Gå til innhold

Noen som har barn som har gått på elektro vgs?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjære deg ... La nå denne ungdommen din få begynne på  skolen først, da, og få kjenne litt på de ulike matte-retningene. Ungdommen klarer dessuten helt sikkert å velge helt selv, du må begynne å slippe taket. Snart er poden voksen og skal stå på egne bein. 

Anonymkode: 9d7bd...625

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Kjære deg ... La nå denne ungdommen din få begynne på  skolen først, da, og få kjenne litt på de ulike matte-retningene. Ungdommen klarer dessuten helt sikkert å velge helt selv, du må begynne å slippe taket. Snart er poden voksen og skal stå på egne bein. 

Men de måtte svare innen torsdag denne uken, hva de vil ha, kjære deg ! Hadde ikke kommet på at de har valg på yrkesfag, tenkte bare det var på studiefag. 
Derfor lurer jeg

Anonymkode: 9ac1e...cbb

Det er ikke du som skal ta valget, men gutten selv. Dette har de helt sikkert fått informasjon om på skolen så han kan ta et valg ut fra det. Hvis han ikke har fulgt med, må han (evt med hjelp av deg) Google seg frem til hva de to valgene innebærer og velge ut fra det. 

Hva barna til tilfeldige mødre å et nettforum har gjort, har ingen betydning for hva som er riktig for din sønn. Hva du mener har heller ingen betydning. 

Anonymkode: c14e7...43e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men de måtte svare innen torsdag denne uken, hva de vil ha, kjære deg ! Hadde ikke kommet på at de har valg på yrkesfag, tenkte bare det var på studiefag. 
Derfor lurer jeg

Og jeg er helt sikker på at de kan bytte etter å ha prøvd seg litt. 

Det er uansett ikke du som skal velge for eleven! 

Annonse

Lektor Doppler med tillegg skrev (13 minutter siden):

P er standard for yrkesfag. Har han tenkt å studere kan han med fordel ta T. Skal han ikke studere har det ikke noe for seg. 

Det er vel P-Y og T-Y de kan velge mellom. Det er jo ikke det samme som P og T på studiespes.

Anonymkode: a9a9e...d13

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det er vel P-Y og T-Y de kan velge mellom. Det er jo ikke det samme som P og T på studiespes.

P-y er det han får. T er matte fra studie. T-y finnes ikke. 

Lektor Doppler med tillegg skrev (16 minutter siden):

P-y er det han får. T er matte fra studie. T-y finnes ikke. 

Sikker? Min fikk iallefall det valget for to år siden. Og det er det som oppgis på vilbli.no. Her oppgis T-Y for de ulike yrkesfagene.

Men min valgte P, så noe mer aner ikke jeg…

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hei, mitt barn skal begynne på elektro 1 året nå, og har fått spørsmål om valg av P eller T matte.

Hva valgte deres og hvorfor? 
Hva er lurt? 

Sitt sammen med sønnen din og finn ut hva disse alternativene innebærer. Ta gjerne også telefon til skolen for spørsmål.

Anonymkode: c1f42...d75

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Sikker? Min fikk iallefall det valget for to år siden. Og det er det som oppgis på vilbli.no. Her oppgis T-Y for de ulike yrkesfagene.

Men min valgte P, så noe mer aner ikke jeg…

Beklager du har rett. 

https://www.udir.no/lk20/fagkoder/mat1133?lang=nob

Men ville ikke gått for T med mindre barnet var motivert og glad i matte. 

Mine gutter tok P-matte. Og selv om de nå har jobber som krever en del matteinnsikt, har de aldri nevnt at de angret på valget. Jentene tok T-matte, men de hadde begge planer om høyere utdanning, og ble dermed anbefalt dette.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...