Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hvis du syns at å beskrive en ytring som veldig umoden er personangrep, så får du bare syns det. Og nei, martyr har ingenting med dette å gjøre. 

"Slem"? Virkelig?  

Ja. Hun skaper sin egen lidelse, og belaster i tillegg andre med den. Hun kunne jo bare ha stått i valget sitt om å bo der hun bor uten å klandre noen for at hun ikke får besøk og hjelp? 

Fortsetter under...

Lektor Doppler med tillegg skrev (3 minutter siden):

Ja. Hun skaper sin egen lidelse, og belaster i tillegg andre med den. Hun kunne jo bare ha stått i valget sitt om å bo der hun bor uten å klandre noen for at hun ikke får besøk og hjelp? 

Hvor belaster hun andre? 

Klandre? Hun har funnet ut at hun kan betro seg til Ts. Det er hva Ts skriver. Men hun tenker at "stakkars meg som må høre på svigermor sine klager. Jeg haaater martyrer og det er dårlig gjort av henne" 

Right. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (55 minutter siden):

Jeg syns det vitner om stor umodenhet å bruke ord som "hater" i denne sammenheng som voksne mennesker. Dessuten er det ingen relevans til betegnelsen martyr her heller.

Det er korrekt bruk av ordet. Jeg virkelig hater de som gjør seg til martyr og lar det gå ut over meg selv og andre jeg bryr meg om. 

Hvem voksne personer vil flytte inn i en sokkelleilighet? 

Hvilke voksne? Jeg vet om flere som har stor glede av å bo i en sokkelleilighet hos familie. 

Dessuten tror jeg ikke dette handler om at hun ikke får hjelp nok. Det handler om at hun ikke føler at hun har en verdi. Hun er et slikt dere føler dere forpliktet til å ringe og hjelpe med ulike ting. Dere gjør det åpenbart ikke med særlig glede og langt mindre fordi dere ser på henne som en ok person å ha kontakt med. Hun merker selvsagt alt dette, og det er DET som plager henne! 

Nei, når hun holder på som hun gjør så er hun ingen ok person å ha kontakt med. Når hun ikke har disse raptusene sine så har vi det hyggelig. 

Og deg som hun føler for å betro seg til, reagerer som du gjør, og forteller henne at det er dårlig gjort å klage. For du skjønner ikke et plukk av hva som egentlig plager henne! 

Hun betror seg ikke. Dette er fast tjat i nesten alle samtaler og sammenhenger. Hver gang noen avslutter en telefonsamtale eller drar hjem etter et besøk. Det er aldri lenge nok, bra nok, hjelp nok. Hun kan flytte et sted der hun har familie rundt seg 24/7. Det vil hun ikke. Hun vil heller klage. 

Ta med deg kaffe, kake og likør og besøk henne uten noen grunn. Spør om du kan ta en tur bare for å prate fordi du syns at hun er hyggelig selskap. Så får du se.

Men jeg forventer på ingen måte å nå inn med det jeg skriver her. Not at all. 

Fint. For du har ikke fasiten. Jeg har ingen tro på at kake og likør og enda et besøk fikser en adferd som har vært tiltagende i 25-30 år. 

Anonymkode: 810ea...274

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

25- 30 år? 

Det var jo nye opplysninger. 

Istedenfor å være selvrettferdig så kan du faktisk sette deg ned i en time og tenke på hva dere kan ha gjort feil. Hva dere kan ha misset, og hva dere kan gjøre bedre. Jeg tenker også- hvis du var voksen og ville ta dette som en voksen person, så ville du skrevet noe sånt som : Hva kan vi gjøre for at svigermor får det lettere? Hva gjør vi feil som vi kanskje ikke ser? 

DET ville vært å ta henne på alvor istedenfor å gå i offerrollen og tenke at du må utholde så mye. Da kunne du fått reflektert ordentlig og kanskje funnet en løsning. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg syns det vitner om stor umodenhet å bruke ord som "hater" i denne sammenheng som voksne mennesker. Dessuten er det ingen relevans til betegnelsen martyr her heller.

Hvem voksne personer vil flytte inn i en sokkelleilighet? 

Hvem voksne?? Virkelig?

Anonymkode: 01fc3...d5d

ReneRene skrev (3 minutter siden):

25- 30 år? 

Det var jo nye opplysninger. 

Istedenfor å være selvrettferdig så kan du faktisk sette deg ned i en time og tenke på hva dere kan ha gjort feil. Hva dere kan ha misset, og hva dere kan gjøre bedre. Jeg tenker også- hvis du var voksen og ville ta dette som en voksen person, så ville du skrevet noe sånt som : Hva kan vi gjøre for at svigermor får det lettere? Hva gjør vi feil som vi kanskje ikke ser? 

DET ville vært å ta henne på alvor istedenfor å gå i offerrollen og tenke at du må utholde så mye. Da kunne du fått reflektert ordentlig og kanskje funnet en løsning. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk for et godt svar. Nei, hun har det sikkert ikke så greit, men hun har vært slik mer eller mindre i alle årene jeg har kjent henne. Det har bare dratt seg på med økende alder og skrøpelighet. Det er aldri nok. Det er det som sliter på oss som er familie (til deg som lurte på mannen min: Vi ringer litt annenhver gang for å ikke slites helt ut). Om vi er der i fem timer en lørdag så burde vi vært i seks. Om vi snakker i telefonen i en time så burde vi snakket i to. Om hun er hos oss en uke så ville hun helst vært i noen dager til. Jeg puster med magen og tenker at det ikke er så greit å bli gammel, men jeg kjenner at det ikke er så greit å være i den enden som må ta imot alle de urimelige beskyldningene heller. 

Løsningene er der. Hun vil bare ikke benytte seg av dem. Hun vil heller klage. Dette er mitt siste svar til deg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

En liten utblåsning bare. 

Svigermor er enslig, gammel og dårlig til bens. Hun bor flere mil unna alle barn og barnebarn. Hun har stående tilbud om flytte inn i fin sokkelleilighet hos datter og familien. Det vil hun ikke. Vi ringer henne annenhver dag og noen besøker henne hver helg og hjelper henne. I går snakket jeg med henne i over én time helt til jeg sa at nå må jeg legge på for jeg skal legge meg. Jeg våknet i dag til 17 meldinger om at ingen bryr seg om meg, det er best om jeg bare dør, ingen vil snakke med meg, familien min driter i meg, ingen hjelper meg, osv. Jeg skjønner at hun sikkert føler det slik, men det er ikke realiteten. Fortsetter hun med slike beskyldninger derimot...

Oj oj… her hadde mannen måttet komme på banen. Det der hadde jeg ikke giddet. 

ReneRene skrev (17 minutter siden):

Hvor belaster hun andre? 

Klandre? Hun har funnet ut at hun kan betro seg til Ts. Det er hva Ts skriver. Men hun tenker at "stakkars meg som må høre på svigermor sine klager. Jeg haaater martyrer og det er dårlig gjort av henne" 

Right. 

Hi skriver

• Svigermor er enslig, gammel og dårlig til bens.
  • Hun bor flere mil unna alle barn og barnebarn.
  • Hun har stående tilbud om flytte inn i fin sokkelleilighet hos datter og familien.
  • Det vil hun ikke.
  • Vi ringer henne annenhver dag og noen besøker henne hver helg og hjelper henne.
  • I går snakket jeg med henne i over én time helt til jeg sa at nå må jeg legge på for jeg skal legge meg.
  • Jeg våknet i dag til 17 meldinger om at ingen bryr seg om meg, det er best om jeg bare dør, ingen vil snakke med meg, familien min driter i meg, ingen hjelper meg, osv.
  • Jeg skjønner at hun sikkert føler det slik, men det er ikke realiteten. Fortsetter hun med slike beskyldninger derimot...

HI påpeker at svigermor slett ikke må ha det sånn som hun har det, men hun velger aktivt å bo langt unna. I tillegg klandrer svigermor sine barn og deres familier for at hun er alene, noe som strengt talt ikke er sant. De ringer henne og besøker henne. 

Det er greit at svigermor ikke vil bo i sokkel hos sin datter, men hun kunne ha funnet et annet sted da? Ingen er dømt til å være der de er. I stedet velger svigermor å klage. Og spille martyr. Og synes synd på seg selv. Og påføre sin familie skam. Ganske slemt. 

Lektor Doppler med tillegg skrev (1 minutt siden):

Hi skriver

• Svigermor er enslig, gammel og dårlig til bens.
  • Hun bor flere mil unna alle barn og barnebarn.
  • Hun har stående tilbud om flytte inn i fin sokkelleilighet hos datter og familien.
  • Det vil hun ikke.
  • Vi ringer henne annenhver dag og noen besøker henne hver helg og hjelper henne.
  • I går snakket jeg med henne i over én time helt til jeg sa at nå må jeg legge på for jeg skal legge meg.
  • Jeg våknet i dag til 17 meldinger om at ingen bryr seg om meg, det er best om jeg bare dør, ingen vil snakke med meg, familien min driter i meg, ingen hjelper meg, osv.
  • Jeg skjønner at hun sikkert føler det slik, men det er ikke realiteten. Fortsetter hun med slike beskyldninger derimot...

HI påpeker at svigermor slett ikke må ha det sånn som hun har det, men hun velger aktivt å bo langt unna. I tillegg klandrer svigermor sine barn og deres familier for at hun er alene, noe som strengt talt ikke er sant. De ringer henne og besøker henne. 

Det er greit at svigermor ikke vil bo i sokkel hos sin datter, men hun kunne ha funnet et annet sted da? Ingen er dømt til å være der de er. I stedet velger svigermor å klage. Og spille martyr. Og synes synd på seg selv. Og påføre sin familie skam. Ganske slemt. 

Velger aktivt å bo langt unna? Tror du at hun bor der hun bor for å være "vanskelig" også? 

Jeg ser ytterst få som ser dette fra svigermoren sitt sted her. Jeg syns også at det er en gjennomgående respekløshet mot eldre her. De kan jo bare flytte. De må jo tvangssosialiseres med andre eldre, og være avhengig av ansatte som kjører. De må jo være takknemlige og glade for at familien gjør det de føler seg forpliktet til.

Slutt å tenke at eldre har mindre rett til å bestemme over seg selv. Begynn å tenke at de også har rett til å bestemme hvor de vil bo, hvem de vil tilbringe tid med, og også at de har full rett til å si fra om de syns de blir ignorert/ ikke tatt hensyn til eller forstått. Det er veldig fint at familien gjør ting for henne, men hele greia her ser ut til å være grunnet at de må, og ikke at de har lyst. Eldre merker også slike ting. 

Her må sønnen hennes sette seg ned og snakke ordentlig med henne. Han må få fram alt det positive dere kan tilby og bidra med. Vil hun ikke høre på det, og fortsette med å synes synd om seg selv, så ville jeg kuttet litt ned på de hyppige telefonsamtalene, slik at hun kunne få merke hvordan hennes valg påvirker familien hennes. 

Dere kan jo ikke leve livet for henne, og må sette grenser for dere selv. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Velger aktivt å bo langt unna? Tror du at hun bor der hun bor for å være "vanskelig" også? 

Jeg ser ytterst få som ser dette fra svigermoren sitt sted her. Jeg syns også at det er en gjennomgående respekløshet mot eldre her. De kan jo bare flytte. De må jo tvangssosialiseres med andre eldre, og være avhengig av ansatte som kjører. De må jo være takknemlige og glade for at familien gjør det de føler seg forpliktet til.

Slutt å tenke at eldre har mindre rett til å bestemme over seg selv. Begynn å tenke at de også har rett til å bestemme hvor de vil bo, hvem de vil tilbringe tid med, og også at de har full rett til å si fra om de syns de blir ignorert/ ikke tatt hensyn til eller forstått. Det er veldig fint at familien gjør ting for henne, men hele greia her ser ut til å være grunnet at de må, og ikke at de har lyst. Eldre merker også slike ting. 

Selvsagt har hun rett til å velge hvor hun skal bo , men hvis hun velger å bli boende velger hun også mindre kontakt med familien enn hun kunne hatt hvis hun flyttet. Valg har konsekvenser. Man har også fullt ut rett til å distansere seg fra 17 meldinger daglig.

ReneRene skrev (17 minutter siden):

Jeg skriver vel tvert i mot at hun har rett til å bo akkurat der hun vil, men det å klage over sine valg bør hun spare seg for.  Om hun bor der for å være vanskelig aner jeg ikke noe om, så godt kjenner jeg ikke henne. 

Du fremhever hennes rett til å bestemme over seg selv. Flott. Men, så lenge hun bestemmer selv bør hun ikke klandre andre for sine valg? 

ReneRene skrev (53 minutter siden):

Hvor belaster hun andre? 

Right. 

Er 17 meldinger om samme tema på en og samme natt normal oppførsel og noe noen bør godta? 

Anonymkode: b7d09...bc1

Annonse

Lektor Doppler med tillegg skrev (20 minutter siden):

Jeg skriver vel tvert i mot at hun har rett til å bo akkurat der hun vil, men det å klage over sine valg bør hun spare seg for.  Om hun bor der for å være vanskelig aner jeg ikke noe om, så godt kjenner jeg ikke henne. 

Du fremhever hennes rett til å bestemme over seg selv. Flott. Men, så lenge hun bestemmer selv bør hun ikke klandre andre for sine valg? 

Hvor har hun klandret andre for sine valg? 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Er 17 meldinger om samme tema på en og samme natt normal oppførsel og noe noen bør godta? 

Nei, 17 meld er ikke normalt. Ikke på noen måte. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så da har hi lov (av deg) til å bli litt oppgitt?

Hvis du har fått med deg det jeg har skrevet i tråden så hadde du ikke spurt så dumt. 

Hvis jeg fikk 17 meld fra en person så hadde jeg langt fra blitt oppgitt. Jeg hadde blitt bekymret. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

En liten utblåsning bare. 

Svigermor er enslig, gammel og dårlig til bens. Hun bor flere mil unna alle barn og barnebarn. Hun har stående tilbud om flytte inn i fin sokkelleilighet hos datter og familien. Det vil hun ikke. Vi ringer henne annenhver dag og noen besøker henne hver helg og hjelper henne. I går snakket jeg med henne i over én time helt til jeg sa at nå må jeg legge på for jeg skal legge meg. Jeg våknet i dag til 17 meldinger om at ingen bryr seg om meg, det er best om jeg bare dør, ingen vil snakke med meg, familien min driter i meg, ingen hjelper meg, osv. Jeg skjønner at hun sikkert føler det slik, men det er ikke realiteten. Fortsetter hun med slike beskyldninger derimot...

I alle dager, slik oppførsel er ganske drøy. Hva i alle dager vil hun oppnå med det? Slike mennesker får fort lite hyggelig oppmerksomhet fra meg ihvertfall.  Du har all min sympati hi.

Anonymkode: a4a90...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...