Gå til innhold

Dette med å drikke nok vann

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg drikker tydeligvis veldig lite, men hva kan skje. Jeg dør jo ikke av det. 

En dag: 2 kopper kaffe, dvs 4 dl vann. 

Ellers maks 1 glass saft. Får jeg ikke i meg vann via maten så er det alt..

Anonymkode: 66003...5a4

Siden kaffe i tillegg er vanndrivende syns jeg du drikker veldig lite. Du dør kanskje ikke, men hodepine, svimmelhet, slapphet, kvalme og manglende matlyst er noen symptomer. 

Anonymkode: ef53a...5a6

Hvordan klarer du å ikke få i deg vann gjennom maten, spiser du ikke frukt og grønt f.eks?

Jeg lærte engang at man bør drikke 1 glass vann for hver kopp kaffe man drikker siden det er vanndrivende, så du bør jo drikke mer.

Det der at man skal drikke flere liter vann om dagen var det produsentene av vannflasker som fant på, det er bare tøys, men noe bør en drikke gjennom dagen

Anonymkode: f3923...247

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Siden kaffe i tillegg er vanndrivende syns jeg du drikker veldig lite. Du dør kanskje ikke, men hodepine, svimmelhet, slapphet, kvalme og manglende matlyst er noen symptomer. 

Anonymkode: ef53a...5a6

Synes det er så rart at jeg ikke opplever noen symptomer. Er nemlig flere som sier det samme, at jeg drikker for lite. Og spesielt siden jeg drikker kaffe. Skulle gjerne hatt manglende matlyst 🤪

Annonse

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Du kan ikke regne kaffe med i væskeinntaket. Kaffe er vanndrivende. Du drikker altfor lite. Du bør drikke 30 ml/kilo kroppsvekt. Bare drikk! 

Anonymkode: fdc03...832

Ja, drikker alt for lite. Men greier ikke drikke vann på tvang. Må være tørst. Og det er jeg aldri. Kroppen min som sier at jeg ikke trenger å drikke kanskje? 🙄

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, drikker alt for lite. Men greier ikke drikke vann på tvang. Må være tørst. Og det er jeg aldri. Kroppen min som sier at jeg ikke trenger å drikke kanskje? 🙄

Du trenger ikke drikke utenom måltidene, drikk et glass til hver måltid så får du i deg nok væske. Det er jo væske i maten også.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan klarer du å ikke få i deg vann gjennom maten, spiser du ikke frukt og grønt f.eks?

Jeg lærte engang at man bør drikke 1 glass vann for hver kopp kaffe man drikker siden det er vanndrivende, så du bør jo drikke mer.

Det der at man skal drikke flere liter vann om dagen var det produsentene av vannflasker som fant på, det er bare tøys, men noe bør en drikke gjennom dagen

Jeg skrev "får jeg ikke i meg vann via maten....", dvs enkelte dager får jeg det, men muligens 5 dager i uka jeg ikke får det. 

Det er vel begrenset med vann i 2 eplebiter og en rå gulrot. Spise knekkebrød med skinke eller leverpostei. Lite væske i. Ikke lager jeg middag når barna ikke er hjemme heller. Er vel også begrenset med væske via pasta, kyllingfilet og salat. Wok, Potetstappe og pølse. Det kan jo ikke sammenlignes med å drikke vann. Jeg får uten tvil i med veldig lite vann 😵‍💫

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du trenger ikke drikke utenom måltidene, drikk et glass til hver måltid så får du i deg nok væske. Det er jo væske i maten også.

Ja det er nok enklest for sånne som meg. Ha et glass vann som fast tilbehør til hvert måltid 🙈 tenk å ikke greie noe så grunnleggende som å drikke nok vann. 

Begynte å tenke på dette når jeg leste at man skal ha så så mye vann i beredskap til hver person per døgn. Da tenkte jeg, for å ha nok vann til å dusje? 🤣 for så mye drikker ikke jeg per døgn! 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det høres helt forferdelig ut. Jeg drikker 2,5 liter vann hver dag, 1 liter kaffe, 1,5 liter hvit te, 3 dl smoothie og av og til saft/farris/juice. Og jeg synes mitt inntak er lite.

Anonymkode: 5e730...389

Vi er ikke kameler da, så når vi drikker for mye går det rett gjennom og vi må tisse oftere.

Vi skal tisse ca 4 ganger i døgnet, tisser man oftere enn det har man enten nervøs blære eller drikker for mye (litt satt på spissen)

Urologer fraråder å drikke så mye for belastningen på urinveiene ikke er bra...

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det høres helt forferdelig ut. Jeg drikker 2,5 liter vann hver dag, 1 liter kaffe, 1,5 liter hvit te, 3 dl smoothie og av og til saft/farris/juice. Og jeg synes mitt inntak er lite.

Du drikker sinnsykt mye

Anonymkode: 7afd6...c1d

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Vi er ikke kameler da, så når vi drikker for mye går det rett gjennom og vi må tisse oftere.

Vi skal tisse ca 4 ganger i døgnet, tisser man oftere enn det har man enten nervøs blære eller drikker for mye (litt satt på spissen)

Oi, og jeg som drikker så lite tisser ca 10 ganger i døgnet. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

😳

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

4 ganger i døgnet? Det tror jeg ikke kan stemme. Mener normalen er rundt 10

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

4 ganger i døgnet? Det tror jeg ikke kan stemme. Mener normalen er rundt 10

Nei, det optimale er 4-5 ganger i døgnet, men inntil 8 ganger regnes som innenfor normalen. Bare google det :)

Du drikker alt for lite. Virkelig. Se bort fra de helseskadelige rådene fra RR. Du drikker kanskje 2  dl per dag. Det er alt for lite.  Se her: https://www.lommelegen.no/ernæring/artikkel/hvor-mye-skal-jeg-drikke-hver-dag/72543267

Anonymkode: bdf4f...888

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg drikker tydeligvis veldig lite, men hva kan skje. Jeg dør jo ikke av det. 

En dag: 2 kopper kaffe, dvs 4 dl vann. 

Ellers maks 1 glass saft. Får jeg ikke i meg vann via maten så er det alt..

Du kan jo google væskemangel og se hva som kan skje. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at det kan hende du får diffuse symptomer du lærer deg og leve med og ikke tenker over. Prøv i hvert fall å drikke litt mer. Selv forsøker jeg å drikke hele glasset med vann til vitaminene på morgenen og har som mal å få i meg vannflasken når jeg trener.

prekæs skrev (2 minutter siden):

Du kan jo google væskemangel og se hva som kan skje. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at det kan hende du får diffuse symptomer du lærer deg og leve med og ikke tenker over. Prøv i hvert fall å drikke litt mer. Selv forsøker jeg å drikke hele glasset med vann til vitaminene på morgenen og har som mal å få i meg vannflasken når jeg trener.

Du bør oppklare hvilke "diffuse symptomer" du ignorerte. Jeg tror kanskje ikke at andre ignorerer like lett slike symptomer nemlig. 

Jeg synes du drikker svært lite. Her drikker jeg minst 2 liter, ikke fordi jeg trenger så mye for ikke å bli dehydrert. Jeg drikker mye vann både fordi jeg liker vann, det metter og fordi huden min blir bedre når jeg drikker mye vann. Drikker alltid et glass vann før måltider.

Jeg drakk bare kaffe før. Kunne ikle forstå at jeg var så slapp når jeg fikk i meg langt over vanlig dose koffein. Jeg burde jo vært hyper. Drakk to kanner om dagen. Var aldri tørst. Så ba legene på sykehuset meg om å ikke vente til jeg ble tørst, men å drikke oftere. Tvinge meg til det. Resultatet ble at jeg gikk fra å ha migrene 27 dager i mnd til 10-15 dager i mnd. Jeg fikk mer energi, mer livsglede (var deprimert), mer lyst til å bevege meg og sov ikke lenger 10 timer i døgnet. Jeg var til grundig utredning for ekstrem migrene og arytmisk hjerte og hadde flere eksperter, nevrologer, kardiologer osv. og alle sa det samme- jeg drakk for lite vann, men fordi jeg ikke var vant til annet, så merket jeg ikke at jeg ble tørst lenger. 

Anonymkode: 84b01...9c4

https://www.washingtonpost.com/wellness/2022/12/06/eight-cups-daily-water-intake/

Bare tøys at man må drikke så mye vann. Kroppen regulerer det selv. Men det er nok lurt å drikke NOE vann. ;)

Forøvrig, ser mange (også i denne tråden) reklamerer for for flasker som teller antall glass vann om dagen. Jeg ville ikke drukket av plastflasker og lar heller ikke barna mine gjøre det (de har rustfritt stål-flasker fra Clean Canteen med korker i samme materiale, jeg drikker av glass, men bruker glass-flaske om jeg trenger en flaske på farten). Det er mye kjemikalier i plast som lekker ut i drikke og mat (spesielt varm mat). Ikke bare BPA, som de fleste tingene er uten. https://www.npr.org/2011/03/02/134196209/study-most-plastics-leach-hormone-like-chemicals

Anonymkode: 6a905...2ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...