Gå til innhold

Dere som går til psykomotorisk fysioterapeut

Anbefalte innlegg

Hvordan er behandlingen og hva gjør dere på timene? Gjør dere øvelser og trening eller mest snakking? Hva slags øvelser gjør dere? Blir dere massert? Hva slags massasje og må man kle av seg eller er det utenpå klær? Synes dere behandlingen er nyttig?

Anonymkode: feff3...60d

Fortsetter under...

Hadde opplegg gjennom fmr (fysikalsk medisin og rehabilitering) med psykomotorisk fysio og psykolog. Hos fysio var det mykje fokus på avspenning, kontakt med underlaget, pust, bevegelse, korleis sitte mest mulig skånsomt for kroppen (har kontorjobb)++ Mykje bevisstgjering rett og slett. Ingen massasje, men dette har jo sikkert alt med grunnen at ein er der. Eg var utbrent med mykje muskelspenningar og smerter som følge av det.

Anonymkode: 2cccf...eb9

Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapeut i 10 år. 

De første timene går til å gjøre en grundig kroppsundersøkelse. Da kartlegges bla muskler og pust og hvordan forsvaret ditt jobber. I tillegg til kroppsholdning, smerter  og hvordan kroppen virker og reagerer på ubehag.  Da ser fysioterapeuten hva som ressursene og hva som låser seg og skaper problemer. 

Ut fra dette lages det en individuell plan for behandlingen.

For meg har det handlet mye om å løsne sakte opp muskulatur gjennom massasje. Men noen timer snakker vi bare. Noen timer gjør vi øvelser som trigger vonde følelser og jeg øver på å reagere på en annen måte på de. Andre timer helt andre øvelser. Alt etter behov der og da. 

Anonymkode: 7c38b...a81

Tror ikke det er noen fasit her altså!

Psykomotorisk fysioterapi er jo ment som hjelp til å bli kjent med kroppen din, spenninger, utfordringer og muligheter…

Jeg har gått ca 6mnd og vi gjør litt forskjellig ettersom hvilke utfordringer jeg har den dagen. Aldri massage. 

Lykke til på time! 

Vi starter alltid med å snakke litt om hvordan jeg har det, hvordan kroppen er. Så gjør vi noen øvelser som har til hensikt å strekke, tøye og løse opp forskjellige deler av kroppen og bruke pusten. Etter det behandler hun meg på benken enten i ryggleie eller mageleie med diverse former for massasje og berøring fra føtter til nakke og evt hode og ansikt. Noen ganger ganske forsiktig og lett, andre ganger tar hun dypt i vevet og direkte på ømme muskelfester. 

Anonymkode: feff3...60d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...