Gå til innhold

Elsker Trude Marstein og Nina Lykke- hvilke andre forfattere vil jeg like da?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Marie Aubert, Hanne Ørstavik, Helga Flatland, Kjersti Annesdatter Skomsvold, Helene Uri, Sara Stridsberg, Vigdis Hjorth, Maja Lunde og Lars Mytting, kanskje? 

Det er i alle fall forfattere jeg har lest en del av, og jeg har lest alt av Trude Marstein. Har lest mye Nina Lykke også. 

Anonymkode: 11d04...a1b

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Alt annet lettvekts ræl. 

Anonymkode: 5309f...576

Disse forfatterene skriver da ikke ræl, og heller ikke noen av dem som andre foreslår. Jeg har hatt både Flatland, Ravatn og Hjorth som pensum da jeg tok mastergrad i nordiske språk og litteratur, og Lykke sin ene bok ble tatt opp på to av forelesningene av en professor i litteratur. Jeg kunne godt tenke meg å vite hvorfor du rakker ned på dem?

Anonymkode: b38e5...3b8

Optatium skrev (14 timer siden):

Vet ikke med forfattere, men jeg tror i alle fall du ville likt «Jeg er egentlig ikke sånn» sv Marie Aubert. 

Takk! Kjøpt som e-bok og ser lovende ut!

Anonymkode: 3e6b7...4e1

frk Nilsen skrev (4 timer siden):

Helga Flatland, Agnes Ravatn.

Takk. Har lest det meste av dem begge. Litt dystrere enn det jeg liker aller best. Kan være dystert, men vil helst ha det dystert-humoristisk i tilfelle.

Anonymkode: 3e6b7...4e1

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Disse forfatterene skriver da ikke ræl, og heller ikke noen av dem som andre foreslår. Jeg har hatt både Flatland, Ravatn og Hjorth som pensum da jeg tok mastergrad i nordiske språk og litteratur, og Lykke sin ene bok ble tatt opp på to av forelesningene av en professor i litteratur. Jeg kunne godt tenke meg å vite hvorfor du rakker ned på dem?

Det er bare en person blottet for kunnskap - bare å ignorere. 

Anonymkode: 54c32...ad7

Anonym bruker skrev (På 6.8.2023 den 11.04):

Det var ikke jeg som skrev over, og jeg er enig i at det ikke er ræl, men spesielt spennende litteratur er det heller ikke (med unntak av Vigdis Hjorth, som er i en helt annen liga).

Endel kan være ganske velskrevet, men samtidig er det så tørt, så forfatterskole-flinkt og kjedelig. Middelklassekvinner som skriver om andre middelklassekvinner og deres konforme, små liv og problemer. Hvor mange bøker skal det skrives om møter i barnehagen, matpakker og utro ektefeller? 

Hvis noen ønsker seg mer spennende litteratur, anbefaler jeg å prøve noen danske samtidsforfattere. Olga Ravn, Glenn Bech, Thomas Korsgaard, Asta Olivia Nordenhof. Fantastisk. 

Anonymkode: 8c92a...7d1

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det var ikke jeg som skrev over, og jeg er enig i at det ikke er ræl, men spesielt spennende litteratur er det heller ikke (med unntak av Vigdis Hjorth, som er i en helt annen liga).

Endel kan være ganske velskrevet, men samtidig er det så tørt, så forfatterskole-flinkt og kjedelig. Middelklassekvinner som skriver om andre middelklassekvinner og deres konforme, små liv og problemer. Hvor mange bøker skal det skrives om møter i barnehagen, matpakker og utro ektefeller? 

Hvis noen ønsker seg mer spennende litteratur, anbefaler jeg å prøve noen danske samtidsforfattere. Olga Ravn, Glenn Bech, Thomas Korsgaard, Asta Olivia Nordenhof. Fantastisk. 

Hvilke forfattere nevnt i denne tråden er det du mener skriver om møter i barnehagen, matpakker og utro ektefeller?

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hvilke forfattere nevnt i denne tråden er det du mener skriver om møter i barnehagen, matpakker og utro ektefeller?

Heidi Linde, Nina Lykke, Trude Marstein, Helga Flatland. Alle skriver om leger og lærere, deres foreldre og barn, og "alle" hovedpersonene bor i rekkehus utenfor Oslo (eller villaer på Nordstrand). Mye vesentlig, absolutt, viktig med litteratur om nåtidens middelklasse, men det er ikke spennende litteratur i mine øyne. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Heidi Linde, Nina Lykke, Trude Marstein, Helga Flatland. Alle skriver om leger og lærere, deres foreldre og barn, og "alle" hovedpersonene bor i rekkehus utenfor Oslo (eller villaer på Nordstrand). Mye vesentlig, absolutt, viktig med litteratur om nåtidens middelklasse, men det er ikke spennende litteratur i mine øyne. 

Du har ikke lest Helga Flatland, har du vel?

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ikke alle bøkene handler om det, nei. Men bevares, bøker er som tv og film og musikk, smaken er som baken. Bare ikke snakk med hva andre liker fordi du syns det er kjedelig. 

Agnes Ravatn, Helle Helle, Karl Ove Knausgård (triologien som begynner med Morgenstjernen), Hanne Ørstavik, Helga Flatland, Maren Uthaug (Norsk-dansk forfatter, hun er RÅ), Margareth Atwood, Lars Mytting (Søsterklokkene og Hekneveven - pageturner!), og mange fler. Leser du engelsk?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du har ikke lest Helga Flatland, har du vel?

Jo, tror jeg har lest det hun har skrevet. Likte trilogien hennes veldig godt, glimrende debut, men de siste to bøkene er jo de beste eksemplene på det jeg skrev tidligere. 

Men det er jo bare smak og behag. Jeg skrev ikke at disse forfatterne er er dårlige, de skriver bare veldig "flinkt" og tørt. Og i mine øyne ganske kjedelig. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jo, tror jeg har lest det hun har skrevet. Likte trilogien hennes veldig godt, glimrende debut, men de siste to bøkene er jo de beste eksemplene på det jeg skrev tidligere. 

Men det er jo bare smak og behag. Jeg skrev ikke at disse forfatterne er er dårlige, de skriver bare veldig "flinkt" og tørt. Og i mine øyne ganske kjedelig. 

Ja alt du skriver her er jo bare subjektive meninger. 

Havhesten2017 skrev (54 minutter siden):

Agnes Ravatn, Helle Helle, Karl Ove Knausgård (triologien som begynner med Morgenstjernen), Hanne Ørstavik, Helga Flatland, Maren Uthaug (Norsk-dansk forfatter, hun er RÅ), Margareth Atwood, Lars Mytting (Søsterklokkene og Hekneveven - pageturner!), og mange fler. Leser du engelsk?

Åhhh… Lars Mytting! ♥️ Visste du at tredje bok i Hekne-trilogien snart er ute - «Skråpånatta»? DEN gleder jeg meg til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...