Gå til innhold

Fjerne livmor? Er det en "smal sak?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det tror jeg er veldig individuelt egentlig. Søstera mi var oppe kort tid etterpå, kjørte bil dagen etter og var i god form. Forsiktig selvfølgelig, med tunge løft og slikt men det gikk veldig bra. 

Jeg fikk infeksjon og ble innlagt igjen etter 14 dager, reoperert 2 ganger på grunn av infeksjonen. Selv den dag i dag så har jeg komplikasjoner, selv om det er over 5 år siden operasjonen. Var sykemeldt i lang tid. Hun jeg lå på samme rom med og som hadde samme operasjon var oppe og gikk mye raskere, og ingen komplikasjoner etterpå. 

Hvis det hadde vært ukomplisert så fikk jeg skissert sykemelding i 2-3 uker og forsiktig med å løfte. Tror også det avhenger av hvilken operasjon som gjennomføres, om det er kikkhull eller ikke. 

LiaLou skrev (10 minutter siden):

Det tror jeg er veldig individuelt egentlig. Søstera mi var oppe kort tid etterpå, kjørte bil dagen etter og var i god form. Forsiktig selvfølgelig, med tunge løft og slikt men det gikk veldig bra. 

Jeg fikk infeksjon og ble innlagt igjen etter 14 dager, reoperert 2 ganger på grunn av infeksjonen. Selv den dag i dag så har jeg komplikasjoner, selv om det er over 5 år siden operasjonen. Var sykemeldt i lang tid. Hun jeg lå på samme rom med og som hadde samme operasjon var oppe og gikk mye raskere, og ingen komplikasjoner etterpå. 

Hvis det hadde vært ukomplisert så fikk jeg skissert sykemelding i 2-3 uker og forsiktig med å løfte. Tror også det avhenger av hvilken operasjon som gjennomføres, om det er kikkhull eller ikke. 

Så leit å lese at du hadde så mye komplikasjoner :(

Anonymkode: e342b...eb7

Ble reinlagt ei uke etter, ny operasjon for å tømme abcess. En uke med antibiotika IV. Helt tappet for energi i flere uker etter utskrivelse. Hadde gjort det igjen, så deilig å slippe mensen tre uker i strekk.

Anonymkode: c4a3c...fb2

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ble reinlagt ei uke etter, ny operasjon for å tømme abcess. En uke med antibiotika IV. Helt tappet for energi i flere uker etter utskrivelse. Hadde gjort det igjen, så deilig å slippe mensen tre uker i strekk.

Anonymkode: c4a3c...fb2

Har ei venninne som fikk alt av komplikasjoner, så er litt skeptisk! Men ja, har blødd i halvannet år, blør vel 5-7 dager hver mnd så må veie fordeler og ulemper selvsagt 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har ei venninne som fikk alt av komplikasjoner, så er litt skeptisk! Men ja, har blødd i halvannet år, blør vel 5-7 dager hver mnd så må veie fordeler og ulemper selvsagt 

Du blør 5-7 dager i måneden? Eller ble det en skrivefeil der?

Det er sjanser for komplikasjoner, og operasjonen er ingen smal sak. Hos meg ble operasjonen større enn forventet da livmor hadde grodd sammen med det meste av organer. Ble på sykehuset i 5 dager, var sykmeldt i 8 uker og det tok ca 3-4 mnd før jeg følte meg «helt som meg selv» igjen.

Men om det var verdt det? Så absolutt!

Anonymkode: 9de7f...151

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

5-7 dager i mnd? Altså en normal menstruasjonssyklus? 

Anonymkode: 8de88...590

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du diskutert andre inngrep før hysterektomi? F.eks svi slimhinner? Det er et mye mindre inngrep som hos noen kan være nok å dempe blødninger.

Anonymkode: b7f48...e97

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Du blør 5-7 dager i måneden? Eller ble det en skrivefeil der?

Det er sjanser for komplikasjoner, og operasjonen er ingen smal sak. Hos meg ble operasjonen større enn forventet da livmor hadde grodd sammen med det meste av organer. Ble på sykehuset i 5 dager, var sykmeldt i 8 uker og det tok ca 3-4 mnd før jeg følte meg «helt som meg selv» igjen.

Men om det var verdt det? Så absolutt!

Herlighet!! 5-7 dager i UKA selvsagt 🙈🙈 en vanlig mens er ingenting å operere for nei 🙈

Så kjedelig opplevelse det må ha vært for deg! Men så godt at det ble bra tilslutt :) 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Har du diskutert andre inngrep før hysterektomi? F.eks svi slimhinner? Det er et mye mindre inngrep som hos noen kan være nok å dempe blødninger.

Anonymkode: b7f48...e97

Det har jeg gjort uten tilfredsstillende resultat. Blødde «vanlig» som forventet etter inngrepet i 2 uker, så blødde jeg konstant i 5 uker før jeg fikk noen tabletter av legen på sykehuset som jeg måtte ta 12 av om dagen i 5 dager samtidig med p-piller for å få kontroll på blødningene. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Herlighet!! 5-7 dager i UKA selvsagt 🙈🙈 en vanlig mens er ingenting å operere for nei 🙈

Så kjedelig opplevelse det må ha vært for deg! Men så godt at det ble bra tilslutt :) 

Regnet med det måtte være noe skrivefeil, ja 😉

Var sånn jeg holdt på også, og har virkelig fått et helt nytt liv etterpå. Jeg brant også vekk slimhinner først og prøvde tabletter for å stoppe blødninger uten effekt.

De månedene etter operasjonen var verdt det likevel, selvom jeg fortsatt får smerter de dagene jeg skal ha «mensen» slipper jeg i det minste å være låst til huset pga blødninger.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Regnet med det måtte være noe skrivefeil, ja 😉

Var sånn jeg holdt på også, og har virkelig fått et helt nytt liv etterpå. Jeg brant også vekk slimhinner først og prøvde tabletter for å stoppe blødninger uten effekt.

De månedene etter operasjonen var verdt det likevel, selvom jeg fortsatt får smerter de dagene jeg skal ha «mensen» slipper jeg i det minste å være låst til huset pga blødninger.

Hehe, ja. Skal ikke klage på en vanlig syklus! :)

Det har hatt effekt nå, med de tablettene og p-piller. Men jeg er snart 40 år, er gift med en sterilisert mann og jeg har ikke superlyst å gå på p-piller i evig tid uten grunn. 

Høres deilig ut!! Jeg har heldigvis ikke så store smerter til vanlig så det skal jeg klare. Men jeg kan ikke bruke tampong av en eller annen grunn, og bruke bind med de massive blødningene er ikke å anses som helt trygt på jobb (på sykehus. I hvitt)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...