Gå til innhold

Nødvarsel!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man blokkere nødvarsel? Dvs ikke gå rundt med mobilen i flymodus, men blokkere det eller slå det av permanent?

Herregud for noe idiotisk. Da de testet dette tenkte jeg det var fint, at man kunne få nødvarsel i tilfelle terror, krig etc. Men nå har jeg fått 5(!!!) nødvarsel på 2 dager, og sønnen min på 7 år har fått 4, på andre tidspunkter enn meg. 

Her vi bor er det ikke verre enn en vanlig regnværsdag. Dette blir for dumt og jeg orker ikke ha dette hvis det kan unngås. Tror de ikke folk har fått med seg at det er flom og ras enkelte steder? Møkkaopplegg. Kommunene som er rammet kan da sende ut melding på samme måte som de gjør ved andre anledninger (anbefalinger om å koke vann feks).

Anonymkode: 690f7...98a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke blokkere eller slå det av permanent, det er jo liksom hele poenget med det. Eneste mulighet til å unngå det er vel å bruke en gammel mobil, da får du det mest sannsynligvis ikke.

Anonymkode: d5f29...e85

Skrevet

Ja det kan man.

Nå vet jeg ikke hvilken type telefon du har, men på en Android telefon gjør du følgende: innstillinger -> Varsler -> Avanserte innstillinger -> Trådløse nødvarsler

Anonymkode: c714c...dc5

Skrevet

Jeg tenker at nødvarsel er viktig, hvis det brukes riktig - da i tilfelle relle kriser. Vi har også fått to nødvarsel, noe som har vært totalt unødvendig. Vi bor overhode ikke i et område der det har vært behov for det. Da oppleves det som spam, og det mister sin virkning. Det er ikke bra. 

Anonymkode: 676b2...3ca

Skrevet

Fikk et 00.45 i natt, ikke greit. Dør jo litt av skrekk med den intense lyden

Anonymkode: 4645b...460

Skrevet

Jeg har deaktivert mine. Aner ikke hvordan. Ikke fått varsel. Leste et sted at nødvarslene er gradert. Og den på høyeste nivå kan man ikke sperre men de andre er mulig å blokkere. 

Anonymkode: 2f9ed...964

Skrevet

Landa på Gardermoen i 22 tiden igår. Samtlige fikk varsel samtidig følte det som. Sto å venta på bagasjen, telefoner hylte og skreik. Tok shuttlebuss, telefoner ula som ett uvær. Viste seg at samtlige som var på Gardermoen fikk samme varsel på 3 forskjellige språk. Altså…. 

Har ikke fått i natt, men så bor jeg i Vestfold og her er ingen krise. 

Anonymkode: dbf55...e3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Mannen fikk en mens han kjørte i rushtrafikken,  og skvatt skikkelig.

Kan jo oppstå farlige situasjoner av det der

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja det kan man.

Nå vet jeg ikke hvilken type telefon du har, men på en Android telefon gjør du følgende: innstillinger -> Varsler -> Avanserte innstillinger -> Trådløse nødvarsler

Å, takk !!! Fant det på iPhone også 👌 ligger omtrent samme sted som på Android ))

Anonymkode: bc10c...c66

Skrevet

Ja det kan man.

Takk!!!!❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Skrevet

😱 nei, det er IKKE greit. Skal jeg oppleve den lyden der midt på natta da skal det jaggu være krig!

Skrevet

Jeg tenker at nødvarsel er viktig, hvis det brukes riktig - da i tilfelle relle kriser. Vi har også fått to nødvarsel, noe som har vært totalt unødvendig. Vi bor overhode ikke i et område der det har vært behov for det. Da oppleves det som spam, og det mister sin virkning. Det er ikke bra. 

Enig, det er viktig. Men nå er det ødelagt for min del pga uvettig bruk. Ser mange har slått det av, kom over en artikkel på facebook nå, og kommentarfeltet koker. 

Skrevet

Vel, en del av oss opplever faktisk ganske alvorlige tilstander og det er flott at tilreisende og turister får beskjed. Det er nok å drive med om man ikke må lete etter folk i fjellet også. 

Anonymkode: 6f79d...7d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vel, en del av oss opplever faktisk ganske alvorlige tilstander og det er flott at tilreisende og turister får beskjed. Det er nok å drive med om man ikke må lete etter folk i fjellet også. 

Selvfølgelig! Det er bare ganske overraskende at under koronapandemi, som ikke var så lenge siden, klarte kommunene og sentrale myndigheter å sende varsel til et avgrenset område uten at det ulte i halve landet. Hvorfor man gjør det nå på en annen og mindre effektiv måte er et under …

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nødvarsel er helt nytt. Det har vært flom, sterk vind, torden og lyn før også. Skal man på fjellet så sjekker man værmelding og er ikke plutselig nå avhengig av en ulende lyd på telefonen som kan gi en stakkar hjerteinfarkt. 

Vet veldig godt at det er alvorlige tilstander rundt omkring nå, men det forklarer ikke måten de misbruker nødvarsel på.

Skrevet

Nødvarselet var heller teit også. Det var liksom, "nå blir det regnvær". Ja, jo, de av oss som opplever voldsomt til regnvær har fått med oss at det regner ja.

Anonymkode: 4e221...5f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig! Det er bare ganske overraskende at under koronapandemi, som ikke var så lenge siden, klarte kommunene og sentrale myndigheter å sende varsel til et avgrenset område uten at det ulte i halve landet. Hvorfor man gjør det nå på en annen og mindre effektiv måte er et under …

Det var og mye bedre med de varslene som ble sendt ut under korona, for de nådde alle innbyggere med mobiltelefon, ikke bare de med nyere og oppdaterte telefoner. Det er mange som ikke får de her nødvarslene.

Anonymkode: d5f29...e85

Skrevet

De har tekniske problemer med nødvarslene og det er uheldig. Får håpe de klarer å rydde opp i det. 

Anonymkode: 7d328...65b

Skrevet

Du er ikke alene. Nødvarsel er i testfase og det fungerer veldig dårlig. Mange som ikke mottok varsel da de testet, tross tlf og programvare var oppdatert til riktig versjon. Som alt det offentlige setter i gang, er det så mange barnesykdommer, det her er dessverre typisk (jeg snakker av erfaring, da jeg jobber med rapportering til det offentlige, har til gode å oppleve at dette fungerer optimalt som forespeilet). En trøst er at det i hvert fall ikke følger med tvangsmulkt for disse varslene, de er bare til besvær.  

Nødvarsel skal gjennomgås: 

https://www.nrk.no/norge/politiet_-bruk-av-nodvarsel-gjennomgas-1.16508743

Anonymkode: ff7f2...536

Skrevet

Her er det flom, ras og folk evakueres stadig, mens dere er i harnisk over å ha fått noen meldinger? OI - SÅ JÆVLA FÆLT DERE HAR DET. 

VI har taklet denne krisen mye bedre enn svenskene, fordi vi var i beredskap. Men gud forby at noen plager deg på telefonen. Og ang unger som blir redde? Snakk med ungen din da, og dersom ungen din får panikk av et varsel om storm så får du neppe prisen som årets forelder, den ungen bude neppe hatt egen telefon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her er det flom, ras og folk evakueres stadig, mens dere er i harnisk over å ha fått noen meldinger? OI - SÅ JÆVLA FÆLT DERE HAR DET. 

VI har taklet denne krisen mye bedre enn svenskene, fordi vi var i beredskap. Men gud forby at noen plager deg på telefonen. Og ang unger som blir redde? Snakk med ungen din da, og dersom ungen din får panikk av et varsel om storm så får du neppe prisen som årets forelder, den ungen bude neppe hatt egen telefon. 

🤦‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Rull inn! Dette er en diskusjon over nødmeldingene og hva de bør brukes til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Rull inn! Dette er en diskusjon over nødmeldingene og hva de bør brukes til. 

Ja. Og denne gangen er de brukt rett. Selv om det ikke ble flom for deg og du fikk melding så ble det flom for meg og jeg fikk melding. Fordelen jeg fikk var større enn ulempen din som i grunn er nada. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Og denne gangen er de brukt rett. Selv om det ikke ble flom for deg og du fikk melding så ble det flom for meg og jeg fikk melding. Fordelen jeg fikk var større enn ulempen din som i grunn er nada. 

Mener du det blir brukt riktig når folk som ikke skal ha varsel mottar, mens folk som burde motta varsel, ikke mottar. Det undergraver jo hensikten med nødvarsel. 

Anonymkode: ff7f2...536

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ulempen er ikke nada selv om du ikke er smart nok til å se andre enn deg selv. Det er fælt med flommen, men skulle tro det var krig slik de holder på. 

At barn blir redde et velkjent, selv om de er informert om varslene. Til og med voksne skvetter og sier de nesten kjører av veien pga varslene. 

Å dra inn årets forelder og egeb telefon blir for dumt. Blir som om jeg skal si at det er din feil hvis datteren din blir voldtatt fordi du har feilet, og hun ikke var klar for å ferdes ute alene. Stokk dum, men at du er stresset, så det forklarer mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...