Gå til innhold

Hvilken kjole er finest til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvis du skal bruke en institusjon er minstekravet at du respekterer den. At du ser andre i din nærhet uten grunnleggende oppdragelse er kanskje ikke så rart, men det gjør det ikke riktigere. 

Anonymkode: 6ed25...079

Du har rett i at å vise armer ikke var akseptabelt i kirken. Men det er absolutt ikke noen regel som særlig mange følger lenger. Kanskje du og dere som husker hvordan det var, men nå er det ingen som hverken vet eller bryr seg. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Mente: Kan man ikke vise ARMENE i kirken?

Anonymkode: ab17a...911

Jo, det er null problem! Kan ha kløft også, uten at det er noe problem. Henger vel litt igjen fra gammelt av, at man skal «dekke seg til» i kirken..

Jeg sitter glatt med puppen ute og ammer kidden i kirken. Og har på meg akkurat det jeg føler for 😊

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hvis du skal bruke en institusjon er minstekravet at du respekterer den. At du ser andre i din nærhet uten grunnleggende oppdragelse er kanskje ikke så rart, men det gjør det ikke riktigere. 

Tenk på alle brudene som står med bare ermer, bare skuldre og kløft rett i fjeset på prsten. En kan vel trygt si at tiden for veldig konservativ påkledningsetikette er omme også i kirken. 

Anonymkode: d1738...85a

Jeg synes begge er pene kjoler som godt kan brukes i konf. Selv ville jeg tatt den med blomster pga met «liv» i den med litt flere farger, men ta den du føler deg best i? Ingen av de? Kjøp deg en ny! 

Anonymkode: bb39d...0e8

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Tenk på alle brudene som står med bare ermer, bare skuldre og kløft rett i fjeset på prsten. En kan vel trygt si at tiden for veldig konservativ påkledningsetikette er omme også i kirken. 

Nei, tiden for dannelse er omme i ett segment av befolkningen. Vi andre vet hva som kreves.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nei, tiden for dannelse er omme i ett segment av befolkningen. Vi andre vet hva som kreves.

Kan ikke du skrive et innlegg om dannelse her? 

Det ville jeg støttet og også sett på som meget interessant ift tilbakemeldinger. Jeg skulle gjerne sett at du tok opp det mest elementære når det gjelder nettopp dannelse.

...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Bruden er unntaket. De kan ha bare skuldre. Ellers er det god skikk og bruk å dekke skuldrene, ikke armene, i kirken. 

Anonymkode: 1e326...c1d

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Bruden er unntaket. De kan ha bare skuldre. Ellers er det god skikk og bruk å dekke skuldrene, ikke armene, i kirken. 

Anonymkode: 1e326...c1d

Hilsen Ragnfrid, 112 år.

Annonse

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Dannelse går ikke ut på dato.

Nei. Men det er heller ikke relevant, for dette har overhode ikke noe med dannelse å gjøre. Det hadde du visst om du var dannet.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei. Men det er heller ikke relevant, for dette har overhode ikke noe med dannelse å gjøre. Det hadde du visst om du var dannet.

Dette er faktisk et godt eksempel på dannelse, og skikk og bruk. Det hadde du visst om du var dannet. 

ReneRene skrev (12 timer siden):

Kan ikke du skrive et innlegg om dannelse her? 

Det ville jeg støttet og også sett på som meget interessant ift tilbakemeldinger. Jeg skulle gjerne sett at du tok opp det mest elementære når det gjelder nettopp dannelse.

...

Hva mener du med at det er interessant sammenlignet med tilbakemeldinger? 

Anonymkode: 71125...680

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jo, faktisk. Å kunne kle seg etter sted og anledning er grunnlærdom.

Hvis enkelte har den virkelighetsoppfattelse at det er udannet å gå med bare armer i kirken i det herrens år 2023 - vær så god. I min virkelighet er bare armer i kirken godt innenfor akseptert skikk og bruk, og de som mener noe annet er überkonservative snerper som ikke henger med i tiden, og som innbiller seg at deres merkelige meninger om bar hud i kirken har noe med generell dannelse å gjøre - mest fordi det er så innmari vanskelig å argumentere for hvorfor bare armer i kirken skulle være problematisk. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis enkelte har den virkelighetsoppfattelse at det er udannet å gå med bare armer i kirken i det herrens år 2023 - vær så god. I min virkelighet er bare armer i kirken godt innenfor akseptert skikk og bruk, og de som mener noe annet er überkonservative snerper som ikke henger med i tiden, og som innbiller seg at deres merkelige meninger om bar hud i kirken har noe med generell dannelse å gjøre - mest fordi det er så innmari vanskelig å argumentere for hvorfor bare armer i kirken skulle være problematisk. 

Ikke bare armer, bare skuldre. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå var det snakk om bare armer.

Uten at jeg ser noe problem med bare skuldre heller. 

Men er det du som bestemmer hva som er vanlig dannelse? Eller er det en mulighet at du ikke har fått med deg hva som er vanlig dannelse i en kirke? Jeg er  25 år og går svært lite i kirken, men selv jeg har fått med meg at man ikke går med bare skuldre i kirken, eneste unntak er bruden i ett bryllup.

Anonymkode: 6c8ae...6b9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er kult når man argumenterer så friskt og bare ender opp med å underbygge motstanders poeng. 

Anonymkode: f85f5...f5c

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Men er det du som bestemmer hva som er vanlig dannelse? Eller er det en mulighet at du ikke har fått med deg hva som er vanlig dannelse i en kirke? Jeg er  25 år og går svært lite i kirken, men selv jeg har fått med meg at man ikke går med bare skuldre i kirken, eneste unntak er bruden i ett bryllup.

Anonymkode: 6c8ae...6b9

Nei, det er ikke jeg som bestemmer hva som er vanlig dannelse. Ikke du heller. Nå var det heller ikke jeg som dro inn dannelse i diskusjonen i det hele tatt - min verden er litt mer nyansert enn «synes bare ermer i kirken er ok = mangler dannelse». Jeg har sett nok bare armer de få gangene jeg har vært i kirken til å mene at bare armer i kirken er akseptert og innenfor normal skikk og bruk.

Personlig mener jeg det er større mangel på dannelse å bedømme et annet menneske til å mangle dannelse ut i fra én eneste enkeltfaktor - som i dette tilfellet: Du mener bare armer i kirken er innafor - derfor mangler du dannelse. Da er man i min verden ekstremt unyansert, veldig dømmende og i det hele tatt rimelig enkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...