Gå til innhold

Ekstremvær?

Anbefalte innlegg

Det er meldt ekstremvær på Østlandet, og jeg har tatt inn potteplantene, fylt opp vannflasker og planlagt hjemmekontor.

Men foreløpig er det bare helt vanlig regn her, og jeg klarer ikke å la være å tenke at det også denne kommer til å ende med et flopp, og at nok en gang kommer nordlendingene og vestlendingene til å le av oss og ekstremværet vårt.

Noen flere som tenker sånn?

Anonymkode: 67490...edc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144442007-ekstremv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt ikke! Vi har hatt kjelleren full av vann et par ganger, og det er ikke morsomt. Den verste nedbøren kommer ikke før i kveld/natt. I stedet for å være redd for at noen skal le av deg, synes jeg heller du skal krysse fingrene for at det ikke blir så ille som det er spådd.

Anonymkode: 77121...206

Nå er det vel meldt at det skal treffe i ettermiddag da, så du er litt tidlig item med å avblåse faren...

De har også sagt at det kommer til å være lokale forskjeller på hvor styrtregnet treffer og at de ikke helt vet hvor det blir verst. Kanskje du er heldig og nabobygda uheldig.

Anonymkode: 0db6f...45a

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Absolutt ikke! Vi har hatt kjelleren full av vann et par ganger, og det er ikke morsomt. Den verste nedbøren kommer ikke før i kveld/natt. I stedet for å være redd for at noen skal le av deg, synes jeg heller du skal krysse fingrene for at det ikke blir så ille som det er spådd.

Anonymkode: 77121...206

👆🏻 

Hvis noen ler av viktigheten å varsle for å unngå nettopp vann i kjeller, eller i det minste være forberedt hvis det skjer ved å rydde unna og ha nødvendig verktøy tilgjengelig, er det vel ikke en mening som er verdt å ta innover? Jeg bor selv på Østlandet og har opplevd flom inn i kjeller, vi sparte både oss selv for enormt mye merarbeid og penger ved å rydde vekk det som kunne gå i stykker. Forstår de ikke hvorfor man varsler da eller? Tror de folk er redde for å krympe i vann eller noe? 

Anonymkode: a82a0...a98

Le av oss? 😄 Akkurat som om det gjør noe. De er tross alt vant til endel røffere tilstander der oppe, så vi må tåle litt harselering derfra syns jeg 

Men nei, det er nok ikke overdreven varsling og advarsler. Se hvordan det er i Sverige nå. Jeg er med i en gruppe hvor flere svenske har lagt ut bilder. Det er ganske heavy greier, men der er det også sterk vind. Det har det såvidt jeg vet ikke blitt meldt her jeg er ihvertfall. 

Annonse

Det er et problem at de har latt det gå inflasjon i farevarsler. Det er flere farevarsler daglig, og jeg tror det gjør oss mindre skjerpet når det virkelig smeller.

Men jeg begynner å forstå at det som er meldt de neste dagene ikke er til å spøke med.  

Anonymkode: eaa0d...a89

Det kommer jo an på hvor på Østlandet du er. Det er meldt både rødt, oransje og gult farevarsel. Her jeg noe er det meldt gult, så er ikke veldig bekymret. Har et søskenbarn som bor der det er meldt rødt, og de har hjemmekontor og gjør seg klar for både strømbrudd og oversvømmelser. 

Anonymkode: 1c024...1e3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er meldt ekstremvær på Østlandet, og jeg har tatt inn potteplantene, fylt opp vannflasker og planlagt hjemmekontor.

Men foreløpig er det bare helt vanlig regn her, og jeg klarer ikke å la være å tenke at det også denne kommer til å ende med et flopp, og at nok en gang kommer nordlendingene og vestlendingene til å le av oss og ekstremværet vårt.

Merkelig å tenke sånn før det har begynt? Her striregner det, og naboen som har en takrenne som ikke er helt bra har allerede flom i den. Det er vårt signal på "Mye regn". Ikke i det hele tatt flau over å ha tatt noen forholdsregler selv om det skulle vise seg å ikke treffe oss. 

Anonymkode: 75c3a...3a8

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er et problem at de har latt det gå inflasjon i farevarsler. Det er flere farevarsler daglig, og jeg tror det gjør oss mindre skjerpet når det virkelig smeller.

Men jeg begynner å forstå at det som er meldt de neste dagene ikke er til å spøke med.  

Anonymkode: eaa0d...a89

Det er nok mye det. Nå har jeg i alle fall avlyst hjemmekontoret og kommet meg på jobb, så jeg føler meg mindre hysterisk. 

Og dere har selvfølgelig rett i at det er bedre at det ikke blir så ille som forutsagt enn at det blir verre. Så får nordlendingene bare le.

Syns de roper ulv ulv alt for ofte. Det skjer skjelden noe og da blir folk litt laid back på hele greiene. Vi er i Oslo nå og det er nesten ikke dråper i luften engang. Garantert det kommer «ble ikke så ille som først antatt». Garantert. 

Anonymkode: 81331...929

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Syns de roper ulv ulv alt for ofte. Det skjer skjelden noe og da blir folk litt laid back på hele greiene. Vi er i Oslo nå og det er nesten ikke dråper i luften engang. Garantert det kommer «ble ikke så ille som først antatt». Garantert. 

Anonymkode: 81331...929

Du får uttale deg ca klokka 15 når det skal komme? Og når så du sist rødt farevarsel? Gult er det nesten hele tiden, men det er også mer et obs-varsel enn et farevarsel. 

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor har du fylt opp vannflasker?

Anonymkode: 8fc3e...1cd

Det er ikke så dumt, det er ventet strømbrudd og mange har ikke vann uten strøm. Dessuten vil en del vannkilder kunne bli forurenset av overvann. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke så dumt, det er ventet strømbrudd og mange har ikke vann uten strøm. Dessuten vil en del vannkilder kunne bli forurenset av overvann. 

Hvem har ikke vann uten strøm?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei

Anonymkode: 145bd...bf6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har du fylt opp vannflasker?

Forrige gang det var mye vann her (i vår) måtte vi koke drikkevannet i fire-fem dager. Derfor fylte jeg opp noen flasker i går kveld i tilfelle det skjer igjen. TS.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Forrige gang det var mye vann her (i vår) måtte vi koke drikkevannet i fire-fem dager. Derfor fylte jeg opp noen flasker i går kveld i tilfelle det skjer igjen. TS.

Er jo bare å kjøpe en dunk med vann på butikken hvis det skjer...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er jo bare å kjøpe en dunk med vann på butikken hvis det skjer...

Hvorfor skal hun bruke penger på noe som hun lett fikser gratis hjemme?

Uansett er det anbefalt for alle husstander å ha nok vann lagret til å kunne holde liv i all som bor der i 4-5 dager. Det er en del av et beredskapslager. 

Anonymkode: c25af...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...