Anonym bruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Kan noen forklare meg gangen i dette? Jeg er 37 år gammel og har aldri stemt. Har aldri tenkt over det, men politikk interesserer meg ikke (forstår ikke) og jeg synes det er masete og styrete. Nå etter å ha fått diagnosen ADHD skjønner jeg hvorfor dette har føltes så overveldende (valg er bare én av maaaange ting). nå vil jeg gjøre noe med det, men usikkerheten gjør at jeg bare ønsker å fortsette å la være å stemme. Men nei! Skal greie å lese/følge med på debatter og finne ut hvem jeg ønsker å stemme på selv om det blir krevende. Men hva er steg for steg fremgangsmåte for å faktisk stemme? Hva gjør jeg med valgkortet jeg har fått digitalt? Kan man stemme digitalt? Anonymkode: eca15...d5c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Nei, dessverre, du kan ikke stemme digitalt. Se på valgkortet ditt. Der står det hvor du skal (kan) stemme. Du må stemme i den kommunen du er folkeregistrert. Gå inn i lokalet. Du blir vist til et avlukke, gå inn og lukk gardinen bak deg. Finn de to stemmesedlene du ønsker, altså hvilke(t) parti(er) du ønsker å gi din stemme til, i kommunevalget og i fylkestingsvalget. Du må ikke stemme ved begge valg, men det er å anbefale. Mens du er alene i avlukke så bretter du stemmesedlene dine slik at ingen kan se hva du stemmer. Det handler kun om "å vrenge" arket. Ikke brett sedlene mer. Gå ut av avlukket, gå til de som sitter med manntallet. Ha gjerne med deg valgkortet, men det er ikke nødvendig. Ha med deg gyldig legitimasjon! Id-kort, førerkort, bankkort med bilde, eller pass. Registrer deg, få stempel på stemmesedlene dine, ta dem med deg og slipp dem ned i urna. Nå i år er det to urner, en for kommunevalget og en for fylkestingsvalget. Ferdig! Dette fikser du! Anonymkode: 03081...7a6
Anonym bruker Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Nei, dessverre, du kan ikke stemme digitalt. Se på valgkortet ditt. Der står det hvor du skal (kan) stemme. Du må stemme i den kommunen du er folkeregistrert. Gå inn i lokalet. Du blir vist til et avlukke, gå inn og lukk gardinen bak deg. Finn de to stemmesedlene du ønsker, altså hvilke(t) parti(er) du ønsker å gi din stemme til, i kommunevalget og i fylkestingsvalget. Du må ikke stemme ved begge valg, men det er å anbefale. Mens du er alene i avlukke så bretter du stemmesedlene dine slik at ingen kan se hva du stemmer. Det handler kun om "å vrenge" arket. Ikke brett sedlene mer. Gå ut av avlukket, gå til de som sitter med manntallet. Ha gjerne med deg valgkortet, men det er ikke nødvendig. Ha med deg gyldig legitimasjon! Id-kort, førerkort, bankkort med bilde, eller pass. Registrer deg, få stempel på stemmesedlene dine, ta dem med deg og slipp dem ned i urna. Nå i år er det to urner, en for kommunevalget og en for fylkestingsvalget. Ferdig! Dette fikser du! Anonymkode: 03081...7a6 Hvis man forhåndsstemmer, så kan man stemme i hvilken kommune man vil. Anonymkode: 5741a...6f7
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nei, dessverre, du kan ikke stemme digitalt. Se på valgkortet ditt. Der står det hvor du skal (kan) stemme. Du må stemme i den kommunen du er folkeregistrert. Gå inn i lokalet. Du blir vist til et avlukke, gå inn og lukk gardinen bak deg. Finn de to stemmesedlene du ønsker, altså hvilke(t) parti(er) du ønsker å gi din stemme til, i kommunevalget og i fylkestingsvalget. Du må ikke stemme ved begge valg, men det er å anbefale. Mens du er alene i avlukke så bretter du stemmesedlene dine slik at ingen kan se hva du stemmer. Det handler kun om "å vrenge" arket. Ikke brett sedlene mer. Gå ut av avlukket, gå til de som sitter med manntallet. Ha gjerne med deg valgkortet, men det er ikke nødvendig. Ha med deg gyldig legitimasjon! Id-kort, førerkort, bankkort med bilde, eller pass. Registrer deg, få stempel på stemmesedlene dine, ta dem med deg og slipp dem ned i urna. Nå i år er det to urner, en for kommunevalget og en for fylkestingsvalget. Ferdig! Dette fikser du! Anonymkode: 03081...7a6 Takk😊❤️ Det skal jeg få til 😊😊 Anonymkode: eca15...d5c
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 Jeg skjønner deg veldig godt, har akkurat vært igjennom det samme som deg, men her er det litt andre ting som har vært overveldende. Du trenger struktur og at det ikke blir for mye. Nå for tiden har nesten alle nettaviser ulike valgomater, altså en slags spørreundersøkelse der du får spørsmål om ulike saker, og så velger du hvor enig du er i hver sak. Så jeg tenker at du gjør følgende. 1. I dag skal du gå inn på din lokale nettavis og se om du finner en slik valgomat. Hvis ikke så mener jeg bestemt at NRK sin nettavis har en. Bla deg gjennom spørsmålene og se hvilke to partier du får opp som dem du er mest enige med. 2. Google de to partiene. Alle partier har en nettside der du fort får en oversikt og kortversjon av deres hjertesaker og hva de står for. Det tar deg maks 5-10 minutter å få en omtrentlig oversikt. 3. Nå vet du litt mer, så om et av de to partiene virker rett for deg, så stemmer du på dette. Hvis ikke prøver du å lese litt om det som kom på tredje eller fjerdeplass. 4. Sjekk kalenderen din og legg inn en dag det passer for deg å forhåndsstemme, og legg på varsling dagen før og en time før. Da husker du det. 5. På selve dagen du har bestemt deg for, kommer du deg til rett lokale og logger inn slik at du har valgkortet klart. Der står det folk som har som eneste jobb å hjelpe folk som er usikker på hva de skal gjøre ved å forklare det til dem. Det er utrolig enkelt. Du skal gå inn i et avdekke, velge ark fra "ditt" parti, brette det og gå ut igjen og bort til dem som sitter klar for å stemple det. Der viser du valgkortet og legitimasjon, de stempler, du putter i boksen - ferdig! Det tar deg 1-2 minutter. Maks. Dette klarer du fint! Anonymkode: 3e29f...54d
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg skjønner deg veldig godt, har akkurat vært igjennom det samme som deg, men her er det litt andre ting som har vært overveldende. Du trenger struktur og at det ikke blir for mye. Nå for tiden har nesten alle nettaviser ulike valgomater, altså en slags spørreundersøkelse der du får spørsmål om ulike saker, og så velger du hvor enig du er i hver sak. Så jeg tenker at du gjør følgende. 1. I dag skal du gå inn på din lokale nettavis og se om du finner en slik valgomat. Hvis ikke så mener jeg bestemt at NRK sin nettavis har en. Bla deg gjennom spørsmålene og se hvilke to partier du får opp som dem du er mest enige med. 2. Google de to partiene. Alle partier har en nettside der du fort får en oversikt og kortversjon av deres hjertesaker og hva de står for. Det tar deg maks 5-10 minutter å få en omtrentlig oversikt. 3. Nå vet du litt mer, så om et av de to partiene virker rett for deg, så stemmer du på dette. Hvis ikke prøver du å lese litt om det som kom på tredje eller fjerdeplass. 4. Sjekk kalenderen din og legg inn en dag det passer for deg å forhåndsstemme, og legg på varsling dagen før og en time før. Da husker du det. 5. På selve dagen du har bestemt deg for, kommer du deg til rett lokale og logger inn slik at du har valgkortet klart. Der står det folk som har som eneste jobb å hjelpe folk som er usikker på hva de skal gjøre ved å forklare det til dem. Det er utrolig enkelt. Du skal gå inn i et avdekke, velge ark fra "ditt" parti, brette det og gå ut igjen og bort til dem som sitter klar for å stemple det. Der viser du valgkortet og legitimasjon, de stempler, du putter i boksen - ferdig! Det tar deg 1-2 minutter. Maks. Dette klarer du fint! Anonymkode: 3e29f...54d Tuuuusen takk til deg også! 🥰 Anonymkode: eca15...d5c
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #7 Skrevet 9. august 2023 God avgjørelse! Det kan virke meningsløst, men det å stemme er faktisk det viktigste vi gjør for å opprettholde demokrati og personlig frihet. Ta en valgomat på en av nettavisene, og følg de gode rådene du har fått over. Godt valg ☺️💪🏼 Anonymkode: 2e2da...377
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #8 Skrevet 9. august 2023 Her er forresten valgomaten til Nrk: https://www.nrk.no/valg/2023/valgomat/nb Anonymkode: 2e2da...377
ReneRene Skrevet 9. august 2023 #9 Skrevet 9. august 2023 (endret) Du har fått forklart det med hvordan å stemme. Det er veldig enkelt og helt oversiktlig. Når det gjelder parti, så syns jeg du bør tenke etter hvilke saker du syns er viktige. Noe opptar deg sikkert mye mer enn annet. Jeg orker ikke å følge med på så mye politikk og partier samt politikere. Utrolig kjedelig og fullstendig bortkastet tid. Men jeg er jo opptatt av hvordan samfunn vi bør ha, og hva jeg tenker er viktigst. De fleste partier har alle selvfølgelige punkt som alle mennesker stort sett er enige om, og det er lite forskjell på partier i Norge selv om noen få utpeker seg- som Rødt, MDG og Frp ( mest politikerne ) Du kan jo fint ta valgomaten over her også. Det er helt sikkert noe du ikke har tenkt så mye over, så det er absolutt nyttig. Endret 9. august 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #10 Skrevet 9. august 2023 Et tips til: når du har funnet ut av alt, og satt deg inn i systemet, så snakk med, og forklar barna dine hvordan det fungerer slik at de kan stemme når den tid kommer. Alle mine har vært med i valglokalet for å se hvordan det foregår, og de får også være med inn i boksen frem til de kan lese. Jeg, og valgvaktene har forklart alle spørsmål de måtte ha om hvordan valget foregår. Vi ha hatt valgvake når de har blitt eldre også, og nå når de er 13 og 15 er de veldig engasjert i politikk både skolepolitikk, lokalpolitikk og sentralpolitikk. De gleder seg til å stemme. Eldste har stemmerett, og følger godt med Anonymkode: 8d419...aea
Anonym bruker Skrevet 9. august 2023 #11 Skrevet 9. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Et tips til: når du har funnet ut av alt, og satt deg inn i systemet, så snakk med, og forklar barna dine hvordan det fungerer slik at de kan stemme når den tid kommer. Alle mine har vært med i valglokalet for å se hvordan det foregår, og de får også være med inn i boksen frem til de kan lese. Jeg, og valgvaktene har forklart alle spørsmål de måtte ha om hvordan valget foregår. Vi ha hatt valgvake når de har blitt eldre også, og nå når de er 13 og 15 er de veldig engasjert i politikk både skolepolitikk, lokalpolitikk og sentralpolitikk. De gleder seg til å stemme. Eldste har stemmerett, og følger godt med Anonymkode: 8d419...aea Fornuftig! Men eldste har stemmerett? 15 år gammel? Anonymkode: 03081...7a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå