Gå til innhold

Inspirert : dekke seg til i kirker i andre land.

Anbefalte innlegg

Vi er i Hellas nå og jeg har alltid et sjal eller en skjorte når vi går inn i en kirke. Det kunne ikke falle meg inn å besøke en kirke med bare skuldre. Det handler om respekt. Mannen tar av hatten feks. Passer du på disse tingene?

Anonymkode: e4a36...8d7

Fortsetter under...

Ja, men det er ikke alle skikker man vet om på forhånd. Jeg var i et tempel i Thailand og der var det mange turister som satt med tærne pekende mot Buddha. Det skal man jo ikke gjøre, men de (fleste) som gjorde det hadde ikke fått det med seg. Da vi var i Peterskirken skulle man dekke til knærne - også menn, og du kom ikke inn uten. Det var det mange menn som gikk med shorts som var litt kortere enn knærne, men disse fikk kjøpt bukser ved inngangen. Veldig mange templer og kirker har sjal til besøkende slik at de kan dekke seg til om de har bare skuldre og/eller knær. Flere klostre/kirker i Hellas ønsker at man dekker til både skuldre og knær. Noen turister er forberedt og har dekket til både knær og skuldre, andre vet bare om skuldrene og noen går spontant forbi og har ikke med seg riktige klær. Da er det veldig greit at de har dette til utlån. Enten er det skilt eller så er der hyggelige verter som sitter der og instruerer og hjelper til med å dekke til. 

Anonymkode: 434d2...52d

Ja, selvfølgelig utviser jeg påkrevd respekt der jeg er. Nå er det likevel slik at ulike land innen samme religion kan ha ulike skikker og ulik praksis. I Hellas er vel de fleste ortodokse, og de har generelt sett strengere former enn den protestantiske kirken. Da jeg var i Tyrkia for 8-9 år siden og besøkte en moské dekket jeg til både bena, skuldre og håret, mens jeg i den lokale kriken her i Norge i bryllup i sommer hadde på en ermløs sommerkjole som rakk meg til knærne. Tilpasninger, rett og slett. 

Anonymkode: 9dd49...aee

Annonse

Jeg unngår å gå inn i gudshus i utlandet slik at jeg slipper å etterleve slike latterlige regler. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Men jeg går heller ikke med bare skuldre i kirkene i Norg

Det kan du bare gjøre, det er ikke slike regler i Norge. Jeg tilhører et frikirkesamfunn og kan fint gå med spagettistropper om jeg skulle ønske. Og hva med alle brudene som går med kjole uten ermer? Gud har skapt skuldrene våre og har ingenting imot å se dem.

Anonymkode: 64ae3...6d9

Jeg kan gjøre det om jeg blir spurt om det, ellers ikke. 

Var nettopp på Malta, skulle inn i en stor kirke, hvor de også hadde små kapper man kunne kjøpe, men hun bak skranken sa at det ikke var nødvendig. 

Anonymkode: eef53...d6b

I landene som nevnes her, så har religionen fremdeles ganske stor plass. Katolske land spesielt. Selvfølgelig viser turister respekt for det, men skandinaver er ikke akkurat spesielt opptatt av religion, så her går folk inn i kirken som de er kledd- om det er uten ermer eller ei. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig. Jeg er jo ikke en hore.

Anonymkode: 95e04...0f9

Så de som går med bare skuldre eller uten skaut er hore 😂😂. 1500-tallet kaller deg snart tilbake.

Anonymkode: eef53...d6b

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...