Gå til innhold

Nødvarsel!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Når folk står frem og fokuset er på hvor traumatisk det var for de å få et varsel som de ikke skulle hatt, så er det sutrete.

Anonymkode: d5f29...e85

Det er ikke sutring, det er en reaksjon på en greia som grenser mot krenking av privatlivets fred, en unødvendig varsel på privat mobil på en hendelse som allerede er varsel i alle mulige media kanaler. 

Anonymkode: bc10c...c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sutring, det er en reaksjon på en greia som grenser mot krenking av privatlivets fred, en unødvendig varsel på privat mobil på en hendelse som allerede er varsel i alle mulige media kanaler. 

Anonymkode: bc10c...c66

Krenking av privatlivets fred..........herregud, det får være måte på hvor selvopptatt man skal være.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Brannvarsleren min ulte 3 ganger på en natt, uten at det var noe branntilløp. Jeg har ikke sluttet å bry meg for det. hjertet kommer til å dunke ekstra  hvis den går igjen. At folk slutter å bry seg om nødvarsel fordi de har fått 5-6 feilsendte er jo bare dumskap.

Dumskap? Jeg tenker at myndighetene og deres varslingssystem bør funke bedre enn et brannalarm. 

Anonymkode: cd15a...023

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg blir helt blind...okei. Dete er jo helt nyttelyst.

Ja, jeg er enig i at dette er nytteløst, når du anklager alle som stiller spørsmål ved dette systemet, for å sutre. 

Anonymkode: 676b2...3ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

1. Du vil heller våkne klokka 2 enn å ha kjelleren full av vann? 
2. Far til jentene som var en av de første på dette på NRK snakket om panikkanfall 
3. Hvordan kan du si at regn ikke er alvorlig? Og hvilken fantastisk innsikt har du i metrologiens mysterier som gjør at du vet hvor styrtregnet vil slå ned innenfor et geografisk område? 

Jeg er ikke sur, jeg er oppgitt. Jeg ser at 27 nødvarsler ikke er korrekt og må fikses, men igjen, de fleste som klager har fått to meldinger daglig, og de har vært innenfor det geografiske området som var varslet for flom. 

Anonymkode: 6f79d...7d3

Kverulant. Nødvarslet er det noe feil med, at folk reagerer er riktig siden de faktisk går ut og skriver at dette er noe de tar alvorlig. 

Anonymkode: 690f7...98a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Poenget kan være at det ble flere områder enn først varslet som trengte det. Kjenner flere som bor i områder hvor det var meldt gult eller oransje varsel. De fikk varsel om oppgradering til rødt, og en av dem fortalte at bare en drøy halvtime senere gikk det ras som tok nabohuset. Hadde de ikke fått varsel, så hadde de kanskje vært i huset. Ok, så fikk noen som ikke trengte det varsel, og ok, så kom det på natten. Men hadde det faktisk vært ras, så hadde alle de som klager klaget på at de ikke fikk. Det er så sutrete å syte og klage på disse varslene. Folk er så skjøre at jeg blir satt ut.

Anonymkode: 3be90...845

Kan du andre ord en sutre og skjøre? 🫢

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her er det flom, ras og folk evakueres stadig, mens dere er i harnisk over å ha fått noen meldinger? OI - SÅ JÆVLA FÆLT DERE HAR DET. 

VI har taklet denne krisen mye bedre enn svenskene, fordi vi var i beredskap. Men gud forby at noen plager deg på telefonen. Og ang unger som blir redde? Snakk med ungen din da, og dersom ungen din får panikk av et varsel om storm så får du neppe prisen som årets forelder, den ungen bude neppe hatt egen telefon. 

Anonymkode: 6f79d...7d3

16 meldinger på et døgn er litt i overkant. 😂

Anonymkode: 2f9ed...964

Skrevet

Kan du andre ord en sutre og skjøre? 🫢

Svarte hun til mitt eneste bidrag i tråden….

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Svarte hun til mitt eneste bidrag i tråden….

Beklager, du ble nok revet med av hun andre som sutrer om sutring og skjøre mennesker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men det medfører at du blir helt blind og ikke kan diskutere dette saklig med alle som faktisk ikke sutrer, men som reagerer på systemet for nødvarsler? 

Anonymkode: 676b2...3ca

Men nå har vel de ansvarlige sagt at det var feil å sende så mange varsler og at de skal gjennomgå systemet. Da blir det teit å ‘diskutere’ og ha fokus på at man slutter å bry seg pga én hendelse. 

Anonymkode: eb3ff...8e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dumskap? Jeg tenker at myndighetene og deres varslingssystem bør funke bedre enn et brannalarm. 

Anonymkode: cd15a...023

👆🏻

Så fort det er mange mennesker involvert på samme tid, er konkret og korrekt beskjed helt avgjørende. 

Anonymkode: ff7f2...536

Skrevet

Synes det er helt horribelt at nødvarselet overstyrer innstillinger og går rett i høreapparatet på døve og hørselshemmede. Så høy lyd rett inni øret er farlig selv med lite eller ingen hørsel, ikk bare pga. lyden i seg selv, men lydbølgene som slår på trommehinna. Var en som fikk dette mens vedkommende kjørte bil, bare flaks at vedkommende ikke kjørte av veien og kræsjet. Så det har en lang vei å før dette fungerer optimalt 

Anonymkode: b2c24...c7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Synes det er helt horribelt at nødvarselet overstyrer innstillinger og går rett i høreapparatet på døve og hørselshemmede. Så høy lyd rett inni øret er farlig selv med lite eller ingen hørsel, ikk bare pga. lyden i seg selv, men lydbølgene som slår på trommehinna. Var en som fikk dette mens vedkommende kjørte bil, bare flaks at vedkommende ikke kjørte av veien og kræsjet. Så det har en lang vei å før dette fungerer optimalt 

Anonymkode: b2c24...c7c

😳 

Skrevet

Men dere vet hvordan nødvarsel fungerer kontra en sms fra kommunen? Hvorfor beredskap bil bruke nødvarsel heller enn sms? At det er en svikt i systemet visste vi helt fra testingen, men er det ikke bedre at man varsles en gang for mye heller en en gang for lite. Og bør vi ikke bære takknemlige for at myndighetene har et system som varsler oss om det skulle være fare heller enn å klage på at det ikke fungerer optimalt? 

Skrevet

Det er helt ok å motta ett nødvarsel ved nød. Dette uværet var varslet i dagesvis og alle som åpner en avis iløpet av døgnet har fått det med seg. At de feilsender til så mange er en uting, og en typisk feil ved slike systemer. 

Anonymkode: dbf55...e3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men dere vet hvordan nødvarsel fungerer kontra en sms fra kommunen? Hvorfor beredskap bil bruke nødvarsel heller enn sms? At det er en svikt i systemet visste vi helt fra testingen, men er det ikke bedre at man varsles en gang for mye heller en en gang for lite. Og bør vi ikke bære takknemlige for at myndighetene har et system som varsler oss om det skulle være fare heller enn å klage på at det ikke fungerer optimalt? 

Du har ikke forstått noe. Nødvarsel er ok. Virkelig ok. Men ved nød. Ikke send nødvarsel til mennesker 60 mil unna rassteder, mennesker som ikke engang fikk en vannpytt i hagen.

Synes også nødvarsel om mye nedbør er hinsides. Folk følger med på nyhetene. Folk ser ut av vinduet. Ikke send et nødvarsel der det står "det forventes mye nedbør". Får folk på vestlandet nødvarsel 6 ganger i uka..? Får folk helt nord i landet nødvarsel 3 ganger i uke pga nordavind? 

Send NØDvarsel når det er anbefalt å evakuere. Send NØDvarsel når folk MÅ evakuere (de har i tillegg gått dør til dør og banket på for å få folk ut). Ikke send nødvarsel fordi det skal regne mye. 

Skrevet

Du har ikke forstått noe. Nødvarsel er ok. Virkelig ok. Men ved nød. Ikke send nødvarsel til mennesker 60 mil unna rassteder, mennesker som ikke engang fikk en vannpytt i hagen.

Synes også nødvarsel om mye nedbør er hinsides. Folk følger med på nyhetene. Folk ser ut av vinduet. Ikke send et nødvarsel der det står "det forventes mye nedbør". Får folk på vestlandet nødvarsel 6 ganger i uka..? Får folk helt nord i landet nødvarsel 3 ganger i uke pga nordavind? 

Send NØDvarsel når det er anbefalt å evakuere. Send NØDvarsel når folk MÅ evakuere (de har i tillegg gått dør til dør og banket på for å få folk ut). Ikke send nødvarsel fordi det skal regne mye. 

Men hvem sitt syn på når det er behov skal man gå ut fra da? Ditt? Eller de som synes det trengs selv om de ikke fikk en vannpytt i hagen? Jeg fikk ikke ene eneste vannpytt i hagen, men huset mitt er bygget på et fjell av leire, så kan gå ras ved mye regn. Det er jo ikke antall vannpytter i hagen det er snakk om. I tillegg har vi en kloakkpumpe, og da også en kum for det som vet oversvømmelse kan forårsake en del dritt i hagen til naboen. Bokstavelig talt.

Noen feil skjer, men det er ikke noe å syte så voldsomt for.

Nødvarsel sendes når det er forventet annet vær enn normalt. Ikke når været er som forventet. Dessuten er drenering på f.eks. Vestlandet bedre rustet for nedbør enn på Østlandet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...