Gå til innhold

Noen spørsmål til dere som har ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei på 15 år, hun har kjærste som er 2 år eldre, de har vært sammen ca 1 år nå. Har hatt sex.

-lar du din 15 åring være hjemme hos kjæresten sin? De får være hos oss når vi er hjemme, hun får ikke være der. Jeg syns det er litt strengt kanskje, men manne som vil ha det sånn. Han vil ikke legge opp til sex, skjønner det, men man får jo ikke fulgt med hele tiden. Det kan de ha andre steder og. Jeg er litt delt der.

-hva er innetiden på en vanlig skolehverdag? Vi har kl 21 ca. 

-må de si ifra hvor de går? Her gjør hun det, bare blitt atomatikk i det.

-får de ha med mobil på skolen? Hun fikk ikke lov siste halvdel av 9.klasse grunnet flere anmerkninger med mobil, jeg mener nå at hun burde få en ny sjanse (ikke at det er noe behov å ha med telefon på skolen, men dere skjønner), menn sier nei.

Kanskje flere ting jeg lurer på, men som dere ser her så ser dere kanskje at jeg og mannen er uenige i en del ting, jeg syns han er for streng til ting, men han er så fast bestemt.

Anonymkode: 4b6c2...345

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har ikke kjæreste heldigvis så det punktet utgår. 

Innetider på skoledager kommer an på hva hun gjør. Er hun hos en venninne så kanskje ti halv elleve. Hun er ofte på trening til ni. 

Hun sier alltid hvor hun skal. 

Mobil på skolen er en selvfølge. Hun både trener etter skolen samt spiller fiolin så greit å få tak i henne. De har uansett mobilhotell i klasserommet så alle leverer mobilene når de kommer. 

Anonymkode: cba75...c38

Skrevet

Sex og 15 år, alt for tidlig synes jeg, selv om ikke det var spørsmålet. 

Min 15 åring må alltid si fra hvor han skal. 

Han har mobil med på skolen, men har aldri gjort noe som har gitt anmerkninger. 

Innetid avhenger av hva han skal og om det er ferie eller skole. 

Hva som er riktig for din datter kommer også an på hvordan hun gjør seg tilliten verdig tenker jeg. 

Anonymkode: 48f35...bb4

Skrevet

Eldste fikk kjæreste i 10.klasse, og var både her og der. Lå over fra kanskje påsketider, fylte 16 i mai.

Har ikke noe spesiell innetid (de er 14, 16 og 19 nå), men har aldri opplevd at de strekker det lenger enn 21-22 på ungdomsskolen 

Mobil på skolen er en selvfølge, de går ikke alltid hjemom før de gjør noe annet.

De er egentlig flinke til å si hvor de drar så det har aldri vært noe tema. Har snap kartet på.

Anonymkode: 48e00...dba

Skrevet

Takk for svar dere.

Mobilhotell har de ikke, de har visst ikke lov til å ta fra ungdommen telefonen...skjønner egentlig ikke at det er en selvfølge at de skal ha den med heller, vi hadde jo ikke noe sånt og det gikk da bra.

Ja, alt for ungt å ha sex, hun hadde det når hun var 14 år, og ja, praten har vi tatt tusen ganger uten at det tydligvis funket. Bare hører andre som har med kjæresten sin på ferie, overnatter og er hjemme hos hverandre uten foreldre til stedet, så derfor jeg blir så usikker. Føler meg litt dum som nekter henne å være hos han, men allikevel så vil jeg ikke legge til rette for sex heller.

Hun har ingen fritidsaktiviter så har ikke noe tid der, skulle ønske hun hadde, men nei. Setter kl 21 pga da mener jeg hun og kjæresten har vært nok sammen, hadde det vært ei venninne kanskje litt senere, men hun er sjelden sammen med venninner, da hun er mye med kjæresten, og ja, har pratet om det og.

Syns regler og grenser kan være vanskelig.

Anonymkode: 4b6c2...345

Skrevet

En 22-åromg med en femtenåring?  Det er det store problemet her! Han hadde jeg anmeldt.

Anonymkode: ae8a2...555

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

En 22-åromg med en femtenåring?  Det er det store problemet her! Han hadde jeg anmeldt.

15 + 2 = 22 i din verden? 

Hi, selvsagt fikk de være hos hverandre. Tenåringer finner steder å ha sex uansett. 

Anonymkode: d0302...905

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han er 2 år eldre. Altså 17

Anonymkode: 0ebca...cf7

Skrevet

15- åringen flyttet hjemmefra for å gå på skole. Men når hun er hjemme krever jeg å vite hvor hun er, med hvem og hvor. innetid kl 21 om hun er med noen andre som skal gå senere  og de kan gå sammen kan jeg gi meg om jeg føler det blir tryggere å gå med noen kl 22-23 enn alene kl 21.

Kjæreste har fått seg der hun bor, så der har jeg mistet kontrollen men han får ikke komme til oss på besøk enda. hun fikk dra dit. Hva de finner på der de bor har jeg uansett ikke kontroll over, men jeg legger ikke til rette her nei.

Anonymkode: 4b17a...9b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

15- åringen flyttet hjemmefra for å gå på skole. Men når hun er hjemme krever jeg å vite hvor hun er, med hvem og hvor. innetid kl 21 om hun er med noen andre som skal gå senere  og de kan gå sammen kan jeg gi meg om jeg føler det blir tryggere å gå med noen kl 22-23 enn alene kl 21.

Kjæreste har fått seg der hun bor, så der har jeg mistet kontrollen men han får ikke komme til oss på besøk enda. hun fikk dra dit. Hva de finner på der de bor har jeg uansett ikke kontroll over, men jeg legger ikke til rette her nei.

Men er du ikke interessert i å bli kjent med kjæresten hennes? 

Anonymkode: d0302...905

Skrevet

Jeg tror at ungdom som blir veldig oppslukt i kjæresten (som jo også er naturlig alderen tatt i betraktning), kan få litt hjelp til å ta en pause innimellom.

Og da er både innetider og regulering av hvor de kan være sammen være fine rammer. 

Ungdommen selv kommer aldri til å skjønne at de trenger den pausen i løpet av et døgn 😉 

For de som bor på hybel så får man jo ikke regulert i hverdagen. Men å gi tilsvarende rammer i ferier gir også rom for at ungdommen kan kjenne på om forholdet er rett eller ikke. Det kan være vanskelig når de er oppå hverandre hele tiden.

Anonymkode: 36c93...30f

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

For noen tullete regler. Så inkonsekvent og totalt meningsløst. 

Anonymkode: 05c27...c49

Skrevet

Har kjæreste som er et år eldre. De får lov å være hos hverandre. Har god kontakt med foreldrene og vi har avtalt like regler. De må være inne senest 23.00 i helger, og sover ikke på samme rom eller i samme etasje. De bor langt fra hverandre, så ses bare i helger.

Jeg skal selvsagt vite hvor hun er. Får ikke farte rundt som hun vil. Hvis noe skulle skje, og jeg må hente, er det det greit å vite.

Inne tid på hverdager er 21.30, men det er trening så mange dager at hun som regel bare er hjemme de dagene det ikke er trening.

Har med mobil på skolen, men så fort regler brytes, så ryker den. Hun er på skolen for å lære, ikke for å se på telefonen

Anonymkode: f5761...487

Skrevet

15 åring og 14 åring her. Ingen av har kjæreste, men  tenker jo om de hadde vært sammen ei stund så ville jeg ikke satt grenser kun ift. Om de har sex. Her er de i hus og i seng mellom 22 og 22.30 på ukedager. Eldste trener mye så ofte sen pga det. I helger og ferier kommer det ann på hva de gjør og hvor de er. Men 23-24 er det seneste hvis de er på besøk eller henger på treningssenteret.

Anonymkode: 6c839...dfb

Skrevet

16-åringen og kjæresten har vært sammen siden de var 15. snart er de begge 17. 

De bore et stykke fra hverandre og sees derfor primært i helger og ferier. De har sover hos hverandre siden siden de var 16, på samme rom til og med:) Har tatt samtalen om prevensjon osv. og hun har satt inn spiral. 

De går på hver sin skole og er begge aktive i idrett. Dermed får de masse pause fra hverandre. I tillegg er de så hjemmekjære og er aldri ute på fest etc. Vi har aldri hatt behov for innetider da de regulerer dette fint selv 

Anonymkode: f03cc...f30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...