Gå til innhold

Dere med hormonspiral...

Anbefalte innlegg

Hvordan syns dere det fungerer mtp smerter, blødninger eller andre bieffekter? 

Jeg satt inn spiral i midten av juni og ble anvefalt det av gynekologen pga mine ekstreme menssmerter. Mannen min er sterilisert, så jeg trengte i utgangspunktet ikke prevensjon. 

Har nå i nesten 2 mnd blødd hver eneste dag etter innsetting, er konstant sulten og har stadig "kynnere".

Gynekologen tok ultralyd både før og etter innsetting, så den skal sitte riktig. 

Anonymkode: ca555...238

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442057-dere-med-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gangen hadde jeg blødninger og murringer lenge, sikkert i omtrent 7-9 uker. Akkurat lenge nok til at jeg ville gi opp, men så stoppet det plutselig. Etter det fikk jeg en minimal blødning ved hver menstruasjon, og i høyden bitte litt murringer. Før dette blødde jeg som en foss og hadde så store smerter at jeg ofte måtte være hjemme fra jobb en dag, så stor forskjell! Jeg husker ikke helt ang sult og sånt, men jeg tror ikke det var en utfordring. 

Nå har jeg ikke spiral lenger, men har fått gjennomført en operasjon som omtrent har fjernet både blødninger og smerter.

Anonymkode: 86ed2...436

Jeg har hatt hormonspiral i mange år, synes det har fungert fint bortsett fra at jeg har vært redd for at det har påvirket humøret mitt. Jeg har hatt mange depresjoner og tok derfor ut spiralen i 2014 og gikk uten i to år, men det er vanskelig å si om det var det eller andre endringer i livet som gjorde humøret bedre.

Har ikke kunnet finne noen sammenheng mellom spiral og vekt opp/nedgang. 

Jeg hadde Mirena i de siste fem årene (også med depresjoner), men fikk det mye bedre i den perioden selv om spiralen satt i. Skiftet til ny spiral i februar, Kyleena, og det har gått helt strålende - ingen smerter og null blødninger etter de første to dagene. Den har færre hormoner og humøret mitt har vært på topp siden da (men det skyldes nok mest ny jobbsituasjon og ny kjæreste - sexlysten er også upåklagelig, noe jeg følte at Mirena påvirket, men igjen - det skyldes nok mest den nye kjæresten) 😄

Anonymkode: 3e890...a1a

Jeg hadde like mye bivirkninger på hormonspiral som på andre hormonpreparater, jeg tåler det ikke rett og slett.

Smerter, kviser, migrene, soppinnfeksjoner osv. I tillegg var det vondt, nederst i korsryggen og nærmest en slags nedpress inni underlivet. Jeg klagde og ville gi opp, men legen mente jeg ikke kunne gi opp før det var gått tre mnd, for noen trenger såpass med innkjøringstid.

Omtrent på dagen 3 mnd etter innsett var jeg hos gynekologen for å fjerne "djevelskapet". Da hang den nærmest nederst i livmoren og var på vei ut, kroppen min var i ferd med å støte den ut.

Gynekologen mente det var umulig å få vondt i korsryggen av den, men jeg har nå vær smertefri siden den ble fjernet.

Så selv om veldig mange har gode erfaringer med den er det ikke absolutt alle som kan ha den. Jeg tåler ikke syntetiske hormoner.

Anonymkode: 85ff6...71b

Blødde svært ofte og uregelmessig i ca 10 måneder. Jeg holdt på å klikke. Men så sluttet det å blø, og jeg har ikke hatt mensen siden 2010 😅 Ingen bivirkninger. Har byttet to ganger siden jeg satt inn første gang, det har ikke hatt noen påvirkning bortsett fra små blødninger ved selve byttet. 

Anonymkode: 901bb...82c

Annonse

Jeg blødde i 6-7 uker og da det sluttet så var det helt slutt på både blødninger og menssmerter. I høyden har jeg litt svak murring en gang i blant uten at jeg kan si for sikkert at det er relatert til syklus. Holdt på å gi opp og be legen om å fjerne den igjen på slutten av de ukene jeg blødde. Det er jeg glad for at jeg ikke gjorde. 

Anonymkode: cb11b...146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...