Gå til innhold

Dere som jobber i helsevesenet; er dere flinke på å skrive synergi og skademeldinger?

Anbefalte innlegg

Eller «overser» dere mye og underrapporterer?

Hvordan er holdningen på deres arbeidsplass i forhold til dette? Blir det oppfordret til å registrere uønskede hendelser/skademelding eller skal det mye til for at dere registrerer?

Og hva jobber dere med?

Anonymkode: 2a49a...da4

Fortsetter under...

Jobber som lege på sykehus og skriver dessverre svært lite avvik. Har inntrykk av at sykepleierne er mye flinkere der. Vi blir oppfordret til å skrive, men tiden strekker rett og slett ikke til. Det er for dårlig, men orker ikke sitte enda mer etter arbeidstid enn jeg allerede gjør for å skrive avviksmelding når jeg allerede ikke har tid nok til å få unna arbeidsoppgavene mine. 

Anonymkode: b20f8...d3c

Sykepleier på en slags medisinsk intensiv avdeling. Blir 100% oppfordret til å skrive avviksmeldinger av våre sjefer, de er veldig på dette. Aldri vært på ett sted hvor dette blir sett på som positivt

Rapporterer ikke mer enn 10% av alle gangene jeg blir utsatt for vold/trusler.  Pasienter som er enklere med delir f.eks kan klore og slå. De mener det jo ikke, men det er avvik. Jeg rapporterer det ikke fordi det er ikke med vilje at det skjer på en måte og jeg føler meg aldri truet. 

Anonymkode: dd178...f0b

Annonse

Gjør det sjeldent fordi det er nesten umulig å få til, blir stadig kastet ut av systemet eller får ikke logget på. Bare det er jo et stort avvik.

Anonymkode: d391d...c16

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Synergi? Ble du autokorrigert?

Anonymkode: 53fba...c45

Synergi er systemet man melder avvik i på vårt sykehus. Jeg jobber som lege i et labfag og melder kanskje 2-3 ganger i kvartalet.

Anonymkode: fce78...d46

Jeg jobber i helsesektoren i kommunen. Her er avvik noe vi på det sterkeste oppfordres til å skrive. Meldingene benyttes for å forbedre rutiner, få riktig bemanning mm. 

Anonymkode: 1d8f1...1ac

Jeg jobber ved en operasjonsavdeling og skriver mye avvik. Men jeg synes ikke grensen er helt klar for hva som kvalifiserer for avvik. Vi har et godt system for avvik og avvikshåndtering. Det tror jeg er viktig. Nytter ikke å melde masse avvik om de ikke blir fulgt opp. Jeg får alltid tilbakemelding på hva som er blitt gjort med avviket og så blir de tatt opp i plenum for læring. Vi har lært oss å sette pris på avvikene da disse gir oss tall og som hjelper oss å bli bedre. Ikke alle avdelinger har klart å få en slik holdning til avvik, de ser det som en trussel og at de utfører godt nok arbeide. Det merkes når de kaster ut trusselen om at "dette blir avvik! 😡" der vi svare at det vil vi gjerne ha, og de ser wt vi mener det. Da blir også avvikene vi får fra eksterne bedre og utfyllende. Det er vår erfaring. Men det skal sies at det har tatt ca 5 år å snu den skuta. Vi snakket nettopp om det i pausen på jobben 🙂 Ingen synes det er flaut når de har gjort en feil og alle får vite det. Det betyr bare at andre får mulighet å lære av den tabben og at feilen kanskje aldri blir å skje igjen.

Anonymkode: 55c75...197

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...