Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #26 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke tidligere enn andre. Sønnen din er helt normal, HI. Som ungdommene i huset her alltid har sagt, de ungdommene som er «normale» har drukket da de var 16. De som ikke helt «henger med» og er på utsiden har ikke. Anonymkode: 13ece...d10 ?? Har motsatt inntrykk her jeg bor. De som drikker tidlig (ja, 16 år er tidlig, grunnskolealder) er ofte de som ikke er aktive på fritiden med idrett/andre ting, og ikke har så veldig gode skoleresutater, samt dessverre kommer fra ressurssvake hjem. Anonymkode: ba15b...4fd
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #27 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): ?? Har motsatt inntrykk her jeg bor. De som drikker tidlig (ja, 16 år er tidlig, grunnskolealder) er ofte de som ikke er aktive på fritiden med idrett/andre ting, og ikke har så veldig gode skoleresutater, samt dessverre kommer fra ressurssvake hjem. Anonymkode: ba15b...4fd Her er det sånn at de du skisserer gjerne startet i 12-13 årsalder. DET er tidlig! Min sønn og hans kamerater er oppegående ungdom som har fritidsaktiviteter og gode karakterer på skolen. De kommer fra gode hjem med fine foreldre. Anonymkode: 8747b...786
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #28 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Du sier til meg at jeg ga han drikke. Det har jeg ikke gjort. At du mener det er nesten det samme er nå en ting, men å påberope at jeg har gitt han alkohol er noe helt annet. Jeg vil heller at han er ærlig med meg enn at han går bak ryggen min. Men vi kan snakke om det når du selv står i den situasjonen Anonymkode: 8747b...786 Nei, du avtalte med en annen at de skulle gjøre det. Da slapp du jo skylden om noe skulle skje. Jeg har selv en datter på 16 hvor far har gjort akkurat det samme. Hun er bare forvirret av det hele. Hun sier også at man selvsagt ikke tør drikke mye sammen med foreldre, så det hjelper ikke noe. Hun er også veldig klar over at hun ikke får lov å drikke, men hvis det skulle skje, så kam hun alltid ringe meg. Har ikke vært på fest enda, men hun har hatt en uåpnet øl på rommet sitt hos far. Og det spesielle med det er jo at far stadig finner ting som snusbokser, vape og øk på rommet hennes der hun bor annenhver helg, mens jeg aldri finner noe… Anonymkode: 96bb4...4e4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #29 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, du avtalte med en annen at de skulle gjøre det. Da slapp du jo skylden om noe skulle skje. Jeg har selv en datter på 16 hvor far har gjort akkurat det samme. Hun er bare forvirret av det hele. Hun sier også at man selvsagt ikke tør drikke mye sammen med foreldre, så det hjelper ikke noe. Hun er også veldig klar over at hun ikke får lov å drikke, men hvis det skulle skje, så kam hun alltid ringe meg. Har ikke vært på fest enda, men hun har hatt en uåpnet øl på rommet sitt hos far. Og det spesielle med det er jo at far stadig finner ting som snusbokser, vape og øk på rommet hennes der hun bor annenhver helg, mens jeg aldri finner noe… Anonymkode: 96bb4...4e4 Njei, du tar fortsatt feil. Det var planlagt at de skulle drikke litt. Det var en fest hos en kamerat i klassen, hos en familie vi kjenner godt. JEG har ikke planlagt med noen andre at de skulle gi han drikke. Du leser hva du selv ønsker her tror jeg. Jeg fikk vite i etterkant hvor de fikk drikke fra, og det var ikke fra noen foreldre. Han spurte om å overnatte der, jeg sa nei. Han sendte meg melding om hva han hadde forsøkt å drikke. Totalt ble det 2.5 cider. Han vet han ikke fikk lov, men han vet også at han ikke trengte å skjule noe. Resultatet av at han holdt seg til 2.5 cider den kvelden ble at han ikke var invitert på neste fest fordi han var for kjedelig. Og det syns han var helt okey. Anonymkode: 8747b...786
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #30 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Njei, du tar fortsatt feil. Det var planlagt at de skulle drikke litt. Det var en fest hos en kamerat i klassen, hos en familie vi kjenner godt. JEG har ikke planlagt med noen andre at de skulle gi han drikke. Du leser hva du selv ønsker her tror jeg. Jeg fikk vite i etterkant hvor de fikk drikke fra, og det var ikke fra noen foreldre. Han spurte om å overnatte der, jeg sa nei. Han sendte meg melding om hva han hadde forsøkt å drikke. Totalt ble det 2.5 cider. Han vet han ikke fikk lov, men han vet også at han ikke trengte å skjule noe. Resultatet av at han holdt seg til 2.5 cider den kvelden ble at han ikke var invitert på neste fest fordi han var for kjedelig. Og det syns han var helt okey. Anonymkode: 8747b...786 Når du skriver «det var planlagt og i kontrollerte former hos noen vi kjenner godt», så ja, da antar jeg så klart at du visste om det på forhånd Anonymkode: 96bb4...4e4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #31 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): ?? Har motsatt inntrykk her jeg bor. De som drikker tidlig (ja, 16 år er tidlig, grunnskolealder) er ofte de som ikke er aktive på fritiden med idrett/andre ting, og ikke har så veldig gode skoleresutater, samt dessverre kommer fra ressurssvake hjem. Anonymkode: ba15b...4fd Da er det motsatt her vi bor. De som er flinke i idrett, på skolen og har mange venner har vært på en fest når de er 16 år. De som ikke er så «populære» har ikke det. Anonymkode: 13ece...d10
Sommerkroppen 2029 Skrevet 10. august 2023 #32 Skrevet 10. august 2023 (endret) Anonym bruker skrev (54 minutter siden): ?? Har motsatt inntrykk her jeg bor. De som drikker tidlig (ja, 16 år er tidlig, grunnskolealder) er ofte de som ikke er aktive på fritiden med idrett/andre ting, og ikke har så veldig gode skoleresutater, samt dessverre kommer fra ressurssvake hjem. Anonymkode: ba15b...4fd 16 år er videregående-alder. Slett ikke unormalt at de da begynner å gå på fest. Jeg synes du tar feil at dette kun er ressurssvake ungdom med dårlige skoleresultater som gjør det. Utrolig stigmatiserende og dømmende antakelse av deg. Endret 10. august 2023 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #33 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Når du skriver «det var planlagt og i kontrollerte former hos noen vi kjenner godt», så ja, da antar jeg så klart at du visste om det på forhånd Anonymkode: 96bb4...4e4 Ja jeg visste om det. Jeg ga han ikke alkohol. Jeg avtalte heller ikke med noen at de skulle gi han det Anonymkode: 8747b...786
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #34 Skrevet 10. august 2023 Her er jeg enig med mannen din! Dette er ungdommer på full fart inn i voksenlivet, man må tørre å gi litt slipp og la ungdommen få teste litt grenser. Jeg ville tatt en prat med 16 åringen om egne grenser rundt alkohol og narkotika ( det har blir ganske vanlig å bruke narkotika på vgs) at man må passe på hverandre, hva man evt gjør ved en overdose eller om en venn blir overstadig beruset). At det skal respekteres at noen sier nei! Aldri sitte på med noen som er påvirket.. Jeg tror man kommer lenger med dialog enn kjeft… Og om det verste de gjør er å smugdrikke litt rusbrus og øl, tenker jeg man er heldig, for de kunne ha gjort ting som er mye verre! Anonymkode: c4527...700
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #35 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): ?? Har motsatt inntrykk her jeg bor. De som drikker tidlig (ja, 16 år er tidlig, grunnskolealder) er ofte de som ikke er aktive på fritiden med idrett/andre ting, og ikke har så veldig gode skoleresutater, samt dessverre kommer fra ressurssvake hjem. Anonymkode: ba15b...4fd Her er det ikke sånn. Datteren min spiller håndball, og de med foreldre som har mye penger og snakker mest om oppdragelse er de som har døtre som reiser rett fra kamp til fest. Jeg underviser også konfirmanter, og minst 50% av dem har drukket alkohol. Og ingen av disse er flaue over å si det eller snakke om det. Så med de som ikke tør si det, så er det enda fler. Og alle fra forskjellige hjem. Forskjellen er at de som kommer fra ressurssterke hjem skaffer seg alkohol fra foreldre (stjeler) fordi de alltid har det i hus, og de fra ressurssvake hjem får søsken eller noen andre de kjenner over 18 til å kjøpe. Anonymkode: 96bb4...4e4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #36 Skrevet 10. august 2023 Dette er på ingen måte ressurssvak ungdom. De driver med idrett og musikk, og de fleste skal inn på studiespes til høsten og ta videre utdanning. Vi har pratet godt i lag i dag, og har hatt en god dialog. takk for alle innspill:-) Anonymkode: c5080...cf9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #37 Skrevet 10. august 2023 Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden): 16 år er videregående-alder. Slett ikke unormalt at de da begynner å gå på fest. Jeg synes du tar feil at dette kun er ressurssvake ungdom med dårlige skoleresultater som gjør det. Utrolig stigmatiserende og dømmende antakelse av deg. Videregående og ungdomsskolen er to forskjellige ting mener jeg. At mange begynner å drikke på videregående er ganske normalt, men ungdomsskolen er tidlig mener jeg. Igjen, noen fyller år i januar, andre i desember. Anonymkode: ba15b...4fd
Sommerkroppen 2029 Skrevet 10. august 2023 #38 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Videregående og ungdomsskolen er to forskjellige ting mener jeg. At mange begynner å drikke på videregående er ganske normalt, men ungdomsskolen er tidlig mener jeg. Igjen, noen fyller år i januar, andre i desember. Anonymkode: ba15b...4fd Joda men i skiftet der er det slett ikke uvanlig at mange begynner å bli nyskjerrige på dette med alkohol og fest.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #39 Skrevet 10. august 2023 Her synes jeg flere var stigmatiserende. Det er forøvrig interessant at noen påstår at de som ikke er populære/er utenfor, ikke drikker tidlig og at det er greit å si dette, men når andre sier at det er de som er ressurssvake som drikker så er det plutselig stigmatiserende. Det er også interessant at noen setter likhetstrekk mellom fest og alkohol. Ungdom kan fint gå på fest uten å drikke, også selv om andre drikker og de selv ikke gjør det. Det som er den store forskjellen på de ressurssvake og de ressurssterke er at de ressurssvake er full mer åpenlyst og kan på en festdag stå i finstasen og kaste opp (f.eks. midt på 17. mai og gjerne ned i ungdomsskolealder). Selv om alle kan gå på en smell, prøver denne gruppen mindre å skjule det enn det andre gjerne gjør. I andre enden finner man rike ungdom som ruser seg på helt andre ting enn alkohol. Her vi bor er det veldig delt. Noen drikker tidlig, mens andre er mye mer måteholden. Årsaken til måteholdenhet/avholds til 18 er mange. I miljøene til mine er det noen som drar på fest hver helg og som startet å drikke i slutten av ungdomsskolen/starten på videregående. Disse er i mindretall. For den største gruppen er ikke alkohol viktig. Noen har smakt, men de fleste venter til de er 18. De går på fester sammen med de som drikker, uten å drikke selv, og de finner på andre ting som kino, bowling etc. innimellom siden fest/det å drikke seg full ikke er det dominerende. De aksepterer hverandre og har det veldig kjekt sammen. Ingen holdes utenfor. Jeg synes det er mange flere ungdommer som venter med å drikke til de er 18 nå enn det var da jeg var på samme alder. Og ja - vi vet om om ungdommen drikker fordi her er store avstander uten kollektivtransport på kveld/natt og da er det alltid noen foreldre som henter (vi fyller opp bilen så vi bytter på det). Og om noen skulle si at det er forskjell på by og bygd så er det her en god miks. Noen bor i by/bydel, mens andre bor i distriktene (derfor de store avstandene når de skal på fest hos hverandre) Anonymkode: a42dd...9e9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #40 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Her synes jeg flere var stigmatiserende. Det er forøvrig interessant at noen påstår at de som ikke er populære/er utenfor, ikke drikker tidlig og at det er greit å si dette, men når andre sier at det er de som er ressurssvake som drikker så er det plutselig stigmatiserende. Det er også interessant at noen setter likhetstrekk mellom fest og alkohol. Ungdom kan fint gå på fest uten å drikke, også selv om andre drikker og de selv ikke gjør det. Det som er den store forskjellen på de ressurssvake og de ressurssterke er at de ressurssvake er full mer åpenlyst og kan på en festdag stå i finstasen og kaste opp (f.eks. midt på 17. mai og gjerne ned i ungdomsskolealder). Selv om alle kan gå på en smell, prøver denne gruppen mindre å skjule det enn det andre gjerne gjør. I andre enden finner man rike ungdom som ruser seg på helt andre ting enn alkohol. Her vi bor er det veldig delt. Noen drikker tidlig, mens andre er mye mer måteholden. Årsaken til måteholdenhet/avholds til 18 er mange. I miljøene til mine er det noen som drar på fest hver helg og som startet å drikke i slutten av ungdomsskolen/starten på videregående. Disse er i mindretall. For den største gruppen er ikke alkohol viktig. Noen har smakt, men de fleste venter til de er 18. De går på fester sammen med de som drikker, uten å drikke selv, og de finner på andre ting som kino, bowling etc. innimellom siden fest/det å drikke seg full ikke er det dominerende. De aksepterer hverandre og har det veldig kjekt sammen. Ingen holdes utenfor. Jeg synes det er mange flere ungdommer som venter med å drikke til de er 18 nå enn det var da jeg var på samme alder. Og ja - vi vet om om ungdommen drikker fordi her er store avstander uten kollektivtransport på kveld/natt og da er det alltid noen foreldre som henter (vi fyller opp bilen så vi bytter på det). Og om noen skulle si at det er forskjell på by og bygd så er det her en god miks. Noen bor i by/bydel, mens andre bor i distriktene (derfor de store avstandene når de skal på fest hos hverandre) Anonymkode: a42dd...9e9 Bra skrevet. Er nok store forskjeller fra sted til sted når mange begynner og drikke, og hvilke miljøer de tilhører. Anonymkode: ba15b...4fd
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #41 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da er det motsatt her vi bor. De som er flinke i idrett, på skolen og har mange venner har vært på en fest når de er 16 år. De som ikke er så «populære» har ikke det. Anonymkode: 13ece...d10 For en ungdomsskolediskusjon De som er populære de gjør sånn og sånn. De andre er ikke populære og er de unormale. 🤮🤮🤮 Anonymkode: 2ea61...d2a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #42 Skrevet 10. august 2023 Dette hadde jeg ikke reagert på i det hele tatt. Helt normal ungdom. Er det bedre at de drikker i grøfta et sted? Anonymkode: 91ba7...fdd
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #43 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): For en ungdomsskolediskusjon De som er populære de gjør sånn og sånn. De andre er ikke populære og er de unormale. 🤮🤮🤮 Anonymkode: 2ea61...d2a Det var politiet sine egne ord. De tok det opp som et tegn på utenforskap faktisk, at elever ikke blir bedt på fest, bare sitter hjemme og gamer osv. Anonymkode: 13ece...d10
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #44 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det var politiet sine egne ord. De tok det opp som et tegn på utenforskap faktisk, at elever ikke blir bedt på fest, bare sitter hjemme og gamer osv. Anonymkode: 13ece...d10 Du årsaksforklarer det i feil retning. Det er ikke slik at de som ikke drikker er de upopulære og at de ikke drikker fordi de ikke inviteres på fest. Men noen av de som ikke drikker, kan gjøre dette fordi de er utenfor og ikke inviteres på fest. Det er derfor viktig å følge med slik at man kan fange opp utenforskap. Om man ser på en enkelt ungdom kan man f.eks. oppdage at akkurat denne ungdommen ikke drikker fordi vedkommende er utenfor. Men å deretter tro at ungdom som ikke drikker gjør dette fordi de er upopulære blir å trekke linjer man ikke har dekning for. I tillegg snakker man ned en hel gruppe ungdom som selv velger å ikke drikke av andre årsaker og med slike feiltolkninger kan man dermed bidra til drikkepress. Anonymkode: a42dd...9e9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #45 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du årsaksforklarer det i feil retning. Det er ikke slik at de som ikke drikker er de upopulære og at de ikke drikker fordi de ikke inviteres på fest. Men noen av de som ikke drikker, kan gjøre dette fordi de er utenfor og ikke inviteres på fest. Det er derfor viktig å følge med slik at man kan fange opp utenforskap. Om man ser på en enkelt ungdom kan man f.eks. oppdage at akkurat denne ungdommen ikke drikker fordi vedkommende er utenfor. Men å deretter tro at ungdom som ikke drikker gjør dette fordi de er upopulære blir å trekke linjer man ikke har dekning for. I tillegg snakker man ned en hel gruppe ungdom som selv velger å ikke drikke av andre årsaker og med slike feiltolkninger kan man dermed bidra til drikkepress. Anonymkode: a42dd...9e9 "snakke ned" som i å tilskrive dette til en handling fordi man ikke har et valg, snarere enn å tro at noen ungdom selv kan velge bort alkohol, og ikke som i betydningen at ungdom som er utenfor har mindre verdi for det har de selvsagt ikke. Anonymkode: a42dd...9e9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #46 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Dette er helt normalt, og reaksjonen fra deg var helt innenfor. Vi vet at de begynner å smake litt alkohol på denne tiden, men vi skal ikke si det er greit og vi skal gjøre det litt kronglete og vanskelig for dem. Jeg hadde gjort som deg, sendt de hjem, men ikke laget noe mer ståhei ut av det. At han ikke får ha venner der etter ti på kvelden på en stund, og vite at mamma plutselig kan stå i døra og sjekke er en grei reaksjon Anonymkode: 576d7...63d Enig. Anonymkode: 123a8...491
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #47 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Her synes jeg flere var stigmatiserende. Det er forøvrig interessant at noen påstår at de som ikke er populære/er utenfor, ikke drikker tidlig og at det er greit å si dette, men når andre sier at det er de som er ressurssvake som drikker så er det plutselig stigmatiserende. Det er også interessant at noen setter likhetstrekk mellom fest og alkohol. Ungdom kan fint gå på fest uten å drikke, også selv om andre drikker og de selv ikke gjør det. Det som er den store forskjellen på de ressurssvake og de ressurssterke er at de ressurssvake er full mer åpenlyst og kan på en festdag stå i finstasen og kaste opp (f.eks. midt på 17. mai og gjerne ned i ungdomsskolealder). Selv om alle kan gå på en smell, prøver denne gruppen mindre å skjule det enn det andre gjerne gjør. I andre enden finner man rike ungdom som ruser seg på helt andre ting enn alkohol. Her vi bor er det veldig delt. Noen drikker tidlig, mens andre er mye mer måteholden. Årsaken til måteholdenhet/avholds til 18 er mange. I miljøene til mine er det noen som drar på fest hver helg og som startet å drikke i slutten av ungdomsskolen/starten på videregående. Disse er i mindretall. For den største gruppen er ikke alkohol viktig. Noen har smakt, men de fleste venter til de er 18. De går på fester sammen med de som drikker, uten å drikke selv, og de finner på andre ting som kino, bowling etc. innimellom siden fest/det å drikke seg full ikke er det dominerende. De aksepterer hverandre og har det veldig kjekt sammen. Ingen holdes utenfor. Jeg synes det er mange flere ungdommer som venter med å drikke til de er 18 nå enn det var da jeg var på samme alder. Og ja - vi vet om om ungdommen drikker fordi her er store avstander uten kollektivtransport på kveld/natt og da er det alltid noen foreldre som henter (vi fyller opp bilen så vi bytter på det). Og om noen skulle si at det er forskjell på by og bygd så er det her en god miks. Noen bor i by/bydel, mens andre bor i distriktene (derfor de store avstandene når de skal på fest hos hverandre) Anonymkode: a42dd...9e9 Du har ikke forstått hva ressurssterk betyr. Det betyr ikke å ha familie med penger Anonymkode: 123a8...491
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #48 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Du har ikke forstått hva ressurssterk betyr. Det betyr ikke å ha familie med penger Anonymkode: 123a8...491 Jeg hva ressurssterk betyr, men jeg ser det kan se ut som jeg blander da jeg skriver om både ressurssterke og økonomi i samme innlegg. Det jeg mente er at også ungdom i rike familier viser seg ruset, men da gjerne på andre stoffer enn alkohol. Det kan virke mindre rølpete, men i rike bydeler er rus (også i skoletiden) utbredt og et ganske stort problem. Selv om ressurssterk i mine øyne handler mest om indre ressurser og nettverk, vil god økonomi hjelpe på om familien kommer i en situasjon hvor det er viktig å være ressurssterk. Med en god økonomi har man gjerne flere muligheter. Anonymkode: a42dd...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå