Gå til innhold

En mamma er en mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har vært syk med ME i 12 år og det siste året har jeg slitt mye med angst. Depresjonen har også kommet pga den lave livsituasjonen min. Jeg kjenner at jeg klarer best å slappe av når hun er i nærheten eller at jeg er hjemme der. Hun forstår meg da hun har slitt selv med dette. I morgen skal jeg legges frivillig inn på dps for å prøve å få meg bedre. Men jeg sliter så ekstremt nå.. redd for å bli verre, og jeg er en person som takler nye plasser dårlig når jeg er der alene med ukjente. Får hjemmelengsel. Jeg har grått skikkelig mye idag og gruer meg helt vilt. 
Noen som har noen råd eller erfaringer selv? Vær så snill ikke si skjerp deg osv, jeg er i en skikkelig vanskelig og sårbar situsjon nå

Anonymkode: c3cfd...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du tar tak i helsa ❤️ det er lov å være engstelig, men husk at alle som er der er nye eller har vært nye en gang, og alle sliter med sitt. Vær ærlig med behandler og lege, ikke hold tilbake. Ikke underrapporter hvordan du har det og hva du sliter med. 
Ønsker deg lykke til!❤️

Anonymkode: b38b3...ab8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så bra at du tar tak i helsa ❤️ det er lov å være engstelig, men husk at alle som er der er nye eller har vært nye en gang, og alle sliter med sitt. Vær ærlig med behandler og lege, ikke hold tilbake. Ikke underrapporter hvordan du har det og hva du sliter med. 
Ønsker deg lykke til!❤️

Ja jeg trenger hjelp for jeg kan ikke ha det slikt som jeg har det nå. Jeg ligger hjemme å gråter hver eneste dag pga jeg ikke har noe liv lengre. 
tusen takk for det❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ja jeg trenger hjelp for jeg kan ikke ha det slikt som jeg har det nå. Jeg ligger hjemme å gråter hver eneste dag pga jeg ikke har noe liv lengre. 
tusen takk for det❤️

Håper du får den hjelpen du fortjener 🙏

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Håper du får den hjelpen du fortjener 🙏

Tusen takk for det❤️

Skrevet

Lykke til.

Jeg har hatt ME i 14 år selv, og det er brutalt å måtte akseptere en sånn begrensning på livet, når du i tillegg sliter psykisk skjønner jeg godt at det har blitt for mye for deg.

Ta imot hjelpen du får, ikke vær "flink pike", men helt ærlig om hvordan du har det, da er det lettest å hjelpe deg.

Håper du får bedre dager.

Anonymkode: 0d676...89e

Skrevet

Det er helt normalt å grue seg for nye og ukjente ting, men du er jo knalltøff som tar tak i en så vanskelig situasjon. Det kommer helt sikkert til å gå bedre enn du frykter, de kommer til å ta godt vare på deg❤️Lykke til❤️

Anonymkode: fd378...877

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Lykke til.

Jeg har hatt ME i 14 år selv, og det er brutalt å måtte akseptere en sånn begrensning på livet, når du i tillegg sliter psykisk skjønner jeg godt at det har blitt for mye for deg.

Ta imot hjelpen du får, ikke vær "flink pike", men helt ærlig om hvordan du har det, da er det lettest å hjelpe deg.

Håper du får bedre dager.

Anonymkode: 0d676...89e

Tusen takk for det❤️ ja psyken min er helt tynnslitt nå etter jeg ble veldig alvorlig syk. Syk i 12 år og gått fra mild til alvorlig nå.. jeg kan ikke forstå at det enda ikke er noen plass man kan få mer hjelp og støtte enn at det skal ende opp på denne måten her. Livredd for å bli verre der inne

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er helt normalt å grue seg for nye og ukjente ting, men du er jo knalltøff som tar tak i en så vanskelig situasjon. Det kommer helt sikkert til å gå bedre enn du frykter, de kommer til å ta godt vare på deg❤️Lykke til❤️

Anonymkode: fd378...877

Tusen takk for det ❤️ ja når man er så fysisk syk over så lang tid så har sykdommen tatt knekken på meg 😭 jeg hadde aldri trudd at jeg skulle havnet i en slik situasjon som detge

Skrevet

Du har stått i en livskrise over mange år. Ikke rart du opplever å få en knekk, og at du lengter etter tryggheten i mamma.

Ønsker deg en megadose med god bedring! Det synes jeg du fortjener!

Anonymkode: af4bd...4f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for det ❤️ ja når man er så fysisk syk over så lang tid så har sykdommen tatt knekken på meg 😭 jeg hadde aldri trudd at jeg skulle havnet i en slik situasjon som detge

Jeg har nylig kommet hjem etter et opphold på dps. Der får du den omsorgen og hjelpen du fortjener! Jeg var tildekkende og fortalte ikke alt om hvordan jeg hadde det. Det var ikke lurt. Så hør på de over her og fortell det slik det er. Dette kommer til å gå bra!❤️

Anonymkode: b39ea...b58

Skrevet

Har slitt mye mer angst selv.

Noe av det som har hjulpet meg mest er meditasjons-apper som Headspace og Buddhify. Altså en rolig stemme som sier ting som gjør at du klarer å gi litt slipp. 

DPS hadde jeg ikke noen nytte av. Privat psykolog hjalp en god del, det var forøvrig hun som tipset meg om meditasjon og de appene. Og de har vært gull verdt! Har det mye bedre nå,

♥️

Anonymkode: f52b1...56b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du har stått i en livskrise over mange år. Ikke rart du opplever å få en knekk, og at du lengter etter tryggheten i mamma.

Ønsker deg en megadose med god bedring! Det synes jeg du fortjener!

Anonymkode: af4bd...4f8

Tusen takk❤️ ja har vert utroligt tøft og ingen skulle ha måtte gå gjennom det jeg har gjort!

ja mamma er alltid godt å ha❤️ tusen hjertelig takk for det❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nylig kommet hjem etter et opphold på dps. Der får du den omsorgen og hjelpen du fortjener! Jeg var tildekkende og fortalte ikke alt om hvordan jeg hadde det. Det var ikke lurt. Så hør på de over her og fortell det slik det er. Dette kommer til å gå bra!❤️

Anonymkode: b39ea...b58

Så bra at du fikk den hjelpen du trengte❤️ håper at du hsr fått utbytte av det. Håper at jeg kan få ett godt opphold selv med forståelse osv 

Skrevet
Kamomille skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvor du bor, men det kam børe verdt å undersøke om du kan søkes inn her;

https://www.roysumtunet.no/nytt-me-tilbud/

Bor i rogaland så er ett godt stykke unna. Og det er omtrent umuligt å få det dekket av kommunen så då må man med spleis osv. heilt horribelt. Kommunene mener at tilbudet som står i dag skal være godt nok for oss med ME..

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har slitt mye mer angst selv.

Noe av det som har hjulpet meg mest er meditasjons-apper som Headspace og Buddhify. Altså en rolig stemme som sier ting som gjør at du klarer å gi litt slipp. 

DPS hadde jeg ikke noen nytte av. Privat psykolog hjalp en god del, det var forøvrig hun som tipset meg om meditasjon og de appene. Og de har vært gull verdt! Har det mye bedre nå,

♥️

Anonymkode: f52b1...56b

Ja meditasjon og rolig avslapnings musikk er dagligt på her også. Hører på det om kvelden også når jeg skal sove, og sovner til det. ❤️

Skrevet

Du, de ansatte der du skal, de vet hva de driver med. Vær ærlig med dem, og med deg selv. Pr. dato har du et liv med dårlig kvalitet, husk at alle rundt deg ønsker at du skal få langt bedre livskvalitet. Det er supert at du får hjelp fra andre enn mor. Jeg er litt brutal nå, men jeg må bare si det. Mor varer ikke evig. Det gjør derimot hjelpeapparatet, i en eller annen form. Lykke til! Dette får du til! 

Anonymkode: 26dc5...218

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du, de ansatte der du skal, de vet hva de driver med. Vær ærlig med dem, og med deg selv. Pr. dato har du et liv med dårlig kvalitet, husk at alle rundt deg ønsker at du skal få langt bedre livskvalitet. Det er supert at du får hjelp fra andre enn mor. Jeg er litt brutal nå, men jeg må bare si det. Mor varer ikke evig. Det gjør derimot hjelpeapparatet, i en eller annen form. Lykke til! Dette får du til! 

Ja de vet hva de driver med ingen tvil om det. Men jeg har ME også, og det er ingen selfølge at de vet noe særlig om. Jeg er sengeliggende. Jeg vet du mener det godt altså, men når man er og har vært så syk som jeg er så er det automatisk mamma som man tenker på. Jeg bor ikke hjemme og har samboer, men når man ligger å pines så vil man krype inn i mors armer. Kanskje vanskelig å forstå når man ikke har vært så syk som jeg er.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ja de vet hva de driver med ingen tvil om det. Men jeg har ME også, og det er ingen selfølge at de vet noe særlig om. Jeg er sengeliggende. Jeg vet du mener det godt altså, men når man er og har vært så syk som jeg er så er det automatisk mamma som man tenker på. Jeg bor ikke hjemme og har samboer, men når man ligger å pines så vil man krype inn i mors armer. Kanskje vanskelig å forstå når man ikke har vært så syk som jeg er.

Jeg har dessverre vært dødssyk flere ganger i løpet av livet. Jeg gjorde meg uavhengig av moren min allerede som ung, og hennes armer kunne jeg virkelig ikke tenke meg å krype inn i. Jeg har stolt på helsevesenet og her sitter jeg. Jeg er 100 % sikker på at helsevesenet har hjulpet meg mye bedre enn hva mor kunne gjort. 

Du er sengeliggende og tror ikke de ansatte vet hva ME er? Jo du, det vet de! Jeg vet det høres litt brutalt ut, det sa jeg i mitt første svar også, men du MÅ faktisk ta i mot hjelp fra andre enn mor. Det er derfor vi har et hjelpeapparat! Mor er bra å ha, men mor er ikke ALT! 

Fremdeles: Lykke til! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Du er neppe den eneste her inne som er/har vært veldig syk.

Anonymkode: c12fa...a3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Bor i rogaland så er ett godt stykke unna. Og det er omtrent umuligt å få det dekket av kommunen så då må man med spleis osv. heilt horribelt. Kommunene mener at tilbudet som står i dag skal være godt nok for oss med ME..

Rogaland er virkelig ikje så langt unna.

Om du får det dekket eller ikke vet du jo ikke før du evt har forsøkt. 

Utfra det du skriver kan det virke som om du trenger å gjøre deg uavhengig av mor. En syk, voksen dame med samboer trenger noe snnet enn å «krype inn i mors armer»

Anonymkode: 0af63...4f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ikke nødvendig å prate som om man sitter på den ene sannheten. Selvsagt er seg ikke sånn at alle trenger moren sin når man er syk. Ikke alle med ME heller. Krype inn i sin mors armer? Altså...

Anonymkode: 5260d...624

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg sitter selvsagt ikke med tall som kan underbygge dette, men jeg tviler egentlig på at det er automatisk mamma de fleste tenker på når man er syk. De fleste med partner foretrekker nok denne som sin nærmeste og det er gjerne partneres "armer" man vil krype inn i. De aller fleste er også såpass selvstendige at de tåler litt avstand til både partner og mor.

Det kan hende det gjør det godt å få litt avstand til din mor. Det er ikke godt for deg at du er så avhengig av mamma, og at du får så sterk hjemlengsel av å ikke ha henne i umiddelbar nærhet.

Skrevet

kjenner jeg må oppklare litt her siden flere trur jeg er avhengig av min mor osv. jeg er sengeliggende hjemme, og har min samboer her. Ikke min mor. Jeg ser ikke min mor ofte og det er min samboer som støtter her hjemme. Det jeg skrev ang å krype inn i mors armer handler om at jeg er så syk og dårlig og man blir helst hjelpesløs. Handler ikke om at jeg er avhengig av min mor eller noe men når man har det så tøft og vondt så vet man ikke hva man skal gjør. De fleste her inne vet ikke hvor tøft det er å være sengeliggende 24/7, alene, hver eneste dag. Ikke gå ut av huset, ikke treffe andre mennesker men ligge i senga med smerter og en utmattelse som du føler du dør av snart. Da til slutt så roper man på mamman sin. For man har det så jævligt og vet ikke hvor en skal gjør av seg til slutt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...