Gå til innhold

Hva ville du gjort i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Barna skulle gjøres klar for bhg. Jenten snart 5 år var klar. Gutt 6,5 år var neste (skulle pusse renner og kle seg, jeg må hjelpe)

Jente ville sitte i døråpningen med døren åpen. Gutt ville ikke at hun skulle sitte å følge med på han. Da lukker jeg døren med litt åpning, det var greit for jenten (hun kunne ikke se oss). Det var ikke godt nok for gutten, han gråt og bar seg. Han forlangte at døren skulle lukkes helt. Da lukket jeg igjen og forklarte til jenten at vi er straks klar og at vi kommer ut til henne om litt. Da klikket hun. Hysterisk hyling!! Hun ga seg ikke. 

Hva burde jeg gjort ?

Anonymkode: 38ebf...8c9

Fortsetter under...

Gutten er vel lei seg fordi han er skolegutt og fortsatt må i barnehagen.

Utover det: Man lukker ikke døra. Man hjelper barnet med å utvide toleransevinduet. I skolen er det mange som vil stirre og se på ham. Han får øve seg på det

Anonymkode: 6215b...b5d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Utover det: Man lukker ikke døra. Man hjelper barnet med å utvide toleransevinduet. I skolen er det mange som vil stirre og se på ham. Han får øve seg på det

Nei, hvorfor tror du han er lei seg for det? Han har alle vennene sine der og trives. 

Hvordan øver man på det? Skal han ikke få lov å ha privatliv på badet?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kan man lukke døra, jenta får utvide sitt toleransevindu og lære seg at hun ikke kan bestemme over andre.

Anonymkode: e753d...334

FruGa skrev (2 minutter siden):

Privatliv på badet må jo være lov. Kanskje litt voldsom reaksjon (på begge to) Men jeg hadde sagt til søster at bror vil være alene på badet og det må vi respektere.

Det sa jeg til henne. Men hun hylte hysterisk og vekket storebror som låg å sov... hun ga seg ikke..

Hvis jeg ikke hadde lukket døren så hadde gutten blitt hysterisk og gått i lås. Jeg måtte rekke jobben og kunne ikke la gutten gå i lås...

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig kan man lukke døra, jenta får utvide sitt toleransevindu og lære seg at hun ikke kan bestemme over andre.

Anonymkode: e753d...334

Jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe de med å utvide toleransevinduet 👀 det er sånne situasjoner hele tiden!

De går begge i lås hver dag.

Hi 

Hadde dere en dårlig morgen eller er dette vanlig?  Hvis det var en dårlig morgen så er det ingenting å tenke mer på.

Hvis dette er normalt hos dere, så bør du muligens lære barna dine at de ikke kan få det som de vil til enhver tid. Og også at på badet skal folk få være i fred. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (10 minutter siden):

Hadde dere en dårlig morgen eller er dette vanlig?  Hvis det var en dårlig morgen så er det ingenting å tenke mer på.

Hvis dette er normalt hos dere, så bør du muligens lære barna dine at de ikke kan få det som de vil til enhver tid. Og også at på badet skal folk få være i fred. 

Dette er en helt vanlig dag! Dette er noe jeg prøver å forklare de hver dag. Men det gjentar seg gang på gang. Hi

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (20 minutter siden):

Jenta må lære seg at det er helt normalt å lukke døren når man går på do. Ingen snikksnakk, sånn er det bare. 

Godt å høre! Jeg sa til henne at vi alle har rett på privatliv på badet. Hi

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette er en helt vanlig dag! Dette er noe jeg prøver å forklare de hver dag. Men det gjentar seg gang på gang. Hi

Jeg tenker du gjorde det det rette i situasjonen, men med tanke på 6,5 åringen og bhg så regner jeg med at dere har noen ekstra ting å ta hensyn til i oppfølging/oppdragelse av barna. Får dere noe hjelp til dette?

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker du gjorde det det rette i situasjonen, men med tanke på 6,5 åringen og bhg så regner jeg med at dere har noen ekstra ting å ta hensyn til i oppfølging/oppdragelse av barna. Får dere noe hjelp til dette?

Jeg begynner å lure på om de begge har autisme! Vi får hjelp ja. Men ingen har klart å hjelpe til nå. Hi

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg begynner å lure på om de begge har autisme! Vi får hjelp ja. Men ingen har klart å hjelpe til nå. Hi

Har du utsatt skolestart så er det vel allerede et apparat inne ?

mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden):

Har du utsatt skolestart så er det vel allerede et apparat inne ?

Ikke noe er utsatt. Han begynner på skolen neste uke. Frem til da er det bhg 😊 Hi

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Barna dine har ikke autisme bare fordi du ikke klarer å oppdra de...

Anonymkode: c23c4...951

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ikke noe er utsatt. Han begynner på skolen neste uke. Frem til da er det bhg 😊 Hi

Ah. Trodde det var slik at bhg oppførte fra juli for de som starter skole.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det som kan være lurt er å fortelle dem hva som skal skje, og hvordan det skal gjøres- før det skjer. Du kan også få den som skal vente utenfor badet til å gjøre noe/ finne på noe imens. Men forberedelser er viktig! Da vet de hva som skal gjøres og hva som forventes. 

Endret av ReneRene

Jeg ville øvd på dette på kveldstid. Når kveldsstellet skal tas så sier du til femåringen at nå skal dere øve på at hun venter utenfor badet mens du og bror er der inne. Sett en krakk el. i nærheten av døra. Legg ei bok eller noe å distrahere henne med og øv på å sitte aleine der. Om hun sitter fint og ikke hyler så roser du gjennom døra eller åpner en sprekk og skryter av hvor flink hun er til å sitte uten å se dere og bare høre dere. Om hun hyler så gløtter du på døra og minner henne på at dere er rett i nærheten. Det er ingenting å øve på for han på 6,5. Det er helt normalt å ville ha privatliv på badet. 

Du burde begynt å oppdra ungene for seks år siden, og latt det være en kontinuerlig prosess, men nå står du midt oppi dette, og ja, du gjorde riktig. Nå må du stå i det! Vær konsekvent! Sett grenser, vis at det faktisk er de voksne som må bestemme ganske mange ting.

Hvordan er ungene dine når de "går i lås"? 

Anonymkode: 00588...10c

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er han i barnehage og ikke på sfo så gan kan bli kjent med nye klassekamerater? Og når han skal begynne på skolen og er såpass gammel må du virkelig få opp farten med å lære ham opp. Han må kunne gå på do og kle på seg uten deg!

Anonymkode: 324a6...d7b

Hvis det er sånn at du har hatt dem på badet samtidig da de var små, så er det ganske vanlig at de låser seg litt når det er slutt på det. Jeg gjorde det samme med mine fordi jeg ikke kunne la en være alene mens jeg stelte den andre. Sluttet så klart med det etterhvert.

Fortell den du hjelper først at nå lukker vi døren til badet fordi du skal stelle deg, etterpå lukker jeg døren når xx skal stelle seg og motsatt. Skriker og hyler de, så overse det. Og ikke la dem sitte utenfor døren til badet, men i stuen eller noe. Og så burde vel eldste være på SFO, ikke barnehage nå?

Anonymkode: 69b05...ca7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...