jo gjerne si til meg at hun ikke vil ha kontakt med meg hvis det er pga det da, vet jo ikke om det er det heller da, bare noe jeg tror selv. Takk for svar dere. Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Wow, tuller du? Du ville ikke visst at din 13 årige datter løy til deg og var sammen med en som bruker narko, jeg blir målløs. Anonymkode: 03afd...d22
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg sa det flere ganger, men så begynte hun å spørre om det var den og den, så da endte jeg med å si det. Ikke at det spiller noen rolle, men vennskapet deres var litt på vei over og, var en del intriger. Jeg hadde faktisk foretrukket at hun ikke sa noe, for da hadde jeg ikke blitt satt i den situasjonen. Det sa jeg til venninna mi og, sa at nå setter du meg i en vanskelig situasjon, lurte på hvordan jeg skulle ta det videre med min datter uten å si noe om hvor det kom fra, hun hadde ikke noe svar på det. Det er snart 2 år siden det skjedde, så det går greit, men hun kan jo gjerne si til meg at hun ikke vil ha kontakt med meg hvis det er pga det da, vet jo ikke om det er det heller da, bare noe jeg tror selv. Takk for svar dere. Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Det er helt ufattelig at du får dette til å bli din venninne sin skyld. Anonymkode: 03afd...d22
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg sa det flere ganger, men så begynte hun å spørre om det var den og den, så da endte jeg med å si det. Ikke at det spiller noen rolle, men vennskapet deres var litt på vei over og, var en del intriger. Jeg hadde faktisk foretrukket at hun ikke sa noe, for da hadde jeg ikke blitt satt i den situasjonen. Det sa jeg til venninna mi og, sa at nå setter du meg i en vanskelig situasjon, lurte på hvordan jeg skulle ta det videre med min datter uten å si noe om hvor det kom fra, hun hadde ikke noe svar på det. Det er snart 2 år siden det skjedde, så det går greit, men hun kan jo gjerne si til meg at hun ikke vil ha kontakt med meg hvis det er pga det da, vet jo ikke om det er det heller da, bare noe jeg tror selv. Takk for svar dere. Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Hver gang hun foreslo noen skulle ditt svar vært «det spiller ingen rolle», ikke ja/nei. Hun ville bare ha tak i hvem som sladret. Hun ville ha kontakt med ham uten at du fikk vite det. Hvis du heller ville vært foruten kunnskapen, så kunne du jo bare la være å si noe til datteren din. Ville du helt ærlig vært lykkelig uvitende? At deres vennskap var skrantende er din unnskylding for å ha sviktet. Du må gjerne unnskylde deg, men du har mistet en venn, datteren din har mistet en (hub ville ikke fortalt om at hun hadde kontakt led han om de ikke var gode venner) og du ødela tilliten mot og datter hadde seg i mellom. Anonymkode: cb844...8b7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 Nå blir det tatt litt ut av sammenheng her, jeg visste jo at hun drev med han og vi hadde forbudt henne å møte han, men hadde våre mistanker. Når jeg sier at jeg ikke ville vite det er fordi at jeg ikke visste hvordan jeg skulle ta det, og det ble tatt på en feil måte, jeg skjønner jo det. Og nei, det er ikke min venninnes skyld i det hele tatt. Som skrevet over er dette snart 2 år siden, så er en stund siden, hun er 15 år nå. Hun fortalte ikke sin venninne at de møttes, det hadde hennes venninne sett. Min datter har ikke en del problemer for å si det sånn, hun er ferdig med han fyren for lenge siden etter at han gjorde noen ting som hun ikke syns var greit. Vi har og et godt forhold. Hun savner ikke sin tidligere venninne, de er alt for forskjellige og det var mye krøll i slutten av 7.starten av 8 klasse. Mange som bytter venninner når de starter på ungdomsskolen. Men jeg skjønner hva dere mener og det går helt fint at vi ikke er venninner lenger. Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #20 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Takk for svar dere. Skjønner hva dere mener. Hva hadde dere gjort? Hvis det var deres datter som holdt på med en som driver med narkotika og en hel masse annet? Jeg ønsket at min dattet skulle stole på meg og at jeg ikke jugde henne midt opp i ansiktet, dette fordi hun jugde en del til oss, og jeg ville vise at jeg som mor ikke skal juge. Jeg syns selv jeg ble satt i en vanskelig situasjon. Hva hadde dere sagt når hun spurte om hvem som kom med den anklagen? Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb Jeg har sagt til mine ungdommer mange ganger at verden ikke er så stor, og både jeg og pappa kjenner ganske mange mennesker. Ting kommer ofte frem, fra et eller annet sted. Vi er også mange som er litt opptatt av dette med foreldrenettverk, og om noen ser noe, eller hører noe, som er bekymringsfullt så vil foreldrene få beskjed, uten at det noen gang kommer frem hvem som har "sladret" Dette ville jeg holdt på også i din situasjon. Det spiller ingen rolle hvem som har observert at dere har kontakt, men jeg har blitt informert om det Det er dessverre foreldre som deg som gjør at mange ikke sier ifra om bekymringsfulle ting, for de kan ikke stole på at de ikke blir kastet under bussen... Anonymkode: 40299...c70
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #21 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg har sagt til mine ungdommer mange ganger at verden ikke er så stor, og både jeg og pappa kjenner ganske mange mennesker. Ting kommer ofte frem, fra et eller annet sted. Vi er også mange som er litt opptatt av dette med foreldrenettverk, og om noen ser noe, eller hører noe, som er bekymringsfullt så vil foreldrene få beskjed, uten at det noen gang kommer frem hvem som har "sladret" Dette ville jeg holdt på også i din situasjon. Det spiller ingen rolle hvem som har observert at dere har kontakt, men jeg har blitt informert om det Det er dessverre foreldre som deg som gjør at mange ikke sier ifra om bekymringsfulle ting, for de kan ikke stole på at de ikke blir kastet under bussen... Anonymkode: 40299...c70 Jeg har bomma en gang, for snart 2 år siden. Det har skjedd med en person. Jeg har aldri vært tenåringsmor før, så jeg kan dessverre ikke alt. Er ingen andre som veit om det her, så sant ikke hun har sagt noe videre, og det kan jeg ikke tenke meg, vi har heller ikke samme omgangskrets der ungdommen er venner, så det er nok ikke sånn at det er mange som ikke vil si noe til meg. Jeg ser jeg forsvarer meg selv her nå, men kjente jeg ble litt såret over "sånne foreldre som deg". Men takk for svar og tips. Hi Anonymkode: 5dd2c...5eb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #22 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg sa det flere ganger, men så begynte hun å spørre om det var den og den, så da endte jeg med å si det. Anonymkode: 5dd2c...5eb Så hvis dattera di bare fortsetter å insistere, så gir du etter til slutt? Har du ingen integritet som mor? Anonymkode: d1600...b67
ReneRene Skrevet 10. august 2023 #23 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Så hvis dattera di bare fortsetter å insistere, så gir du etter til slutt? Har du ingen integritet som mor? Anonymkode: d1600...b67 Kan ikke du ta og roe deg ned litt her, i likhet med visse andre som tar helt av med å kritisere Ts? Dette går som vanlig over i hets her, og jeg tror som også vanlig, at dere som dømmer hardest har mislykkes selv, og så tar dere det ut på andre her. Helt typisk Ts har ikke begått noen dødssynd! Hun gjorde en feil. En feil Herregud, dere altså.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #24 Skrevet 10. august 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Kan ikke du ta og roe deg ned litt her, i likhet med visse andre som tar helt av med å kritisere Ts? Dette går som vanlig over i hets her, og jeg tror som også vanlig, at dere som dømmer hardest har mislykkes selv, og så tar dere det ut på andre her. Helt typisk Ts har ikke begått noen dødssynd! Hun gjorde en feil. En feil Herregud, dere altså. Hva du måtte mene betyr nada. Anonymkode: 03afd...d22
ReneRene Skrevet 10. august 2023 #25 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva du måtte mene betyr nada. Anonymkode: 03afd...d22 Dere er som hyener noen ganger. Dere må klare å si meningen deres og kritisere saklig uten å begynne med hat og hets. Og jo, det jeg mener betyr noe. Åpenbart. Da har jeg sagt mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå