Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Vi bor på et lite småbruk, og har er anneks guttungen på 16 har fått innrede som et ungdomsrom med tv, bordtennis +++. her bruker kompisgjengen å samles, og i dag skulle vi legge oss og jeg skulle bare gi beskjed (vanligvis sitter vi oppe, men er begynt på jobb). I dag var det kommet 3-4 jenter, slik de var rundt 10 stykker, og musikken var på full guffe + det ble drukket alkohol (smirnoff og øl). Jeg ble dritsur, og sendte dem hjem. Mannen mente det var strengt. hva ville dere gjort? Nye problemstillinger med ungdommer i hus…🙄 Anonymkode: c5080...cf9
ReneRene Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Hadde du enda hatt ungdommen i hus 🙃 Selvfølgelig sender du hjem unger som drikker alkohol. Det ble vel en oppvekker for dere da- at dere ikke kan ha full tillit til gutten. Da må dere ha regler som tar det i betraktning.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 ReneRene skrev (Akkurat nå): Hadde du enda hatt ungdommen i hus 🙃 Selvfølgelig sender du hjem unger som drikker alkohol. Det ble vel en oppvekker for dere da- at dere ikke kan ha full tillit til gutten. Da må dere ha regler som tar det i betraktning. Selvsagt blir det konsekvenser Anonymkode: c5080...cf9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt blir det konsekvenser Anonymkode: c5080...cf9 Konsekvenser? Konsekvensen er at vennene måtte gå hjem. Alt annet blir straff. Noe som selvsagt er både fortjent og nødvendig. Anonymkode: e5a2c...f3c
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Konsekvenser? Konsekvensen er at vennene måtte gå hjem. Alt annet blir straff. Noe som selvsagt er både fortjent og nødvendig. Anonymkode: e5a2c...f3c Tja, jeg vil si at husarrest ville vært straff, men at han feks ikke får ha besøk der etter ti i helgene, vil være en konsekvens da han ikke viser vi kan stole på ham. Det er en naturlig reaksjon på handlingen. Men samme det - følger får det, uansett om det kalles straff eller konsekvens. Anonymkode: c5080...cf9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Vi bor på et lite småbruk, og har er anneks guttungen på 16 har fått innrede som et ungdomsrom med tv, bordtennis +++. her bruker kompisgjengen å samles, og i dag skulle vi legge oss og jeg skulle bare gi beskjed (vanligvis sitter vi oppe, men er begynt på jobb). I dag var det kommet 3-4 jenter, slik de var rundt 10 stykker, og musikken var på full guffe + det ble drukket alkohol (smirnoff og øl). Jeg ble dritsur, og sendte dem hjem. Mannen mente det var strengt. hva ville dere gjort? Nye problemstillinger med ungdommer i hus…🙄 Anonymkode: c5080...cf9 Altfor strengt. Anonymkode: 96e55...83b
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Konsekvenser? Konsekvensen er at vennene måtte gå hjem. Alt annet blir straff. Noe som selvsagt er både fortjent og nødvendig. Anonymkode: e5a2c...f3c Jepp Anonymkode: b0293...de3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 Fader jeg er glad vår 16 åring ikke holder på slik. Det er tidlig! Anonymkode: 63574...d14
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Fader jeg er glad vår 16 åring ikke holder på slik. Det er tidlig! Anonymkode: 63574...d14 Sikkert veldig hjelpsom kommentar. Anonymkode: 0e568...2d6
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Altfor strengt. Anonymkode: 96e55...83b Det er alt for strengt å sende folk hjem når de er under 18 og drikker? Selvsagt er ikke det for strengt. I tillegg burde hi varsler foreldrene det gjelder. Hadde lin unge vært der og drukket, ville jeg ha visst det. Jeg vill hatt en alvorlig prat med sønnen, og sagt at neste gang ville det være slutt på at han kunne ha besøk etter at dere har lagt dere. Hvis det da var fare for at han dra ut i stedet, ville neste steg være at han måtte være inne i huset når dere tok kvelden. Anonymkode: abdfd...b1d
amandine Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 Helt uaktuelt å holde hus for 16-åringer som drikker, jeg hadde også sendt dem hjem. Og sønnen hadde måttet forvente en periode med mer kontroll på grenser og oppfølging av besøk i annekset. Han har vært fullstendig klar over at det han har invitert til ikke hadde vært bifalt av foreldrene, så det er en pris han må betale.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 Du har en 16-åring som er helt i rute. Det er en veldig vanlig alder å prøve ut grenser for fest og alkohol. Og du gjorde det helt riktige. Vi foreldre skal ikke godta dette åpenlyst (selv om det er helt vanlig). Bra at du sa fra at det ikke var greit og sendte dem hjem. Jeg ville også tatt en alvorsprat med sønnen i etterkant. Og kanskje en telefon til noen flere foreldre. Jeg har litt vansker med å forstå mannen din. Tenker han at festen bare skulle fortsatt? Vel vitende om at de drakk? Det synes jeg er uansvarlig og hadde jeg visst at det var holdningen hos foreldrene hadde jeg ikke vært så glad for at ungdommen min hang i det huset. Og på den måten ville det kanskje slått tilbake på sønnen med de «kule» foreldrene, hvis foreldre kvier seg for å la barna være der. Anonymkode: a2ee3...1d8
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 Takk for svar, alle. Mannen er fra et hjem med veldig liberalt syn på alkohol, han mente at når de først var der, så kunne de sitte der litt til så lenge de sluttet å drikke. Jeg på min side mente at vi ikke kan tillate dem dette. Jeg kjenner det var helt rett å gjøre dette, og kjenner jeg står inne for avgjørelsen i dag. Det skal ikke være en festbule for ungdommen i bygda! Anonymkode: c5080...cf9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #14 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fader jeg er glad vår 16 åring ikke holder på slik. Det er tidlig! Anonymkode: 63574...d14 nei det er ikke tidlig, det er faktisk helt normalt. Anonymkode: b9905...547
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #15 Skrevet 10. august 2023 Dette er helt normalt, og reaksjonen fra deg var helt innenfor. Vi vet at de begynner å smake litt alkohol på denne tiden, men vi skal ikke si det er greit og vi skal gjøre det litt kronglete og vanskelig for dem. Jeg hadde gjort som deg, sendt de hjem, men ikke laget noe mer ståhei ut av det. At han ikke får ha venner der etter ti på kvelden på en stund, og vite at mamma plutselig kan stå i døra og sjekke er en grei reaksjon Anonymkode: 576d7...63d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #16 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fader jeg er glad vår 16 åring ikke holder på slik. Det er tidlig! Anonymkode: 63574...d14 Det er ikke tidligere enn andre. Sønnen din er helt normal, HI. Som ungdommene i huset her alltid har sagt, de ungdommene som er «normale» har drukket da de var 16. De som ikke helt «henger med» og er på utsiden har ikke. Anonymkode: 13ece...d10
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #17 Skrevet 10. august 2023 Syns det var helt greit. Jeg har selv en som snart er 16, han smakte alkohol for første gang i sommer. Det var planlagt, og i kontrollerte former hjemme hos en vi kjenner godt (fra barnehagen) Klare retningslinjer på hva som er greit og ikke, og god kommunikasjon. Det kom vi langt med. Jeg sa "du får ikke lov å drikke, men hvis du gjør det, IKKE drikk sprit og shot". Han drakk ett par cider, smakte på en øl og sykla hjem. Syns du reagerte helt greit. Det er deres hus, dere bestemmer. Anonymkode: 8747b...786
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #18 Skrevet 10. august 2023 Helt ok å sende hjem altså. Men brudd på tillit en gang bør ikke innebære strengeste straff. Det bør være ved brudd på tillit flere ganger. Hva hvis der likevel skjer igjen? Hva skal du utvide straffen med? Tvinge han til å være Viggo hver dag etter skole? Anonymkode: 96bb4...4e4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #19 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Syns det var helt greit. Jeg har selv en som snart er 16, han smakte alkohol for første gang i sommer. Det var planlagt, og i kontrollerte former hjemme hos en vi kjenner godt (fra barnehagen) Klare retningslinjer på hva som er greit og ikke, og god kommunikasjon. Det kom vi langt med. Jeg sa "du får ikke lov å drikke, men hvis du gjør det, IKKE drikk sprit og shot". Han drakk ett par cider, smakte på en øl og sykla hjem. Syns du reagerte helt greit. Det er deres hus, dere bestemmer. Anonymkode: 8747b...786 Dette er bare så feil! «Du får ikke lov å drikke, men her er en øl!» Anonymkode: 96bb4...4e4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #20 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Dette er bare så feil! «Du får ikke lov å drikke, men her er en øl!» Anonymkode: 96bb4...4e4 Hvor sto det at jeg ga han øl? Anonymkode: 8747b...786
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #21 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvor sto det at jeg ga han øl? Anonymkode: 8747b...786 Beklager. Cider Anonymkode: 96bb4...4e4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #22 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Beklager. Cider Anonymkode: 96bb4...4e4 Hvor sto det at jeg har gitt han cider? Anonymkode: 8747b...786
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #23 Skrevet 10. august 2023 Det er ikke så tidlig, helt normalt noen steder. De finner vel bare ett nytt sted . Men jeg skjønner reaksjonen din, jeg hadde gjort det samme, hadde ikke tillatt at mindreårige drakk i mitt hus, ville ikke hatt ansvaret for det. Anonymkode: 6f498...2b9
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #24 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hvor sto det at jeg har gitt han cider? Anonymkode: 8747b...786 Du planla sammen med andre at han fikk lov å drikke. Altså du ga full tillatelse. Det er nesten det samme Anonymkode: 96bb4...4e4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2023 #25 Skrevet 10. august 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Du planla sammen med andre at han fikk lov å drikke. Altså du ga full tillatelse. Det er nesten det samme Anonymkode: 96bb4...4e4 Du sier til meg at jeg ga han drikke. Det har jeg ikke gjort. At du mener det er nesten det samme er nå en ting, men å påberope at jeg har gitt han alkohol er noe helt annet. Jeg vil heller at han er ærlig med meg enn at han går bak ryggen min. Men vi kan snakke om det når du selv står i den situasjonen Anonymkode: 8747b...786
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå