Gå til innhold

Jeg er så lei av å kjøpe klær hele tiden, og i tillegg er det tomt for buksene vi kjøper

Anbefalte innlegg

Har to barn med diagnoser. En med ADHD og autisme, en med kun autisme. Klær er forbruksvarer. Jeg kjøper sko til dem minst 3-4 ganger i året, bukser hver måned, og gensere så snart de ikke er «myke» lenger og de får paniske anfall fordi de «stikker». Eller den andre, som tygger hull i dem. Jeg er så lei av å handle klær hele tiden. Og i og med at de henger seg opp i plagg, så handler jeg mye på samme butikk i perioder, og får den «skal du ha enda fler ja….» fra de som jobber der når jeg kommer for 3. gang på 2 uker. Det går minst 2000 på klær/sko og treningstøy/sko hver måned. 

BUP har anbefalt å søke om klær dekket fordi de blir fort ødelagte. Og det tenker jeg å gjøre. Men hvor mange kvitteringer må man ta vare på før man søker? Og hvor lett er det å få?

Og hvor har de fler igjen av joggebuksene med skrift og rød/blå logo på sportoutlet? De er tomme i de to nærmeste butikkene her, og det er de eneste buksene ene barnet bruker.

Anonymkode: 5063d...b8e

Fortsetter under...

Når det gjelder de buksene, sjekker du sportoutlet på nett, og eventuelt bestiller fra nett/andre butikker. Det gjør jeg mye. Når jeg vet merke/størrelse osv, bestiller jeg alt jeg kan på nett! 
Angående kvitteringer, spør NAV

Anonymkode: b6d86...1de

Tror ikke du trenger kvitteringer, du bare sender inn søknad, tror du får 750 kr måneden. Jeg har lest litt bare, vår er under utredning, men får nok en diagnose snart, så da skal jeg søke diverse støtte. 

Anonymkode: f8637...534

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder de buksene, sjekker du sportoutlet på nett, og eventuelt bestiller fra nett/andre butikker. Det gjør jeg mye. Når jeg vet merke/størrelse osv, bestiller jeg alt jeg kan på nett! 
Angående kvitteringer, spør NAV

Anonymkode: b6d86...1de

Har spurt NAV, men de sier det ikke er noe spesielt antall eller perioder. Det må bare vise til at jeg bruker mer enn andre. Og det er jo ikke så lett å finne ut av..

Har sjekket på nett, men det er så klart ikke noe jeg kan. For selv om jeg vet størrelsen, så må de prøve klærne før de kan kjøpe. De er rigide sånn dessverre. Sko aner jeg aldri størrelse på. Det varierer fra gang til gang. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke du trenger kvitteringer, du bare sender inn søknad, tror du får 750 kr måneden. Jeg har lest litt bare, vår er under utredning, men får nok en diagnose snart, så da skal jeg søke diverse støtte. 

Anonymkode: f8637...534

Det er vel minsteutbetalingen. Jeg bruker mye mer enn enn det, og da må de ha kvitteringer. Jeg bruker jo omtrent 2000 i mnd per barn sånn i snitt. Minstesatsen vil hjelpe noe, men langt i fra nok

Annonse

Vi har laveste grunnstønadssats og da holder det at barnet har ADHD, men søknadsskjemaet får det til å se ut som om man må legge ved kvitteringer. 

At alle barn med ADHD har rett på grunnstønad er ganske nytt

Om du tror dere kan ha rett på høyere sats ville jeg ringt NAV for veiledning. 

Anonymkode: 6e425...41e

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Du kan jo ikke la ungene styre dette. Det er et luksusproblem. 

Anonymkode: e9130...c1b

Det har ikke noe med å la barna styre dette altså. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Vi har laveste grunnstønadssats og da holder det at barnet har ADHD, men søknadsskjemaet får det til å se ut som om man må legge ved kvitteringer. 

At alle barn med ADHD har rett på grunnstønad er ganske nytt

Om du tror dere kan ha rett på høyere sats ville jeg ringt NAV for veiledning. 

Ja, med ADHD vet jeg, men det er ikke noen løsning for autisme. Har sjekker med NAV, men de er vage i svarene. Får nesten inntrykk av at de er usikre selv.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det har ikke noe med å la barna styre dette altså. 

Ja, med ADHD vet jeg, men det er ikke noen løsning for autisme. Har sjekker med NAV, men de er vage i svarene. Får nesten inntrykk av at de er usikre selv.

Da ville jeg bare søkt og lagt ved kvitteringer fra de siste to mnd eller noe? Det er viktig å merke seg at den formelle årsaken til at en får stønad er slitasje. Vi har ikke så fryktelig mye slitasje, men tar i mot med god samvittighet for å dekke inne alt barnet mister i løpet av et år. Det er ikke lite.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da ville jeg bare søkt og lagt ved kvitteringer fra de siste to mnd eller noe? Det er viktig å merke seg at den formelle årsaken til at en får stønad er slitasje. Vi har ikke så fryktelig mye slitasje, men tar i mot med god samvittighet for å dekke inne alt barnet mister i løpet av et år. Det er ikke lite.

Miste ting er også en greie med ADHD ja, men her løsner såler under skoene etter et par mnd fordi de subber når de går. Hull på knærne i buksene etter et par uker, kjøpte forsterket skibukse for trening, og den hadde hull etter to mnd. Tvers igjennom. T-skjorter som blir bitt hull i, og gensere som bites hull i. For å si det slik, så har det ikke vært mulig å spare på klær for salg eller arving fra mine to noen gang. Alt blir ødelagt. Til og med penklær som de bare bruker to-tre ganger før de er for små blir ødelagt

Man får kun dekket for laveste sats uten kvittering, dersom barnet har ADHD med hyperaktivitet. Ellers så vil de ha kvitteringer for minst 3 måneder. 

Anonymkode: 633de...f5c

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Man får kun dekket for laveste sats uten kvittering, dersom barnet har ADHD med hyperaktivitet. Ellers så vil de ha kvitteringer for minst 3 måneder. 

De sa til meg at de bare ville ha kvitteringer som viste at jeg brukte mer enn normalt hver mnd. Men hvis du er sikler på at det er 3 mnd, så er det bare å begynne å samle opp.

Er ganske sikker på du trenger kvitteringer for minst 3 mnd om du skal søke forhøyet grunnstønad til barna. Adhd med hyperaktivitet utløser i seg selv grunnstønad minstesats, men ikke forhøyet. Heller ikke autisme i seg selv utløser grunnstønad. 

Husk også å søke hjelpestønad. Fikk sats 2 på adhd med hyperaktivitet. Barnet med autisme har jeg enda ikke fått svar på den søknaden. Totalt blir det noen lapper i måneden som kan hjelpe på å dekke inn alt som ødelegges, selv om det er langt fra nok. 

Anonymkode: 670a4...7c2

De bruker kvitteringene for å se hvor stort "merforbruk" du har i forhold til hva barn uten diagnoser trenger av klær, sko og utstyr, og dersom merforbruket er stort nok så får du grunnstønad. I tillegg til kvitteringer vil de også gjerne ha spesifisert hva som er kjøpt, hvorfor man feks må kjøpe nytt eller av et spesielt merke o.l. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har spurt NAV, men de sier det ikke er noe spesielt antall eller perioder. Det må bare vise til at jeg bruker mer enn andre. Og det er jo ikke så lett å finne ut av..

Har sjekket på nett, men det er så klart ikke noe jeg kan. For selv om jeg vet størrelsen, så må de prøve klærne før de kan kjøpe. De er rigide sånn dessverre. Sko aner jeg aldri størrelse på. Det varierer fra gang til gang. 

Men er det ikke slik at du leter etter noen spesifikke bukser på sportoutlet? Må de prøve da hvis de har akkurat samme hjemme?

Anonymkode: 3d6ae...d94

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Men er det ikke slik at du leter etter noen spesifikke bukser på sportoutlet? Må de prøve da hvis de har akkurat samme hjemme?

Anonymkode: 3d6ae...d94

Det gjelder bare han som kun har autisme. Og ja, han må prøve før han kan bruke dem. Selv om han har 5 av samme slaget og størrelse fra før. Sjekket på nettsidene dere, og finner ille buksen der, så mulig de har sluttet å selge den. Da må vi finne en annen type uansett

Søk så fort som mulig, slik at søknaden din kommer inn i systemet. Ikke vent i 3 mnd på at du skal samle kvitteringer. Dette kan du samle opp i mellomtiden, da det antakeligvis kommer til å ta tid for NAV å behandle søknaden. Beskriv så godt som mulig hvorfor hvert av barna trenger å få nye klær oftere enn forventet. Mitt barn med ADHD slet spesielt ut sko, sokker og bukser mens gensere og jakker ofte fikk hull pga gnaging og tygging på klærne. Kontakt BUP så fort som mulig for å få en bekreftelse på det du beskriver i søknaden (feks at det ved ADHD er typisk slitasje sånn og slik, at klær mistes osv).

Anonymkode: d543d...b94

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det gjelder bare han som kun har autisme. Og ja, han må prøve før han kan bruke dem. Selv om han har 5 av samme slaget og størrelse fra før. Sjekket på nettsidene dere, og finner ille buksen der, så mulig de har sluttet å selge den. Da må vi finne en annen type uansett

Og det trenger du å forholde deg til? Du ber om dette.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Fortell oss mer om hvordan din hverdag med et autistisk barn er? 

Anonymkode: 14dc7...a0b

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja, hvis klærne skal bli brukt, så må jeg det. Men jeg unnskylder din kommentar med at du aldri har hatt min autist boende med deg, og kanskje ikke noen andre heller?

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det høres ut som om du har mye kunnskap om temaet? Jeg jobber i forlag og  vil gjerne samarbeide med deg om en utgivelse! Jeg foreslår en arbeidstittel ala dette:

Kurer ditt autistiske barn på tre dager med enkle grep fra tradisjonell oppdragelse!

Det blir en bestseller!

Anonym bruker skrev (På 5.8.2023 den 17.41):

Nå hjelper det kanskje ikke i denne omgang, men det ser ut til at Sport Outlet tilbyr åpent kjøp på nettbestillinger. https://sportoutlet.no/return

Anonymkode: a3f66...d36

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå hjelper det kanskje ikke i denne omgang, men det ser ut til at Sport Outlet tilbyr åpent kjøp på nettbestillinger. https://sportoutlet.no/return

Anonymkode: a3f66...d36

Ja, men nå finner jeg de ikke på nett🥲

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...