Gå til innhold

Ville dere avlyst turen?

Anbefalte innlegg

Jeg skal med tog i morgen fra Trondheim til Oslo, en planlagt ferietur for å treffe noen venner jeg ikke har sett på lenge. 

Sitter å tenker på dette røde farevarslet, og kjenner jeg ikke har så veldig lyst å reise... 

Det er veldig sjeldent vi får til å treffes, og dersom jeg ikke drar får jeg ikke møtt en av dem igjen på kanskje flere år. Hun flytter ut av landet nå. 

Er jeg overhysterisk og litt for katastofetenker ? Er oppriktig livredd for ras og skred og slikt. 

Anonymkode: 114da...efa

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144441991-ville-dere-avlyst-turen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er en logisk tanke, du skal igjennom en del rasutsatte områder. Reiser du fra morningen går det nok fint. Selve syndefloden er ventet siste halvdel av dagen. Reiser du med ettermiddag eller kveldstog er risikoen større. 

Anonymkode: f1f63...9b7

Som hun over skriver, jeg ville også utsatt. Du skal kjøre gjennom det verste området. Om ikke for skredfare, så kan det sikkert medføre problemer, forsinkelser osv, som gjør at du blir værfast et sted. Forstår at det er kjipt, men kanskje dere kan chatte på messenger e.l istedenfor?

Anonymkode: a2678...f7a

Jeg tror du kan være ganske trygg på å ikke oppleve noe skred der toget går. Har det noengang vært ulykker med tog og skred i Norge? De vet nok hvor de bygger ut slike ting, men snøskred er nok mer uforutsigbart.

Det jeg likevel kan tenke skjer hvis du er uheldig, er strømbrudd, forsinkelser og helt stans. Samtidig vil de vel gi beskjed om det er overhengende fare, og da innstilles jo togene også. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du kan være ganske trygg på å ikke oppleve noe skred der toget går. Har det noengang vært ulykker med tog og skred i Norge? De vet nok hvor de bygger ut slike ting, men snøskred er nok mer uforutsigbart.

Det jeg likevel kan tenke skjer hvis du er uheldig, er strømbrudd, forsinkelser og helt stans. Samtidig vil de vel gi beskjed om det er overhengende fare, og da innstilles jo togene også. 

Kanskje ikke uttale deg når du tydeligvis ikke har peiling

Anonymkode: 8b781...056

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Eh?

Anonymkode: 24d67...597

Annonse

Jeg tror jeg hadde avlyst. Toget skal passere flere risikoutsatte steder og det er ikke usannsynlig at det kan gå ras. 

Jeg liker egentlig ikke å begrense meg, og i utgangspunktet er jeg enig med HvittHus, men etter at jeg fikk barn er jeg litt mer aktsom. Rødt farevarsel skal man ikke kimse av og derfor hadde jeg nok avlyst turen - eller forsøkt å få den booket om til senere i dag eller i morgen tidlig, om du egentlig skal reise senere på dagen i morgen

Anonymkode: efb52...ebb

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Polititet går nå ut og fraråder unødig reising..

Anonymkode: d201b...bba

"NVE venter at det kan bli flere skred. Flomskred har lang rekkevidde og kan gå ned i dalbunnen selv om det løses ut høyt i terrenget. Nedbøren kan ramme bebyggelse, veg eller jernbane og forårsake vesentlig redusert fremkommelighet"

"Myndigheter og sivile i berørte områder oppfordres til å utføre tiltak som bidrar til å sikre liv og begrense skadeomfanget. Det frarådes å oppholde seg i berørte områder"

Kilde: Venter ekstreme nedbørsmengder på Østlandet, Trøndelag og Møre og Romsdal – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio

Hold deg hjemme du, TS

Anonymkode: efb52...ebb

ReneRene skrev (34 minutter siden):

Er det mulig å være så komplett uvitende og så skråsikker i tråd etter tråd?

Anonymkode: cfe04...0e7

Annonse

De anbefaler alle som bor i innlandet - altså langs ruta di - å holde seg inne, og å jobbe fra hjemmekontor om de kan det. Så jeg ville definitivt vurdert å avlyse. Tog-infrastrukturen er utsatt - muligens ikke for skred, men fir strømstans, oversvømmelse av togskinnene osv.

Skriver vy noe om dette på sine sider da? Opplever at de kan være veldig treige med info..

Anonymkode: ad93e...83c

ReneRene skrev (1 time siden):

Det har vært mange skred, mange! Et guds under at det ikke var tog der akkurat da. Og så har vi de rasene som faktisk enten gikk idet toget kjørte forbi eller at toget utløste ras fordi det kjørte over et svakt punkt.

Anonymkode: 0fd3a...249

ReneRene skrev (1 time siden):

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Nå spurte jeg vel om det har vært noen ulykker ifb med skred da... Men ok. 

Du gjorde visst mer enn å spør…

Anonymkode: 24d67...597

ReneRene skrev (2 timer siden):

Selv om ikke toget blir tatt av ras risikerer man å måtte sitte lenge og vente på hjelp. Sist det raste ved Soknedal, som HI skal forbi ventet de lenge på evakuering. 

Om du reiser så reis med fornuftige klær og sko du kan måtte gå et stykke. Ta med mat og drikke og pledd. Ta også med våtservietter for hygiene. Bær forberedt på 6 timer i kaldt tog. Pakk i ryggsekk så du enkelt får meg deg tingene dine og evt har en arm til å hjelpe noen.

Endret av Lektor Doppler med tillegg
ReneRene skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bare la være å uttale deg når du ikke har peiling? 

Kommer det noe i nærheten av alt det regnet som meldes, så vil det være meget sannsynlig med større og mindre skred, også over jernbanestrekninger. BaneNor har advart, ganske så tydelig, så å planlegge og gjennomføre reise fra Trondheim til Oslo akkurat nå, det ville jeg droppet. 

Her skal du til og med få en lenke til advarselen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RGBl5A/ekstremvaeret-hans-togstrekninger-kan-bli-stengt 

Anonymkode: 589d4...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...