Gå til innhold

Ekstra syktbarn dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på NAV sine sider at man kan få 10 ekstra syktbarn dager per barn dersom man trenger det, men hva skal til for å få det?

Har et barn med ADHD og depresjoner, er ofte vi må slippe alt vi har for å være med barnet.

Har også et annet barn med kronisk migrene som også er mye sykt.

Ekstra syktbarn dager hadde hjulpet veldig. Slik det er nå så tør vi nesten ikke ta ferie siden vi må bruke feriedager når de dagene vi har er brukt opp.

Anonymkode: 971eb...0a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står jo på NAV hva som skal til:

Man kan søke om ekstra omsorgsdager hvis

• man har barn som er kronisk sykt, funksjonshemmet eller langvarig sykt
  • man er alene om omsorgen for barn
  • den andre forelderen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av for eksempel sykdom, fengselsopphold eller verneplikt

Omsorgspenger (hjemme med sykt barn-dager) - nav.no

Anonymkode: 65ca5...675

Skrevet

Du kan søke NAV med skriv fra legen. Vet ei mamma i klassen har ekstra pga barn med astma. Så vil tro dere får dere og

Anonymkode: e1783...eed

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det står jo på NAV hva som skal til:

Man kan søke om ekstra omsorgsdager hvis

• man har barn som er kronisk sykt, funksjonshemmet eller langvarig sykt
  • man er alene om omsorgen for barn
  • den andre forelderen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av for eksempel sykdom, fengselsopphold eller verneplikt

Omsorgspenger (hjemme med sykt barn-dager) - nav.no

Har sett det, men hva legges i det første punktet, hvor ligger lista?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

HI

Kronisk migrene er kronisk sykdom. ADHD er ikke en sykdom 

Få skriv fra legen vedr. jenta sin kroniske sykdom

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

HI

Første punktet betyr at det må være fastsatt en diagnose på kronisk sykdom. Normalt sett må diagnosen være fastsatt av spesialist.

Men diagnose alene gir ikke rett til ekstra dager. Det må være et forhøyet fravær. Dette er gjerne dokumentert med feks legebesøk, innleggelse osv. Hvis barnet har oppfølging for kronisk migrene, så regner jeg med dere har vært hos nevrolog, fører anfallsdagbok osv. fastlegen vil eventuelt kunne skrive en bekreftelse på dette,

Anonymkode: 8f645...f88

Skrevet

Er ikke adhd en sykdom?

Anonymkode: a5c60...d68

Skrevet

Er ikke adhd en sykdom?

Anonymkode: a5c60...d68

ADHD er ikke en sykdom. Det er en utviklingsforstyrrelse og det som kalles en tilstand. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

ADHD er ikke en sykdom. Det er en utviklingsforstyrrelse og det som kalles en tilstand. 

Men ADHD gir økt fare for depresjon, som barnet mitt har, og det er vel en sykdom?

HI

Skrevet

Vi har fordi datteren vår har ulcerøs kolitt. På søknadsskjemaet står det en liste med diagnoser som kan gi en slik rettighet. Du må legge ved skriv fra lege. Anbefaler å spørre neste gang dere er på kontroll. 

Anonymkode: 697eb...679

Skrevet

Men ADHD gir økt fare for depresjon, som barnet mitt har, og det er vel en sykdom?

HI

Om depresjonen er kronisk og legen kan dokumentere det, noe de tvilsomt gjør på yngre barn, så kan du kanskje få det innvilget.

Stikkord er: kronisk sykdom - som eksempelvis: migrene, astma, diabetes, ms, revatisme ol. Om barnet har diagnose dystymi så er det kronisk

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

HI

Depresjon er ikke kronisk.

Anonymkode: eedeb...223

Skrevet
ulenissen skrev (4 minutter siden):

Du finner listen som gir rett til utvidet sykt barn dager her. ADHD er ikke på listen.

https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/1997-03-25-263

Men "Autisme og andre barnepsykoser" er ser jeg ADHD og depresjoner er psykoser, så muligens kraftig ADHD med depresjoner vil gå under den.

Takk for hjelpen.

Da skal jeg snakke med legene til barna

Skrevet

Du kan også få det utvidet etter fylte 12 år om barnet ditt ikke er i stand til å ta vare på seg selv ved sykdom. Vi fikk det for vårt barn med lett psykisk utviklingshemming. Han kunne klare seg hjemme alene noen timer når han var frisk, men ikke når han var syk. Vi fikk derfor også utvidet sykt barn dager til han var 18. 

Anonymkode: 29c73...9f1

Skrevet

Vi har det til vår datter på 14 år pga. ADHD, TS og mye angst ol. Det var ikke noe problem å få det innvilget, men vi hadde allerede både grunnstønad og hjelpestønad, så de hadde papirene fra BUP liggende. Det er ikke så ofte vi har måttet bruke dem heldigvis, men en stor fordel er at det tross alt heter omsorgsdager og ikke "sykt barn-dager", så vi kan bruke dem til oppfølging av møter på skole/BUP osv også, altså alt som er utover det normale (altså ikke til tannlege, vanlig lege, utviklingssamtale osv, men ting utover dette). Det er jo en del ekstra med disse barna. 

Anonymkode: 78a11...ff8

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men "Autisme og andre barnepsykoser" er ser jeg ADHD og depresjoner er psykoser, så muligens kraftig ADHD med depresjoner vil gå under den.

Takk for hjelpen.

ADHD er ikke i gruppen for barnepsykose. Det omhandler gjennomgripende utviklingsforstyrrelser, som skiller seg fra spesifikke utviklingsforstyrrelser (som ADHD er) som ikke griper inn på alle områder i livet. Eksempler på barnepsykose er barneautisme, bipolar lidelse, schizofreni

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Takk for hjelpen.

Du kan alltid prøve deg. Men ADHD går nok ikke inn under barnepsykoser.

Skrevet
ulenissen skrev (30 minutter siden):

Du kan alltid prøve deg. Men ADHD går nok ikke inn under barnepsykoser.

ADHD har, som du skriver, ikke noe med psykose å gjøre, men sammen med depresjoner kan det, om BUP skriver en uttalelse, likevel være nok til å få utvidet omsorgsdager. 

Anonymkode: 78a11...ff8

Skrevet

Få legen til å skrive det rette vedlegget så får du. Vi fikk for vår datter på 17 som er Autist, ADHD og mye angst, depresjon og selvskading. Senere fikk vi også pleiepenger ettersom en av oss måtte være hjemme for å forebytte selvskading og selvmordsforsøk. 

Anonymkode: b224e...623

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...