Gå til innhold

Lunsj til flere dager framover?

Anbefalte innlegg

Jeg er nødt til å planlegge livet og maten min bedre, og har hørt om noen som gjør klar lunsj for omtrent hele uken på søndager. Det høres jo bra ut, men jeg ser det ikke helt for meg i praksis. Vil ikke f.eks. salater bli litt slappe og ekle, eller egg eller hva det nå er? 

Er det noen som har gode tips og erfaringer her? Både til mat/måltider og eventuelt oppbevaring som holder maten frisk?

Anonymkode: d58d3...422

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442010-lunsj-til-flere-dager-framover/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan oppbevare kuttede grønnsaker og salatblader osv i plastbokser med lokk. Legg litt tørkepapir i bunn for å trekke til seg eventuelt væske. Kokte egg kan fint ligge i kjøleskap to døgn. Helst med skall.

Hva annet skal du forberede? Å blande salat med kylling, skinke, tunfisk, kjøttboller eller whatever tar fem minutter. Så har du vel knekkebrød eller noe ved siden av 

Å lage sandwich tar ikke mye lengre tid. Er poenget å spare fem- ti minutter hver kveld eller morgen? 

Takker for svar og tips! Hovedproblemet mitt er nok manglende motivasjon om morgenen, og hukommelse om kvelden. Jeg er ikke sulten når står opp, så ingenting frister og da heller ikke å lage mat til senere på dagen. Dermed ender det fort opp med en baguett i kantinen når det blir lunsj. Og om kvelden husker jeg det ikke eller orker ikke. Derfor tenkte jeg at å lage til en ettermiddag når hodet funker og matlysten er mer normal kunne fungert bedre 😊 Jeg vil helst ikke ha yoghurt/ skyr eller brødmat. Det kan jeg uansett få i kantinen. 

HI

Anonymkode: d58d3...422

Jeg har en kollega som lager salatbar søndag kveld. Kutter opp grønnsaker, kjøtt, koker egg og så pakker han neste dags salat kvelden før. Da kan du ikke ha i ting som ost, det blir gris, men det kan du ha ved siden av. Har du matboks med flere rom så det er fint. Og salaten blir ikke slapp og ekkel fra kvelden før. Kokte egg holder i 5 dager med skall, så du trenger bare koke søndag. 

Anonymkode: 1855a...698

Annonse

Jeg lager ofte ulike bowls eller kjøleskapsgrøt for hele uken. Maten holder seg mye friskere i glass enn i plast, så jeg anbefaler norgesglass eller glasskåler fra ikea eller Clas Ohlson. 

En typisk bowl har gjerne kål, hummus, kylling, agurk, avokado, syltet rødløk, e.l. Du finner mange oppskrifter på nett. Hvis jeg har salat i bruker jeg det de første par dagene.

Kjøleskapsgrøt lager jeg ofte med havregryn, chiafrø og mandelmelk. En raus topping holder meg mett lenge. Frosne bær og litt peanøttsmør, eple, mandler, kanel og litt kokos, friske bær og mandelsmør, osv. Banan, pekannøtter og litt mørk sjokolade er godt, men da bruker jeg det mandag eller tirsdag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...