Gå til innhold

Bulken nede på magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 1.73 m høy og har i lang tid vært overvektig. Dette har hengt sammen med sykdom, utbrenthet, spiseforstyrrelser osv. På det meste veide jeg 95 kg i vinter. Nå har jeg gått ned omtrent 16-17 kg og nærmer meg normalvektig, og jeg har begynt å trene. Selvfølgelig innser jeg at jeg ikke kan forvente mirakler og det er et stykke igjen uansett, med nedre del av magen plager meg ekstra mye. Det er liksom så mye der i forhold til øvre del av magen og midjen, som faktisk har blitt relativt slank og stram i forhold til tidligere, så det ser liksom så pussig ut når da nederste delen av magen, altså under navlen, stikker ut slik den gjør nå. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Noe er nok ekstra hud etter både tidligere graviditeter og overvekt, men jeg har ikke heng, så jeg tror det er en del fett også. Jeg tar imot alle tips, men kan nevne at jeg allerede trener planken, situps og spiser sunt (ikke søtsaker og mye grønnsaker, salat osv).

Anonymkode: 09672...b1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo fortsatt ganske overvektig, så en del av det fettet forsvinner jo hvis du fortsetter å slanke deg

Anonymkode: 9812f...b89

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du er jo fortsatt ganske overvektig, så en del av det fettet forsvinner jo hvis du fortsetter å slanke deg

Ja, jeg håper jo på det. I går viste vekten 78 kg, så jeg er faktisk bare 4 kg unna normalvektig nå i følge BMI, og jeg har en slik kroppsbygning at jeg ser slankere ut enn vekten tilsier. Før jeg begynte å legge på meg veide jeg rundt 68 kg, og var da størrelse S/M i klær, akkurat samme som venninnen min som bare veier rundt 62 kg.

HI

Skrevet

En fødselslege sa til meg en gang at det er meningen at kvinner skal ha en fettpute mellom navlen og underlivet og at den kommer av hormoner. Du blir kanskje ikke kvitt den helt, men ikke la ergrelsen over den overskygge alt du har oppnådd. Du har gjort en kjempejobb.

Anonymkode: 58b4b...3cd

Skrevet

Mannen min sier det ser rart ut når damer har helt flat mage.

Greit å være både slank og veltrent, men det skal fra naturens side være en litt myk runding på kvinnemager....

Anonymkode: 06264...7ee

Skrevet

Alle har da vel en fettpute under navlen?

Det har jeg alltid hatt, selv da jeg var ung og slank med flat mage og aldri vært gravid. Synes alltid det ser rart ut med de som har tatt fettsuging for de suger magen flat, og det ser veldig unaturlig ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Mannen min sier det ser rart ut når damer har helt flat mage.

Greit å være både slank og veltrent, men det skal fra naturens side være en litt myk runding på kvinnemager....

Anonymkode: 06264...7ee

Pobie skrev (8 minutter siden):

Alle har da vel en fettpute under navlen?

Det har jeg alltid hatt, selv da jeg var ung og slank med flat mage og aldri vært gravid. Synes alltid det ser rart ut med de som har tatt fettsuging for de suger magen flat, og det ser veldig unaturlig ut. 

Det er ikke snakk om den lille rundingen som omtrent alle damer her, men at det står mye mer ut slik at det ser litt rart ut. Det er vanskelig å beskrive, og jeg vil ikke legge ut bilde 🙈 Jeg hadde ikke brydd meg om det var slik jeg hadde tidligere, da jeg var slank og også hadde litt ekstra der, men nå er det så mye der i forhold til resten. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke snakk om den lille rundingen som omtrent alle damer her, men at det står mye mer ut slik at det ser litt rart ut. Det er vanskelig å beskrive, og jeg vil ikke legge ut bilde 🙈 Jeg hadde ikke brydd meg om det var slik jeg hadde tidligere, da jeg var slank og også hadde litt ekstra der, men nå er det så mye der i forhold til resten. 

HI

Har du veldig delte magemuskler? 

Anonymkode: dad35...2b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Har du veldig delte magemuskler? 

Jeg tror ikke det, men jeg er ikke helt sikker. Så vidt jeg kan kjenne selv er det ikke noen særlig glipp mellom dem. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke det, men jeg er ikke helt sikker. Så vidt jeg kan kjenne selv er det ikke noen særlig glipp mellom dem. 

HI

Hvis du ligger på rygg med helt avslappet mage, og så løfter så vidt på hodet og nakken, kan du tydelig kjenne hvis det er en glipe. Er den mer enn tre fingre bred er det en typisk årsak til utstående buk. Hvis ikke har jeg ikke noen gode råd, dessverre. Du har vært knallflink, forresten! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du ligger på rygg med helt avslappet mage, og så løfter så vidt på hodet og nakken, kan du tydelig kjenne hvis det er en glipe. Er den mer enn tre fingre bred er det en typisk årsak til utstående buk. Hvis ikke har jeg ikke noen gode råd, dessverre. Du har vært knallflink, forresten! 

Det er jo overhodet ikke dette hun snakker om...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det er knapt glipe i det hele tatt faktisk. Men da jeg kjente etter så var det tydelig mye fett der, da, så det er vel det som er problemet da 🙈 Jaja, jeg får håpe at ytterligere 6-7 kilo ned + trening kanskje vil gjøre susen.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er knapt glipe i det hele tatt faktisk. Men da jeg kjente etter så var det tydelig mye fett der, da, så det er vel det som er problemet da 🙈 Jaja, jeg får håpe at ytterligere 6-7 kilo ned + trening kanskje vil gjøre susen.

HI

Når du står rett opp og ned, tilter bekkenet ditt bakover? Om det er tilfellet har den nederste delen av magemusklene dine blitt strukket over tid, da hjelper det ikke at magemusklene ikke er delt. Man kan trene det opp igjen.

men det er også normalt med en fettsyre på magen, så ikke tenk at det skal være helt flatt der, da kommer du aldri i «mål». 

Gratulerer med vektnedgang forresten! Du har vært skikkelig flink :D

Anonymkode: fa17f...4a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når du står rett opp og ned, tilter bekkenet ditt bakover? Om det er tilfellet har den nederste delen av magemusklene dine blitt strukket over tid, da hjelper det ikke at magemusklene ikke er delt. Man kan trene det opp igjen.

men det er også normalt med en fettsyre på magen, så ikke tenk at det skal være helt flatt der, da kommer du aldri i «mål». 

Gratulerer med vektnedgang forresten! Du har vært skikkelig flink :D

Anonymkode: fa17f...4a2

Altså, jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan jeg skal se hvordan bekkenet mitt tilter? Men fett er det i hvert fall der, så jeg må nok bare være tålmodig, det er vel mest at øvre del av magen og midjen i stor grad har blitt mer slank/stram/normal igjen, og da blir bulken nede enda mer synlig i forhold. Helt flat mage har jeg ingen forventninger om, men det hadde vært fint om deg ikke stod ut sånn rett under navlen.

Og takk! Jeg har jo fortsatt et stykke igjen, men det kommer seg. Det er i hvert fall deilig å få på seg noen av de gamle klærne igjen!

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Sjokkert over svaret ditt. Sjokkert. 

Anonymkode: 43570...ab3

Skrevet

Jeg anbefaler tung rockering. Jeg holder på med dette ca 10 minutter daglig. Den "masserer" fettet rundt midjen, og jeg mener det har en virkning på at fettet forsvinner. Selvsagt betyr kosthold og generell trening mest. Jeg vet også at man ikke kan punktslanke seg. Men, min "bilring" har krympet siden jeg begynte med dette.

Lykke til og fantastisk bra jobba så langt!

Anonymkode: 7a28e...0d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg anbefaler tung rockering. Jeg holder på med dette ca 10 minutter daglig. Den "masserer" fettet rundt midjen, og jeg mener det har en virkning på at fettet forsvinner. Selvsagt betyr kosthold og generell trening mest. Jeg vet også at man ikke kan punktslanke seg. Men, min "bilring" har krympet siden jeg begynte med dette.

Lykke til og fantastisk bra jobba så langt!

Anonymkode: 7a28e...0d9

Tusen takk for konkret tips! Jeg har faktisk en liggende tror jeg, så får finne den fram igjen 😅 Og takk!

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk for konkret tips! Jeg har faktisk en liggende tror jeg, så får finne den fram igjen 😅 Og takk!

HI

Jeg tenkte også på rockering. Selv om man i teorien ikke kan punktslanke kroppen, er min erfaring at rockeringen har hjulpet meg å få ned antall cm rundt magen. (Måler noen cm under navlen, der min mage er bredest). 
Et annet konkret tips er trening med slynge (redcord eller trx), det finnes masse apper og treningsprogrammer å bruke med slynge. Min erfaring er at denne typen trening er super for kjernemuskulaturen, og har positiv virkning på både holdning og «korsettet» av muskler rundt rygg og mage. Jeg opplever mindre såkalte lovhandles, og fett på mage og rygg.

Anonymkode: 5e4b8...3a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...