Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Hva blir den reelle forskjellen på å bruke posene fra butikken til søppel, kontra å kjøpe på rull? Det blir jo like mange poser som brukes uansett. Eller tenker de at man skal bruke noe annet enn plastposer til søppel? Synes den hevede prisen på plastposer bare er tull i grunn. Anonymkode: 19c43...d56
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #2 Skrevet 4. august 2023 Bare symbolpolitikk. Tåpelig påfunn på lik linje med pappsugerør og trebestikk. Folk må kjøpe søppelposer på rull så mengden plast går neppe ned. Vil sikkert bli mer søppel i naturen også når folk ikke har med poser til å ha den i. Ola Dunk skal redde verden. 🙄 Anonymkode: f692f...ce3
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #3 Skrevet 4. august 2023 Tja, i Oslo er jo renovasjonsetatwn tydelige på at de vil ha restavfall i handleposer, ikke tynne poser på rull som går istykker... Anonymkode: 1cf6a...f4f
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #4 Skrevet 4. august 2023 Nei, plastposer er vesentlig mye mer miljøvennlige enn stoffposer, papirposer ol., men mange tror at det er mindre miljøvennlig. Det blir som da de byttet ut plastskjeer med skjeer i tre. Gjett hva som er verst for miljøet? Anonymkode: d554c...7ee
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #5 Skrevet 4. august 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, plastposer er vesentlig mye mer miljøvennlige enn stoffposer, papirposer ol., men mange tror at det er mindre miljøvennlig. Det blir som da de byttet ut plastskjeer med skjeer i tre. Gjett hva som er verst for miljøet? Anonymkode: d554c...7ee Plast er verre for miljøet enn tre om det havner i naturen, tre krever som regel mer ressurser å få laget. Derfor er der ikke noe fasitsvar på dette. Jeg leste nettopp at man tjener miljøet bedre når man bruker et nylonnett 16 ganger, så jeg kommer til å bruke nettene mine i all overskuelig fremtid. De er jo alt kjøpt inn. Anonymkode: 9a68a...617
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #6 Skrevet 4. august 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Plast er verre for miljøet enn tre om det havner i naturen, tre krever som regel mer ressurser å få laget. Derfor er der ikke noe fasitsvar på dette. Jeg leste nettopp at man tjener miljøet bedre når man bruker et nylonnett 16 ganger, så jeg kommer til å bruke nettene mine i all overskuelig fremtid. De er jo alt kjøpt inn. Anonymkode: 9a68a...617 Hva bruker du til søppel da? Anonymkode: 19c43...d56
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #7 Skrevet 4. august 2023 Det er hvor posene havner som er det største problemet, ikke hvem du kjøper og hvor. Når det blir dyrt og ikke like tilgjengelig med bæreposer når du kjøper noen få ting på butikken blir folk flinkere til hvor de kaster de ifra seg. Mange tenker også at jeg trenger ikke pose når jeg har så få ting, gjerne ting de skal spise på veien. Så om folk bruker gjennbruksnett på butikken og har rull hjemme, er det mer sannsynlig at plasten kommer i en eller annen søppel istede for i naturen. Jeg kjøper ruller på europris for de er litt tykkere enn de jeg får i matbutikken, syns de ifra matbutikken blir for tynne. Rusta har også litt tykkere. Anonymkode: eab88...26e
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #8 Skrevet 4. august 2023 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Tja, i Oslo er jo renovasjonsetatwn tydelige på at de vil ha restavfall i handleposer, ikke tynne poser på rull som går istykker... Anonymkode: 1cf6a...f4f Samme tankegang har jeg,men når det er blitt 5 kr per pose så tvinger det jo folk til slutt med det Anonymkode: 405f4...ce7
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #9 Skrevet 4. august 2023 Før jeg gikk over til handlenett, så hadde jeg vanvittig mange flere poser enn jeg brukte til både søppel og pant. Til tider så mange at jeg stappet flere poser i søppelposten faktisk. Posene på rull er lettere å oppbevare og man kjøper nye når man trenger det, ikke fordi man skal frakte noe Anonymkode: a216d...280
Anonym bruker Skrevet 4. august 2023 #10 Skrevet 4. august 2023 Plastposen er ikke nøfvenfig vis dårlige når det kommer til co2-utslipp, men det har bedt seg at skremmende mange ender i naturen selv om "alle" påstår de vare vtukes til matavfall. I tillegg til st det blir færre piser som ender i natiren kan avgiften på posene brukes til opprydding, nåde av plastposer og annen plastforsøppling. Anonymkode: abc7d...148
the amazing spidermamma Skrevet 4. august 2023 #11 Skrevet 4. august 2023 De søppelposene du kjøper på rull er mye tynnere enn en vanlig plastpose. Det snakket om det på Dagsnytt 18 i dag, og i fjor brukte vi visst 14 000 tonn plastposer. Ved å bruke handlenett og søppelposer på rull, kan vi spare 5000 tonn plast i året,sa de. Og det høres jo ut som om det kan gjøre en forskjell. Og så sa de at nylonposer er bedre enn bomullsnett. Et bomullsnett må brukes istedenfor bærepose 78x, et nylonnett 18x.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2023 #12 Skrevet 5. august 2023 Jeg bruker søppelposer på rull fra Kiwi, men ofte må jeg ta dobbel pose fordi det så lett blir hull i posen. Anonymkode: e9ceb...d81
prekæs Skrevet 5. august 2023 #13 Skrevet 5. august 2023 Saken er vel helst sånn at man ikke gidder forsøke en gang. Bevisstgjøring når det gjelder forbruk er alltid en god ting. For egen del kan jeg ta meg i hvor sløv jeg kan være, men har blitt mye bedre. En lett ryggsekk rommer ganske mye og oftere enn før havner ting i sekken, i stedet for posene jeg kjøpte før. Syns det høres fryktelig harry ut når man spør "hva skal jeg kaste søpla mi i da". Det finnes nedbrytbare poser i salg og er de mindre sterke, fyller man mindre i hver pose. Forresten: Hørte forleden at vi kaster mindre søppel. Det kan komme av økte renter og strømpriser. Da bør man kanskje tenke på det når renta og strømprisene synker. Og frasen "jæ ska ikke betale for å gå rundt med reklame for butikkkkken". Akkurat som personer som lirer av seg slike fraser har en reklameverdi
Anonym bruker Skrevet 5. august 2023 #14 Skrevet 5. august 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg bruker søppelposer på rull fra Kiwi, men ofte må jeg ta dobbel pose fordi det så lett blir hull i posen. Anonymkode: e9ceb...d81 Jeg kjøper søppelposer på rull fra Oda, REMA sitt eget merke, og det har aldri gått hull i dem. Merker ingen praktisk forskjell på dem og butikkposer. Anonymkode: 9dc01...452
Anonym bruker Skrevet 5. august 2023 #15 Skrevet 5. august 2023 Det er som disse sugerørene og nye korker på flaskene. Symbolsk. I den store sammenheng monner det lite, selv om alle monner drar. Anonymkode: 06926...06f
Anonym bruker Skrevet 5. august 2023 #16 Skrevet 5. august 2023 Plastfoforsøppling, særlig av hav og vassdrag, og klimautslipp er to ulike problemer. Klimapåvirkningen av plastposen er bare en liten del av problemet med dem. Anonymkode: abc7d...148
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå