Gå til innhold

Bytte ut/få nye venninner i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg er utakknemlig eller tar opp et luksusproblem. Og jeg vet at mye ligger hos meg. Men her er tingen:

Jeg har mange venninner. 10 stk i umiddelbar nærhet, har da ikke tatt med barndomsvenninner fra hjemstedet eller venninner fra studiested. 

Jeg jobber turnus og har mye fri (deltid turnus). Noen venninner jobber også turnus, og noen er hjemme pga ulike årsaker (barn, ufør etc). Dvs bi kan møtes ofte. Men jeg orker ikke. Vennskapene gir meg ingen ting. Sender de melding og sier at vi må møtes snart så svarer jeg ja det må vi, og lar det henge i lufta til det glemmes. 

Det jeg lurer på er om andre har hatt følelsen av at de trenger nye venner i voksen alder selv om de har venner?

Evt dere som ikke har så mange venner men har ønsket å skaffe venner, feks pga flytting eller annet. 

Hva gjorde dere? Selv om vennskapene jeg har i dag ikke gir meg noe, så vet jeg at noe av grunnen også ligger hos meg. Jeg liker meg alene, jeg orker ikke høre på andres sutring og klaging over hvor lite mannen gjør hjemme osv. Mennjeg er heller ikke smart nok til å diskutere politikk, historie, økonomi(dvs ikke personlig økonomi men renter, inflasjon osv), krigen feks(har ikke peiling på hvorfor de kriger og hva bakgrunnen er, altså tidligere konflikter feks). Så jeg er jo ikke ute etter noe mer intellektuell stimuli, siden jeg ikke er noen smarting selv. Men er så lei av å møtes for å drikke kaffe og prate om mannfolk, barn og siste innkjøp. Jeg kaster opp snart. 

Vil det lønne seg å bli med på noe der man har felles interesser? Feks kor, en idrett eller lignende? 

Noen som har følt på det samme?

Anonymkode: 7b124...888

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil lønne seg. De vennene jeg har i nærheten for meg heller ikke så mye. Vi har liksom snakket om alt og er tom for emner utenfor familie.

Nye venner er ofte en boost, men vennskapene varer ofte ikke spesielt lenge der heller. De har sine venner de henger med ellers, så du vil ikke bli prioritert på fritiden, men noen å ha på den korøvelsen eller slikt hjelper mye for å orke å høre på sutring fra venner

Anonymkode: 8b3fb...c42

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det vil lønne seg. De vennene jeg har i nærheten for meg heller ikke så mye. Vi har liksom snakket om alt og er tom for emner utenfor familie.

Nye venner er ofte en boost, men vennskapene varer ofte ikke spesielt lenge der heller. De har sine venner de henger med ellers, så du vil ikke bli prioritert på fritiden, men noen å ha på den korøvelsen eller slikt hjelper mye for å orke å høre på sutring fra venner

Ja, føler også vi er tom for emner. Godt sagt.

Er ikke avhengig av lange vennskap, eller å møtes ofte. Har bare tenkt at hvis jeg kunne møtt noen nye så er det en frisk pust i livet. Må ikke møtes ofte. Men gjøre andre ting enn å klage over menn og husarbeid når vi først møtes. Kanskje synge sammen om det er snakk om kor. Kanskje gå toppturer sammen et par ganger i året hvis interessen for det er felles. Trene sammen, reise sammen. Vil heller ta en weekend i Trondheim og spise god mat og snakke om alt mulig men en relativt ny venninne, enn å gjøre det med mine nåværende venninne. En 3 retters middag med mas og gnål attåt smaker ikke det samme 😳🙈

Skrevet

Jeg har fått mange nye venner som voksen, og har ulike venner som jeg foretrekker i ulike situasjoner og til ulike samtaler. 

For meg virker det kanskje som om det stikker litt dypere enn at du bare er lei av dem, kanskje du er litt lei generelt? Beklager hvis det blir spekulasjoner nå.

Det kan jo også være at du har behov for å utvide horisonten din litt, og at du burde finne en ny hobby og kanskje da også bli kjent med nye folk gjennom dette. Man trenger ikke å være fullstendig match med alle vennene sine, men man må ha noe felles. Ofte er nettopp det å ha venner som utfordrer en litt akkurat det man trenger for å ikke henfalle til apati og kjedsomhet. 

Anonymkode: f53fb...cc2

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har fått mange nye venner som voksen, og har ulike venner som jeg foretrekker i ulike situasjoner og til ulike samtaler. 

For meg virker det kanskje som om det stikker litt dypere enn at du bare er lei av dem, kanskje du er litt lei generelt? Beklager hvis det blir spekulasjoner nå.

Det kan jo også være at du har behov for å utvide horisonten din litt, og at du burde finne en ny hobby og kanskje da også bli kjent med nye folk gjennom dette. Man trenger ikke å være fullstendig match med alle vennene sine, men man må ha noe felles. Ofte er nettopp det å ha venner som utfordrer en litt akkurat det man trenger for å ikke henfalle til apati og kjedsomhet. 

Anonymkode: f53fb...cc2

Ja det kan veldig godt være tilfelle. Er lei av det samme hele tiden. 6 av disse venninnene har jeg blitt kjent med kun fordi barna våre har gått i samme barnehage, nå er de skolebarn og går på samme trinn/tinnet under. Vi møtes, drikker kaffe, barna leker/gamer (møtes også uten barn), men så er det samme tomme praten. Hvordan går det, har det skjedd noe nytt, mannen min gjør ingenting hjemme, vurdere å gå fra han, bla bla... Jeg er jo negativ iblant jeg også, men jeg er så lei av negativitet. Kanskje har det noe med alderen å gjøre, er jo veldig vanlig at jo aldri man blir så går samtalene over i klaging, sykdom osv. Men vi er ikke 80 år, vi er 35-40.

Det tenger ikke skje så mye, men jeg ønsker å finne ei venninne som er mer i min livssituasjon. Jeg har relativt store barn, jeg er frivillig singel og ikke på jakt etter noen, jeg vil gjerne kunne møtes på cafe iblant. Ikke sitte hjemme i stua og underholde småbarn og høre på mannfolkproblemer.. 

Skal rekke lott over hobbyer og evt møteplasser for dette. Feks ei venninne som liker SUP feks, trenger ikke ha tid mer enn et par ganger i løpet av sesongen. Noen som liker å gå på ski, trenger heller ikke være mer enn et par skiturer i løpet av sesongen. Jeg har full forståelse for at folk har familie og små barn, men tenk å ha noen venninner som også synes det er fint å møtes en gang iblant for noe annet enn å sitte og spise potetgull eller drikke kaffe 🫣

Ei annen venninne er 39 år og på desperat leting etter mann. Der går møtene våre i at jeg hører på hennes historier fra tinderdates. Jeg kommer ikke til ordet før jeg må dra. 

Ei annen er veldig ivrig på å møtes når jeg ikke har barna hjemme, for da kan vi drikke vin. Jeg drikker ikke vin annenhver helg, og er heller ikke så glad i å høre på ungdomsmusikk(hun er 37 år og drikker 2 flasker vin mens hun har ballenciaga?? på full guffe så bassen durer gjennom veggene).

Jeg føler ikke jeg har riktige venninner bare😔 men som jeg nevnte, jeg er ikke perfekt, og jeg mener ikke at all feil ligger hos dem 🙂

Takk for svar, og tips 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja det kan veldig godt være tilfelle. Er lei av det samme hele tiden. 6 av disse venninnene har jeg blitt kjent med kun fordi barna våre har gått i samme barnehage, nå er de skolebarn og går på samme trinn/tinnet under. Vi møtes, drikker kaffe, barna leker/gamer (møtes også uten barn), men så er det samme tomme praten. Hvordan går det, har det skjedd noe nytt, mannen min gjør ingenting hjemme, vurdere å gå fra han, bla bla... Jeg er jo negativ iblant jeg også, men jeg er så lei av negativitet. Kanskje har det noe med alderen å gjøre, er jo veldig vanlig at jo aldri man blir så går samtalene over i klaging, sykdom osv. Men vi er ikke 80 år, vi er 35-40.

Det tenger ikke skje så mye, men jeg ønsker å finne ei venninne som er mer i min livssituasjon. Jeg har relativt store barn, jeg er frivillig singel og ikke på jakt etter noen, jeg vil gjerne kunne møtes på cafe iblant. Ikke sitte hjemme i stua og underholde småbarn og høre på mannfolkproblemer.. 

Skal rekke lott over hobbyer og evt møteplasser for dette. Feks ei venninne som liker SUP feks, trenger ikke ha tid mer enn et par ganger i løpet av sesongen. Noen som liker å gå på ski, trenger heller ikke være mer enn et par skiturer i løpet av sesongen. Jeg har full forståelse for at folk har familie og små barn, men tenk å ha noen venninner som også synes det er fint å møtes en gang iblant for noe annet enn å sitte og spise potetgull eller drikke kaffe 🫣

Ei annen venninne er 39 år og på desperat leting etter mann. Der går møtene våre i at jeg hører på hennes historier fra tinderdates. Jeg kommer ikke til ordet før jeg må dra. 

Ei annen er veldig ivrig på å møtes når jeg ikke har barna hjemme, for da kan vi drikke vin. Jeg drikker ikke vin annenhver helg, og er heller ikke så glad i å høre på ungdomsmusikk(hun er 37 år og drikker 2 flasker vin mens hun har ballenciaga?? på full guffe så bassen durer gjennom veggene).

Jeg føler ikke jeg har riktige venninner bare😔 men som jeg nevnte, jeg er ikke perfekt, og jeg mener ikke at all feil ligger hos dem 🙂

Takk for svar, og tips 😊

Det er der jeg også er. Venninnene mine har mer interesse av å være hjemme og gjøre noe. Sitte på verandaen til Trude dag ut og dag inn er ikke min greie. Jeg går på turer med mamma i helgene fordi venninnene mine enten ikke liker å gå tur, eller de skal løpe fortest mulig opp på hver topp og ta bilde med armene opp før de løper ned igjen samtidig som de påstår de nyter naturen. Koselig å gå med mamma altså, men samtalene blir litt annerledes der også. 

Skrevet (endret)

Du skriver ingenting om hva du vil snakke om. Kun at du ikke vil prate om udugelige menn. Jeg er ellers helt enig i at det er viktig å ha venner med felles interesser, eller enda mer- felles verdier. Jeg vet ikke om de som er interessert i idrett er mindre opptatt av sine udugelige menn, men mye mulig det er mye å prate om når det gjelder idrett. Da er det jo viktig at du finner slike venner, og jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Syns alle løper rundt i naturen jeg- både bortover og opp og ned. Det fins sikkert noen i din umiddelbare nærhet. 

Jeg har fremdeles konto på fb. Får opp folk som driver med friluftsliv og idrett hele tiden når jeg er innom. Det er flere grupper også. 

Endret av ReneRene
Skrevet

Unngå disse venninnen du har som tydeligvis ikke betyr noe for deg.. Gjør dem en tjeneste. 

Anonymkode: 8b1cc...533

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er der jeg også er. Venninnene mine har mer interesse av å være hjemme og gjøre noe. Sitte på verandaen til Trude dag ut og dag inn er ikke min greie. Jeg går på turer med mamma i helgene fordi venninnene mine enten ikke liker å gå tur, eller de skal løpe fortest mulig opp på hver topp og ta bilde med armene opp før de løper ned igjen samtidig som de påstår de nyter naturen. Koselig å gå med mamma altså, men samtalene blir litt annerledes der også. 

Oi, denne kjente jeg meg igjen i. Liker heller ikke at det er enten eller. Enten sitte på verandaen til Trude, og ta bilde av kaffekoppen eller vinglasset som postes på sosiale medier. Eller løpe opp på høyeste fjelltopp for å dokumentere, og det eneste de fikk ut av turen var bildet av utsikten. De la ikke merke til alt det fantastiske på veien. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Unngå disse venninnen du har som tydeligvis ikke betyr noe for deg.. Gjør dem en tjeneste. 

Gjør dem neppe en tjeneste siden de spør om å møtes HELE tiden. Men værsågod, der fikk jeg gitt deg en mulighet til å være frekk mot en tilfeldig person du ikke kjenner på nett i dag også 👍

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Gjør dem neppe en tjeneste siden de spør om å møtes HELE tiden. Men værsågod, der fikk jeg gitt deg en mulighet til å være frekk mot en tilfeldig person du ikke kjenner på nett i dag også 👍

Om de visste du tenkte sånn om dem hadde de ikke ville gjort det. Hvor var jeg frekk? Ga bare et tips til deg. Å unngå dem må da være det rette når du skriver  som du gjør og ikke er interessert i dem og vil ha ny venner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

En ting til. Du skriver som om jeg er frekk mot en tilfeldig person i dag også. Det er jeg aldri og hvem er jeg? Du skriver som om du vet hvem jeg er. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om de visste du tenkte sånn om dem hadde de ikke ville gjort det. Hvor var jeg frekk? Ga bare et tips til deg. Å unngå dem må da være det rette når du skriver  som du gjør og ikke er interessert i dem og vil ha ny venner.

Gjør dem en tjeneste. Passiv aggressiv kommentar der du sikter til at de har det bedre uten meg. Vel, de vet ikke at jeg tenker sånn. Og ikke får de vite det heller. Jeg har ikke tenkt å såre de. Det finnes andre ting jeg setter pris på ved dem, men jeg trenger andre venner for å føle at jeg har noe som gir livet mitt mening. Selv om jeg er glad i de, så makter jeg ikke mer surving om udugelige menn, og sitte i den samme stua og prate om de samme tingene dag ut og dag inn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Gjør dem en tjeneste. Passiv aggressiv kommentar der du sikter til at de har det bedre uten meg. Vel, de vet ikke at jeg tenker sånn. Og ikke får de vite det heller. Jeg har ikke tenkt å såre de. Det finnes andre ting jeg setter pris på ved dem, men jeg trenger andre venner for å føle at jeg har noe som gir livet mitt mening. Selv om jeg er glad i de, så makter jeg ikke mer surving om udugelige menn, og sitte i den samme stua og prate om de samme tingene dag ut og dag inn. 

Jeg svarte ut fra det du skrev og virket som du ikke hadde noe utbytte av dem og om det var meg så hadde jeg ikke ville vært med en som tenkte sånn om meg, men som du skriver dette vet ikke de og du bryr deg om dem. 

Ville funnet en hobby hvor du kunne funnet ny mennesker som kan bli venner på sikt. 

Skrevet

Du er jaggu ei lettstøtt katte! Det minste hint av at noen kunne ha det bedre uten en "venninnne" som deg, en ser ned på vennegjengen, og du er ute med klørne mot den som svarer deg. Mens det er helt ok hvordan du selv sier at disse venninnene er kjedelige mennesker langt under ditt nivå, og samtidig at de er for dumme og kjedelige til å merke at du trenger noe mer enn dem? De er begeistret og ivrige etter å få være med deg uansett? Sjarmerende... Jo, de bør nok definitivt få slippe.

Anonymkode: ed93b...81f

Skrevet

Du er jaggu ei lettstøtt katte! Det minste hint av at noen kunne ha det bedre uten en "venninnne" som deg, en ser ned på vennegjengen, og du er ute med klørne mot den som svarer deg. Mens det er helt ok hvordan du selv sier at disse venninnene er kjedelige mennesker langt under ditt nivå, og samtidig at de er for dumme og kjedelige til å merke at du trenger noe mer enn dem? De er begeistret og ivrige etter å få være med deg uansett? Sjarmerende... Jo, de bør nok definitivt få slippe.

Anonymkode: ed93b...81f

Glad jeg slipper deg 😊

Skrevet

Kan du ikke foreslå nye aktiviteter med de vennene du allerede har? 

Anonymkode: 84a7e...8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...